KEB: To co píše
MINER je sice blábol (baterky v noteboocích a telefonech se dělají nevyměnitelné v rámci tzv. "planned obsolescence", což zrovna Apple s ohledem na zaměření na trh "bohatých tech-idiotů" pojišťuje dalšími mechanismy - např. serializací součástek), nicméně vyměnitelné baterky u aut skutečně nesmysl jsou.
Smysl mají u motorek nebo pidiaut, kde můžeš mít někde kufřík, který vytáhneš a vezmeš domů nabít, případně ve městě vyměníš ve stojanu, kde se relativně rychle dobije…
U větších baterií tohle nefunguje minimálně ze 2 důvodů:
1) potřebuješ velké skladiště se zásobou minimálně (denní swapovací kapacita)*(počet variant) a zajištěnou logistiku mezi skladišti, protože i s vlastní elektrárnou se budou dobíjet velmi pomalu.
2) Výměny baterií jsou závislé na stavu a čistotě kontaktů. což jsem u žádného swapovacího projektu neviděl, že by bylo nějak řešeno - proto také operují jen ve velkých městech, kde jsou relativně čisté ulice. I tak mám pochybnosti o spolehlivosti, dokud podmínkou swapu není bezprostřední návštěva automyčky…