• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tak ve středu odpoledne jsme si vyzvedli Mustanga Mach e, ve čtvrtek odjeli s rodinou, psem v kufru a rakví na střeše do Bergama.
    Cestou dvě nabíjení, zodpovědně prohlašuju, že jsme zdržovali my a ne auto. Spotřeba 25 kWh/100, dána cestou po dálnici a tou rakví. Tempomat jsem měl na 120 km/h, rychleji se mi nechtělo jet.
    Vestavěná navigace je peklo, ale Aapple mapy pres CarPlay komunikuji s autem a naplánují cestu i s nabíjením podle spotřeby.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Zapomněl bych - kdybych někde musel nabíjet a poblíž byl Tesla supercharger, nabíjím tam. Párkrát jsem i takhle nabyl z Tesla destination charger. Oboje super.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    PEPAZZ: Nabíjím primárně doma. V autě mám čip EON/PRE; ČEZ.
    ---
    Bacha, leckde ty deklarované nabijecky nefungují, naposledy Landal Marina Lipno, ani jedna ze 2. Naštěstí no stres, pár metrů dál u Coop jela a spousta dalších kolem Lipna zjevně též (podle EV co tam staly).

    Někdo nám vysvětloval, že nejspíš ještě není hotová, protože na ní nebylo nějaké ID co tam prý má být, ale v mapě už je. Real netuším.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Cinani a Indove ty “glimicky” maji taky, jen jine.
    Jsou posedli elektronikou a infotainmenty, Indove navic i kontrolou ridice (uz od auta typu Skoda Scala ma majitel najmuteho ridice, protoze je jinak nemoznej)
    Spousta toho se k nam nedostane, protoze cinske infotainmenty se tady prodavat nedaji (provazanost se sluzbami We) a cast toho ani nevnimame.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STETKINS: Ačkoliv zrovna Zeekr přiznal, že je schopen toho, čeho se všichni u čínských aut obávají (JYRKA), tak si myslím, že v obecné rovině má NIKDAS pravdu.

    "Evropský standard" je předimenzovaný do nesmyslných výšin včetně nesmyslného počtu gimicků, přičemž rozdíl v kvalitě reálně užitečných vlastností neodpovídá rozdílu v cenovkách.
    Podstatou úspěchu Dacie ICEV/BEV u soukromých kupců je právě to, že pouze s mírně nižší kvalitou má výrazně nižší cenovku.

    Podobnou konkurenční výhodu mají čínské vozy.
    Pokud se třeba podaří Číňanům dostat sem BYD Seagull a Dolphin a stlačit EU ceny pod $15k za Seagull resp. $20k za Dolphin (v Číně za $12k, resp. $14k), tak nejspíš ovládnou trh s novými auty pro soukromné kupce - a v Evropě máme něco, co v Číně neznají: Kulturu oprav a tuningu.
    Takže ve chvíli, kdy bude v Evropě na silnici víc než milion BEV jednoho typu, tak lze očekávat, že podobně jako u Leafu dojde k vzniku profi i DIY komunit a výrobě alternativních náhradních dílů stejné nebo vyšší kvality.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Jako může to bejt fajn, ale radši bych nástupce Mazdy 5. A klidně by mohl vzhled a fíčury typu šoupací dveře zůstat jako u ICE předchůdce :)

    Elektrický nástupce Mazdy 6 zamíří i do Evropy - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-elektricky-nastupce-mazdy-6-zamiri-i-do-evropy-40484269#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=6&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MESTREY_: Tak, ta dohoda je tak postavená asi taky kvůli tomu, že Rivian si nejspíš chce a možná i potřebuje tu divizi udržet autonomní a pod svojí kontrolou. Ale jinak je to o tom, že VW outsourcoval (zase?) vývoj systému, akorát si našel lepšího dodavatele a budou si dělat jen UI a případně zadávat požadavky na "funkce".
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    DAN_F: Podle tohodle (https://x.com/alex_avoigt/status/1817517202360226283) mi prijde, ze se tu splecnou divizi prave snazi udrzet co nejdale od struktur VW a Cariadu. Spalit 5 mld USD by je asi zabolelo.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JYRKA: Moc ne, no :)

    Jinak, když jsem četl ten nedávný rozhovor s RJ Caringem na The Verge, kde se ta spolupráce Rivianu a VW rozebírala celkem do detailu, nepřišlo mi, že by zrovna v tomhle ohledu byla otázka "jak se dokáže sladit mladá startupová kultura Rivianu s konzervativními manažery z německého Wolfsburgu", jak se v závěru článku píše, protože zrovna ty managementové mechanismy u toho obchodu působí jako asi ten úplně největší korporátní standard a nuda :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Ale jinak ten článek nemá valnou informační hodnotu.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: jak chceš, řeklo kouzelné sluchátko:
    Volkswagen trápí několik problémů najednou. I proto odkládá klíčový projekt, díky kterému měl dohnat Teslu | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://archiv.hn.cz/c7-67350930-1228mp-f1adabe6606ab7e
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FEDAJKIN: to by som prave chcel odemknut ale v paywall klubu to este nikto neodemknul :)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Volkswagen trápí několik problémů najednou. I proto odkládá klíčový projekt, díky kterému měl dohnat Teslu | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://archiv.hn.cz/c1-67350930-volkswagen-trapi-nekolik-problemu-najednou-i-proto-odklada-klicovy-projekt-diky-kteremu-mel-dohnat-teslu
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    RATTKIN: Přemýšlím co je tam potřeba všechno změnit. Jasné, preklad, to by neměl být problém, pak integrace s googlimi službami namísto Baidu, Tencent atd. Možná v tom je ten problém. Resp. třeba tam nelze Google mapy a tak integrovat jen tak, takže to co mají na stříbrném podnosu od Baidu v Číně musí na západě řešit sami.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    je nejak diagnostika na baterky/ bmsku od stellantisu?
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    čínská auta mimo čínu trpí zatím tím, že se celý infotainment dělá znovu a narychlo. Nativní čínský infotainment prý chodí výborrně, asi ho akceleruje čínská rozvědka..
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    KURE: Obávám se, že o tebe coby zákazníka tu už dávno nejde. Nevím, kdo přišel s tím, že se z auta má stát faschowagen, kterej tě „pro tvý vlastní dobro“ bude buzerovat a fízlovat, ale počítám, že klient to nebyl.

    Plus teda mě coby ekologicky smýšlejícího jedince štve nutnost platit věci, který v autě nechci a nepotřebuju a celková změna mindsetu „koupím si auto, který mi vydrží“ na „je vlastně fuk, co si koupím, stejně se toho budu chtít do konce záruky zbavit“.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    NIKDAS: Ja myslim ze se chytnou za nos a reknou si. OK, 7 let jako jedna automobilova generace je v dnesni dobe proste moc. A to co mame vyvinute a chteli jsme servirovat zakaznikum v roce 2030 proste budeme dodavat uz 2026/2027. Praskne se bicem (rozumej VW do toho naleje par MLD EUR) a bude. Tedy pokavad budou chtit prezit.
    KURE
    KURE --- ---
    ABS: přiznám se že jako zákazník tu výhodu uplně nevnímám. Auta podražila na celem spektru a silně ubylo možností pořídit levnější auto. Tam kde jsem měl nějakou psychologickou hranici pul mega před pěti lety, jsem teď s milionem. Navíc mi přibyla nejistota v tom jakej zvolit pohon a naprostý fuckup co se asitentů a ergonomie/tlačítek týče. Teď mi připadá vhodný počkat, jak se to vyvine. Jestli se tu ty čínský auta nějak zaběhnout, jesli tesla zlepší síť servisů, jak to vlastně dopadne s ICE.
    ABS
    ABS --- ---
    NIKDAS: pravdu se dozvime za nekolik kvartalu. Viz ta zprava: https://globalchinaev.com/post/chinas-nev-market-reached-51-penetration-rate-in-july

    Tlak cinskych automobilek je tazen hlavne vyrobni kapacitou a slabou poptavkou v Cine, co z je v tom grafu videt. Cinska vlada nez aby pripustila proposteni radeji pomerne masivne ten automobilovy prumysl subvencuje a toto neni udrzitelne dlouhodobe. +US zavrely Cine dvere takrka kompletne, takze zbyva jen Evropa (a Rusko :) ale to je specialni pripad).
    Vysledek je v tuto chvili velice priznivy pro zakaznika, EU automobilky jsou tlaceny emisnimi limity do EV, Cinske automobilky se snazi za kadou cenu svou produkci nekde prodat. Je to umely stav, ale v tuto chvili vyhodny. Ja jsem toho vyuzil take a svuj Ioniq vymenil, z jistoty ne za auto vyrobene v Cine.

    Nemyslim, ze z dlouohdobeho hlediska maji cinske automobilky na to aby predbehly Koreu a Japonsko. Zaroven, misto pro ne na Evropskem trhu urcite je, stejne jako pro Dacia ci Skoda, ve sve dobe take prakticky odepsane.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam