• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jinými slovy: nejlepší strategie mi přijde nechávat auto stát co nejblíž ke 30 % nabití, a nabíjet až před každou jízdou jen tolik, kolik je ± potřeba na jízdu.

    Jasně, že někdy je potřeba 0-100 %, ale je dobrý vědět, co baterce vyhovuje, pokud ne.

    Je to docela konzistentní s tím, co vím o baterkách notebooků. Zajímavý mi přijde, že mluví i o konkrétních hodnotách, ne jen principech.

    Přijde, že tahle znalost je málo šířená médii, a přitom z ní může těžit každý uživatel. Možná by si to zasloužilo článek i v Česku, BOBASH:?

    Před pár lety tyhle informace byly jen v hodně geeky studiích, které člověk musel dost hledat. Imo by to měla být základní znalost majitele EV.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: já zkoušel těch 160 km/h, ale zase jenom s Taycanem/e-tronem, ne s Teslou.

    A taky je možný, že Taycan bez dvoukvaltem by byl ještě míň úspornej :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Dík :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Realita pri ~ 110 km/h pak takhle, Tesla s 1 rychlosti uspornejsi nez Porsche s 2 rychlostma. Skoda ze nevidim i test treba pri 200 km/h.

    Motorway range test: Taycan vs. Model S - who is ahead?
    https://nextmove.de/autobahn-reichweitentest-taycan-vs-model-s/

    GOR
    GOR --- ---
    LAUNCHER: Ha, podobny obrazek, ale pripadaji mi nizke otacky, kdovi z jakeho je to stroje?
    GOR
    GOR --- ---
    BTW, tohle je Leaf (podle maximálních otacek je to ZE0, tj. prvni generace), pisou Powertrain, takze predpokladam, ze je to stridac+reduktor included.
    Dostat se pod 90 % jde jen ve velmi okrajovych situacich, kde ta ucinnost klesa z toho duvodu, ze male konstantni ztraty hrajou vlivem nizkeho vykonu vetsi roli.

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Pro ruzne e motory je ucinnost v ruznych RPM ruzna, ale alespon pro obecnou predstavu takto. Resi to nemecke automobilky (protoze no limit dalnice) a supersporty. Na ty dalnicni rychlosti v USA, Cina atp ten druhy stupen potreba neni. Nakolik/jestli to pomuze s 140 kph nevim a rad bych se to pro zajimavost dozvedel.

    Uznavam ale, ze zrovna ja bych prevodovky v aute urcite nechtel. Zduraznuji prevodovky, nikoliv prevodovku. Protoze mam dva motory, kazdy pro jednu napravu. YMMV.

    Why Electric Vehicles (EV) are better – x-engineer.org
    https://x-engineer.org/electric-vehicles-ev-better/

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Vyndal jsem Te z DI.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Je otázka, jestli těch 5% nebylo v předpisový rychlosti a vejš ten rozdíl není větší.

    Já zkoušel Drážďany a zpátky ve 160 km/h s e-tronem GT (dvojče Taycanu) a žralo to právě překvapivě málo, lehce přes 25. Což by tomuhle nasvědčovalo. Taycan mi taky přišlo, že v ostrým tempu žere jen o málo míň než při poklidný jízdě.
    GOR
    GOR --- ---
    GOR: OK, clanky o Taycanu hovori o 5% uspore, ja nabyl dojmu, ze to ma byt revoluce srazejici spotrebu z 25 kWh/100 na 20 kWh/100, ale ono je to spis v radu z 25 kWh/100 na 23,8 kWh/100.

    Clanky, co jsem probehl, svorne tvrdi, ze prevodovka hlavne zlepsuje zrychleni, coz zni logicky, Taycan asi umi moment efektivne premenit v tah.


    BOBASH: Dovolim si nesouhlasit, nizky maximalky jsou dany indukovanym napetim, tj. zdroj (baterka+stridac) "neumi" procpat proud proti indukovanymu napeti, ktery roste s otackama motoru, samozrejme se napeti da zvysit, ale:
    1)Izolace na vyssi napeti motor prodrazuje,
    2)Vyssi napeti zdrazi stridac,
    3)Vyssi napeti asi zdrazi i vypinac
    4)Vyssi napeti pri stejnych vykonech asi usetri nejakou med.

    Da se to obejit odbuzenim, ale to zase srazi vykon, coz ve vysokych rychlostech (a zrovna u Porsche) neni prilis zadouci.

    Jak rikam, krivku ucinnosti ma kazdy stroj, ale rozhodne neni u synchronniho elektromotoru tak zajimava, jako u spalovaciho.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: https://www.wired.com/story/electric-car-two-speed-transmission-gearbox/

    Prostě i elektromotor má nějakou křivku efektivity a ve vysokejch rychlostech funguje blbě – proto ostatně taky velká část EV má nízký maximálky. Dvoukvalt je cesta jak to obejít.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    GOR: divam se do historie, uz jsme to spolu resili. Nekdo tvrdi, ze je to sporny, nekdo tvrdi, ze to sporny neni, ze se proste spotrebovava extra energie na upravu magnetickeho pole.
    Vic k tomu asi nemam co rict
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Ano, cesky odbuzovani. Jaky vliv ma na ucinnost?

    BOBASH: OK, nerozporuju, slo by to nejak konkretneji?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Ne, ta převodovka je tam skutečně kvůli efektivitě ve vyšších rychlostech (tedy na dálnici).
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    GOR: uz se to tu parkrat resilo, zkus pohledat. Jde o magnetic weakening pokud si ten pojem dobre pamatuju :)
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Mohl bys nam tu prosim fyzikalne-pohonarsky popsat, jak dvoustupnova prevodovka zmeni spotrebu zrovna v dalnicnim provozu? Ja si ani zaboha nevybavuju elektricky stroj, ktery, je-li napajen z menice, by mel nejake zasadni rozdíly v ucinnosti jinde, nez pri velmi nizkem momentu nebo naopak pri velmi nizkych otackach, kde ucinnost spadne z treba z 95 % na 85 % (ale jsou to opravdu extremni rezimy, ktere se v beznem provozu nedejou nijak casto a zcela jiste ne pri dalnicnim provozu).

    Nedava tam Porsche prevodovku spis kvuli tomu, ze jim sestava motor+prevodovka vyjde mensi/lehci nez motor se stalym prevodem, ktery by vykryl stejne pracovni body?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Tak třeba dostanu rovnou ban :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Ví, nenarvou, prej to zvládli bez ní. Navíc je to platforma Audi Q6, ta převodovka byla tuším poršácká věc (e-tron GT jí sice má, ale to je spíš převlečený Porsche).
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIKDAS: Jeste jsem nedokazal dokoukat cely video, ale tipnul bych si, ze to tam bude… ;-)

    Full Tour Of The Porsche Macan EV! Impressive Range, Charging & Performance Leads To A Great Package
    https://youtu.be/Jc_hW7exuNE
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: asi se ještě neví, jestli tam narvou dvoustupňovou převodovku, jako do Taycanu, co? To by totiž taky mohlo s dálniční spotřebou zahýbat, žejo :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: nevím, ale jako majitel tvoje příspěvky uvidí :))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam