• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Přesně... Trochu mne zaráží, že si zjevně vůbec neuvědomuješ, že tím podporuješ to, co jsem napsal.

    Tj. že firmy a ičaři nakupují "efekt", který má vydržet po dobu odpisu kupní ceny z daní.

    Soukromník naopak nakupuje nové vozidlo zpravidla s tím, že to bude leštěnka na dalších 10 let, což logicky vede k specifickému výběru.

    Těch pár soukromníků na leasingu toho moc nevytrhne, ale samozřejmě by bylo zajímavé znát i jejich žebříčky...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: ičař je soukromník ve smyslu, že je to člověk, který si kupuje auto sám pro sebe.

    Auta na efekt si pořizují lidi obecně, bez ohledu na to, jak pracujou. Ale když si zaměstnanec chce pořídit auto na efekt, tak obvykle není nový A ZA HOTOVOST, protože novou si může dovolit leda tak Fabii.

    Lidi, který si můžou dovolit nový větší SUV a ještě navíc ZA CASH, prostě obvykle nejsou zaměstnanci a vice versa, zaměstnanci si obvykle nemůžou dovolit nový větší SUV.

    Zaměstnanců, který mají něco "na efekt" znám hodně. Ale nemají to nový, protože zaměstnanci si obvykle nemůžou dovolit, a už vůbec ne za hotovost.

    Statistickej bias je tady danej tím, že zaměstnanci jsou obecně chudší než živnostníci, a že AUTO NA LEASING JE FIREMNÍ.

    Nevím, jestli jsi ten koncept pochopil, ale když si kupuješ auto na splátky (což je obvykle leasing a ne úvěr), tak i když si ho kupuješ jako Franta Vomáčka pracující v masokombinátu jako řezník, TAK JE TO FIREMNÍ AUTO.

    Registrovaný totiž není na "Frantu Vomáčku", ale třeba "Volksgwagen Financial Services, s.r.o.". Na Frantu Vomáčku se to auto přepíše až ho doplatí.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: vsak ale velku cenu BEV predstavuje baterka, az tieto zlevnia tak sa to musi zakonite premietnut aj do ceny vozidla, teda pokial sa ta nebudu snazit predajci osulit ako sa bezne deje, ten zakaz fosilov a prisnejsie emisne limity akurat prinutia automobilky, aby sa prestali kopat do prdele a konecne predviedli seriozne EV a nie nejake kockopsy, ktore urobili iba kvoli tomu, aby sa vosli do emisnej kvoty
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Já se ale nijak nevytáčím, pouze chci svoji část realizovat "v běžném provozu" nikoliv jako nějakou bizarní simulaci (jako motožurnalisti) samoúčelným ježděním sem a tam...

    Pravda, bude tam určitá nepřesnost plynoucí z toho, že by šlo o dovolenou, ale i tak to bude velmi realistický model užití.

    Akorát musíme poladit ty flašky.
    Whisky je hnus. Líh s minimem chuti.
    Preferuju portské a medovinu a když už tvrdej, tak rumy typu solero.

    BOBASH: Ičař není soukromník a sám jsi přiznal, že si pořizují auta hlavně na efekt (a zpravidla pouze na dobu odpisu), narozdíl od skutečných soukromníků.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jenomže já se (částečně) živím tím, že testuju auta (v počtu desítek modelů ročně) a proto s nima záměrně jezdím v různých režimech/různých stylech jízdy, ergo simuluju víc řidičů.

    JIMIQ: Ano, spalováky mají tenhle problém taky. Ale ne tak výraznej, ta křivka závislosti spotřeby na rychlosti je trochu jiná a navíc je trochu menší problém, že ti Superb 2.0 TDI žere při 130 km/h 5 litrů kdežto při 100 km/h 4, než když kvůli tomu nárůstu spotřeby nedojedeš z Prahy do Brna.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ale jinak to s tou dálnicí platí i pro spalováky. A jistě, když je celkový dojezd 1200, tak těch chybějících 200 je míň poznat než 50 proti 300. Ale jsou i lidi ve spalovákách co radši jezdí 110 než 140
    KEB
    KEB --- ---
    COMODOR_FALKON: ale no tak comodore, tohle je trapný. Prvně tvrdíš, že bobash jezdí jako ocas a že to umíš líp a když ti nabídne možnost se předvést, tak se takhle vytáčis?

    Máš možnost ukázat bobashovi, že je lama a tluchuba. Podmínky jsou fér, tak buď frajer a predved se
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ale furt máš tu zkušenost jen s jedním řidičem :-) zatím co já mám zkušenost sice z druhé ruky, ale z různých aut a od různých řidičů
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Nedá se paušálně říct, o kolik je EPA přísnější. Spotřeba závisí na stylu jízdy a na typu auta, WLTP je nepřesný pro některý auta víc a pro jiný míň.

    A ano, za cca WLTP se s elektromobilem jezdit dá, pokud nikdy nepojedeš po dálnici (nebo po ní budeš jezdit 100 km/h). Na dálnici normální se s elektromobilem za WLTP jezdit nedá.

    Moje čísla jsou na rozdíl od tvých výsledkem osobní zkušenosti se spoustou aut na všechny myslitelný druhy pohonu kromě vodíku (vodíkový se mi zatím nedostalo do ruky nic, ale to snad napravím).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:

    Ad statistika – to už jsem ti vysvětlil, že třeba třetina "fleetovejch" aut jsou ve skutečnosti soukromý, když si vezmeš auto na leasing, bere se jako "firemní", protože provozovatelem je leasingovka.

    Pořád platí, že SUV si kupujou spíš soukromníci, firma do fleetu si je nekoupí, protože fleet manager řekne že moc žerou.

    Lidi jsou iracionální, kupujou si co se jim líbí.

    Ad spotřeba – vidíš, a přesně to jsem říkal.

    Ad sázka – 100 km máš na tři hodiny a jestli umíš jezdit tak úsporně jak říkáš, vyhraješ flašku 18+ letý whisky...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ale jinak samozřejmě, kdokoliv kdo se posnaží, tak vydindá 300km baterku na 150 kilometrech...

    moje 1.9TDi taky umí jezdit za cokoliv mezi 4l/100km a 8l/100km a já mám zhruba pod 6. A to mám něco jako 80% město
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    na insideevs, když jsem ještě detailně četl komentáře, lidi hromadně psali že překračují dojezd stanovený EPA, který je o tuším 20% přísnější než WLTP. Takže za zhruba WLTP se dá běžně jezdit. Rozhodně to není tak, že když WLTP je 300, tak nad 250 se nikdo nedostane. S WLTP 300 budeš na jaře/podzim jezdit 320 a v zimě 260
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jenže tohle je včetně fleetů a samoregistrací.

    BOBASH: Sorry, chyba... Blbý imperiální jednotky... Všechno jsou to míle, ne kilometry...
    Tj. 19 z 350 mil je elektrika a udávaná spotřeba tak klesla na cca 10 L/100km
    https://volvo.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/10192/~/estimated-range-for-the-2019-xc90-t8

    BOBASH: Pro mne je těch cca 1000 km za normálu cca 2 měsíce, ale když to pojedu v rámci nějaké dovolené na Moravě, tak to dám za týden.

    Abych někde ztrácel čas řízením pro samotné řízení, to fakt ne...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BOBASH: Jo a ještě bych navrhnul nějaký maximální čas, za který je potřeba to zajet, jet celou cestu 50 km/h umí každej a nic moc to o ničem nevypovídá :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Český trh v červnu 2020: Nejlepší měsíc letošního roku, Škoda rostla o 16 % | auto.cz
    https://www.auto.cz/cesky-trh-v-cervnu-2020-nejlepsi-mesic-letosniho-roku-skoda-rostla-o-16-135081
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak tady máš žebříček prodejů u nás – ano, je tam spousta ne-SUV, ale to jsou Octavia a Superby (služebáky) a i30, Fabie, Scaly a podobně, který jsou prostě levnější a kupují si je lidi co na to nemaj.

    A i30, Fabie i Scala (a cokoliv podobnýho) je normama ohrožený, třeba Volkswagen přestane kvůli ekopředpisům vyrábět Polo.

    Dtto třeba Duster, což je sice SUV, ale aspoň malý a úsporný.

    Ty lidi, co by si koupili tohle, si budou muset koupit něco ojetýho, a když na trhu zbudou jen velký tlustý PHEV, tak si koupěj velký tlustý PHEV.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Každopádně challenge beru, ale chci nějakou rozumnou sázku, ať to nedělám zbytečně. Navrhuju láhev whisky, ale musí bejt dost stará aby si mohla objednat vlastní whisky.

    A 1 000 km je moc, to by bylo na dva dny.

    Navrhuju jet někam cca 100 km daleko, začátek v Praze, cesta ven z města primárně po okreskách, mix 1., 2. a 3. třída, možná na výjezdu z města bych dal dálnici.

    Každej jede trasu tam a zpátky, po návratu prvního dotankujeme a vystřídáme se, po návratu druhýho dotankujeme taky.

    Auto bych volil nějaký nový, obyčejný a dostupný, v manuálu. Scala s litrem, třeba? Ale řekni si, zkusím sehnat cokoliv, v zájmu vyváženosti můžem zkusit ulovit něco, čím jsem nejel nebo aspoň dlouho nejel. Můžu se poptat po nějakým Suzuki, ať jsi na "domácí půdě".

    Trasu bych volil nějakou kterou ani jeden neznáme. Nevím, kam často jezdíš ty, já za sebe bych vynechal Železný hory, jinak kolem Prahy nemám najetý nic.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ad NEDC a tvoje auto:

    Tvoje auto má atmosférickej motor, na jaký byla metodika NEDC stavěná. Zjednodušeně řečeno, ten tvůj litr nebo dvanáctistovka nebo co to je bude žrát furt stejně, protože nemá moc velkej rozsah toho, jak moc může žrát.

    Potřebuje to velkou část svýho výkonu na to, aby to vůbec jelo normálním tempem, a nemá to moc dalších rezerv. Když s tím pojedeš jako totální maniak, tak to bude žrát možná o půlku víc.

    Okamžik, kdy NEDC přestalo být vypovídající, byly malý turbomotory, který jsou udělaný tak, že při minimální zátěži, která odpovídá cca dynamice naložený Avie, žerou maličko, ale mají obrovskou výkonovou rezervu.

    Takže mají nízkou spotřebu v NEDC (a ve WLTP taky, jen ne o tolik), ale zároveň umí nabídnout solidní dynamiku, jakou normální řidič očekává.

    Opět zjednodušeně řečeno, typickej dvoulitr turbo, jako je třeba v těch Volvech (s hybridem i bez) umí nabídnout výkon čtyřlitrovýho osmiválce a papírovou spotřebu atmosférický patnáctistovky.

    Ale tu spotřebu atmosférický patnáctistovky nabídne jen tehdy, když s tím budeš jezdit tím tempem tý Avie.

    Konkrétní, už možná zmiňovanej příklad:

    S Mini Cooperem S (1.6 turbo, 180 koní) jsem dokázal v rámci ekorallye jet asi za 5,4 litru nebo tak něco. Odpoledne téhož dne jsem se stejným autem v podhůří Alp testoval jízdní vlastnosti a jel jsem za cca 25 litrů.

    U elektromobilů není problém v tom, že měřící cyklus obsahuje moc pomalou akceleraci, ale že dosahuje příliš nízkých průměrných rychlostí.

    S téměř čímkoliv elektrickým, co jsem měl v ruce, jezdím po městě za WLTP spotřebu nebo dokonce míň. Ale na dálnici, i když jedu podle předpisů a na tempomat (takže moje řízení nemá vliv) už jsem třeba 20-30% pod udávaným dojezdem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Kde vidíš udávanou range 350 km? Jestli chceš vědět, kolik to žere, najdi si spotřebu T5, T8 nehybrid bude mít udávanou spotřebu cca stejnou.

    Reálně to bude žrát výrazně víc, protože WLTP, ale ne 15.

    Ad cool efekt vs. IČO – rozdíl je v tom, že téměř všichni chtějí cool efekt, ale zaměstnanci kupující za cash si kupujou Fabie, protože zaměstnanec kupující za cash má obvykle rozpočet tak na tu Fabii. Lidi co vydělávají výrazně nadprůměrně nebývají zaměstnanci, lidi co vydělávají normálně a kupujou si dražší auta je nemívají za cash.

    Průnik skupiny lidí, kteří kupujou auto na FO (tedy za cash a jsou zaměstnanci) a skupiny lidí, co si kupuje dražší auta než za cca půl milionu, je velmi malej.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak má udávanou range 350 km, z toho 19 na baterku a 330 na 50L nádrž...

    Zbytek blábolů asi budu ignorovat, jen s výjimkou té snahy do "soukromých" nákupů zařadit i některé nákupy na IČO, kdy sis následně sám podkopnul nohy přiznáním, že u těhle ičařů jde o "cool efekt"...
    ...a s tím souvisí i rozpor požadavků FO a firem/ičařů...

    Co se "úspornosti provozu" týče - vzhledem k tomu, jak tu pořád zpochybňuješ NEDC a vzhledem k tomu, že se skoro 20 let starým autem jezdím za cca 90% (100 km/h na Jižní Stojce included) NEDC, tak mám prostě dojem, že problém není v metodice, ale v řidičských (ne)schopnostech.

    Ale jo, klidně můžeme udělat challenge, že až bude hezké počasí, tak si někde půjčíme postupně jedno konkrétní auto a ujedeme tak cca 1000 km a pak porovnáme...
    ...uviděli bychom, zda se "usilovně se o úspornost snažící" Bobash zvládne alespoň přiblížit "mám na háku, jedu na výlet" Falkonovi...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Leaked & Confidential Volkswagen ID.4 Strength/Weaknesses Assessment
    https://cleantechnica.com/.../03/leaked-confidential-volkswagen-id-4-strength-weaknesses-assessment/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam