• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Škoda standard. Měnil jsem to za Octavii RS (vracel jsem RS a rovnou překládal věci na dovolenou do Enyaqa), což je asi nejlíp udělaná Škodovka, a přijde mi to plus mínus stejný. V kvalitě zpracování takovejch těch věcí co nejsou na první pohled vidět je to asi mírnej downgrade od Octavie II (a III, ta je mezi), ale je to vidět MNOHEM míň než u ostatních značek koncernu.

    Třeba ten volant s chromovanejma válečkama na hlasitost a ovládání menu a s perforovanou kůží (stejnej v Enyaqu a ORS) vypadá o třídu dražší než v Q7, kterou jsem měl v ruce ten samej tejden co Octavii. V Cupře Formentor (takový top sportovní SUV od Seatu za mega a půl) je tam, co mají Škodovky chrom, takovej fórovej rádoby měděnej plast, kterej se viklá.

    Jinak mimo zpracování jako takovýho má Enyaq mnohem logičtější infotainment než VW a Seat/Cupra. Někoho inteligentního napadlo dát navigaci mezi hlavníma sekcema (vozidlo/navigace/média/ještěněcocosinepamatuju) trvale na spodní okraj infotainmentu, mezi ovládání teploty, takže se dá krásně přepínat – zvlášť u elektromobilu kde člověk chce často sledovat spotřebu (reálně spíš protože ho to zajímá kvůli testu) a zároveň koukat na navigaci, takže přepíná, je to skvělý.

    Míň skvělý je mít ovládání teploty uvnitř na dotykovým displeji, zvlášť když tam máš MIB4 a on se zrovna kousne. Což se jednou kousnul a třeba hodinu jsme nemohli nastavit nic (všechno, co mělo fyzickej ovladač, fungovalo).

    Každopádně je to první (nebo druhej, po Mach E, ale tím jsem jel jen chvilku) elektromobil, co jsem měl v ruce, co dává smysl jako alternativa pro člověka, kterej zkrátka chce dobrý auto v daný kategorii za daný peníze, nechce technický výstřelky jen aby to bylo jiný (ano, mluvím o Tesle) a není elektronadšenec nebo zavilej ekolog.

    Tohle je, minimálně pro lidi co můžou nabíjet doma a jejich typická trasa není 400+ kilometrů, naprosto logická a praktická volba, lepší než Kodiaq v naftě za stejný prachy.

    KEB
    KEB --- ---
    MINER: tak to ve státě, kde je slovy jedna plnící stanice a to ještě kdoví jestli, nebude dávat smysl asi nikdy :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: no ale casom kazda ta technologia zlevni natolko ze tieto otazky budu bezpredmetne, tak ako ma dnes pomaly kazdy african telefon, aj ked nema co jest, bude to potom uz len otazka zivotnych priorit
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: bavíme se o vodíku. Do domácí fabriky na elektrolýzu asi investovat chtít nebudeš.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: pokud máš na střeše fotovoltaiku, tak ta bilance vycházet líp, ale to tady řešíme pořád dokola.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: s rostoucí spotřebou se nedá čekat, že by energie zlevňovala. Patit za auto řadově mega místo půl, a zároveň za 1000 km litr místo pětikila Kč nebude finanční smysl dávat nikdy.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    GOR: mi vadil ten středový tunel, na pravou nohu mám pocit, že mi zavazí. a pak mě překvapila výplň dveří. jak do toho zatlačíš prsty, tak se to prohne. jako nějaký papundekl.
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: BTW jak je na tom Enyaq co do zpracovani? Je to Skoda standard nebo je znat velke setreni?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: az bude tych obnovitelnych zdrojov urcite mnozstvo, tak financny smysl nebude ziadna prekazka, lebo uz to bude proste tak levne, ze aj ten vodik z toho bude levny, nieco ako kedysi boli plasty draha novelty a dnes je to v podstate najlacnejsi obalovy material, ktory je tak levny, ze ludi ani nenapadne pouzivat pytliky na pecivo viackrat, ale vzdy si utrhnu novy
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    super video

    If Gas Cars Are Banned, Can The Grid Handle Electric Cars?
    https://www.youtube.com/watch?v=7dfyG6FXsUU
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ještě ke Škoda vs. Tesla – teď jsem testoval Travel Assist v Enyaqu. Normálně to řídí samo, jen máš ruku na volantu. Rozdíl proti Tesle je, že to neumí projíždět křižovatky (což ale, jak jsem viděl ve videích, Tesla občas taky moc ne – tohle zase nedělá chyby, je to očividně naladěný víc konzervativně).

    Takže Enyaq jede sám třeba 95% času (zbytek jsou ty křižovatky nebo takový věci), Tesla třeba 97% času. Což je furt obrovskej rozdíl, Tesla toho umí mnohem víc a je o řád dál (i když mám furt podezření, že hlavně kvůli tomu, že se nebojí pustit mezi lidi nedodělanou věc), ale rozdíl mezi Teslou a Škodovkou je mnohem, mnohem menší než mezi Teslou a autonomním autem.

    Z pohledu reálný autonomie je pořád Tesla na úplně stejný úrovni jako Škodovka, protože obě ty auta většinu času jedou samy, ale ty musíš POŘÁD ŘÍDIT. Ve výsledku je jedno, jestli potřebuješ zásah do řízení každou křižovatku nebo jednou za půl hodiny, pořád nemůžeš to auto nechat bez dozoru, takže je to furt stejnej level 2.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Já občas nějakou svoji myšlenku vzešlou ze zdejších debat odložím. Typicky sem:

    Články autora: Vojtěch Dobeš | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/clanky/autor/70062631-vojtech-dobes
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Mam pocit ze leccos z tohoto auditka by melo smysl nekam odkladat :) Pokud si to myslite taky, tak hlasujte pro.

    [BLOWUP @ nyx :: zadosti o zalozeni klubu - vsechny pohromade]
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Neříkal jsem, že je to jediná nevýhoda.
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: možná by stačilo se zase vrátit k vrtulím, zase o tolik pomalejší to není.
    MINER
    MINER --- ---
    Vodík má hlavně proti elektrice 2-3x menší účinnost, takže pokud by měl být vyráběn z obnovitelných zdrojů, tak to nedává ani finanční smysl. Auta kvůli složitosti taky zůstanou drahý.
    Dává to smysl jen u těžké dopravy, kde nestačí baterky, jak již zaznělo.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: zapocitavas i hmotnost tech nadrzi a postroju okolo? :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    U vodiku je blba objemova kapacita, ale ta hmotnostni je off the charts :)
    Nakonec to nemusi bejt vodik ale synteticky metan
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Stejne si neumim predstavit baterkove letadlo co pojme 300 lidi na 8000 km. Tam by ani 700, ani 1000Wh/kg nestacilo. U aut je ten nepomer snizenej tim ze ucinnost elektropohonu je skoro 4x vyssi nez ucinnost ICE. Ale proudovy motor ma ucinnost 60%, takze elektro ke ken 1,5x lepsi
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ne, problemu vodiku je vicero a vychazi z jeho fyzikalni podstaty, ne z technologickyho pokroku - oproti primy elektrifikaci primarne ztratovost konverze elektrina-vodik a pak zase zpet pri konverzi na mechanickou + jeho objem vs skladovani. Dal napr. provozni naklady - udrzba a vymena nadrzi atd.

    Uplatni se nakonec (pokud vubec) jen tam, kde skladovani neni problem a je potreba drzet dlouhodobe vyssi vykon - tzn. jak pise Jimiq - kamionova doprava, trajekty, velky prepravni lode. Pro leteckou dopravu ho "zkouma" boeing, ale nez se mu podari vyresit hmotnost, objem a bezpecnost nadrzi, budou dostupny levnejsi a lehci baterie se stejnym vykonem

    A mimo mobilitu jeste tezkej prumysl, kde dosahovani vysokych teplot je snazsi spalovanim vodiku, nez energii elektrickou

    Hydrogen-powered airliners unlikely in near term: Boeing exec | News | Flight Global
    https://www.flightglobal.com/airframers/hydrogen-powered-airliners-unlikely-in-near-term-boeing-exec/140273.article
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam