• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: minus nevim, ale kdyby někdo ‚centrálně nařídil‘ vyměnitelné baterie, projevilo by se to na zhoršení jejich jiných parametrů. Velikost, váha.
    Koukni se na notebooky a telefony. Apple taky přestal dělat uživatelem vyměnitelný baterky, a výsledkem jsou menší, pevnější notebooky a telefony s větší baterkou, který lze snadněji udělat vodotěsný.
    U aut je ten rozdíl ještě větší, protože ty baterky potřebují dost složitý chlazení a u Tesly se podílí na strukturální pevnosti šasi, atd.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    MINER: Když jedeš na vyšší okamžitý výkony, tak máš vyšší ztráty v elektronice (topí se I²R, takže když pustíš do motoru 2× víc koní ≈ 2× víc proudu, tepelný ztráty na celé trase od baterie přes VFD až po vinutí stoupnou 4×) a pokud to šlapání na krku zahrnuje i dynamičtější jízdu, tak ztratíš i dost energie v rekuperaci a brzdách. Nevím jak to mají jiný EVs, ale Model 3 i Kona brzdí rekuperací do 2 m/s² (takže z 50 km/h zastaví za 7 s), cokoliv nad to už pomáhají brzdy, a to je energie kterou nenávratně ztrácíš.
    GOR
    GOR --- ---
    PEPAZZ: Jenze to jak to popisujes, to neni o krivce merny spotreby, ale o tom, ze kdyz jedes rychleji, tak proste spotrebujes vic energie na ruzny jizdni odpory.
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: za co ten mínus? Kdyby se bev od začátku vymýšlela, aby byly baterie vyměnitelné, tak to mohlo fungovat, teoreticky...
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    KEB: jo vidím to stejně
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MINER: u me na el motorce je rozdíl mezi 1/4 plynu a 3/4 na dojezdu znat, cím rychleji jedu tim víc amper tece do motoru, tim mín baterka vydrží logicky.
    KEB
    KEB --- ---
    FEDAJKIN: u osobních aut to mohlo dávat smysl, kdyby se centrálně nařídilo, půjde se cestou výměnných baterií a basta.
    KEB
    KEB --- ---
    PEPAZZ: nikdo to neřeší, protože vodíkových aut je v republice kolik? 10?

    Pak se to vyřeší tím, že se k ceduli zákaz vjezdu LPG/CNG přidá H2.

    To s tou cedulí se bude IMHO řešit až po prvním průseru , jako vždycky
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    *denně
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Nio v Číně udělalo 60k swapů deně ted, před rokem to byla nai ne desetina, rtvý koncept to není. U osobního automobilu imho smysl nemá, tam stačí fastcharger, ale u komerčního provozu, taxiky atd. to životaschopný usecase má.
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: Battery swapping je mrtvý koncept. Baterky jsou víc a víc integrované do šasi auta a kvůli úspoře váhy to bude pokračovat. Battery swapping se opustil kvůli složitosti. Nevim o tom, že by na tom ještě někdo příčetný vyšíval. Max se občas objeví nějaký zoufalý výkřik nějakého outsidera ve snaze získat pozornost. Možná to může fungovat u náklaďáků, který tak jako tak musí mít rám kvůli nosnosti, ale osobáky jsou odsouzeny k fast charging a růstu kapacity. Růst tý hustoty má navíc význam i kvůli úspoře váhy i prostoru v autě. Nicméně trajektorie už vypadá tak, že tam dojdem, jde jen o to kdy…
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Good point. Ale pro tenhle komerční provoz možná už dává smysl ten battery swapping.
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: Pro většinu aut jo, ale někdo potřebuje jezdit dlouhý štreky. I já jezdím autem hlavně dlouhý štreky – relativně málo často, ale relativně daleko. A spotřeba to zejména v německých rychlostech srazí dost pod WLTP, takže pro určité procento řidičů (nevim jaké) současný dojezd nestačí ani s rychlym dobíjením. Já patřím mezi ně.
    Souhlas, že většina to nepotřebuje.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Hele na tom nezáleží. Mně taky trvalo chvíli než jsem to pochopil, ale není to o větší baterce, ale o tom mít 800V architekturu a solidní sít 350+ kW fastchargerů (která do roku 2030 bude, minimálně v Americe), pak máš 100 km do 5 minut a 10-80% do 18 minut. Velká baterka pak bude přítěz - drahý, těžký atd., market je uplně eliminuje, ty 500 wh/kg budou v těch letadlech možná jak píšou.
    MINER
    MINER --- ---
    Neměl by bejt elektrickej motor málo závislej na tom, jak se mu šlape na krk? U fosilů je to daný neefektivitou v různých otáčkách + ztráty spojky, ale teoreticky rozdíl fyzikální práce = síla/čas není v celkové době jízdy velký, takže jsem čekal, že u elektra jízdní styl moc spotřebu neovlivňuje. Jenom max rychlost/čas samozřejmě.
    Praxi nevim, mám jen tu fyzikální úvahu, ptám se. Nenapadá mě, co by bylo zdrojem neefektivity při zrychlení u EV, krom toho, kdyby hybridu pomáhal fosil i s odšťuchem.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    OT_: já to teda moc nešetřil, takže EV Only řežim pořád v provozu nebyl, to bude tím. Ale na to, jak sem tomu dával zabrat, mi přišlo 4,2 úplnej mazec.
    OT_
    OT_ --- ---
    DRAGON: To žere nějak moc,ne? Známý má Corollu Corollu hybrid a po městě jezdí za 2,5 litru...
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    Prosim, takovej dotaz: tusi nekdo, jestli se da na netu dohledat, jak vysoko clovek sedi v tom Yaris Crossu? Potreboval bych to jako referencni cislo, od kteryho se odrazet (vyska jeho posedu mi presne vyhovovala). Ja vidim vsude jenom info o "height", coz ale beru, ze to je info o tom, jak vysoko ma strechu..
    diky
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    RSZ: jj ten spinavej vodík o kterým spousta lidí pořád básní je v podzemních garažích porad docela riziko, co jsem četl tak nejvetší uniky ma pri startu, shut downu a pri volnobehu, u vypnutého auta uniky jsou taky ale nebezpečné asi až v řádu dní. Plati pro nové auto, otazka jak ta tesnost bude vypadat po pra letech. U nas v praci v podzemních parkuje murai a docela jsem čuměl že jí tam nechaji stát. Podle měření viz níže to vypada že za 8 hodin to riziko výbuchu je relativně malé.
    Experimental Study on Hydrogen Leakage and Emission of Fuel Cell Vehicles in Confined Spaces | SpringerLink
    https://link.springer.com/article/10.1007/s42154-020-00096-z
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    o víkendu sem mel moznost jezdit 4 dny Yaris Crossem hybridem. To auto je bozi :) spotreba 4,2, najel sem 500 kilometru, dotankovaval sem za hrozne malo! :) jizdni vlastnosti skvely, motor jede EV only až do cca 80km, skvěle sedělo do zatáčky (a že sem to tam párkrát brutálně poslal). Uvnitř dobře rozmístěné ovládací prvky. To auto se mi líbí, vůbec sem nečekal, že se mi zalíbí nějakej Yaris, fakt překvapení. Kdyby soudruzi z Toyoty neudělali tu píčovinu že tohle auto stojí 700, tak si ho snad koupím, zrovna po totálce vybírám moje novy auto totiž.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam