• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    JYRKA: toto je i u nás a v případech nějakého opravdu velkého průseru se posílají dopisy s dorucenkou podle databáze ministerstva majitelů vozů. Ono to bohužel jinak nejde, pokud chce mít automobilka v ruce potvrzení, že majitel zprávu přečetl a nemohl se soudit, že o ničem nevěděl.. Takže ne, v Evropě to jinak vyřešeno není, protože ne všichni mají datovou schránku.
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    DZODZO: :-). Provozuji motocykl Honda CB125F. Spotřeba ve městě cca 0.6l/100km, v 70km/h je 1.5, v 80 je cca 2.0 a ve 100km/h cca 3.5 l/100km. Nejefektivnější je s ní jezdit jako s padesátkovým fichtlem.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Brácha bydlí v Plzni, to je pro Hoppygo trochu z ruky…

    Zato podivných existencí, co by hrozně moc chtěli cabrio, ale potřebovali by ho napsat na někoho jiného, než sebe a platit by chtěli na splátky, je tam mraky…

    Předloni na jaře to vypadalo, že ho vymění v autobazaru asi za 60k nebo 65k na protiúčet, ale autobazar začal nějak lavírovat ohledně vybraného auta, tak nakonec koupil auto jinde…🤷🏽‍♂️
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tak jsem si zkusil vyměnit kabinové filtry u Tesly. Ten jediný šroub jsem dostával ven 20 minut. Záznam mého monologu není k dispozici, ale přibližně to vypadalo takhle: https://youtu.be/AAkwMlapkJs?si=dESV7akVsUjdSu3D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    vyzera ze v pripade elektromobilov doslovne plati "pomaly dalej zajdes" :))) ale ID.7 sa zrovna tento tyzden kolegovi pokazil, detaily neviem ale musim zistit co mu tam odislo

    Úsporně, ale zoufale pomalu. Volkswagen ID.7 zvládl 941 km na jedno nabití - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-volkswagen-id-7-zvladl-941-km-na-jedno-nabiti-40504823
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    MG Cyberster je v prodeji a vyzývá na souboj spalovací konkurenty | Novinky | Autíčkář.cz
    https://www.autickar.cz/clanek/mg-cyberster-je-v-prodeji-a-vyzyva-spalovaci-konkurenty-na-souboj/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    GOR: tak prej se to dobíjí přes DC-DC měnič. HW auta fakt nerozumím, takže jsem docela snadno za vola
    GOR
    GOR --- ---
    JYRKA: To asi ne :-) Ja si delal prcu.
    GOR
    GOR --- ---
    JYRKA: No pockej, a jak se teda 12V nabiji? U trakcaku je 12V altik?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    GOR: ale to bys to zařízení musel mít. Navrhnout, vysoutěžit... :D
    GOR
    GOR --- ---
    JYRKA: Jsem ponekud zmaten DC-DC menic 400->12 V neni nic svetoborneho. Leaf urcite 12V baterku nabiji DC-DC menicem, jen kdyz trakcni baterka klesne pod nejakou uroven, stopne to.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIGHTHUNTER: já nevím, jestli to Tesla má. Moje 2020 určitě ne. Dokonce ani nevím, kdo to vlastně dělá - problém to trochu je, potřebuješ převádět 400 V na 12
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MESTREY_: Primárně to, že většina zařízení a palubních systémů je pořád totožná jako u ICE modelů a tam je často ta 12V baterka jediný zdroj.
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    JYRKA: Ja to nechapu. Ta auta maji v sobe shitload of energy v trakcnim akumulatoru ale spolehaji na 12V batercicky, ktere si ani neumi udrzovat nabite (myslim, ze Skoda dobiji 12V jen za jizdy).

    Co jim v tom brani? Prece na to konstrukteri museli myslet, ne?
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    JYRKA: a je takový problém udělat nějaké dobíjení té 12V baterie, jako to má Tesla? Zaujalo mě to právě v tom videu o policejní Tesle Y v Táboře, že tam nemuseli řešit žádnou další přídavnou baterii pro vysílačku, majáky atd., což se jinak standardně dělá, protože Tesla právě dobíjí tu malou 12V baterku z velké baterky auta.
    Resp. teda ona Tesla přešla už někdy v roce 2021 z klasické olověné 12V baterky na Li-ion s napětím asi 15.5V, která už se nemusí po 4 letech měnit, ale měla by vydržet "doživotně" a teď se snaží o přechod na 48V, jako už to má Cybertruck.
    Chápu, že v případě koncernu není tenhle přechod tak rychlý - jednak kvůli platformám a taky nasmlouvaným dodávkám od odběratelů, ale tak trochu by se snad opisovat dalo, ne? ;-)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jen takové zamyšlení, jak konstrukce auta a strachy konstruktérů ovlivňují uživatelský zážitek.
    Příklad 1: Ford Mustang Mach e.
    Pokud chceš natáhnout upgrade, tak jedině za jízdy. Auto stahuje software jedině s běžícím motorem, protože se konstruktéři bojí vybití baterky 12V. Výsledkem je, že když jezdíš krátké trasy, tak si nic nestáhne. A to, že je auto doma na nabíječce v dosahu wifi, nepomůže (na rozdíl od Tesly, například).

    Příklad 2: Koncern VW
    Protože se konstruktéři bojí vybití 12V baterie, tak auto během parkování není trvale připojeno k internetu. Pokud tedy chcete zjistit jeho polohu, zatroubit nebo zatopit, tak mobilní aplikace pinkne na backend, ten pošle tzv. wake-up SMS, ta probudí auto, to teprve pinkne na server, aby se zeptalo, vo co jako de. Takže to otravné zpoždění souvisí právě s technologií SMS.

    Příklad 3: zas Mustang
    Protože se konstruktéři bojí vybití 12V baterie, tak je omezen počet požadavků na auto. Výsledkem je, že si zatopíte, auto topí 5 minut a pak topení vypne (protože šetří baterku, samozřejmě). Jenomže manželka je ještě v koupelně. Ok, pustíte topení znova. To se povede, ale co čert nechtěl, žena je ještě před zrcadlem a auto po 5 minutách zas chladne. No a pak už to nepustíte, protože máte příliš velký počet požadavků :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DOCKINEZ: v Německu taky neboj
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    DOCKINEZ: mě teda v tom jejich konfigurátoru CZ vychází levnějc, základní konfigurace je v NL 32k€ (800kKč) a v CZ 750kKč. Cena od ID PEPAZZ je se zašrtlýma dotacema, které jsme v podobné výši pro některé lidi měli tady taky
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    Btw, tušíte někdo, proč se tu neprodává Polestar, když na silnicích v Praze je skoro každé druhé auto Volvo?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam