• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: geofencovana technologie Waymo sa podla mna nerozsiri tak lahko do celeho sveta ako na vizuale zalozene FSD, ktore moze jazdit kdekolvek
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jenže to všechno je Ti na vesnický provoz úplně k ničemu... Už jsem Ti to říkal jněkolikrát - jeď se projet někam aspoň 50 km do Prahy a mrkni, co maj lidi u baráků a v garážích.
    V garážích najdeš nějakou leštěnku typu (nová) Fobia, Ochcávka nebo Dacia Logan, před garáží 2-3x nějakou tu starší Fobii, Škodu 120 nebo Favorita/Formana/Felicii, 2 ks na součástky, "provozní kus" často s vyndanejma zadníma sedačkama aby nepřekážely nákupu/nákladu...

    Smiř se s tím, že mimo autožurnalistický svět existuje pouze 10 kategorií dopravních prostředků:
    Kolo/koloběžka - elektrokolo/malá motorka - velká motorka - běžné auto - kombík - "komenzátor micropenisu" - offroad (Lada Niva, Nisan Patrol, UAZ) - dodávka - náklaďák/tirák a traktor/kombajn.

    BOBASH: Ne. Byl to "compliance BS" vyrobený z podřadných materiálů a s buď nedomyšleným, nebo úmyslně znesnadněným uživatelským komfortem (úzké a celkově špatné sedačky, chybějící okna, úzká a špatně udělaná palubní deska, podřadný pohonný systém).
    Nic nebránilo tomu, aby tu kastli udělali o 20 cm širší, nic nebránilo tomu, aby jí udělali o 30cm delší, nic nebránilo tomu, aby tam namontovali levná skla, klidně bez stahování, ale třeba s omezeným vyklápěním (to mám vzadu v Swiftu), mohli tam dát také lepší BMS, aby to nemělo spotřebu skoro jak Tesla 3 - jediná skutečně drahá věc by byla instalace lepší a/nebo větší baterky.

    Ale pak by možná bylo Twizzy až příliš použitelné v denním užití a nemohlo sloužit jako ukázkový příklad: "Podívejte se, nejde to! Ani velká automobilka to nezvládla!" a co hůř, objevil by se někdo, kdo zvládá tlačítka vyvinout za $10 nikoliv $10.000.000 a vyrobil pseudoTwizzy za 150k

    MINER: Nejlepší auto, s kterým jsem kdy jezdil, bylo Subaru Libero. Zhruba 3m dlouhý Kei van s možností zapnout 4x4, prosklenou elektrickou střechou a možností vybrat si mezi 7 místy "bez kufru"(asi 30cm šíře), 5 místy se stolečkem (2 řada sklopená), 4 místy s větším kufrem nebo 2 místy a fakt velkým kufrem, kam se v pohodě vešly 4 jízdní kola a spousta bagáže.
    Akorát trochu moc rezlo...
    Což se ale vracíme zpět k BOBASH a jeho nepochopení, že Fobie je nahraditlná čímkoliv menším a efektivnějším, co bude mít aspoň 2 místa a prostor na pár přepravek s nákupem, nářadím, nebo produkcí z pole... Akorát prostě ta Fobie je to nejmenší dostupné auto, co zároveň lidi znají, protože kdo by neznal Škodovku, žejo...?

    BOBASH: Á, Tvůj oblíbený blábol o (ne)použitelnosti robotaxíků a jejich závislosti na vysoké denzitě obyvatelstva je zpět...
    Takže Ti to zkusím ještě vysvětlit ještě jednou a pomaleji, aby to bylo dost jednoduché i na úroveň motožurnalistického chápání...
    Mějme 2 identická vozidla v hodnotě 3 miliony korun a životností ~10 let (3650 dní). Není důležité, zdda ICEV nebo EV, pro jednoduchost předpokládejme, že žádné další náklady (servis, poplatky, etc) neexistují. Tj. jsou to "minimální" provozní náklady.
    Jedno vozidlo je autonomní, jedno řídí taxikář.

    Autonomní vozidlo je v provozu v podstatě 24/7 má amortizační náklady 3.000.000/3650 = 821 Kč/den, tj. 34 Kč/hod.

    Taxík má amortizační náklady 34 kč/h + náklady na taxikáře.
    Minimální mzda v roce 2021 činí 15.200 Kč/měsíc (160 hodin, s ignorací příplatků za práci v noci, atp.), tj. cca 20.500 Kč superhrubého, přičemž týden má 168 hodin, tj. v případě 4 taxikářů tam každé 4 týdny (cca 1 měsíc) chybí 24 hodin, tj. přesčas (x1,25) za cca 3800.
    Mzdové áklady na 24/7 provoz taxikářů jsou tedy cca (4*20500+3800) = cca 85.000 Kč za 28 dnů, tj. cca 3.000 Kč/den, resp. 127 kč za hodinu.
    Tj. 34 (amortizace) + 127 (taxikář) = 161 Kč/hod

    Tedy:
    34 Kč/hod, resp. 816 Kč/24h - Minimální provozní náklady (MPN) čekaícího autonomního vozu
    161 Kč/hod, resp. 3864 Kč/24h - Minimální provozní náklady (MPN) čekajícího taxíku

    Tj. pokud jde třeba o auta, co žerou 5/L 100km (benzín zaokrouhlíme na 30 Kč/L) a jedou vyzvednout opilého teď_už_ne_řidiče na Vánoční trhy což je 2x 73,5km a 72 minut (bez čekání) tak to znamená:
    81 Kč MPN + 220 Kč palivo = 301 Kč u autonomního vozu
    161 Kč MPN + 220 Kč palivo = 381 Kč u taxíku
    Pokud tam jedou na výlet (5 hodin čekání), tak se ale ekonomie změní takto:
    471 Kč - autonomní vůz
    1.186 Kč - taxík

    Pokud bude výlet vyúčtován třeba 1200 Kč, tak autonomní vůz může klidně dalších 24 hodin stát opuštěný na parkovišti...
    Mimochodem, v reálném světě by taxík stál od 23 kč/km, tj. 3381 Kč bez čekání, což by u autonomního vozu znamenalo, že když by si naúčtoval 2800, tak na tom parkovišti může zevlovat klidne 3 dny.
    ...čímž zároveň odpovídám i na JYRKA, LA_PIOVRA,CRAZY_IVAN,CRAZY_IVAN

    BOBASH: Jenže Waymo není autonomní auto, Waymo je minitrolejbus, tam jsou náklady v podstatě jen na vytyčení "trolejí" a pak na schopnost jejich detekce autem + schopnost detekce "cizorodých předmětů v dráze". Pochopitelně, vytyčování vyrtuálních trolejí je mnohem jednodušší a mnohem levnější, než skutečná autonomie, nicméně je zase závislé na schopnosti ty virtuální troleje udržovat aktuální - tj. při každé opravě silnice udělat OTA update trolejí, případně i vyslat snímací auto, aby namapovalo objízdnou trasu tam, kde to doteď nebylo nutné.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: myslím ty bilióny, co stojí vývoj. To bude chvíli trvat rozpustit.
    I pokud by ti prodali auto, nechaj si to zaplatit v monthly fee.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Nebudou. Už teď vychází technologie ve Waymo autonomním autě snad pod půl milionu. Při typickým poklesu ceny technologií (třeba radary na adaptivní tempomat a podobně byly před 20 lety superdrahá věc jen pro luxusní limuzíny, dneska máš tři radary v blbý Scale co si kupujou důchodci) bude za těch 15-20 let, kdy bude reálně dostupná level 5 autonomie všude, autonomní auto podobně drahý jako normální.
    MINER
    MINER --- ---
    Autonomní auta budou kvůli technologií výrazně dražší než současná auta, takže je podle mě nevyplatí vlastnit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jak, čas strávený řízením? Až budou autonomní auta, budou autonomní i ty soukromý. Pleteš věci dohromady.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: protože současný taxíky jsou bída, a furt drahý.

    Status se mění s věkem. Už mileniálové mladší to tak nevnímají. Status už maj jinde.

    Soukromí a pohodlí souhlas.
    Proti tomu jde čas ztracený řízením.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Na konci příspěvku si sám odpovídáš. "Vyjedu jen v neděli na výlet".

    Typickej uživatel soukromýho auta jsou třeba moji rodiče. Žijou v Pardubicích, kde jezdí po městě MHD. Autem jezdí na nákupy, na výlety a na chalupu. K autům nemají vůbec žádný vztah, žádný nadšení, žádná potřeba hrát si na status.

    Otec dokonce počítal, jak by ho vyšlo používat Car4Way místo vlastního auta.

    A vyšlo to jako úplná blbost.

    Na tý chalupě (na vesnici, kde by robotaxíky nikdy nemohly mít použitelnou hustotu) totiž potřebujou auto, a potřebujou ho tam mít celou dobu, co tam jsou. Takže by si museli půjčovat auto třeba na 14 dní v kuse. Nebo každej víkend.

    Půjčovat si Citigo z Car4Way by je stálo víc, než operativní leasing na novou Octavii.

    Takže si koupili za 300 tisíc zánovní Toyotu Auris, která jim vydrží dalších 15-20 let.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Tohle ale nefunguje. Protoze pokud by to fungovalo, tak by si lidi nekupovali nova auta, ale jezdili taxiky. Vyjde to levneji skoro vzdy.
    Auto je taky soukromi, odobni pohodli a status.
    MINER
    MINER --- ---
    Příklad: při průměrné ojetině za 228 kKč, ročním poklesu hodnoty 20 %, průměrném ročním servisu 8kKč a pojištení, ručení a poplatcích 10k a spotřebě 6l/100 km vychází km průměrného strejce na 6,6 km.

    Pokud nějaká služba dokáže nabídnout do 5 min v podmínkách CZ s průměrnou hustotou obyvatel od 40-140 lidí na km srovnatelně, zbaví se strejci v daném regionu svých Oktávek fmetle na hlínách.

    Neplatí pro strejce, co si myslí, že do auta se leje jenom benzín, rádi kolem auta tancují nebo strejce strejce petrolheady.
    (Nic proti strejcům ani petrolheadům. Já si taky hýčkám Citroëna naprosto iracionálně a stojí mě to víc, než by muselo, ale až budu mít alternativu, tak s nim vyjedu jen o neděli na výlet)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: U carsharingu/autonomních taxíků mimo centra velkých chybí odpověď na jednu otázku.

    PROBOHA, PROČ?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Je zbytečný počítat s účinností a výhřevností.

    Počítej s průměrnou spotřebou benzínu/nafty na 100 km a průměrnou spotřebou elektřiny.

    Sice by se mohlo zdát, že ti v tom budou dělat bordel třeba náklaďáky nebo velký SUV, ale nebudou. Najetý kilometry ti jsou jedno, máš je tam jen jako prostředek, takže to, že nějaký auto sežere dvakrát víc benzínu nevadí, protože sežere i dvakrát víc elektřiny.

    Někde jsem to měl spočítaný tímhle způsobem, vyšlo to na cca 20-30% reálný spotřeby, což odpovídá i tomu, co tvrdí třeba Ionity, kde to počítali nějak hluboce sofitikovaně.

    Prostě 20-30% dnešní spotřeby lze považovat za bernou minci, vychází to tak všem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: To odpovídá tomu, co píšu já. Carsharing/autonomní taxík může fungovat tam, kde je kritickej problém s parkováním.

    Pro vesničany to téma nebude nikdy. Tam je sdílený auto prostě pitomost, nedává žádnej logickej smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak přines argument a ne blábol.

    Zatím jsi napsal jen bezobsažné kecy jako že "věci se mění". Ale nenapsal jsi nic, co by vyvracelo, co píšu já.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Já tvé důvody neignoruji. Já s nimi nesouhlasím:) Tzn. nemusíš už je opakovat, musel bys přinést nové:)
    Hint: invektivy nejsou argument.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Nerikam, ze kazdy zijici ve meste prejde na car sharing. Nicmene hodne rodin zijicich ve meste vlastni auto vzda diky nakladum na parkovani/ mytne atp.
    A nebo vzda druhe auto.
    Pro nas vesnicany to asi nejakou dobu nebude tema
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Spíš 50 místo 25 – pokud počítáš, že dnešní auto vydrží 25 let, tak EV může klidně padesát, protože navíc nebude ani "morálně zastarávat" a nebude důvod ho měnit.

    Což opět zlevní vlastnictví soukromýho auta a vrací nás to k tomu, že carsharing/autonomní taxíky budou fungovat jen tam, kde je problém zaparkovat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jenomže člověk žijící ve městě ještě nutně není člověk se jen ve městě pohybující.

    Třeba na typickej use case člověka jezdícího na víkend na chalupu (nebo klidně každej víkend někam jinam na výlet) tohle nefunguje.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ev spis zpusobej (az bude million mile battery) ze auto vydrzi 30 let misto 25

    Sharing bych nezavrhoval, ale ja si pro svuj osobni pripad neumim predstavit pouzivat sdilene auto (predmesti, dve deti). Dokonce spis vyhledove (15+ let) uvazuju nad druhym autem, ktere by bylo “rodinne sdilene”
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Autonomii budou používat všichni, ale hodně z nich bude ty autonomní auta vlastnit.

    Důvody už jsem ti vypsal, a ty je opět ignoruješ.

    Autonomní taxík bude dobrej, pokud potřebuješ jet někam, kam se dá rozumně jet taxíkem – jen bude levnější, takže ho bude používat víc lidí.

    Nebude to fungovat v místech, kde je řídkej provoz a tudíž není pravděpodobný, že bude volnej taxík dostupnej v daným čase a místě. Nedostupnost v čase odradí uživatele, nedostupnost v místě způsobuje nedostupnost v čase a navíc zvyšuje náklady a ekologický zatížení (autonomní taxík, kterej najezdí půlku kilometrů prázdnej, je horší než soukromý auta).

    Nebude to taky fungovat v situacích, kdy potřebuješ to auto mít delší dobu trvale k dispozici, protože pak je levnější si ho koupit.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Tipnu si: jakmile to bude dostupna alternativa taxiku. Tam se ty usecases prekryvaji 1:1
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Dyť říkám, že souhlasim, že carsharing v současné podobě nebude lákavý. A stejně jako ty bych tomu ani neříkal car sharing.

    Podle mě je otázka v jak hustě zalidněných oblastech autonomie poskytne jakou cenu za km, dobu přistavení auta, rychlost dopravy a výběr a komfort auta.

    A nikomu neberu jeho plechové miláčky, ani neříkám, že všechno nahradí autonomie.

    Přijde mi zajímavý zamyslet se nad předpoklady, za jakých začne kde kolik lidí používat autonomii, až bude dostupná (což je samozřejmě největší neznámá).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Trochu se pridam k Miner: proces urbanizace jde rychle dopredu. Uz nyni zije typicky obyvatel planety ve meste.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam