• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    NANUQ: kolik tě stál? Teda jedtli to není tajný.
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    KEB:
    PETER_PAN: Zatím máme celkem najeto 3400 km, prakticky všechno po Praze. Nejdál jsme s tím jeli na Kokořín (cca 150 km tam a zpět a na konci zbývalo nějakých 25%), na dálnici to samozřejmě jde dolů docela rychle, ale tohle prostě není dálniční auto. Úplně do mrtě jsem zatím dojezd netestoval. Nabíjíme doma, kábl před domem do auta z garáže (koupil jsem takový ten kabelový stavební žlab, aby mi na to lidi nešlapali, nabíjím pouze ze zásuvky s časovačem - za těch 8 hodin nočního proudu to nabije cca 60% baterky, když je potřeba, tak to dobijeme přes den, ale většinou to prostě nabijeme další noc, protože denně s tím najedem normálně max 80 km po Praze. Jízda s tím je neskutečně klidná, prakticky nebrzdíš, jen si tak šolícháš plynový pedál na plnou rekuperaci a relaxuješ. Je to pecka; škoda že už ty elektrické Citigo nebudou dělat, což se ale dá pochopit vzhledem k tomu, že je dotovali 100 - 150k na jedno auto...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Tady se neřešilo, kdo si na to vydělá, ale úsporu energie.

    A když řešíme energetický náklady ježdění autem do servisu, tak energetický náklady měnění baterek budou skoro určitě větší.

    Jinak u devadesátkovejch aut jsi byl rád za 250k v Čechách, kde to začínalo dovozem 300k ojetiny stočený na 130k :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: kolik aut ujede 500.000km za život? 5%? Nejsem si jistej jak ty součástí modely, ale u devadesátkovejch si byl rád za 250k.
    Jinak na provoz bateriovejch úložišť se můžeš vykašlat, ty si na sebe vydělají sami, pokud k tomu bude příčetná legislativa. Prvních pár let si na sebe vydělají v řádu dnů (viz. Horndale), pozdějš do nich můžeš dávat ojetý packy z aut, protože tě nebude trápit 80% maximální kapacita.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: problem je, ze ta ropna infrastruktura je z velky miry vybudovana a 15TWh+ prebytku v siti aktualne nemame, takze veskerou argumentaci nemuzes stavet jen na infrastrukture, ale musis se divat i na ten provoz samotnej, a to jak infra, tak auta.

    jinak predpokladam, ze na nyxu muzeme mluvit o vsem, vcetne uspor za servis :)

    ale souhlasim, ze na tyhle polozce to nestoji, od zacatku jsem zminoval, ze je to jen zjednoduseny priklad, jeden z mnoha
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já taky nemyslel energii lidí, ale je rozdíl energie elektrická a její ekvivalent v ropě, se kterým se nakládá úplně jinak.

    Jinak já neříkám, že EV není win, v tom s tebou souhlasím. Jen když použiješ někde tuhle argumentaci (že EV ušetří energii na cestách do servisu), tak se ti lidi vysmějou, protože je to v celkovým nájezdu zanedbatelný.

    Ten argument s rafineriema je naproti tomu dobrej, protože je to tak o 2-3 řády víc energie. A to k tomu ještě můžeš přidat tankery a ropovody.

    (btw, oblíbenej autařskej argument je, že co jejich emise, ale ty velký lodě, to je průser! – to, že z těch lodí jsou čtvrtina tankery a spousta dalších vozí auta, jim nedochází)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nemel sem na mysli energii lidi, ale tu elektrickou, kterou spotrebovavaji na svoje cinnosti.

    u tech elektrickych aut je servisu proste min, vyslo na to uz par studii a linky tu probehly, beru to jako fakt, kterej uz nema smysl rozporovat. jestli je to 1-2% vic na servisu, muze byt, dalsi 1-2% se muzou usetrit cestama na benzinku, dalsi 1-2% tim, ze auto vydrzi delsi dobu (km) a nemusim spotrebovat energii na novy atd atd.

    ano, mas pravdu, ze soucasne elektromobily se ke srovnani kvuli baterkam nehodi, ja ale mluvim o stavu, kdy nahradis u nas vetsinu aut EV - 2030, mozna 2035 a dal. a to uz bude million mile batery prezitek. nedavno jsem sem daval video, ze tesla uz ma ve vyvoji 3,7 milion mile battery, kterou kvuli jeji zivotnosti (zadna degradace po 10000 cyklech pokud se drzi pomoci BMS mezi 20-80% nabiti) hodlaji po zivotnosti auta proste repasovat do novyho auta, nebo vyizit jako bateriove uloziste. to je dalsi vec co u ICE neudelas, tam ti akorat vznikaji naklady na likvidaci, i kdyz nakym zpusobem a za pomoci dalsi ejergie se cely auto recykluje...

    mas dobrej point s vateriovejma ulozistema, ano, tohle bude drahy na vybudovani, mozna i na udrzbu, nicmene tahle infrastruktura nebude slouzit jen pro auta, ale jako stabilizace site, ukladani prebytku z OZE atd, tzn ty naklady (vcetne vstupni energie) pak nemuzes cely hazet ne EV

    proste EV je nejmene win win win z mnoha ruznych pohledu. a navic ie to z pohledu udrzitelnosti zivota a naseho zdravi (hluk, emise) jedine spravne reseni
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Pleteš s energií dohromady dvě věci. Energii obecně a konkrétně elektrickou energii.

    U elektřiny jsi měl good point, že jí žere i infrastruktura ropnýho průmyslu, ze který nějaká část zmizí (ropa se ale nerafinuje jen kvůli benzínu).

    Ale pořád ti tam hapruje to, že na zemi velikosti ČR potřebuješ tuším něco jako 20-25 TWh elektrický energie ročně, abys kompletně nahradil ICE poháněný věci.

    Jestli ušetříš 1-2% z celkový spotřeby na tom, že míň jezdíš do servisu (mimochodem, elektrický auta mají pořád věci jako klimatizace, kabinový filtry, chladící kapaliny, brzdy, podvozek, pneumatiky atd. – a do servisu jezdit musí taky), tak je to v celkovým pohledu zanedbatelný.

    A navíc na straně EV jsou podobný náklady, který jsou taky zanedbatelný, ale když už bychom řešili takový detaily, museli bychom je brát v úvahu.
    – už zmiňovaný nabíjecí kabely (myslím ty co vozíš s sebou, takže budou dopadat stejně jako nabíječky od telefonů)
    – baterie. dokud nebudeme mít "million mile battery", tak máš servis ICE vyrovnanej tím, že u BEV musíš po maximálně půl milionu kilometrů vyměnit baterii, dost možná dřív
    – už zmiňovaný pneumatiky, který jsou větší, širší a tím pádem těžší, a i tak je odepíšeš dřív
    – provoz a servis nabíječek
    - PROVOZ A SERVIS BATERIOVÝCH ÚLOŽIŠŤ: tohle je důležitá a dost velká položka, protože pokud nemáme energii vyrábět z uhlí, ale z OZE, tak jí bude potřeba někam ukládat.

    atd.
    KEB
    KEB --- ---
    NANUQ: povídej přeháněj, kolik máš nájezd, kolik je reálnej dojezd, nabijis wallboxem nebo že zásuvky, jak to trvá dlouho atd?

    Konečně někdo, kdo má bev a mlčí jak partyzán :-)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: vyroba nabijeciho kabelu je infrastruktura, ktera vydrzi a naklady se ti v case rozlozi na naprosty minimum, ale ty provozni naklady/energie sou proste u ICE vyssi, protoze:
    1) vic dilu
    2) pravidelny servis a vymeny po rekneme 60-80k km - rozvody, filtry, svicky, brzdovy desticky a kotouce a provoz ti proste vzdycky zere spoustu energie od vyroby, ores aktivity nutne zapojenejch lidi, distribuci, samotnou vymenu, likvidaci starych atd... ze se to ignoruje, neznamena, ze je to zanedbatelny

    ty cesty na benzinku se prave imho snizi, protoze budes moct nabijet u lidlu, mcdonalda, obchodnim centru, u lampy, v garazi, na parkingu v praci atd. (nemluve o tom, ze prestanes jezdit do servisu :))

    kdyz tenhle long tail detailu sectes, dostanes se proste nekam jinam. a je to dulezity z toho pohledu, ze nekdo argumentuje tim, ze bychom museli vyrabet vyrazne vic energie, abychom EV uzivili a na tu nemame prostor. imho to ale vubec tak zhavy nebude a nakonec bude potreba energie +- stejne a s rozvojem lokalnich PVE, asi hlavne mimo mesto, naopak muze dojit i k poklesu poptavky z tech soucasnejch centralnich zdroju
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Prostě neřešme energetický náklady na cestu do servisu nebo poslání novýho vzduchovýho filtru, protože pak bychom taky museli řešit, jestli náhodou nemá větší náklady výroba nabíjecího kabelu.

    Nebo jestli když člověk nechává auto na veřejný nabíječce kilometr daleko, jestli náhodou k tý nabíječce nenajezdí víc než do toho servisu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ok.

    Ad servis – ano, Jaguar je moje cca 54. auto v pořadí, většina z nich byla starších. Jsem dobře obeznámen s tím, jak se auta rozbíjej. Ani tak ale nepovažuju ježdění do servisu za něco, co by mělo statisticky významnej vliv na energetickou spotřebu auta.

    Má to asi stejnej vliv jako jestli jezdíš nebo nejezdíš s otevřeným oknem.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ano, vystridal jsem nekolik ruznych osobnich aut v prubehu minulych 18ti let, vcetne jedne dodavky. zaroven mame v rodine dalsi auta, ktera jsou v servisu nekolikrat rocne

    muj servisak mi pokazde rad vypravi co vsecko opravuje a opakovane na stejnych autech v prubehu jednoho roku, takze si myslim, ze moje zkusenost je spis prumerna a nekteri lide/auta travi po servisech casu vyrazne vic

    lame se to vetsinou kolem 20.roku zivotnosti auta, nebo to prichazi uz rovnou od vyroby se spatnym kusem
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Mimochodem, neodpověděl jsi na otázku, jestli máš auto.

    A ano, je to důležitý k tématu, protože mě zajímá, jestli se bavím s úplnýma teoretikama nebo jenom částečnýma.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jednou za rok jedu do servisu s 20 let starým Jaguarem... to není úplně ztělesnění spolehlivosti. Za dva roky mi na něj přišly dvě krabice dílů a na cestách do servisu jsem najezdil asi 40 km. A to je proboha starej Jaguar, nespolehlivá složitá mrcha.

    A ano, tohle všechno budou velký čísla, ale nebudou velký v kontextu celkový spotřeby energie.

    Měl jsi dobrej point s těma rafineriema, protože rafinace a distribuce ropy je opravdu signifikantní energetickej výdej v řádu nižších desítek procent z celkový spotřeby elektřiny.

    Ale produkce náhradních dílů nebo cesty do servisu jsou zlomek procenta. Jakmile začneme počítat takovýhle kraviny, tak se zahrabeme do marginálií.

    Třeba celou spotřebu energie na výrobu a rozvoz dílů pro motory a převodovky (zbytek má i EV) vyrovnají elektromobily tím, že kvůli typicky vyššímu výkonu a točivýmu momentu rychlejc spotřebujou pneumatiky a potřebujou navíc větší/širší pneumaitky.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ty si musis mastit ego na vsem vid? :)

    ja ani neuvedu presny cisla, uvedu jeden priklad z mnoha a ty hned potrebujes rozporovat :D kdyby sis dal radsi pivo...

    mozna nejezdis tak casto do servisu, protoze jezdis jen s novejma autama, nebo si nevychytal spatnej kousek.

    ale klidne pristoupim na tvoji hru - kdyby to byla jak rikas 1/1000 z celkovyho najezdu, tak z 15TWh to neni malo

    pak si zkus treba dohledat glibalni produkci palivovejch filtru, kolik energie se spotrebuje, mozna budes prekvapenej atd atd.

    jestli tohle nepochopis, dal uz nehraju :)
    KEB
    KEB --- ---
    AXTHEB: https://fdrive.cz/mapa-nabijecich-stanic/

    Já ji tam zcela nepřekvapivě nevidím, teda pokud mají aktualizováno
    KEB
    KEB --- ---
    AXTHEB: tak to ten náš ji asi velice dobře ukrývá :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: No když už tady někdo začíná počítat úspory energie na rozvoz náhradních dílů a cesty do servisu...

    SHEFIK: Prosímtě, máš auto? A máš nějakou představu, jak velký/těžký jsou typický díly nebo jak často a daleko se jezdí do servisu?

    Typický auto pojede do servisu cca jednou za rok, a typicky je to cesta do 10 km. Tedy když hodně, tak MOŽNÁ 1/1000 z celkovýho nájezdu.

    Dtto výroba/distribuce dílů, to, co se na autech mění, jsou obvykle relativně malý věci, tohle bude dělat jednotky procent na celkovým pohledu.

    Je to stejný jako řešit u elektromobilu energetický náklady na výrobu kabelů, nebo nějakou takovou kravinu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LOPIK: Mno nevím, zda mají jinou možnost, nechtějí-li riskovat občasný blackout, když si 2/3 sídliště ráno zapne 0,9 kW rychlovarku a 1,5 kW mikrovlnku a zbytek má puštěnou 2 kW pračku...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam