• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Papírový 400 km dojezd? To auto má max 52 kWh battery pack. Vždyť těch 400 km není ani podle normy, natož real. Miluji BEV. Ale tohle nikomu nepomůže a budou z toho jen zklamání majitelé, s rizikem že si z naštvaní příště koupí ICE.

    Renault 5 EV - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_5_EV
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jo a prodej první půlka 2024!
    MINER
    MINER --- ---
    R5 od $25k, dojezd (dražšího) do 400km.
    Jako tohle i to Twingo je ňuňu.

    A to používám auto jen mimo město do dálky, takže nejsem cílovka…

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NTR23: renault4 mi trochu pripomina hondu e ale tazko sudit z takeho rozmazaneho screenu :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ELIJEN: Coz znamena prichod faceliftu v nejblizsi dobe
    NTR23
    NTR23 --- ---
    2026
    <20.000€

    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    STETKINS: pristřešek jedine s FVE a Wallboxem kdyz uz . Ted na Cisty mobilite byla ocela pergola na dve auta s 6kWp wallboxem stridacem a baterkou za 299tis kc.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    ještě nahodím náš zážitek na Tesla Superchargerech
    Chorvatsko na Tesla Supercharger s Hyundai Kona
    https://youtu.be/ApR4mQd05Mc
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    Každý elektromobil má DC-DC měnič, který z 400V trakční baterie udělá 12V pro dobíjení autobaterie, tepelné čerpadlo, infotainment atd.
    (některé auta mají 800V trakční, tesla má 18V autobaterii, ale princip je stejný)
    Hyundai třeba má u novějších asi 4 kW.

    U každého auta se tam dá pokoutně napojit AC invertor, který udělá 230V zásuvku, vyskoušeno.
    Ale nejde to přifázovat k síti, je to jen jako záložní zdroj. Takže V2L.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: AC to DC je par diod a kapacitor. U DC to AC musis generovat sinusoidu a zajistit, ze mas stejnou fazi jako grid.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    MESTREY_: Ten SW update asi spociva v tom, ze baterka bude umet dodavat DC pres nabijeci port do Wallboxu, ktery pak v sobe ma stridac. Na on-grid pripojeni pak potrebujes jeste civky na sledovani toku proudu z/do domu ... coz je docela problem, pokud nemas Wallbox hned u hlavniho rozvadece. I kdyz na nejake dososavani casti potrebneho proudu by to mohlo stacit bezdratove.
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    ELIJEN: Mely by umet VW IDs a Enyaq s baterkou alespon 77kwh, a to od nejakeho sw verze (asi 3.2+). Ale je k tomu pry potrebny specialni a drahy wallbox. Ale v zasade uz ted muze Julo Satinsky vystoupit na Apaluse ze sveho ID.5 GTX a misto toho, aby nastartoval agregat, pripojit auto.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: Nevím, myslel jsem, že těm moderním už je to jedno, ale možná se pletu, až tak do podrobna jsem se tím nezabýval.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: Jak to myslis obema smery? AC to DC je celkem jednoduche. DC to AC uz je komplikovanejsi a vyzaduje uplne jiny HW.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: Nevím no, zkoušel jsem ho googlit a i výrobce to označuje jako wallbox, ale zároveň v parametrech uvádí, že je nabíjí DC proudem a je to tedy DC charger.

    Místo usměrňovač jsem chtěl napsat omezovač, to se zas popletly termity mi. Ten je ve wallboxu a určuje kolik proudu maximálně přiteče do auta, v autě je pak usměrňovač, kterej z AC udělá DC. Jinak střídač a usměrňovač je jen o tom, kterým směrem proud zrovna teče, ale obě zařízení by měly umět pouštět to oběma směry, pokud to někdo teda naprogramuje...

    Ale chápu, že vzhledem k zahřívání a opotřebování je mnohem lepší to V2G střídání dělat mimo vozidlo (taky vzhledem k ceně a váze...on ten střídač taky musí umět balancovat fáze, což zvyšuje cenu a v autě se to absolutně nevyužije).
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    KEB: Ach jo, můj tip byl KDU :/
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS:
    NIKDAS:

    No prave, ze AC to DC neni stridac, ale usmernovac a naopak to nefunguje. Wallbox nema ani ten usmernovac, to je az v aute (nabijecka).
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIGHTHUNTER: Tak to si pletou termity. Podle mě už to není wallbox, ale DC nabíječka (Wallbox nemá střídač, pouze "usměrňovač", který určuje kolik proudu do auta pustí).
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIKDAS: což asi nevadí - i u té Kie píšou na:
    https://elektrickevozy.cz/clanky/elektromobil-kia-ev9-ma-unikatni-vlastnost-se-kterou-predbehl-dobu

    Energii z vozu odebírá stejnosměrným proudem s efektivitou 97 % a teprve na straně Wallboxu ji mění na střídavý proud vhodný pro použití v domácnosti.

    takže prostě wallbox, co umí oboje AC na DC i naopak ;-)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: Tak třídač mít musí, jinak by nešla nabíjet z wallboxu, ale asi umí pouze AC to DC
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIGHTHUNTER: Urcite by upravili zaruku na pocet cyklu misto na ujete km a neomezene nabijeni by fungovalo jen na kapacitu vycerpanou jizdou (rozdil by se normalne uctoval). To, ze lide budou krast elektrinu je moc zajimat nemusi :D

    To zapojeni nebude tak jednoduche. Pochybuju, ze maj stavajici auta v sobe plnohodnotnej on-grid stridac. Tesla ani nema zasuvku na 220V, takze tam mozna stridac neni vubec zadnej ...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam