CONTINUITY:
"Jenomže někteří lidé věří v tu absolutní pravdu, která pochází obvykle z nějaké tradice (a kdo ví, kde se tam původně vzala...;)....."
Ono to je ale takové schizma, představ si:
Máš učitele/mistra, kterému důvěřuješ, že to co učí je fakt opravdové, etc. Přitom ten jasně říká, že třeba alkohol v žádném případě ne, hřešit slovem už vůbec ne, a řada dalších pravidel, které se asi v minulosti ukázaly jako fajn pro ty, co jsou v nevědomosti atd.
Takže hurá, máme aspoň nějakou důvěru. Tady je hodně a hodně "tricky" (ošemetné) si hned chtít to dělat po svém, zejména, když ta tradice a ten učitel, kterého následuji, není duchovnímu freestylu zrovna nakloněna (s Learym nebo Oshem asi no problem, ale všechny ty sútrické "tradiční" směry dost velký problém)
"Víra" může mít různé úrovně (volně dle Džigme Lingpy, dbden gnyis shing rta):
0. na nulté úrovni nemusí být víra/důvěra žádná, což znamená, že danou duchovní tradici nepovažuji za něco, kudy bych se vůbec měl vydat
1. na první úrovni může jít o víru založenou na obdivu/připoutanosti
2. dále pak třeba o víru postavenou na touze (po ukončení samsáry, etc.)
3. víra postavená na důvěře (faith based on trust) ("Tři klenoty/Ježíš/... mě nikdy nezklame")
4. "neotřesitelná důvěra" (no comment;))
Na těch prvních dvou úrovních je trochu riskantní z nauky dělat cochcárnu, když ještě ten drajv k osvícení není stoprocentně stabilní a záleží hodně na okolnostech. Držení se jasných pravidel pomáhá udržet se na cestě, dokud se nemanifestuje ta třetí forma důvěry. Může ale vést i k odmítání jinakosti, protože ta v takovéto fázi ještě nezapadá do obrázku nauky, kterou uznávám. Z pohledu udržení se na Cestě je možná lepší umět rozlišovat "pravou" nauku od těch falešných a případně i navenek ty falešné od sebe odpuzovat, než už od samého začátku machrovat, že "všechno dokážu integrovat" a po prvním duchovním záblesku se znovu namočit do té světské mnohosti a znovu se v ní nenápadně ztratit a Zapomenout ...