• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RETALEvropská unie
    Sledujete také spřízněné kluby Domácí zprávy a komentáře, Zahraničněpolitické události? a Ruská Federace - události a vývoj dnes a zítra...?
    ---
    Debaty k news
    ---
    Novinky z EU:
    Integrace.cz
    EUObserver.com


    Interaktivní mapa EU se základními informacemi o EU a jednotlivých členských státech


    ANKETA


    Aktuální téma Lisabonská smlouva
    rozbalit záhlaví
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    E2E4: Ne, neni. Je vyssi se stoupajicim objemem motoru, ne vykonem (takze deset let stara atmosfera s nizsim vykonem bude platit vic nez dnesni turbomotor s vyssim).

    ERGOSUM: Nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky - prece tam nenapisou, ze dotycny boural proto, ze je silnice sama dira, ze jo.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    ERGOSUM: Jo a proc je asi povinny ruceni typicky vyssi pri vyssim vykonu motoru? Kdyby vyssi vykon motoru znamenal vetsi bezpecnost, tak by bylo logicky kdyby byl nizsi ne?

    A rychlym googlenim jsem nasel toto:

    Although weight–power that reduces fuel economy is associated with lower risk to drivers, it increases risk of deaths to pedestrians and bicyclists but has an overall minor effect compared to the other factors.

    Despite the evidence that vehicles with higher weight–power and lower fuel economy contribute to excess total deaths, the Insurance Institute for Highway Safety continues to promote such vehicles based solely on driver death rates with no consideration of the net losses related to weight‐power. The Institute calculates only driver death rates to obtain a rate with known exposure because every vehicle in motion has a driver, but the number of passengers may vary among vehicle make‐models. While driver death rates are lower in vehicles with more weight–power, their excess involvement in bicyclist and pedestrian deaths more than offsets the advantage to drivers and occupants in such vehicles. This is not to suggest that the weight of the vehicle, per se, causes fatal injury. A lightweight car has more than enough weight to kill. More likely the problem is the difficulty a driver has in regaining control of a heavier vehicle out of control.

    Prevention of motor‐vehicle deaths by changing vehicle factors
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2610615/
    E2E4
    E2E4 --- ---
    ERGOSUM: No, bohuzel to neni uplne dobre rozdeleni pricin smrtelnych nehod, ale porad tam nejak nevidim pocet usmrcenych v dusledku moc maleho vykonu motoru.

    Tady to mas podrobneji: https://www.czso.cz/...cri/dopravni-nehodovost-a-jeji-dusledky-v-cr-v-dlouhodobem-pohledu-aftkq5jeot

    A autobusy sice jedou stovkou, ale nemyslim ze by zacaly se zvysenim rychlosti nejak zazracne akcelerovat nebo ze by se s nimi ridici zacali chovat jako ridici sportovniho auta.. (Kdyz jsem mel jednou pujceny BMW, bylo tak snadny kazdou situaci vyresit tak ze pridas plyn.. A to jsem normalne dost defenzivni ridic (atmo diesel 53 kW, 137 Nm, 1500 kg :).)
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    E2E4: Přehlédnutí. "Nejtragičtější příčinou nehod řidičů motorových vozidel bylo nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky (86 usmrcených, tj. 17,3 %)"
    Podstatnější ovšem je, že statistika nezohledňuje jak rychle auto technicky mohlo jet(230), ale že jelo rychleji než mělo(to mohlo být třeba 60 i míň záleží na dané situaci).
    "vjetí do protisměru (75 usmrcených, tj. 15,1 %)" jsou právě z velké části nehody při předjíždění.

    Pamatuji autobusy s konstrukční rychlostí 60, 80Km/h. Dnes není konstrukční rychlost autobusu 100Km/h výjimkou(omezeno omezovačem, ne výkonem). Přesto to k větší nehodovosti autobusů nevedlo.
    https://www.dpo.cz/o-spolecnosti/vozy/autobusy.html
    E2E4
    E2E4 --- ---
    ERGOSUM: no tak mi to nedalo a podival jsem se do statistiky.. 77% mrtvych na silnici je kvuli neprimerene rychlosti, "moc slabej motor" tam pochopitelne neni vubec, ale VSECHNO nedani prednosti je jen asi 11%.

    Statistiky dopravních nehod – rok 2016 | Po dálnici.cz
    https://www.podalnici.cz/statistiky-dopravnich-nehod-rok-2016/
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    Všimněte si, že převážná většina nehod se odehrává při menších rychlostech než je 110Km/h, kterou zvládají téměř všechna auta. Tedy je to o lidech, ne o autech.
    LEXIK
    LEXIK --- ---
    btw .. ;-)

    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    E2E4: No, docela jo. :-) A určitě jsem nevyužil téměř nikdy všechen výkon, který jsem měl k dispozici. Na druhou stranu jsem byl rád, že mám k dispozici větší výkon než je nutný pro jízdu po rovině rovnoměrnou, bezpečnou rychlostí.
    Prostě si stojím za tím, že vozidla s menší rezervou výkonu automaticky NEMAJÍ menší nehodovost (tím spíš, že by byla menší příčinou nehod).

    Abych to přehnal. Když můj osobák bude mít při běžné hmotnosti maximální rychlost 1 000Km/h a výkon motoru 50MW, bude záležet na mě jak s ním pojedu. Když to bude 80Km/h a 500W je to fyzika. Představ si, jak něčím takovým odbočuji na hlavní, kde podobná auta jedou 50Km/h. Ano správně. Zrychlení z 0 na 50Km/h za hodně moc.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    ERGOSUM: No, asi jsi nikdy neridil neco velkyho a tezkyho..
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    CAIDEL: Zatímco zrychlení je přímo závislé na výkonu protože fyzika, prasení žádnou fyzikální souvislost nemá a co se týče rychlosti, tam jde jen o jízdu do kopce. Z kopce (omezeně po rovině) to rozjedeš klidně na...
    20Km/h můžeš jet se silným motorem, jako se slabým. Ale když se vyhýbáš stojící překážce a nemáš výkon abys zrychlil a nebezpečným úsekem projel v krátkém čase, máš problém nejen ty, ale i ostatní. Zatímco příliš rychlé auto téměř nikdo nepředjíždí, dodá ti BESIP tabulky jakou vzdálenost trvá předjíždění při poměru rychlostí. Nehod kdy předjíždějící auto nemělo výkon aby se bezpečně zařadilo, je docela dost i pro předjížděná auta jedoucí do 50Km/h. Totéž při odbočování na křižovatkách.
    E2E4: Kamiony a autobusy mají rezervu výkonu, kterou mohou zvládnout a řidič ji většinou k akceleraci nevyužije. Při rozjíždění do kopce se to projeví. Kdyby autobus měl ze zastávky cestovní rychlost za polovinu času, bylo by to pro ostatní bezpečnější, ale cestující by to nejspíš špatně snášeli.
    Pokud jde o nehodovost, Když nabouráš pomalu rozjíždějící se auto, máš nehodu ve statistikách ty. Při menším rozdílu rychlostí by ovšem k nehodě nedošlo. Podobně když autobus nebo kamion jede menší rychlostí, než je bezpečná rychlost pro osobák.

    Ale ano. Čistě technicky můžeme zmenšit rezervu výkonu a celkově výkon. Budeme jezdit asi čtvrtinovou rychlostí než dnes(při zachování počtu nehod), do kopce se bude jezdit šnečí rychlost, bude platit zákaz předjíždění do kopce a kolony i zácpy, kdy téměř stojící auta pálí energii budou zcela běžným jevem.
    Neřekl bych, že právě tohle chceme.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    Jinak tohle forum uz teda pekne zdegenerovalo.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    CAIDEL: cywe pri predjizdeni to nejsou lehci nehody..
    CAIDEL
    CAIDEL --- ---
    E2E4: Uvažoval jsem nehody lehčího typu, bez mrtvých :) Takže i zdravotnictví do plusu.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    CAIDEL: S prvnim odstavcem nevim, zas jsou po nehodach lidi neproduktivni nebo mrtvi a neprispivaji k HDP, nejhlede na vatsi naklady na zdravotnictvi a vetsi odvody (teda pokud neveris na fiskalni expanzi :).

    S druhym presne, ostatne kamiony nebo autobusy akcelerujou este min a nehodovost maj nizsi nez osobaky.. a fakt bych rad videl statistiku nehod podle vykonu motoru (klidne rovnou i s ohledem na hmotnost)..
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JIMIQ: x2 = giga rocne, protoze ucinnost alternatoru nize. Mimochodem tedy.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak nebo tak je denní svícení jeden z našich menších problémů a jak EU tak Česko má na kontě daleko větší průsery :-)
    CAIDEL
    CAIDEL --- ---
    JIMIQ: A to už se pomalu můžeme začít bavit o tom že naskórovat půl miliardy úspor na snížení počtu nehod není zas tak složité, i když je spíš otázka, jestli je snížení počtu nehod vlastně úspora. Pohledem makroekonomie po dopravních nehodách roste HDP (opravy atd...) :)

    ERGOSUM: Pohledem bezpečnosti nemáš co věčnost předjíždět žebřiňák. Je hezké, že s větším výkonem můžeš předjíždět bezpečněji, jenže zase pak víc prasíš, protože to svádí. Zatímco příliš vysoká rychlost je jedním z dominantním faktorů příčin dopravních nehod, příliš nízká rychlost statistikám tak úplně nevévodí, co jsem se díval naposledy.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    MAKROUSEK: myslím že to s tím výkonem motoru není tak jak píšeš - že by byl počítán na maximální otáčky. Většina motorů je nejvýkonnější v otáčkách 2000 - 3000 a taky si nemyslím, že průměrný výkon je 50kW. Neznám moc aut pod 50kW za to znám hodně nad 100kW, takže průměr bych řadil na 65kW.

    Navíc já osobně (a to mám staré auto - 14 let) mám na denní svícení ledky, takže třeba 20W místo 120W uváděných tebou.

    A z 1,75 mld ročně jsme na 0,5mld ročně...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    MAKROUSEK: A ostatne jsem ve svem vypoctu zapomnel na ucinnost alternatoru, ktera je tak 50%, takze celkem to je 600 korun za rok, neboli v Cechach 3 miliardy Kc za rok. Kolik by za to mohlo byt skol?
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JORIM: A proc to nedotahnout do konce? Prestat zatezovat planetu svou existenci a existenci svych potomku? Nejekologictejsi je samozrejme sebevrazda.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    XCHAOS: "šlapat na plyn a akcelerovat je příjemné nejen pro libido řidiče,"
    Jedno hledisko ti uniká. Bezpečnost. Takové drobnosti, jako když se ekologicky pomalu proplazíš přes křižovatku, nebo když ti předjíždění žebřiňáku trvá věčnost, zatímco z protisměru se blíží moped a zařadit se zpět už není kam. Příliš lehké auto, i když ho postavíš dost pevné, sfoukne vítr a neudrží se na mokré, nebo zmrzlé silnici. I ta současná mají problémy.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam