• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Hlavně pořád nerozumím tomu, co je na tomhle složitýho a nepochopitelnýho...



    Člověk, kterej není schopnej operovat s tímhle, by podle mě neměl sám chodit ven...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: To je spravny inzenyrsky pristup, ktery narazi na tu entropii vesmiru :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Nabouraný auta co ujely z kopce jí dost zvyšujou.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Ne, pouze se snažím snižovat entropii vesmíru:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jo, tak máš pravdu, standardně to umí zařadit P po vypnutí a na neutrál je postup přes dvojitý stisknutí Start/Stop.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A přiznej konečně, že záměrně trollíš, jinak se začnu na silnicích bát.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jsi si jistej, že máš fakt řidičák?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: A jak se dělá, když to chci vypnout v neutrálu?

    Já si už nevybavuju, kdy jsem s Priusem jezdil naposledy, ale mám silný podezření, že to P mačkat musíš.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Japonci!!! Nádhera:)

    Teď už se jen zbavit N.
    N jsem ještě nikdy v životě nepoužil, neplánuji to ani v příští pětiletce, a vlastně mě tak trochu uráží, že tam vůbec je:)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Má, ale nemusíš ho používat. Po stisku "engine on/off" buttonu se aktivuje sám, takže to tlačítko je tam vlastně zapotřebí jen pro ty situace, kdy bys potřeboval stát a mít zároveň puštěný motor. Každopádně, řeší to ten Minerův issue s tím, že nechce P používat, což tohle řešení umožňuje.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Nereknu ve skodovce skoro nic mimo tady je notebok, tohle je vstupni karta :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jinak jsem ti poprvé asi 50 příspěvků zpátky psal, že normální moderní auto má P (parkovací režim převodovky) na tlačítko a ručku automatickou (s tlačítkem na override).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo počkej, jak P i Park?

    P je parkovací poloha převodovky, to nejsou dvě různý věci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Samozřejmě že ne, protože neví, jestli jsi chtěl neutrál nebo péčko.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak ještě jednou a pomalu. Máme dva případy:

    1) Moderní auto

    Zařadím "D" když chci jet dopředu, "R" když chci couvat a "P" když chci parkovat. "N" zařadím třeba v myčce nebo když chci auto odtlačit nebo odtáhnout.

    Parkovací brzda je elektronická a automatická, tedy na ní vůbec nesahám. Auto se automaticky zabrzdí i třeba při rozjezdu do kopce (hill hold control). Normálně jí nemusím vůbec používat.

    Fakt to nemůže bejt jednodušší.

    2) Nemoderní auto.

    Péčko i ruční brzda jsou fyzicky ovládaný věci, který jsou jinde v autě a fungujou jinak, je to mechanika, nemůže to být jedním ovladačem, není co řešit.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Vida, to mi přijde lepší.
    Když vypnu motor, tak si to Péčko dá sám, ne?
    To by bylo mnou nejvíc ignorované tlačítko v celém autě:)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: a přesně proto mě to štve. Musíš vědět, jak to funguje, a můžeš to zkazit.
    Nový převodovky už maj snad i Péčko elektronický a za jízdy ho prostě nezařadí, ne?
    Což si nejsem jistej u D–R, kde se to myslim při nedobržďování pořád domrdává.

    Přitom auto má všechny informace, co se s nim děje, a přesto toho nechává zbytečně moc na řidiči low-level ovladačema, který jsou podle mě zbytečný a nahraditelný jednoduššíma.

    BOBASH: když jsem vypnul motor, tak je snad i mírně autistickýmu autu jasný, že chci stát, a může dát P i Park za mě a nechtít to po mě explicitně.

    Ale nechme toho, nepřesvědčíme se.
    Důležitý je, že to Jyrka řekne ve Škodovce:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: A Prius samozřejmě režim P má, akorát ho má, jako spousta dnešních aut, coby tlačítko.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: A jak to auto pozná, že jsi zastavil a chceš zůstat stát?

    Jinak samozřejmě tohle řeší automatická ruční brzda, kterou mají skoro všechny nový auta a kterou Miner očividně nepochopil.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KULA: Elektronická ručka je úplně v pohodě, především proto, že na ní nemusíš vůbec hrabat a i matka MINER: se dokáže naučit, že stačí zmáčknout "P" a auto parkuje.

    Ale pořád je potřeba tam mít možnost jí zapnout/vypnout manuálně.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Je to tak. Když zastavíš a "vypneš motor", tak P (nebo jeho ekvivalent), by se mohlo aktivovat automaticky, abys to nemusel řešit. Poradil bych ti, ať si koupíš hybridní Toyotu, akorát tam ti to chybějící Pčko kompenzuje Béčko navíc (pro rekuperaci) :D
    KULA
    KULA --- ---
    Internetová klasika - elektronická ručka je shit.
    Mě teda el. parkovačka u VW bavila. Zastavíš, auto stojí samo na brzdách, nehrozí, že rozjede, kopec nekopec. A když vytáhneš klíče, zase se to samo zařídí. Je snad jasný, že nechci aby mi auto jezdilo na gravitaci, a když nutně jo, teprve pak stačí zmáčknout knoflík. A tohle očekávám od aut v budoucnu. Že mi samy nikam neujedou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jenomže tady je ten rozdíl dost klíčovej, protože třeba vysvětluje jeden z důvodů, proč jsou parkovací režim převodovky a ruční brzda zastupitelný jen částečně.

    Na P to nebrzdí motorem (tak jako tomu je když auto necháš "ve kvaltu" u manuální převodovky), ale zarazí to mezi kolečka V PŘEVODOVCE tyčku.

    Tudíž to jednak nedělá vůbec nic motorem, a druhak to NEBRZDÍ. Přes parkovací režim NELZE AUTO ZABRZDIT – když ho zařadíš za jízdy, tak ta tyčka v lepším případě nezapadne, v horším zapadne a urve se.

    Z níže popisovanejch důvodů ale taky nejde používat jen ruční brzdu, protože ta má taky svoje omezení a každý je na trochu jinou sadu situací.

    A i když ruční brzda může bejt automatická (což řeší tvůj požadavek "zmáčknu čudlík a jdu"), musí mít override, a ten override musí být co nejvíc mechanickej a přímej (v nejhorším prostě "čudlík a drát", když už to není fyzickým spojením).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam