• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    MINER
    MINER --- ---
    Tak a máme charging best practices i pro LFP.

    Stejně jako NMC: MINER: jim vadí:
    být nabité na 100 % po delší dobu.
    Nevadí jim ale tolik samotné dobíjení do 100 %.
    Naopak potřebují občas do 100 % dobít, protože jinak PM přestává tušit, kde maj top.

    Takže nejlepší strategie pro LFP je:
    Nabíjet je podobně jako NMC do nižších hodnot, ale jednou za měsíc dát full cycle.

    Pro ty, co to nechtěj řešit, je pro ně OK nabíjet je furt do 100 % a dojíždet dospodu.

    Takže víceméně rozdíl je ten, že NMC míň vadí cyklování a samotné dobíjení do 100 %, ale trvalé nabití na 100 % vadí oběma a LFP potřebují jednou za měsíc potkat 100 %.

    How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
    https://www.youtube.com/watch?v=w1zKfIQUQ-s
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: To je docela dobrej nápad, ale budu muset pohledat nějaký zdroje nebo najít způsob, jak to v praxi otestovat – což udělat pořádně nebude úplně legrace.
    VDFLAT
    VDFLAT --- ---
    MINER: U notebooků žiju v tom, že bych měl nabíjet, jakmile baterka klesne ke 20 % a přestat nabíjet někde kolem 80 %. Změnilo se něco?
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    MINER: Neni 50% lepsi nez 30%? Testovali jen 100% vs 30% ne? Minimalne je to praktictejsi.
    RSZ
    RSZ --- ---
    MINER: imho to je právě jako s tím notebookem, tohle 99% lidi řešit nechce a nebude, zbytek nerdů tu znalost už dost možná má
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jinými slovy: nejlepší strategie mi přijde nechávat auto stát co nejblíž ke 30 % nabití, a nabíjet až před každou jízdou jen tolik, kolik je ± potřeba na jízdu.

    Jasně, že někdy je potřeba 0-100 %, ale je dobrý vědět, co baterce vyhovuje, pokud ne.

    Je to docela konzistentní s tím, co vím o baterkách notebooků. Zajímavý mi přijde, že mluví i o konkrétních hodnotách, ne jen principech.

    Přijde, že tahle znalost je málo šířená médii, a přitom z ní může těžit každý uživatel. Možná by si to zasloužilo článek i v Česku, BOBASH:?

    Před pár lety tyhle informace byly jen v hodně geeky studiích, které člověk musel dost hledat. Imo by to měla být základní znalost majitele EV.
    MINER
    MINER --- ---
    Dobrý video o tom, čím degraduje baterka EV:

    TLDR: Nejlepší je využívat malý rozsah baterky uprostřed kapacity:
    – nenechávat nabité ani vybité, nejlepší je na 30 %
    – nenabíjet 0-100 %, ale využívat nejmenší rozsah nabití, podle jízdních potřeb
    – rychlonabíjení degradaci neovlivní zas tolik

    How To Ruin Your Electric Car's Battery - 3 Common Mistakes
    https://www.youtube.com/watch?v=w4lvDGtfI9U
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: To už je lepší, reagoval jsem na Leafových 10k.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Pripada Ti 18000 otacek malo?
    Ty motory maji redukcni prevodovku
    Tesla Performance Rear Drive Unit | Motors and Controllers | Stealth EV
    https://stealthev.com/product/tesla-performance-rear-drive-unit/
    TOFI
    TOFI --- ---
    Elon Musk se děsí čínských aut, chtěl by je zdanit. Před pár lety se jim vysmíval - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elon-musk-se-desi-cinskych-aut-chtel-by-je-zdanit-pred-par-l/r~47761b0ebc4411eeb1f50cc47ab5f122/
    MINER
    MINER --- ---
    GOR: Na tom mě překvapuje, že to netočí do moc.
    Fosilní supersporty vytočí víc.
    Najednou mi přijde míň scifi, že Koeniggseg udělal fosilní Regeru bez převodovky…

    Jasně, je to tim, že má krouťák od nuly, ale stejně mě to překvapilo.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    LAUNCHER: tohle je extremne zajimavej uhel pohledu, kterej jsem si vlastne nikdy neuvědomil (až mi je z toho trapně), že když máš dva a více motorů, musel bys mít dva a více převodovek.
    Najednou to rozhodnutí automibilek nedělat dvoukvaltový BEV dává o dost větší smysl.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    What is the Tesla Model 3 real range if I drive 160km/h 100mph? - Quora
    https://www.quora.com/What-is-the-Tesla-Model-3-real-range-if-I-drive-160km-h-100mph
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: já zkoušel těch 160 km/h, ale zase jenom s Taycanem/e-tronem, ne s Teslou.

    A taky je možný, že Taycan bez dvoukvaltem by byl ještě míň úspornej :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Dík :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Realita pri ~ 110 km/h pak takhle, Tesla s 1 rychlosti uspornejsi nez Porsche s 2 rychlostma. Skoda ze nevidim i test treba pri 200 km/h.

    Motorway range test: Taycan vs. Model S - who is ahead?
    https://nextmove.de/autobahn-reichweitentest-taycan-vs-model-s/

    GOR
    GOR --- ---
    LAUNCHER: Ha, podobny obrazek, ale pripadaji mi nizke otacky, kdovi z jakeho je to stroje?
    GOR
    GOR --- ---
    BTW, tohle je Leaf (podle maximálních otacek je to ZE0, tj. prvni generace), pisou Powertrain, takze predpokladam, ze je to stridac+reduktor included.
    Dostat se pod 90 % jde jen ve velmi okrajovych situacich, kde ta ucinnost klesa z toho duvodu, ze male konstantni ztraty hrajou vlivem nizkeho vykonu vetsi roli.

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Pro ruzne e motory je ucinnost v ruznych RPM ruzna, ale alespon pro obecnou predstavu takto. Resi to nemecke automobilky (protoze no limit dalnice) a supersporty. Na ty dalnicni rychlosti v USA, Cina atp ten druhy stupen potreba neni. Nakolik/jestli to pomuze s 140 kph nevim a rad bych se to pro zajimavost dozvedel.

    Uznavam ale, ze zrovna ja bych prevodovky v aute urcite nechtel. Zduraznuji prevodovky, nikoliv prevodovku. Protoze mam dva motory, kazdy pro jednu napravu. YMMV.

    Why Electric Vehicles (EV) are better – x-engineer.org
    https://x-engineer.org/electric-vehicles-ev-better/

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Vyndal jsem Te z DI.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Je otázka, jestli těch 5% nebylo v předpisový rychlosti a vejš ten rozdíl není větší.

    Já zkoušel Drážďany a zpátky ve 160 km/h s e-tronem GT (dvojče Taycanu) a žralo to právě překvapivě málo, lehce přes 25. Což by tomuhle nasvědčovalo. Taycan mi taky přišlo, že v ostrým tempu žere jen o málo míň než při poklidný jízdě.
    GOR
    GOR --- ---
    GOR: OK, clanky o Taycanu hovori o 5% uspore, ja nabyl dojmu, ze to ma byt revoluce srazejici spotrebu z 25 kWh/100 na 20 kWh/100, ale ono je to spis v radu z 25 kWh/100 na 23,8 kWh/100.

    Clanky, co jsem probehl, svorne tvrdi, ze prevodovka hlavne zlepsuje zrychleni, coz zni logicky, Taycan asi umi moment efektivne premenit v tah.


    BOBASH: Dovolim si nesouhlasit, nizky maximalky jsou dany indukovanym napetim, tj. zdroj (baterka+stridac) "neumi" procpat proud proti indukovanymu napeti, ktery roste s otackama motoru, samozrejme se napeti da zvysit, ale:
    1)Izolace na vyssi napeti motor prodrazuje,
    2)Vyssi napeti zdrazi stridac,
    3)Vyssi napeti asi zdrazi i vypinac
    4)Vyssi napeti pri stejnych vykonech asi usetri nejakou med.

    Da se to obejit odbuzenim, ale to zase srazi vykon, coz ve vysokych rychlostech (a zrovna u Porsche) neni prilis zadouci.

    Jak rikam, krivku ucinnosti ma kazdy stroj, ale rozhodne neni u synchronniho elektromotoru tak zajimava, jako u spalovaciho.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: https://www.wired.com/story/electric-car-two-speed-transmission-gearbox/

    Prostě i elektromotor má nějakou křivku efektivity a ve vysokejch rychlostech funguje blbě – proto ostatně taky velká část EV má nízký maximálky. Dvoukvalt je cesta jak to obejít.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    GOR: divam se do historie, uz jsme to spolu resili. Nekdo tvrdi, ze je to sporny, nekdo tvrdi, ze to sporny neni, ze se proste spotrebovava extra energie na upravu magnetickeho pole.
    Vic k tomu asi nemam co rict
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Ano, cesky odbuzovani. Jaky vliv ma na ucinnost?

    BOBASH: OK, nerozporuju, slo by to nejak konkretneji?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam