• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: no ten prvy model aspon podla stranok bude za 250k euro co je dost sleha a fakt iba pre nadsencov :)

    Configure | Lightyear One
    https://lightyear.one/configure

    ale ohlasili ze druhy model bude za 30k tak to som zvedavy ako sa im podari stlacit tu cenu, zrejme nejaka kombinacia masovej produkcie a nejakych optimalizaci nakladov, pokial by sa im to podarilo, tak je to este vacsi cenovy skok ako u tesly

    Lightyear announces ~$34,000 solar electric car - Electrek
    https://electrek.co/2021/12/16/lightyear-announces-34000-solar-electric-car/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Ne, ti kritizujou to, že je u nich momentálně problém zaplatit. Nabíječky jako takový jsou kompatibilní už všechny, ale protože se elektřina nedá z řady důvodů platit kreditkou, tak závisíš na kompatibilitě nabíjecích sítí.

    To vyřeší v řádu nižších jednotek let standard Plug&Charge, kterej už uměj lepší auta i lepší sítě nabíječek, a u kterýho se prostě domluví auto s nabíječkou, takže to bude všechno fungovat jako Superchargery.

    Přesně tenhle problém jsem tu ilustroval i na svý nedávný cestě Volvem C40 do Lince, kde se sešla kombinace toho, že Volvo je krám a toho, že rakouský sítě nabíječek jsou debilní. Kdybych tam jel s i4 nebo Mach E, tak dost možná nemusím nabíjet vůbec, kdyby v Linci byla Ionity místo kreténskýho Smartricsu, tak jsem normálně zaplatil a nehledal další nabíječky.

    Alternativně jsem jim teda mohl zaplatit kartou online, což jde, ale byl jsem škrt a nechtěl jsem platit euro za minutu tankování, když můžu nabít na Ionity, na kterou jsem měl kartu od Volva a tedy zadarmo :))
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: takze vsichni ti fanboyove elektromobility z ty nasi ankety ktery za nejvetsi naser elektromobility u nas povazujou prave tu komplikovanost jsou mimo a vlastne netusej jak je to vsechno skvely :-)
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: možná trochu marketingově přifouklý, ale ne mimo realitu. Narvali tam prej 5m2 panelů, což neni ke kW daleko.

    Za 7 km/h dojezdu na vostrym světle už se někomu vyplatí obětovat zadní okno.

    Sice furt pro fajnšmekry, ale životaschopný to být může. Bude to ale asi strašně drahý.
    I tak mě to docela mě zaujalo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Nauč se prosímtě aspoň číst.

    Já právě v tom posledním postu psal, že VŠECHNY NABÍJEČKY JSOU KOMPATIBILNÍ. Teda pokud nemáš Nissan Leaf z roku 2012 s CHAdeMO, který už na novějších není.

    Každý dnešní auto umí dneska Type 2 (pomalý nabíječky) a CCS (rychlý nabíječky), protože to je jeden konektor (dvoudílnej, type 2 používá půlku, CCS celej). Každá nabíječka je dneska Type 2 nebo CCS, některý mají JEŠTĚ K TOMU CHAdeMO pro starý auta.

    Takže nabíjet můžeš kdekoliv.

    Plus je tu ten rozdíl, že když už jsi ten bohatej Švýcar, tak máš určitě barák, u kterýho můžeš mít wallbox, takže každej den začínáš s plně nabitým autem.

    Tedy situace "plánování cesty kolem nabíječek" se týká dní v roce, kdy najedeš víc než cca 600 km (protože při vašem slimáčím tempu ve Švýcarsku najedeš reálně udávanej WLTP dojezd).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    vyzera, ze tam maju cca 1kW panelov

    A Bright Horizon — Global Premiere of the World's First Solar Car
    https://www.youtube.com/watch?v=xLQfH_RVCKQ
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Moje odpoved konstatovala pouze, ze u tech konkretnich supermarketu ve kterych nakupuju nabijecky nemam, a ze zaparkovat je sam o sobe problem, natozpak na miste kde zaroven muzu nabijet. Kolik je kde na dalnici nabijecek je v tomhle kontextu irelevantni, ponevadz o tom nebyla rec.

    Elektromobilita je zmena paradigmatu: se spalovacim motorem nemusim vubec na to, jestli, kdy a kde natankuju myslet. Proste jedu a v momente kdy se rozhodnu tak ucinit to udelam, a nebude me to stat vic nez par minut. U elektromobility musim - jak jsi to tu sam i parkrat psal - svoji cestu planovat de facto od nabijecky k nabijecce, u ktery pokazdy stravis cas kterej tam v podstate travit nechces. Je to proste na rozdil od jezdeni se spalovacim motorem tema (nebo opruz, jak se to vezme). Uz jenom tvuj post je toho prikladem: resis v nem, jakej typ nabijecky kde udajne je, a jestli jaky ktery auto u nej muze nebo nemuze nabijet. To je neco co u benzinu nebo dieselu vubec nehraje roli, a urcite nechci muj zivot komplikovat tim, ze ke vsemu co musim resit jeste zacnu resit takovy blbosti. Ta situace je srovnatelna se situaci dejme tomu v padesatejch letech, kdy ty benzinovy pumpy nebyly vsude, mely treba i neco takovyho jako provozni dobu. Dokonce jeste asi pred deseti lety se mi stalo, ze jsem nekde v prerii tusim ve Slovinsku musel dve hodiny cekat, nez rano otevrela pumpa, ponevadz ze Svycarska tenhle problem proste neznam: vetsina je neobsluhovanejch, maji automat kde zaplatis kreditkou nebo bankovkama.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: A jinak nabíječky jsou úplně univerzální. Všechny mají Type 2 konektor (AC nabíjení 22 kW) a CCS konektor (DC nabíjení, libovolná rychlost), některý starší ještě mají CHAdeMO konektor, kterej se používal na starších hlavně japonskejch elektromobilech.

    Na straně auta je Type 2 a CCS stejnej konektor, akorát Type 2 ho využívá jen půlku.

    Není ani rozdíl Tesla vs. ostatní auta, Tesla používá normálně CCS, takže technicky jsou Superchargery a stanice pro normální auta kompatibilní.

    Mimochodem, poslední dobou dost vídám Tesly na Ionity. Prý je to pro ně levnější než SC :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Nabíječek tam máte jak sraček a na dálnicích (po kterejch asi pojedeš, pokud najedeš víc než 500 za den, aby tě dojezd musel trápit) jsou všude Ionity, typicky v odstupech menších než 200 km. V okolních zemích to samý. Na nich pohodlně dobiješ půlku baterky třeba za čtvrt hodiny (záleží na autě, může to být i rychlejc), takže není důvod, abys musel dojíždět do cíle na jednotky procent baterie, kdy už je potřeba řešit nějaký topení.

    Já všechny delší cesty s elektromobilama jezdím jako s normálním autem, tedy neřeším úsporu na topení a klimatizaci a jezdím normální rychlostí. Jediný omezení je, že s většinou elektroaut moc nejde jezdit rychle po dálnici. Ale předpokládám, že ve Švýcarsku stejně jezdit 160 po dálnici nebude úplně dobrej nápad :)
    GOR
    GOR --- ---
    CHELLO: Nechces se sverit podrobneji? Tj. co je to za typ, jak ho vyuzivas atp.? Poruchy, co te sere, co te bavi. Mne by to pripadalo uzitecnejsi nez valky minimalistu (80 km staci kazdymu a milion nejsou zadny prachy!) a maximalistu(dokud to neujede 1500 km na jedno nabiti a nebude to stat 300k v nizsi stredni, strcte si to do....)
    Diky :-)
    CHELLO
    CHELLO --- ---
    Nechci vám tady rušit zábavu, jen jsem se přišel pochlubit, že jsem právě s elektromobilem pokořil 20 000km a mám k tomu tři body:
    1. Najel jsem to teprve od loňského října
    2. Jezdí se s tím úžasně
    3. Všechny km byly ZDARMA (kombinace 11kw kaufland za domem a 50kw lidl při nákupu a delších trasách) :D

    Když už jsme u toho parazitování, nevíte, jak to má lidl v rakousku s nabíjením v neděli? Všechny obchody jsou zavřené, takže by to teoreticky nemělo jet ale u nás, když je třeba svátek, tak to nevypínaj.
    Moc díky za info.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    Tak u nás už jsou 50% dotace na EVs... jen je to z 95% pro stát a ten zbytek jsou církve a některé neziskovky
    Ekomobilita - Dotační průvodce
    https://dotacnipruvodce.cz/detail/ekomobilita/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    HERR_FLICK: dvakrat jsem jel s trihodinovou prestavkou trasu calgary - oklahoma city. dokud nebude elektormobilita ve fazi ze sednu do auta a tu trasu bez prestavky ujedu, tak si ty baterky strcte do prdele
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    ELIJEN: vy mate na parkovisti u supermarketu u kazdyho stani nabijecku? Hm, to docela ziram. U nas bejva budto zadna, jako treba u vsech tri supermarketu kam chodim nakupovat, nebo tak dve tri. Jak dalece je normalni najit to misto prazdny nevim, jak rychly nebo univerzalbi jsou taky ne, ponevadz si toho nevsimam.
    U pumpy k pokladne nikdo nechodi, ponevadz tam u 95% vsech pump zadna neni. Platim primo u stojanu kreditkou, mame tam ctyri stani a pripad kdy soucasne tankuje jeste nekdo se stane tak dvakrat za rok. Hlavne ale takovou pumpu mas skoro fakt v kazdy vesnici. Na dalnici netankuju nikdy, je to zbytecne drahy, nanejvejs tam zastavim na kafe. S dojezdem 1000km tohle proste nemusim resit, sance ze musim tankovat na jiny nez moji domaci pumpe je tak petkrat za rok pokud nebudu pocitat dlouhy cesty treba do zahranici.

    Me to cely (a jak vyplynulo z ty ankety nejenom me) prijde jako vopruz na patou, sorry ;) nejenomze musim hledat normalni volny stani, ale jeste navic musi mit nabijecku, to zni jako slusnej relax.

    Dejme tomu ze bych si nabijel doma, to by nejspis fungovalo, ale pak proste nechci nikdy, never ever ever, zazit situaci, ze budu muset premejslet jestli muzu nechat bezet topeni abych dojel domu. To je takovy no go ze pres to proste vlak nejede, no way.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no vsak ja som prave na ten lucid dost zvedavy, hlavne ako zvladnu masovu produkciu a aka bude kvalita, vyrobit kvalitne novinarsky prototyp nie je tak tazke, vyrobit 10000 produkcnych aut, ktore budu mat rovnaku kvalitu spracovania, to je teprve kumst
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: V dieselu spousta. Ono když uděláš auto s nádrží dost velkou na to, aby s tím nějak fungovala M5, a pak logicky dáš stejnou do 520d, tak ti vyjde u toho dieselu dojezd 1 300 km.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    DZODZO: píše právě krom EQS v Evropě prodávaná auta s dojezdem 600km

    Kdežto s Lucidem..

    Jinak ale i Lucid se plánuje v Evropě, mj. ve Švajcu
    EV maker Lucid to launch luxury sedans in Europe in late 2022 | Reuters
    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/ev-maker-lucid-launch-luxury-sedans-europe-late-2022-2022-05-10/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nauč se číst, je tam čárka.

    A jinak Lucid se zanedlouho v EU prodávat bude, Lucid už evropskou pobočku má, i když auta ještě neprodává.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ten lucid predavany v europe by ma zaujimal, kto to predava? :)
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    Dmnti, fakt
    Víte, jak je takový Švýcarsko velký
    Denně každej Švýcar jezdí trasu Ženeva-Davos a zpět, a mezitím nedává přestávku dýl, jak 10min
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam