• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Volkswagen Group on course for NEW AUTO: deliveries of battery-electric vehicles doubled in 2021 | Volkswagen Newsroom
    https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-group-on-course-for-new-auto-deliveries-of-battery-electric-vehicles-doubled-in-2021-7705

    VW group 452 900 BEV, takže lehce pod půl Tesly
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    COMODOR_FALKON:
    PETER_PAN: Proč si to děláte? Vy nevidíte že to je uplně marný? Ze začátku to bylo aspoň zábava. Teď už to není ani podnětné, ale jen otravné.
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Právě to "celé takové zoufalé chaotické blábolení o údajné neporovnatelnosti identických článkůˇ" je v tom dost zásadní, ale to by jsi o tom musel trochu přemýšlet a chápu, že to bolí.
    Vysoké nabíjecí a vybíjecí proudy nejsou sice ideální, ale už i u malých článků jsme si dávno ověřili, že to není tak zásadní, pokud se hlídá teplota a jsou na to stavěné.
    A deset cyklů týdně má být málo a nebo moc? jen se ptám, protože nevím kam tím míříš. Tomu článku totiž to nabíjení prospívá. Naopak pokud by to auto dlouho stálo tak mu to škodí více vzhledem k najetým km.
    Pokud by jsi chtěl tu kapacitu článků co nejlépe využít a ujet na ní co nejvíce km, těžko najdeš lepší způsob jak toho dosáhnout. A to rychlonabíjení vlastně odstaví 2 největší neduhy článků. Maximální vybití i nabití.

    Tedy pro lidi co nemají představu o tom jak ty články fungují je to pěkná reklama.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Muj 2. roky starej prispevek na kapacitu a obecne : [PETER_PAN @ Elektromobily] S malym posunem, stale aktualni.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Á… Další várka nesmyslných výblitků…

    Fakt přemýšlím, čím ses sjel, že jsi byl ochoten za "nejideálnější" označit ten nejhorší možný typ jízdy, protože kombinuje všechny škodlivé faktory dohromady:
    - vysoké proudy vybíjení
    - vysoké proudy nabíjení
    - cca 10 cyklů týdně…

    A ten zbytek, to už je celé takové zoufalé chaotické blábolení o údajné neporovnatelnosti identických článků…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    CUKI: Jses uplne mimo. Vyvoj kapacity baterii ma nejakou linearitu. Popisoval jsem to tady nekolikrat, 100Wh/kg v 90. letech, predposledni generace 265 Wh/kg a soucasna produkce podle vyrobce mezi 300-350 Wh/kg.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    JIMIQ: ale vypadá to že to je čistě VW, bez ostatních automobilek ve skupině

    Škoda měla kolem 50k, nevím jak Seat a ty ostatní
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JIMIQ: Ztraci vic cyklama, starim velmi malo.

    BTW. Co se tyka zimnich mesicu, tak dohrev v destinacich jako Norsko dela prumerne (prumer za celou zimni sezonu) zhruba 1% kapacity denne. To je s rezervou 2 cykly rocne navic pro kompenzaci prochladnuti.

    Co se cyklu tyce. Ty se bezne deli pri jednoduchych vypoctech na setiny a pracuje se tak se setinama cyklu. Navic se pocita ze 10x 10 setin cyklu (treba 10x nabit/vybit mezi 60-70% kapacity) = 1 cyklus. Ale realne opotrebeni je u takoveho cviceni mensi nez cely jeden homologovany cyklus 0-100% (0% vyuzitelne kapacity, system rizeni zadnou soucasnou baterku nenecha vytlouc na realnou 0, je tam 5+% procentni rezerva a pri ni to ukazuje 0% - jen poznamka pro chytace za slovicko).
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    VW 263 000 BEV

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jak to teďka je? Že baterky ztrácí 1,5% za rok?

    Tak já si někdy 2032 koupím šestiletého elroqa co měl původně 70kWh a po 6 letech bude mít využitelných 63,7kWh a vydrží mi do důchodu v roce 2048 :) (nebo někdy 2040 půjde na repas)
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Jenže tenhle "extrémní" nájezd je právě na ty km prostě ten nejideálnější. Ale to ty si nikdy nepřiznáš.
    A netvrdím že to bude problém třeba za 10let budeme mít nějakou revoluční technologii, ale já mám jen velmi zdravý náhled na to že to tak není. Proto o takových věcech které přijdou nejpozději zítra, jsem se učil v minulém miléniu na škole. Od té domy uběhlo spousta vody, ale nic se neděje. Přitom kdybychom vycházeli z predikcí musela by ta Tesla dneska ujet 1000km na jeden 18650 článek :-)

    Tvé výpočty jsou pěkné a krátkém horizontu pěkně vycházejí, dalo se to dokonce napsat ještě odvážněji, ale má to jedno velké ALE. Nesmíš totiž nikdy vycházet na počátku intervalu z technologie která není zaběhlá (a cena nepochází ze stejného segmentu trhu), tak jako na konci tvého intervalu. Protože pak porovnáváš neporovnatelné hodnoty zatíženy obrovskou chybou. Dalo by se postupovat, tak že budeš porovnávat technologie ve stejné fázi vývoje, ale to se dá s větším úspěchem použít až když je obojí ve velké sériové výrobě. To pak jde třeba i napříč technologiemi.

    To si ale jistě sám uvědomuješ, jen tu ze sebe děláš hloupého.
    Jinak osobně sleduji cenu menších battery packů z těchto článků. Ve stejném obchodě a ač to jde dolů, to nepopírám, zdaleka ne ani tak jak o tom píšeš ty. Často jsou cenou i nahoru.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Ano, ten úplně nejlepší, protože tomu autu dává fakt hodně zabrat - cca 5000 km týdně – což je extrémní zátěž, které běžný řidič svoje auto reálně nevystaví…

    Tvůj problém je hlavn v tom, že žiješ v zajetí svých fantasmagorií, které jsou úplně mimo realitu, ale Ty je přijímáš jako platné...
    Pak tu čteme například výblitek o jakési "nevypočitatelnosti smrti", se kterou by EV údajně – v Tvých bludech – měly mít problém…

    Stejně tak tu čteme Tvé výblitky "o extrémní ceně baterie" kterou se údajně nevyplatí vyměnit poté, co po těch cca 20-30 letech doslouží…
    Výblitek je to proto, že jednak by se to vyplatilo určitě i dřív, či stě kvůli morálnímu zastarávání…
    Třeba takové baterie 18650 - podívejme se na ně pohledem energie a maloobchodních cen:

    High-tech 2010: 8,14 Wh (3,7V, 2200 mAh, LG) a cena byla $6.95 - $6.26(100+ ks) za článek. Tj. tehdy cca 134 – 121 Kč, resp. po zohlednění inflace cca 166 – 150 Kč v dnešních cenách
    Cena v 2022: €3.95 – €3.00(8+ ks) za článek. Tj. cca 96 – 73 Kč

    High-tech 2021: 12,95 Wh (3,7V, 3500 mAh, LG) a cena okolo 78 Kč za článek.

    Tj. pokud by sis v roce 2010 postavil TrabiEV s Baterií 20 kWh a ta přestala po 11 letech právě teď fungovat, tak by to finančně srovnané vypadalo asi takhle:
    Original 20 kWh pack (2457 článků / ~40,5 dm3) = 2457*150 = 368.550,- Kč
    New2022 20 kWh pack (2457 článků / ~40,5 dm3) = 2457*73 = 179.361,- Kč
    (taky by šlo jen detekovat a nahradit vadné články v původní baterce)
    Refresh 20 kWh pack (1544 čánků / ~25,5 dm3) = 1544*78 = 120.432,- Kč
    Booster_50% 31,8 kWh pack (2457 článků / ~40,5 dm3) = 191.646,- Kč

    Reálně by ale bylo spíš lepší použít levnější LFP články, třeba od CATL s 992 Ah (3,2V, 302 Ah) za $125 za článek, tj. 2.692,25 Kč
    NextGEn LFP 19,8 kWh pack (20 čánků / 50,5 dm3) = 20*2.692,25 = 53.845,- Kč
    A s horšíma LFP článkama by to mohlo vyjít i na půlku ceny – akorát pak by to chtělo asi dost velkej kufr…

    Jinými slovy, stejnou baterii do hypotetického TrabiEV, co stála ~370k, lze o 11 let později pořídit za ~54k… (a bude nejspíš i o dost menší)
    Takže baterku lze o 11 let později buď repasovat, nebo koupit fungl novou za 1/7 ceny té původní, ale vždy se najde nějakdo v zajetí svých vlastních fantasmagorií, co bude blábolit cosi o "extrémních cenách" baterií…
    CUKI
    CUKI --- ---
    AXTHEB: Hele možná to nebude tak horký jak se zdá, ale prostě ten problém cítím.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    CUKI: Tak ono ani to turbo není unifikované. Otázka je, jak moc se dají měnit jednotlivé články a jak moc jdou prohazovat baterie např. v rámci VW koncernu.

    Vtipné na tom je, že když do 10 let starýho elektromobilu dáš novou baterii, rázem ujede víc než když byl nový :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    AXTHEB: No ale na kolik to touto cestou vyjde? Business to asi bude, ale u ojetin se moc IMHO nevyplatí. něco jiného je to repasovat do zánovního auta co má třeba jen 5let a něco jiného do 15+let.
    Právě když repasuješ auto, které zdechlo nakonec na něco jiného, tak přesunem někam dál strašně tratíš. Kdyby byla unifikovaná baterie, kterou snadno dáš jinam, bylo by to něco úplně jiného.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    CUKI: Rekonstrukce battery packů se už dělají, za pár let to bude úplně normální business, jako je dneska třeba repase turba.
    CUKI
    CUKI --- ---
    COMODOR_FALKON: Jasně to je dobrej referenční vzorek :-)
    Je ti jasné že já nenarážím na malou životnost těch částí ale na nevypočitatelnost smrti vs. cena náhrady, kterou pak nemáš kde dál použít?
    Prostě když budeš mít auto za zbytkovou hodnotu několik desítek tisíc auto se často nevyplatí opravit pro extrémní cenu té baterie, která na rozdíl od ostatních dílů běžných fosilních aut není možná sehnat jinde než u výrobce.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CUKI: Díky Tesle MS, se kterou Hansjörg von Gemmingen najezdil už 1.500.000 km, víme, že up-to-date BMS udrží baterii v rozumné kondici cca 700k km.
    A že spíš jsou problém motory, kdy ty modernější vydrží cca 300-400k km

    Ale pokud chceš levnou a odolnou baterii, co bude mít sice menší dojezd, ale je skoro nehořlavá a udrží si 80+% kapacitu dalších 20 let, jdi do LFP…
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    Nepořizoval si někdo z místních wallbox na dotaci? Měl bych pár dotazů.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Čína BEV + PHEV + FCEV

    dle předchozích let je poměr BEV:PHEV 2 až 3:1

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam