• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ne, to není úvaha, to je fyzika…

    I za předpokladu, že aerodynamika bude dokonale shodná (Vx + čelní plocha) a účinnost pohonné soustavy dokonale shodná, tak těch +20% hmotnosti navíc znamená i +20% energie na dosažení této rychlosti a +20% ztrát při regeneraci…
    MINER
    MINER --- ---
    VDFLAT: Jo, to je balanc mezi teorií a praxí. Já osobně mám nastaven MacBook na cyklování mezi 30-75 % a naplno si nabiju jen, když potřebuju. Tohle jen uvádí konkrétní hodnoty, který jsem doteď neznal. Určitě se to bude lišit i podle typu chemie konkrétní baterky.
    MINER
    MINER --- ---
    ELIJEN: Podle vkusu každého soudruha. Jen opakuji číslo, které uvedl, jako nejlepší kapacitu pro skladování nečinné baterky. Každej si to samozřejmě může upravit podle svého módu operandi…
    VDFLAT
    VDFLAT --- ---
    MINER: U notebooků žiju v tom, že bych měl nabíjet, jakmile baterka klesne ke 20 % a přestat nabíjet někde kolem 80 %. Změnilo se něco?
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    MINER: Neni 50% lepsi nez 30%? Testovali jen 100% vs 30% ne? Minimalne je to praktictejsi.
    RSZ
    RSZ --- ---
    MINER: imho to je právě jako s tím notebookem, tohle 99% lidi řešit nechce a nebude, zbytek nerdů tu znalost už dost možná má
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Jinými slovy: nejlepší strategie mi přijde nechávat auto stát co nejblíž ke 30 % nabití, a nabíjet až před každou jízdou jen tolik, kolik je ± potřeba na jízdu.

    Jasně, že někdy je potřeba 0-100 %, ale je dobrý vědět, co baterce vyhovuje, pokud ne.

    Je to docela konzistentní s tím, co vím o baterkách notebooků. Zajímavý mi přijde, že mluví i o konkrétních hodnotách, ne jen principech.

    Přijde, že tahle znalost je málo šířená médii, a přitom z ní může těžit každý uživatel. Možná by si to zasloužilo článek i v Česku, BOBASH:?

    Před pár lety tyhle informace byly jen v hodně geeky studiích, které člověk musel dost hledat. Imo by to měla být základní znalost majitele EV.
    MINER
    MINER --- ---
    Dobrý video o tom, čím degraduje baterka EV:

    TLDR: Nejlepší je využívat malý rozsah baterky uprostřed kapacity:
    – nenechávat nabité ani vybité, nejlepší je na 30 %
    – nenabíjet 0-100 %, ale využívat nejmenší rozsah nabití, podle jízdních potřeb
    – rychlonabíjení degradaci neovlivní zas tolik

    How To Ruin Your Electric Car's Battery - 3 Common Mistakes
    https://www.youtube.com/watch?v=w4lvDGtfI9U
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: To už je lepší, reagoval jsem na Leafových 10k.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Pripada Ti 18000 otacek malo?
    Ty motory maji redukcni prevodovku
    Tesla Performance Rear Drive Unit | Motors and Controllers | Stealth EV
    https://stealthev.com/product/tesla-performance-rear-drive-unit/
    TOFI
    TOFI --- ---
    Elon Musk se děsí čínských aut, chtěl by je zdanit. Před pár lety se jim vysmíval - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/elon-musk-se-desi-cinskych-aut-chtel-by-je-zdanit-pred-par-l/r~47761b0ebc4411eeb1f50cc47ab5f122/
    MINER
    MINER --- ---
    GOR: Na tom mě překvapuje, že to netočí do moc.
    Fosilní supersporty vytočí víc.
    Najednou mi přijde míň scifi, že Koeniggseg udělal fosilní Regeru bez převodovky…

    Jasně, je to tim, že má krouťák od nuly, ale stejně mě to překvapilo.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    LAUNCHER: tohle je extremne zajimavej uhel pohledu, kterej jsem si vlastne nikdy neuvědomil (až mi je z toho trapně), že když máš dva a více motorů, musel bys mít dva a více převodovek.
    Najednou to rozhodnutí automibilek nedělat dvoukvaltový BEV dává o dost větší smysl.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    What is the Tesla Model 3 real range if I drive 160km/h 100mph? - Quora
    https://www.quora.com/What-is-the-Tesla-Model-3-real-range-if-I-drive-160km-h-100mph
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: já zkoušel těch 160 km/h, ale zase jenom s Taycanem/e-tronem, ne s Teslou.

    A taky je možný, že Taycan bez dvoukvaltem by byl ještě míň úspornej :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Dík :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Realita pri ~ 110 km/h pak takhle, Tesla s 1 rychlosti uspornejsi nez Porsche s 2 rychlostma. Skoda ze nevidim i test treba pri 200 km/h.

    Motorway range test: Taycan vs. Model S - who is ahead?
    https://nextmove.de/autobahn-reichweitentest-taycan-vs-model-s/

    GOR
    GOR --- ---
    LAUNCHER: Ha, podobny obrazek, ale pripadaji mi nizke otacky, kdovi z jakeho je to stroje?
    GOR
    GOR --- ---
    BTW, tohle je Leaf (podle maximálních otacek je to ZE0, tj. prvni generace), pisou Powertrain, takze predpokladam, ze je to stridac+reduktor included.
    Dostat se pod 90 % jde jen ve velmi okrajovych situacich, kde ta ucinnost klesa z toho duvodu, ze male konstantni ztraty hrajou vlivem nizkeho vykonu vetsi roli.

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Pro ruzne e motory je ucinnost v ruznych RPM ruzna, ale alespon pro obecnou predstavu takto. Resi to nemecke automobilky (protoze no limit dalnice) a supersporty. Na ty dalnicni rychlosti v USA, Cina atp ten druhy stupen potreba neni. Nakolik/jestli to pomuze s 140 kph nevim a rad bych se to pro zajimavost dozvedel.

    Uznavam ale, ze zrovna ja bych prevodovky v aute urcite nechtel. Zduraznuji prevodovky, nikoliv prevodovku. Protoze mam dva motory, kazdy pro jednu napravu. YMMV.

    Why Electric Vehicles (EV) are better – x-engineer.org
    https://x-engineer.org/electric-vehicles-ev-better/

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam