• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    GOR
    GOR --- ---
    KORKMAZ: Diky!
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    GOR: I sám eGolf má baterií více druhů (letmo tam vidím minimálně 7 druhů a lámalo se to s modelovým rokem 2017), v katalogu dílů ale není napsána kapacita. Jednotlivé články se taky liší. Do 2016 jsou 3 druhy a celkem 27 článků za 473-726 euro za kus. Po 2017 je to stejný schéma, ale díly jsou jiný (modernizovaný) s cenou 466-904 euro za kus.

    Citigo má jen dva druhy baterie. Článků je 14 a jsou všechny stejný (takže totožné jako u eUpu 2020+). Pro zajímavost je to díl 5QE915592R

    Čili kapacita je shodná, ale je toho dosaženo jinak, asi kvůli prostoru a zástavbě v autě.

    Zároveň nechápu, proč má dle ofiko info od zastoupení Citigo větší kapacitu než eUp o nějaký 4kWh. Takže myslím, že VW tam má chybu nebo uvádí jen využitelnou kapacitu nebo nevím...
    GOR
    GOR --- ---
    KORKMAZ: Tak tak, mas pravdu. 24 mel starsi eGolf, eUp mel 18.

    Evidentne vidis do dilu VW, mam spravnou informaci, ze baterka 36 kWh v Citigo a 36 kWh v eGolfu je stejna kapacitou, ale ze jde o odlisne clanky?
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    GOR: Máš pravdu, ale ta čísla jsou kapku jiná (z webu VW s modelovým rokem 2020): Nový Volkswagen e-up! je ideálním vozidlem pro cestování po městě a každodenní dojíždění. Využitelná kapacita akumulátorů vzrostla z 16,4 kWh na 32,3 kWh. Díky tomu se dojezd na jedno nabití v praktickém provozu při předpokládané spotřebě elektrické energie 12,7 kWh/100 km prodloužil až na 260 km.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    STETKINS: Ta baterie se nechá zkontrolovat přes diagnostiku, ale přes klasický VCDS to imho moc nepůjde - respektive přes měřené hodnoty na jednotce 8C jde vyčíst nějaká data, ale žádný kanál tam explicitně neřekne zbylou kapacitu baterie v % jako to vidíš v inzerátech. Ukazuje to třeba aktuální SOC, historii přijaté a vydané energie nebo třeba napětí jednotlivých článků. Měla by to dokázat originální diagnostika Odis a tu jen tak někdo nemá, viděl jsem jí jen v autorizáku.

    Jinak ta novější verze s větší baterkou má 14 článků které jdou separé vyměnit. Cena za kus je 1055 euro bez daně. Jestli je to hodně nebo málo, tak to nevím, ale origo VAG díly z katalogu jsou holt drahý vždy.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Jsem fakt zvědavý, jak ty slavné cla na čínská EV dopadnou

    "I expect the Chinese side to, and we're already seeing this, use a combination of carrots and sticks to convince some key member states to push back against the Commission," said Noah Barkin, a Rhodium Group senior adviser.

    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/china-gears-up-make-deal-with-europe-ev-tariffs-loom-2024-05-29/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Měl jsem radši velkou mapu po zaparkovani. Ale na druhou stranu jsem rad, že je změna, osvěžení.

    A Look at the 22 Unlisted Improvements in Tesla's 2024.14 Update
    https://www.notateslaapp.com/news/2042/a-look-at-the-22-unlisted-changes-in-teslas-2024-14-update
    GOR
    GOR --- ---
    STETKINS: Jaky rozptyl mas na mysli? Bacha na to, zatimco eCitigo ma jen 36 kWh baterku, eUP existuje i ve starsi 24 (nebo jeste min?)kWh verzi.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Is a $25,000 Electric Car Even Possible?
    https://youtu.be/6ExI2OSrPY8?si=ybr6vKQlCdQ1O_yv
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GIOMIKY: tam sa nepouzivaju lipolky co mas v notebooku :)
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CEEFA: Super, díky

    KORKMAZ: Díky. Šlo mi hlavně o to jak zkontrolovat baterii. Jestli je auto v pořádku mimo baterii zkontroluje mechani (doufám :-D)
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    STETKINS: Jestli ti můžu poradit, tak si u těchto ledniček pořádně zkontroluj korozi, protože je to derivát low cost spalováku, takže to na svou cenu BEV nemá prakticky žádnou antikorozní ochranu. takže hlavně styk předního lemu a prahu - tam je taková pěna a když to hodně jezdilo v mokru a zimě, tak se to nacucá a pak to hnije. U mnoha aut VAG tento nedostatek odstranil během výrobního cyklu, tady evidentně ne (máme poslední eUp prodaný u nás a má tyto slabiny). Taky pozor na zádveří atd.

    Jinak to auto jezdí moc pěkně a je velmi pohodlné na to že je to fakt jen konzerva. Udávaný dojezd 260km to asi po třech letech užívání a 15tkm nájezdu hravě překoná třeba o 20%, ale musíš umět jezdit (jen jezdit, nic jinýho s tim nedělat :-D).
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    Nevíte někdo jak je to s nabíjením služebního auta doma? Dá se to nějak firmě fakturovat? Případně to nějak účtovat?

    A ještě hledám někoho kdo by poradil s koupí jetého auta. Chci teď koupit citigo, nebo e-up na takový popojíždění a vůbec nechápu ten šílený rozptyl v ceně...
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DOCKINEZ: a stále tomu chybí limiter na nabíjení, nebo už stellantis pochopil že je to dobrá věc a implementovali to?
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    co elektrofest? nějaký report by nebyl?
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Tohle možná patří spíš do geopolitiky, ale hodím to i sem. Za mě velký špatný, tyhle korporace jsou většinou dobře informovaný, protože v tom mají prachy.

    Tesla Wants Its Suppliers To Make Parts Outside Of China And Taiwan Amid Rising Tensions
    https://insideevs.com/news/720893/tesla-suppliers-outside-china-taiwan/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Tema rad prenecham povolanejsim lidem ohledne SSB nebo investovani. Nejmene k QS se daji googlit + a -. Muj point byl jen rict, ze existuji i ty -. Na presnejsi odhad si netroufam.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Máš možnost to vysvětlit.

    Začal si to zesměšňovat fúzí, a pak, že 'továrna se neztratí'. To je imo dost jinotajné.
    GOR
    GOR --- ---
    KORKMAZ: Tady jde o nějaké zmatení, ta krabička není trafo - je v ní jen nějaká komunikace s autem (vypni/zapni) relé a možná nějaké ochrany, ale krabička sama o sobě s napětím nic nedělá.

    Já nevím, jak přesně to má Citigo iV, ale pokud mě paměť nešálí, na AC se umí nabíjet 7,2 kW, tj. nejspíš 2x16A (2x16x230= 7,36 kW), nevím, že by nějaký elmobil měl palubní nabíječ zapojený do trojúhelníka, Renaulty mají vysoké výkony palubních nabíječek, ale stejně si matně vzpomínám, že byly do hvězdy.

    Ten Type 2 kabel je vlastně jen jakási prodlužka, ale na opačné straně nemůže být jen obyč zásuvka, musí tam být "wallbox" (lidově řečeno, fyzicky to může být i volně ložená krabice, nemusí mít nutně formu určenou k montáži na zeď), který si umí s autem "povídat". Např. Leaf má v příslušenství plnotučný Type 2 kabel (má všechny fousy), ale na konektoru auta je vidět, že kontakt je jen v jedné z fází.

    Takže, pokud s sebou v kufru nechceš vozit EVSE (to je ta krabička do běžné 230V zásuvky), buď si musíš koupit druhou EVSE nebo onen zmíněný wallbox.

    Nevím, co provozuješ na chalupě za spotřebiče, ale pokud máš hlavní jistič 3x20A a výše, asi nebude s nabíjením přes noc problém (pokud teda přes noc neřežeš na cirkuli, nemícháš beton, nepečeš husu nebo třeba neohřejváš vodu).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam