• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    KEB
    KEB --- ---
    OMNIHASH: aha, takže protože tvrdím, že dotace soukromým osobám na koupení bev jsou neefektivním použitím veřejných financí, tak jsem klimaskeptik a petrolejová hlava? Pobavilo jsi mne :-)


    DZODZO: to že jsou chudí je primárně jejich vina. Taky dobrý, ale aby to byla pravda museli by mít všichni stejné startovní podmínky. To nemají a mít nebudou. Nicméně tahle debilni rétorika jen roztahuje sociální nuzkyz a to se může v dlouhodobým horizontu šeredně nevyplatit. Ano taky přispívám na zdravotní a školy pro všechny. Taky mě sere, že já jako relativně zdravý plátce daní. Platím léčení těm co si zdraví zničili třeba chlastem a do systému nikdy nedali ani halíř. Ale jednou jsme si takhle nastavili společenskou smlouvu a nikdy nevím, kdy to budu potřebovat i já. To samé platí i pro tebe.

    Proč si myslím, že dotace soukromým osobám nejsou ku prospěchu a je jedno jestli u nás nebo kdekoliv jinde? Třeba kvůli nájezdu kolik najezdí soukromá osoba a kolik firemní auto. Kolik z těch lidí třeba v Německu to bev má jako primární auto a kolik jich ho má jen na popojíždění? Chceme aby se ty auta rozjeli nákupme je cajtum, charitám co vozí sestry ke starým lidem atd. Prodají se? Prodají. Pomůže to nastartovat trh? IMHO ano a protože to jsou auta či se zhusta motají po městě, s velkým nájezdem, tak ta čistota vzduchu bude i relevantní a snadno obhajitelna.

    Ale ne tady se řeší model, kde těm co mají ranec penetzna nové auto ještě přisypeme. Navíc pokud si ho chtějí koupit, tak ho mají i kde nabíjet. To je věc, která je mimo prahu a mimo bydlení v RD taky zhusta vzácná. A potom co jsme jim prysxpali na hromadu jim ještě odpustíme další daně.

    No a těm co na bev nemají nebo bydlí bez možnosti nabíjet naparime daně a pořád jim budeme vyhrožovat jejích navyšováním, protože ti že nejsou nabíječky a nebydlí v RD nebo nemají garáž je jejich problém.

    To určitě přispěje k celospolečenské shodě na nutnosti podpory elektromobility.

    Podpora jak je nastavena u nás je podle mě v pohodě. Šlo by to i líp, ale taky mnohem hůř.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ale já na dinosaury jezdit nechci, já chci elektromobil hned jak na něj budu mít (ideálně VW ID.Buzz).

    Ale spousta běžnejch lidí:
    1) Vnímá elektromobilitu jako nesmysl, kterej nemůže fungovat, protože hodnotí na základě Leafu nebo něčeho takovýho.
    2) Vnímá elektromobilitu jako něco, co by možná mohlo fungovat, ale tlačí to zlý stát/zlá EU a proto to nechtěj.
    3) Dotovat z daní chudých lidí auta bohatých lidí je prostě prasárna.
    MINER
    MINER --- ---
    OMNIHASH: Já myslím, že je tu několik důvodů:
    a) někdo neví, jaký dopad a setrvačnost má CO2, který pereme do atmosféry (těch už je snad menšina), ale:
    b) nikdo neukazuje kolik z toho dělaj auta
    c) málo se mluví o tom, že největším znečištěním měst s dopadem na zdraví lidí jsou fosily, i pokud neřešíme CO2

    Tohle je vina autorit, které se snaží prosazovat ty regulace, i médií, která by měla zprostředkovávat ověřené a srozumitelné informace.

    Pak to někteří rozporují, protože nevěří, že ty regulace a dotace dávaj smysl, protože nikdo nechce věnovat čas tomu, aby si to hledal sám.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: tenhle generační střed je fascinující. Z druhý strany můžu říct, že chápu, proč chcete jezdit na dinosaury, ale fascinuje mě, že jste ochotný tuhle pohodlnost nadřadit nad budoucnost lidstva. Neřeknu, kdyby byla jediná alternativa jít do toho Chorvatska pěšky, ale ve chvíli, kdy je to celý o tom, že já na odpočívadle půl hodin na nabíjení čekat nebudu, to mi hlava nebere.
    Realisticky stejně víme, že spalovací motory skončily a max. budou ještě jednu dvě pětiletky dobíhat, než přijdou z koal ven, ale to kopání okolo...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Neříkám, že mu to zaplatí celý. Ale jde to I Z JEJÍCH DANÍ.

    Což je třeba důvod, proč vzbuzuje elektromobilita ve společnosti tak obrovskou nevoli (kterou vy na svém obláčku asi nevidíte, ale lidí, kteří považujou elektromobilitu za zlo a diktát zlé EU, nebo dokonce považujou EU za zlou kvůli elektromobilitě, je fakt hodně).

    To, aby se všichni lidi skládali bohatým lidem na jejich auta je prostě nefér, amorální a především to vypadá blbě, takže potom lidi nasereš a jak psal KEB, půjdou to hodit Okamurovi nebo VKml, protože ty jim řeknou, že je zachráněj před zlými ekoteroristy, co jim chtějí sebrat tédéíčka kvůli konspiraci Sorose s Gatesem na ovládnutí světa elektromobilitou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Jo lebo zrovna prodavacka na daniach odvedie do rozpoctu na daniach kazdy mesiac 5-ciferne sumy zejo
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Přesně tak...
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: a to nezapomeň že on s tím taycanem nemusí platit dálniční známku, má slevu na palivo/elektřinu a může parkovat gratis v bezemisnich zonach

    Zatímco prodavačka na El auto nedosáhne ani a dotací, nejspíš bydlí na sídlišti, kde nabíječky nejdou a ani hned tak nebudou.

    A její starý obouchany spalovak platí daně jak mourovaty a bude hůř, aby ji to motivovalo koupit si bev.

    A nasrana na všechny ekology to hodí okamurovi nebo místní alternativě
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Spousta lidí nekupuje elektrický auto proto, že na ně nejsou nabíječky. Když postavíš nabíječky ve městě, kde se jinak elektrický auto provozovat pořádně nedá (není kde nabíjet), tak je šance, že to ovlivní lidi v jeho nákupu.

    Kdežto když stejnou dotací dosáhneš toho, že zlevníš Teslu o 10 procent, tak tím utratíš spoustu peněz a stejně to auto nedostaneš přes "breaking point". To bys musel ty dotace mít takový, aby elektromobil poslaly cenou pod cenu ICE, což je neefektivní (musel bys utratit hrozně peněz).

    A kromě toho to prostě spoustě lidí přijde nespravedlivý a nemorální, protože elektromobily si kupujou téměř výhradně relativně bohatý lidi, kdežto daně platí všichni. Takže ve výsledku prostě skončíš u toho, že prodavačka v supermarketu dotuje někomu Taycana.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no ale nabijacka ti ten rozbeh vyroby elektromobilov nepodpori, lebo co z toho ze postavia nabijacku, na ktoru nebudu jazdit auta, ktore sa nebudu kupovat, lebo na ne nie su dotace?

    kazdy si povie, kupim radsej fosila, pockam kym to zlevni, lenze ked to nebude nikto kupovat (zrovna ti prachaci), tak to automobilky nebudu chciet vyrabat, aby mali nejake skladove lezaky, nedojde k masovej vyrobe a nikdy to nezlevni, to je taky zacarovany kruh, niekde a niekedy to zacat musi
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: O tom dost pochybuju.

    V každým případě je lepší, než jednomu týpkovi zadotovat auto, postavit za ty peníze třeba nabíječku v lampě veřejnýho osvětlení.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mozno si povedal, ze hm tak kupim si panameru alebo tuto mi daju slevicku na taycana, takze ma to vyjde stejne, ale navyse budem setrit emisie a bum dalsich 200g/co2/km usetrenych
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jestli je to cash pobídky nebo tax credit je ve výsledku úplně jedno. Furt vezmeš peníze z daní všech (včetně chudejch) a dáš je někomu, kdo má 50 tisíc dolarů na auto.

    Nebo případně 120 tisíc dolarů na Taycana.

    Způsobí dotace na Taycana to, že si někdo koupí Taycana, když by si ho jinak nekoupil? Ne, nejspíš tu dotaci použije na to, že si do toho Taycana objedná příplatkový sedačky nebo něco.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: tam obecne tyhle dotace jsou tax credit, i FVE nebo tepelne cerpadlo. Mne se ten system vracenych dani libi
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    este teda v US to mali nastavene lepsie ako tax credit, t.j. nie priamo dotacia, ale uleva na dani co je podla mna lepsie riesenie:

    "The amount of the credit available has nothing to do with a vehicle’s range, price, or performance. It's dependent on the capacity of the vehicle's battery pack, measured in kilowatt-hours. In other words, the $100,000-plus Porsche Taycan in your neighbor’s driveway is eligible for the same tax credit as the $31,600 2020 Nissan Leaf in yours."
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    HOLAKAC: Spíš opravit, infrastruktura z dob těžkého strojírenství, posílená tak, aby odolala německým větrníkům, je postačující...

    A taky si tipnu, že náklady se budou řešit spíš přes jističe, než přes distribuční poplatky.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jeden z největších problémů autonomních aut vyřešilo malé dítě!

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: ty dotace v Nemecku jsou imo do 50k euro. Ano, je to furt luxusni auto, ale neni to zase ve stylu - nakupte si Taycany za 100 tisic eur, spodina vam to zatahne :)
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: tady ti odpověděl
    BOBASH:

    Prostě dotovat někomu Ev má smysl pouze v okamžiku, kdy to auto najezdí mrak kilometrů.

    U nás se dotují Ev firmám a tudíž to dává i smysl. I když nám to dotuje EU čili zase z daní akorát ne těch našich.
    HOLAKAC
    HOLAKAC --- ---
    BOBASH: Naroste ti cena provozu kvůli malymu % uživatelů. Neboli ti i uklízečka ze svy faktury na elektřinu bude přispívat, aby si někdo nabyl svuj elektromobil (kdo to ma jako druhý /treti auto a zas tak moc finance neřeší).

    Stejně jako my vsichni prispivame par tisicum OZE podnikatelu, který si na pole dali par panelů.

    Ano dotovat nakup eauta je blbost. Za me obecne dotovat skoro cokoli je blbost. Ale zadotovat vystavbu sítě, jejiz provoz zaplatime vsichni, aby si velmi maly procento lidi s eautama mohlo nabijet vsude, mi neprijde úplně koser. Rozhodne ne ted.

    Je to zacarovanej kruh. Vybudujes to brzo a nebude to moc lidi používat, protoze elekteomobily jsou malo rozšířený, nebo je to argument proč nekoupit elektromobil - nejsou rozšířený nabíječky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HOLAKAC: Nerozumím, s čím je problém.

    Já mluvím o tom, že místo aby stát rozdával peníze lidem na drahý auta, je lepší, aby ty peníze rozdal třeba firmám co budujou infrastrukturu.

    Náklady na provoz infrastruktury zaplatí uživatelé, tak jako to platí u nedotovaný infrastruktury.
    HOLAKAC
    HOLAKAC --- ---
    BOBASH: No s tim souhlasim jen částečně - jedna vec je vybudovat - jednorazova investice. Ale druha vec je provozovat. A to uz se bude tahat z nasich kapes kazdy mesic.

    Celej ten ekonomicko-legislativni model bude (podle me) v budoucnu větší problém, nez technický omezeni. A v nasem bananistanu tuplem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HOLAKAC: Ano, ale furt je smysluplnější ze státních peněz dotovat infrastrukturu, než dotovat to, že si někdo bohatej koupí Teslu s lepší výbavou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam