• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: O tom článku "odborníků z ČVUT" už jsem se s několika lidma hádal. Niedermayer má ve všem pravdu.

    Mě osobně nejvíc pobavily dva body:

    1) Neefektivita rostoucí s rychlostí nabíjení. Podle jejich předpokladů by při mým posledním nabíjení na Ionity musely bejt ztráty tak asi 50 kW. Nevím, jestli si ti dementi dokážou představit, jak by vypadala nabíječka, ve který se mění 50 kW v teplo (jako hint bych je nechal podržet nabíječku od notebooku).

    2) Životnost baterky. Logikou "životnost končí zárukou" by průměrná životnost spalovacího auta byla 3-5 let...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    [TUHO @ Dezinformace o klimatu // A new era of ignorance studies]

    Niedermayer: Nepoužívají odborníci z ČVUT v analýze elektroaut nepřesné či zkreslené údaje? | Ekonews
    https://www.ekonews.cz/nepouzivaji-odbornici-z-cvut-ve-sve-analyze-elektroaut-nepresne-ci-zkreslene-udaje

    Aktualizujte si tabulky :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: A poslední poznámka... ano, displej uprostřed STAČÍ.

    Stejně jako stačily analogový budíky, manuální převodovka a AM rádio.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: A další level je ten AR HUD. Když jsem s tím jel do toho Chorvatska, tak jsem z toho byl naprosto nadšenej, zejména z pokynů navigace využívajících AR, ale i z toho, jak to zobrazuje "co vidí".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Rychlost kontrolovat nemusím, ale když mě HUD upozorní na změnu limitu nebo na to, že se chystá brzdit před zatáčkou (pokud je to inteligentní tempomat, co to umí), nebo mě řekne, že se blíží za kilometr a půl sjezd, tak se to docela hodí.

    Třeba speciálně ty instrukce navigace jsou pro mě dost zásadní, bo nejsem jen motoristickej novinář, ale taky roztržitej kokot a už jsem kolikrát přejel sjezd z dálnice, protože jsem si nevšim informace.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: I jen s obyčejným adaptivním tempomatem fakt nemusíš pořád kontrolovat rychlost a centrální displej tak není zásadní problém. Chápu, že jako automobilový novinář seš zvyklý koukat na budíky, ale pro člověka, co potřebuje někam dojet, je to v pohodě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jde o to, co na tom HUD máš. Když ti ukazuje jen rychlost, tak je zbytečnej.

    Když ti k rychlosti ukazuje dopravní značky, tak už se může hodit, pokud bedlivě nečumíš po značkách.

    Pokud ti ukazuje změnu povolený rychlosti a nabízí ti možnost přizpůsobit rychlost tlačítkem, tak už se hodí hodně, stejně jako pokud tě upozorňuje na to, že se bude brzdit před zatáčkou.

    Dtto pokud ukazuje navigaci.

    A ještě víc pokud ukazuje pomocí augmented reality vzdálenosti od aut, vodorovný značení u kterýho hrozí žeho přejedeš etc.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Hele, to máš jedno. V té případné situaci, kdy auto ví, že neví a řidič musí převzít kontrolu, musíš mít způsob, jak získat řidičovu pozornost a bude to nejspíš kombinace akustického a vizuálního upozornění. Každopádně pro ten vizuální alert úplně v pohodě stačí centrální obrazovka. Naopak existují seriózní studie, podle kterých HUD může rozptylovat řidičovu pozornost, a zvyšovat riziko havárie. Osobně třeba HUD při zapnutém tempomatu vypínám, protože informace, které poskytuje, jsou úplně zbytečné.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: A kromě toho, když uznám, že u Lev3 je ta informace na tak podstatná (byť se furt může hodit), tak bude dlouho trvat, než bude Lev3 fungovat všude a za všech podmínek, a leckde jinde to bude pořád Lev2.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Z loňska, tuším. Akorát to ještě nějak nenastalo.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: "However, while Audi was developing their marvel of engineering, the regulatory process in the U.S. shifted from federal guidance to state-by-state mandates for autonomous vehicles. So for the time being, the A8L is still classified as a Level 2 vehicle in the United States and will ship without key hardware and software required to achieve Level 3 functionality. In Europe, however, Audi will roll out the full Level 3 A8L with Traffic Jam Pilot (in Germany first)."

    Z jakého roku je to text? :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Takze audi ma goefencovany L3?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Dobrá, teoreticky je možný, že už to nebudeš potřebovat, ale ono taky záleží na tom, kterou definici Lev3 použiješ a jakej tam bude "reakční čas".

    Např.:

    Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so. You can think of the automated system as a co-driver that will alert you in an orderly fashion when it is your turn to drive. An example would be a Traffic Jam Chauffeur,[79] another example would be a car satisfying the international Automated Lane Keeping System (ALKS) regulations.[80]

    vs.

    The jump from Level 2 to Level 3 is substantial from a technological perspective, but subtle if not negligible from a human perspective.

    Level 3 vehicles have “environmental detection” capabilities and can make informed decisions for themselves, such as accelerating past a slow-moving vehicle. But―they still require human override. The driver must remain alert and ready to take control if the system is unable to execute the task.

    Almost two years ago, Audi (Volkswagen) announced that the next generation of the A8―their flagship sedan―would be the world’s first production Level 3 vehicle. And they delivered. The 2019 Audi A8L arrives in commercial dealerships this Fall. It features Traffic Jam Pilot, which combines a lidar scanner with advanced sensor fusion and processing power (plus built-in redundancies should a component fail).

    However, while Audi was developing their marvel of engineering, the regulatory process in the U.S. shifted from federal guidance to state-by-state mandates for autonomous vehicles. So for the time being, the A8L is still classified as a Level 2 vehicle in the United States and will ship without key hardware and software required to achieve Level 3 functionality. In Europe, however, Audi will roll out the full Level 3 A8L with Traffic Jam Pilot (in Germany first).
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Uvědomuješ si, že se bavíme o L3 systémech, tedy situaci, kdy si potenciálně za jízdy můžeš číst na telefonu, nebo sledovat video? Když ti L3 systém neoznámí, že něco nevidí, tak do toho v tu chvíli už budeš nejspíš narážet :) Mně se líbí, jak občas napíšeš úplnou blbost a pak se to za každou cenu snažíš obhájit kupením dalších a dalších blbosti, i když ti podle mě celou tu dobu musí být jasné, že ten prvotní výrok byla prostě blbost. Ale nedá se nic dělat, this is the way :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ne, má L2 asistenty. U L3 asistentů není jejich sledování TAK MOC důležitý, ale pořád je dobrý ho tam mít, třeba pro případ selhání systému, kdy ti ten systém neoznámí, že něco "nevidí".
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: A Enyaq má snad L3 asistenty? Odpovím za tebe, nemá. Unrelated, next.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Právě, na to, aby věděl, že něco nevidí, musí vědět, že tam je něco, co nevidí, což neví, když to nevidí... například :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Právě proto, že je ve sledování takový věci člověk špatnej, potřebuje informace o tom, co to auto "vidí".

    Proto má třeba Enyaq a příbuzný modely v rámci augmented reality head-upu zobrazení údajů o viděnejch autech a dopravním značení. Když máš zapnutej adaptivní tempomat a udržování v pruhu, tak je o dost snazší "hlídat" to auto, když ti za každým autem před tebou udělá zelenou čáru, že ho "vidí" nebo žlutou, že ho "vidí" a je blízko (nebo červenou, když řídíš ty a jsi moc blízko).

    Ze stejnýho důvodu má Model S zobrazení viděných aut v palubce.

    Když vidíš co on vidí, tak máš větší šanci zasáhnout – jakmile uvidíš auto, který není "označený", tak je ti jasný, že asistenti ho neviděj a že může bejt průser. Bez týhle informace to poznáš až ve chvíli, kdy tvoje auto nezačne brzdit.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: Proto zatím ještě skutečné L3 systémy nejsou na trhu. Jinak, tohle je hodně o nastavení tresholdu asertivity – L3 systém s nízkou asertivitou by ani dnes nebyl problém, ale předával by kontrolu tak často, že by to bylo spíš nepříjemný, než užitečný :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DAN_F: Pokud skutecne pozna, ze na to nema. Nezda se to, ale tohle neni snadna uloha
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: U hands-off HMI systémů nemůžeš spoléhat na to, že řidič bude pořád sledovat, jestli auto indikuje, že vidí čáry, nebo auto před sebou a vyhodnocovat, jestli ta indikace odpovídá realitě. Sorry, ale to je hrozná blbost :) Sám si v tom příspěvku odporuješ – "hlídání" těch indikátorů a schopnost reagovat na změnu v jejich indikace, je přesně ta věc, o které píšeš, že jsou v ní lidi špatní. Hands-off musí být schopný sám spolehlivě vyhodnotit, kdy na něco nemá, a předat kontrolu, jinak je to nesmysl.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam