MINER:
1) Náklady na provoz jsou otázka. U drahých aut s vysokým nájezdem (typický příklad: koupím si Model 3 místo BMW 330d za podobný peníze, najezdím 40 000 km ročně) to má obrovský efekt.
Ale:
– Výměna baterek. Zatím ji většina výrobců nabízí za šílené peníze (u Hyundaie Kona to třeba stojí milion), je otázka, za jak dlouho a kam to klesne.
– Pokles hodnoty. Zatím je nenasycený trh a EV jsou drahé, jestli ale půjdou do háje baterie, může cena padat rychleji než u ICE a to by byl problém.
A především, tohle neřeší situaci lidí, kteří si kupují levná auta. Člověku, který si chtěl koupit Fabii 1.0 za 300 000 korun a najezdit s ní 10 000 km ročně, opravdu nepomůže, že si bude moct za 700 000 korun koupit elektromobil podobné velikosti, který mu ušetří cca 1 Kč/km, tedy se mu vyplatí už při nájezdu 400 000 km. Tedy za poněkud optimistického předpokladu, že výměna baterie bude levnější než servis litrové Fabie za 400 000 km, což nejspíš nebude.
Samozřejmě u toho BMW bude vyšší úspora, jsou tam vyšší servisní náklady a téměř nulový cenový rozdíl. Takže fajn, pro člověka s rozpočtem 1,5M na služební auto je to dobrý. Pro rodinu s rozpočtem 300 000 je to průser.
2) Solid-state baterky jsou věc o které se mluví, ale pořád tady není, a jestli bude, neví se s jakými parametry.
Pokud bychom předpokládali lineární vývoj, jsme viz 1).
Jestli nastane "kvantový skok" v bateriích a přijde buďto baterie o víceméně nelimitované životnosti (million-mile battery), nebo baterie výrazně levnější, tak se to může celý úplně změnit.
Nicméně pořád to ale nejspíš bude znamenat otřes ve způsobu, jakým se kupujou auta, a je otázka, jak si s tím trh poradí. Je možný, že prostě elektromobil bude stát pořád milion, ale lidi si ho budou kupovat na delší dobu, čímž se prodlouží i leasingy a úvěry.
Ale opravdu si budou lidi ochotní kupovat auto na úvěr nebo leasing na 20 let? Co budou dělat lidi, kteří byli zvyklí kupovat za cash a milion na auto nikdy neušetří?