• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    LAUNCHER: Jo slitina smysl dava, ale to v clanku bohuzel neuvedli...
    Taky by me zajimalo zda presli na 48V, z clanku to vypada ze ne, ale to by jim taky usetrilo dost materialu (teoreticky by stacil ¼ průřez kabelaze na nizkonapetovy system)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NIKDAS: JIMIQ: Použitá aluminium alloy má vodivost údajně 60% vůči medi, jenže je 3x lehčí. Potřebuješ větší průřez. Je to za pusu. Obecně mmnt trend v EV. Pocitově pro mě stejně divné jako pro Vás, ale fyzikálně to smysl dává. Pozor na aluminium vs aluminium alloy.

    Mělo by jít o AA 8000: https://kdmfab.com/8000-aluminum/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    NIKDAS: hlinik ma mensi hustotu nez med, ne? Ale ja bych od toho cekal jiskreni a ohniky :D
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    LAUNCHER: V článku tvrdí, že snížili hmotnost díky "switching from copper to aluminum wiring", což bych čekal přesně naopak.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PEPAZZ: na offroad to zatial moc nie je, asi by sa tam tocil jak strateny putnik v pusti :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    How Tesla Shaved Nearly 400 Pounds from the Model X

    Údajně bedna piva za každý ušetřený 1kg 😊 Párání a super počtení 👍

    https://www.caranddriver.com/news/a69457999/2026-tesla-model-x-weight-savings/
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Možná jste to už viděli, ale tady je relativně nový český virální kanál na YouTube, který se věnuje problematice FSD.
    Self-Driving Cybertruck vs Prague: Too BIG for Europe?
    https://www.youtube.com/watch?v=tDDGzHtKXVg
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Ad průšvih Mercedesu – ten se týká řady EQ, zejména modelů EQE a EQS. Ty se naprosto tragickým způsobem neprodávaly a jako ojetiny padaj na ceně jako šutr, protože je nikdo nechce.

    Přitom to ale jsou dobrý auta, jen jsou strašně hnusný a nevypadaj jako Mercedes.

    Nový CLA je první z nastupující řady Mercedesu, kde ty auta už zase vypadají jako Mercedesy a k tomu mají špičkovou EV techniku. A podle objednávek to zatím vypadá, že se to bude prodávat super.

    DIM_: Za mě je CLA s těma třema displejema moc, stačily by mi menší, celej ten vnitřek je hrozně kýčovitej a ty hvězdičky všude jsou příšerný. Ale ergonomicky to funguje výborně, jezdí se v tom strašně příjemně a za ten rozdíl ceny (250 tisíc v základu proti ekvivalentní TM3LR, výbava něco přidá, sleva něco ubere, reálně tak tři kila tipuju) bych si určitě připlatil.

    Nicméně spíš bych čekal na třídu C nebo na nový BMW i3 touring, ale těma jsem ještě nejel.

    DIM_: Druhej je ukazatel výkonu. Ale jsou tam i jiný zobrazení než tradiční budíkový, můžeš to dát pryč a mít tam třeba navi.

    LAUNCHER: TM3 na nějakým lepším podvozku klidně rychlejší být může, vo tom žádná. Ale v tom, jakou z toho ježdění budeš mít radost, bude pořád BMW nebo Porsche o dost lepší – a dneska si většina lidí nekupuje rychlý auta kvůli tomu, že někam dojedou rychlejc.

    LAUNCHER: Viz výše, ale platformu víceméně použili na vývoj nový, respektive dvou nových. CLA stojí na MMA, která je ještě sdílená s ICE, od C/GLC vejš je to MB.EA, která je čistě elektrická. Ta by měla být ještě o kus lepší, ale to se mi do ruky dostane tak za čtvrt roku hádám.

    LAUNCHER: V tomhle má třeba výhodu to CLA, díky dvoukvaltový převodovce se s ním dá rozumně jezdit do 160 a ještě to moc nežere, vycházelo mi to na nějakých 350-400 reálnýho dojezdu v tom tempu.

    LAUNCHER: Dvě nabíječky už Škodovka začala tuším dávat taky, myslím od Elroqu :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    LAUNCHER: ty prodeje jsou fluke kvuli konci podpory v USA, Q4 bude zase pokles
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    ELIJEN: Tos mi připomněl:

    Manželka přivezla z práce novou Octavii 4.

    Dobrá zpráva: Už to má bezdrátovou nabíječku na mobil. A ta i funguje, což nás prekvapilo. Ale má ji to jednu. Twl jednu. Jakože spolujezdec, proč ho řešit... To jsou dinosauři tohle...

    Nějak se to snaží spojit s mobilem, žena má Samsung S24 Ultra, ale občas se to spojí a občas ne a nikdo neví proč. Tak to má jen přes BT na audio, alespoň to teda funguje...
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Jinak nepochopím jak to zamýšlel s tou baterkou, má sice placky a já crossover, ale já s tím jezdím po dálnici 130, on létal 200. To si myslím, že na tohle si měl alespoň jedno ICE BMW nechat, na to EV ještě tu baterii prostě nemají.

    Ne že bych chtěl ta Mková BMW servisovat teda, podle toho co říkal...
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH:

    Tesla měla a pořád asi má bezkonkurenční poměr cena/výkon (zrychlení, dojezd, motorizace) a všechny moderní featury v základní ceně.
    Pokud u GLC nechceš startovat klíčkem, tak to stojí 125 000 Kč (a stejně musíš u sebe nosit key fob jak 100 let za opicema?) a takhle je to u legacy automobilek se vším. Nad konfigurováním auta strávíš týden a pak zjistíš, že si zapoměl nabíječku na telefon. Spousta lidí tohle nechce řešit.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Mně Tesla vyhovuje tak, jak je, kromě Commanderu nepotřebuješ nic navíc. Jo, přesně tak. A tohle už je spíš o preferencích než o autě.
    BOBASH: Taky bych radši pořídil zánovní EV než úplně nové, a je jedno, jestli je to Tesla nebo něco jiného. I když kolem 25 tisíc eur už se to láme, tam bych možná vzal nové, záleží na tom, co by to bylo.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NIKDAS: Pry stala šílený peníze platforma a nenaplnilo to očekávání.

    Ale ty auta jsou dost možná v pohodě, netuším. Já jsem to úplně vypustil a nikdo kolem mě to ani nekoupil, ač teď dělám hodně AT.

    Přišla mi v pohodě ta velká EV Audina i majitel je spoko. Hele na mě je to moc, ale nic proti gustu.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    LAUNCHER: V čem má MB problém? O CLA uvažuju až odejde I-Pace, ale odrazuje mě ten kolotočářskej vzhled.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Kamarád přešel z BMW M3 na Tesla, tvrdí že je s tím rychlejší na okresce i okruhu. Akorát nadává na baterii a přehodil brzdy na aftermarket.

    Ostatně:

    INSANE SPEED! Modified Tesla Model S Plaid Track Pack! // Nürburgring
    https://youtu.be/m4uJFpoR6Q0?si=iQ9KbZW982JDhUc1
    DIM_
    DIM_ --- ---
    Btw, naprosto neironickej dotaz. V tom Mercedesu jsou 2 budiky. Jeden bude rychlost a k cemu je ten druhej?
    DIM_
    DIM_ --- ---
    BOBASH: Ja za jizdy ladim jen a pouze audio. Vse ostatni je automatika. Ten post nechapu.

    To kdyz uz se podivam na ten odpornej 3 displejovej barevnej cirkus, co nabizi Mercedes a jeste k tomu si primyslim HUD, tak vlastne nevim, v cem se spis nabouram kvuli ergonomii:)
    https://www.mercedes-benz.cz/passengercars/models/saloon/cla-electric/overview.html#interior
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: 1) Tesla - IMHO to zase roste, protože naběhla výroba Y refresh.

    Q3 2024: 462,890
    Q3 2025: 497,099

    2) Naopak mě zaráží ten Tebou chváleny Mercedes, od lidí slyším že mají hrozný průšvih, ale detail nevím a neřeším, jsem spoko s T.

    Klidně může být, že jen nikoho nezajímá, takže sice auto dobrý, ale víš jak...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: LOPIK: Stručnej seznam:

    – Mizerně naladěnej podvozek. Je to dobrý jako cruiser na hladký silnici, jakmile se snažíte s tím jezdit jako se sporťákem, je to divně nejistý, rozevlátý a upřímně jsem v tom měl strach. Porsche Macan je mnohem sportovnější auto než tohle.
    – NAPROSTO zoufalá ergonomie. Na Teslu nadávám, protože nemá tlačítka a má jen displej, ale ten displej má zase skvělý UX a dá se s tím žít. MG má ČTYŘI displeje, na každým je něco jinýho, rozdělení funkcí mezi ty displeje není úplně logický a nedá se zapamatovat. Dva z těch displejů (vlevo a vpravo od palubky) nejsou ze třetiny vidět přes volant a tak z půlky až 2/3 (já mám hubený ruce) když držíš volant. Abys viděl třeba čas dojezdu na navigaci, musíš pohnout hlavou.
    – Kreténský dveře. Můj syn je zbožňoval, ale jemu je dva a půl. Začnou tě srát ve chvíli, kdy poprvé budeš potřebovat rychle otevřít auto, nasednout a odjet. Jdou otevřít jen elektricky a trvá to strašně dlouho.
    – Spotřeba. Reálnej dojezd 300-350 km.

    A na závěr to hlavní – cena. Stojí to 1,8 milionu. To bude na dostřel od elektrickýho Porsche Boxster, kterej bude nesrovnatelně lepší auto. Tohle má horší jízdní vlastnosti než Enyaq, jako sporťák se to jen tváří a na to, co to je, je to hrozně drahý.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Tohle je mimochodem taky zásadní výhoda Tesly a důvod, proč bych pořád přemýšlel o jetý TM3. Z hlediska nezávislého servisu je to podle všech lidí, se kterýma jsem mluvil, fakt o hodně lepší než tradiční značky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam