DZODZO: Nejsou si ani podobný, ani v základní koncepci.
KEB:
MQB je "platforma" pro benzínový auta. Není to ale platforma v tom smyslu, jako třeba stará PQ34 (Golf IV, Octavia I), což byla fakt "platforma" ve smyslu podlahový plošiny. Známý je třeba to, že Octavia I měla málo místa na zadních sedačkách proto, že to byl v podstatě Golf s přilepeným kufrem – všechny auta na tý platformě mají cca stejnej rozvor náprav (+- pár mm, většinou je to 2 512, někdy malinko jinak, jen Audi TT je zkrácený).
MQB je tak spíš "modulární systém" – ostatně MQB je zkratka "modulare querbaukasten", což je něco jako "modulární systém pro auta s motorem napříč". Místo společný podlahový plošiny mají ty auta společnej systém komponent, který jsou nějakým způsobem vzájemně kompatibilní, ale dají se různě nahrazovat. Třeba všechny motory mají stejný uchycení, společná pro všechno je tuším část mezi nápravou a palubní deskou – A-sloupky a motorovej prostor, protože to je vlastně konstrukčně nejdůležitější část auta. Má to i společnou elektroniku (třeba čip pro stahování zadních oken, kterej pak není, hehe).
Výsledek je, že na stejný "platformě" můžeš postavit auta od Škody Fabia po Volkswagen Multivan, protože to můžeš různě natahovat, rozšiřovat atd.
MEB je něco podobnýho, ale elektrický, včetně baterek v podlaze. Oproti MQB to bude víc "platforma" i ve smyslu toho, že elektrický auta opravdu mají pdoobně jako kdysi VW Brouk "placku" ve který je technika a na který je kastle. MEB je uzpůsobená na motory vpředu, vzadu nebo oboje, a bude se taky dát dost škálovat – má na ní stát jak ID.2 o velikosti Fabie, tak ID.Buzz.
Zároveň má koncern ještě MLB (pro motory podél) a MSB (Taycan a e-tron GT).