• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ještě včera jsi tvrdil, že čelní plocha je podobná a Cx Tesly (0,23) a Macanu(0,25) "skoro stejný"…

    V takovém případě tedy můžeme odpor vzduchu ignorovat a zbyde nám jen ∆E při zrychlení/zpomalení…

    Což je už spíš odpověď NIKDAS:
    Uvažujme oba vozy, které se rozjedou, plynule zrychlí na 100 km/h a následně opět plynule zastaví na rekuperaci. Pohonné ústrojí má účinnost řekněme 95% při pohonu a 70% při rekuperaci.

    Tesla Y (~2000kg) má při 100 km/h Ek= 771,6 kJ, což odpovídá 214 Wh. Tj. potřebuje ~225 Wh na rozjetí a následně rekuperuje ~150 Wh.
    Tesla Y má tedy ztrátu ~75 Wh

    Macan (~2400kg) má při 100 km/h Ek=925,9 kJ, což odpovídá 257 Wh. Tj. potřebuje 270 Wh na rozjetí a následně rekuperuje ~ 180 Wh
    Macan má tedy ztrátu ~90 Wh

    Tj. Hmotnost +20% vede spotřebě +20% při zrychlování/zpomalování, což nastane vždy při odbočování, v zatáčkách, při předjíždění…
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    COMODOR_FALKON: u te rekuperace by naopak vyšší váha měla pomoct k vyšším ziskům, ne?
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Tak je to laboratorní měření, aby objevili závislosti.
    Ale ukazuje to, že více častějších mini-cyklů je lepší než míň větších cyklů. To jsem doteď třeba nevěděl.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: cyklovanie medzi 47 a 52 percentami je hodne divoke, to bude nejaky nakupny vozik co za den najazdi par km alebo nieco s obrovskou baterkou :)
    MINER
    MINER --- ---
    ELIJEN: Proskenoval jsem nalinkovaný video na jehož základě to shrnul, a největší vliv má zdá se rozsah procent, mezi kterými baterka cykluje.

    Chtělo by to kouknout na celý, jestli nejde přímo porovnat vliv rozsahu cyklování se střední hodnotou, ale z tohohle to vypadá, že rozsah cyklování má větší impact, pokud střední hodnota není u krajů…

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: V tom vlákně to tam jeden týpek vysvětluje, že u LFP se to nedá změřit z napětí, protože to je až do určitého stupně vybití ploché, takže to BMS nad určité SoC de facto jen odhaduje v závislosti na tom, co protéká skrz a dobití do 100% umožňuje calibrovat rozdíl energie proteklé mezi "tohle SoC zvládnu změřit přes napětí" a "100%"
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: To by mě právě zajímalo, jestli někdo změřil vliv tohohle kalibrování.

    V dřevních dobách LiIonek se to říkalo, že je to potřeba, ale nevim, jestli to někdo změřil i u moderních baterek. Nějaký test by mě zajímal, protože to jde proti sobě.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: V diskusi pod videem tam nějaký fleet manager z Chile rozepisuje, že na 800 EV busech mají i po 300.000 km statisticky stále ~0% degradace, max 3%

    Akorát jednou za týden dobíjí na 100%, aby se zkalibrovala BMS jejich LFP packu od BYD - a ve vlákně tam pak někdo uvádí, že by to stačilo i jen 1x měsíčně…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ne, to není úvaha, to je fyzika…

    I za předpokladu, že aerodynamika bude dokonale shodná (Vx + čelní plocha) a účinnost pohonné soustavy dokonale shodná, tak těch +20% hmotnosti navíc znamená i +20% energie na dosažení této rychlosti a +20% ztrát při regeneraci…
    MINER
    MINER --- ---
    VDFLAT: Jo, to je balanc mezi teorií a praxí. Já osobně mám nastaven MacBook na cyklování mezi 30-75 % a naplno si nabiju jen, když potřebuju. Tohle jen uvádí konkrétní hodnoty, který jsem doteď neznal. Určitě se to bude lišit i podle typu chemie konkrétní baterky.
    MINER
    MINER --- ---
    ELIJEN: Podle vkusu každého soudruha. Jen opakuji číslo, které uvedl, jako nejlepší kapacitu pro skladování nečinné baterky. Každej si to samozřejmě může upravit podle svého módu operandi…
    VDFLAT
    VDFLAT --- ---
    MINER: U notebooků žiju v tom, že bych měl nabíjet, jakmile baterka klesne ke 20 % a přestat nabíjet někde kolem 80 %. Změnilo se něco?
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    MINER: Neni 50% lepsi nez 30%? Testovali jen 100% vs 30% ne? Minimalne je to praktictejsi.
    RSZ
    RSZ --- ---
    MINER: imho to je právě jako s tím notebookem, tohle 99% lidi řešit nechce a nebude, zbytek nerdů tu znalost už dost možná má
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jinými slovy: nejlepší strategie mi přijde nechávat auto stát co nejblíž ke 30 % nabití, a nabíjet až před každou jízdou jen tolik, kolik je ± potřeba na jízdu.

    Jasně, že někdy je potřeba 0-100 %, ale je dobrý vědět, co baterce vyhovuje, pokud ne.

    Je to docela konzistentní s tím, co vím o baterkách notebooků. Zajímavý mi přijde, že mluví i o konkrétních hodnotách, ne jen principech.

    Přijde, že tahle znalost je málo šířená médii, a přitom z ní může těžit každý uživatel. Možná by si to zasloužilo článek i v Česku, BOBASH:?

    Před pár lety tyhle informace byly jen v hodně geeky studiích, které člověk musel dost hledat. Imo by to měla být základní znalost majitele EV.
    MINER
    MINER --- ---
    Dobrý video o tom, čím degraduje baterka EV:

    TLDR: Nejlepší je využívat malý rozsah baterky uprostřed kapacity:
    – nenechávat nabité ani vybité, nejlepší je na 30 %
    – nenabíjet 0-100 %, ale využívat nejmenší rozsah nabití, podle jízdních potřeb
    – rychlonabíjení degradaci neovlivní zas tolik

    How To Ruin Your Electric Car's Battery - 3 Common Mistakes
    https://www.youtube.com/watch?v=w4lvDGtfI9U
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: To už je lepší, reagoval jsem na Leafových 10k.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Pripada Ti 18000 otacek malo?
    Ty motory maji redukcni prevodovku
    Tesla Performance Rear Drive Unit | Motors and Controllers | Stealth EV
    https://stealthev.com/product/tesla-performance-rear-drive-unit/
    TOFI
    TOFI --- ---
    Elon Musk se děsí čínských aut, chtěl by je zdanit. Před pár lety se jim vysmíval - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elon-musk-se-desi-cinskych-aut-chtel-by-je-zdanit-pred-par-l/r~47761b0ebc4411eeb1f50cc47ab5f122/
    MINER
    MINER --- ---
    GOR: Na tom mě překvapuje, že to netočí do moc.
    Fosilní supersporty vytočí víc.
    Najednou mi přijde míň scifi, že Koeniggseg udělal fosilní Regeru bez převodovky…

    Jasně, je to tim, že má krouťák od nuly, ale stejně mě to překvapilo.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    LAUNCHER: tohle je extremne zajimavej uhel pohledu, kterej jsem si vlastne nikdy neuvědomil (až mi je z toho trapně), že když máš dva a více motorů, musel bys mít dva a více převodovek.
    Najednou to rozhodnutí automibilek nedělat dvoukvaltový BEV dává o dost větší smysl.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam