• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISTRANSFORMACE - síť života: o všem, co pomáhá léčení a probuzení člověka,společnosti,Země
    KUATO
    KUATO --- ---
    EVA_: :o)) jj, asi chapu. svym zpusobem jsem mel stesti, ze jsme meli deti jeste kdyz jsme byli "mladi a blbi", mi bylo 22, kdyz se narodil synator. takze prvotni sok velky, ale hlavne v tom, ze zmizelo to, ze si muzes delat co chces, jinak to bylo jako jina prace, ktere v te dobe byla hromada - pohrabat seno nebo umyt decku posranou prdel, dyt je to jedno. jelikoz jsme nevedeli jak na ne, tak jsme improvizovali a delame to do dneska :o).
    EVA_
    EVA_ --- ---
    KUATO: Doufám, že se chápeme v jedné věci - každý vychováváme děti po svém. Moc ráda bych byla srozumitelná v tom, že vnímám pravidla jako něco, co je tu od toho, aby to existovalo. Pravidla se imho dodržují proto, že je to většinou dobré, porušují (furt) proto, že je to výhodné, zábavné, nové, experimentální a trošku nebezpečné, a lze je i zcela ignorovat. Ale když člověk neví, kudy kam, mám je ráda. Lze se k nim totiž vrátit a nabrat dech, chytit se, uzemnit se, opřít se o ně. A moc ráda bych byla srozumitelná v tom, že píšu bez požadavku všeobecné platnosti.:-)

    Když byly klukovi dva, zjistila jsem, že to s příručkama nedám, a ani bez nich to nebylo nic moc. Mít prcka byla obrovská životní změna. Než jsem se vdala a měla rodinu, vůbec jsem se neflákala, ode dne nula jsem nabrala jinej směr, popsala svý stohy papíru a cítila se jakž takž připravená. Ale prdlajz. Nefungovalo to. Křeč. Zmatek. Obrovský zvraty. Přemýšlela jsem. Dívala se na svoji situaci. Najednou, po strašně dlouhým dívání, jsem to viděla - žádný připravená, žádný hotovo, žádný ticho a žádná integrita. Začala jsem si "šlapat na paty" ještě víc. A zjistila, že jsem přes svůj duchovní výlet a následnou horečnatou sebezpytnou řežbu zůstala stát na truhle, plný bolavých příběhů z dětství. Dupala jsem na ni, aby se neotevřela, chtěla od okolního světa, aby dupal se mnou a on, samozřejmě, dupal. A tak jsme svorně s okolím dupali po ... mě. Vím tedy, jaké je nebýt v kontaktu sama se sebou, se svými zdravými instinkty, které jsou, podle mě, nezbytné pro život a potažmo i pro tu výchovu. Vím i něco o té přirozené autoritě, ale zatím jsem od ní daleko. Proto tolik otázek. Proto příručky. Proto hledání.:-)

    Přes výše uvedené jsem zjistila jednu věc, která možná platí obecně. V každém věku vnímá člověk čas jinak, čím větší cifra, tím utíká rychleji. A vůbec není snadný se v tom vnímání potkat s dítětem, pro které je blbá půlhodinka FAKT VĚČNOST. A že zatímco ono roste průběžně, my si toho nemáme čas všimnout, jeho vývoj vnímáme jako "skoky". Jako kdyby děti táhly za nějakou gumu, napínaly jí, a pak tu gumu povolily, ona nás práskla do nosu, my zvedli oči od počítače a zjistili "krucinál, je to školák!" Většina dětí v pohodě zvládne, když ta změna nastane. Ale někteří cvrčci potřebujou podporu. Úzkostnější matky typu Eva, co nejsou úplně v kontaktu samy se sebou, natož s nějakým vnímáním dítěte, ale dítě milují a fakt by rády aspoň nějak zvládly jim tu podporu dát, a to včas, hledají způsob poskytnutí takové podpory těžko. Takže já bych nějakou takovou mapu brala. Bylo by na ní například: mezi třetím a čtvrtým rokem si jako rodič držte klobouk! Většina dětí si začíná uvědomovat, co vás dostává/vytáčí a bude to na vás zkoušet! Potřebuje si vyzkoušet, že nejste bábovky! Klídek, přejde to, ale vybavte se dostatečnou zásobou hořké čokolády na nervy...konec hlášení!

    No a to ukládání dětí ke spánku. Opět vnímání času. Osobně jako žena v domácnosti nemám od-do. Domácnost není uklizená nikdy. Zahrada není dostatečně obstaraná nikdy. Proto mám ráda, když jsou děti v bezpečí svého prostoru (děcák, postel) v osm a můžu zažít mír a "padla", a to i psychicky. A "padla" potřebuju, jinak nejsem schopná poskytovat to, co je třeba. Navíc vnímám ukládání dětí do pelechu jako záležitost JIN, JANG má na starosti vnější věci; měl by zasáhnout v případě, kdy vidí, že mámu péče o děti nějak extrémně vzdaluje od něj, tudíž vítám, když ten můj na takové to včasné zahnání drobotiny pod křídla domova a určitý řád domácnosti apeluje, dává mi tím prostor po "práci" zregenerovat a přepnout do modu "partnerka", asi mi to jde pomaleji, nebo co. Jen na vysvětlenou, nevnucuji, každý to máme po svém a je to tak fajn
    KUATO
    KUATO --- ---
    ..na valce je to dobre, ze tolik deti je zbaveno zhoubneho vlivu svych rodicu..
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    SCHWEPZ: tohle je princip ktery prave neuznavam, jako ze jsem prisla do zivota s nejakym zavazkem za to ze jsem se mohla narodit... a rozhodne nechci to same pouzivat na svoje deti
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    FRONEMA: premyslela jsem a nevim, v jakem vyznamu pouzivas slovo partner.

    konkretne ta naomi imho nerika ze dite nemas tvarovat. ona jenom protezuje/zakazuje jinou sadu potreb nez jine vychovne styly. dejme tomu je pro aby dite mohlo kricet, kdyz chce, ale zase je proti aby se dite koukalo treba na telku. Naomi ma svou predstavu o tom, jaky je ukol ditete (co nejsamostatneji a neovlivnene zkoumat sebe a svet a rozvijet se v interakci, zejmena teda v oblastech ktere se naomi libi (umeni, priroda, ...)) a jaky je ukol rodice (zabezpecit toto diteti). Podrizena jsi proto, ze jsi na rodicich zavisla. To je proste fyzikalni limit jako gravitace. Aspon tak ji chapu.

    How to Stop TV Shows and Toys | mothering
    http://mothering.com/mistakes
    F0N
    F0N --- ---
    nakopnutie
    Meet the Superhumans
    https://vimeo.com/46021828
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    SCHWEPZ: Souhlasím.

    Podle mě pokud má rodič osobní integritu, jeho chování dává smysl a řídí se logickými principy, dítě ho jako autoritu v zásadě bude chápat. Myslím si, že dítě od určitého věku si uvědomuje své postavení, uvědomuje si, že všechno ještě samo nedokáže, a všemu nerozumí, a potřebuje dospělého jako ochránce a průvodce životem. Takže je přirozeně nastaveno na to, dospělého respektovat. Ale zároveň je velmi citlivé právě na tu integritu.

    Procházím teď takové období, kdy se na dětství hodně rozpomínám. Pamatuju si od 3 let, souvislej detailní příběh, takže jsou tam mraky situací, kdy jsem si tvořila na dospělé svůj názor. A jsou právě o tom. Přesně jsem si všimla, kdy dospělý řekl něco a udělal něco jiného. Věděla jsem přesně komu a co můžu věřit. Všímala jsem si, jestli to, co dospělí dělají, je logické a smysluplné.
    A když se na to dívám teď, připadá mi to až drsný, jak jsem nemilosrdně identifikovala slabosti a díry a vyvodila z nich závěry - že ten a ten dospělý pro mně není autoritou vůbec žádnou, maximálně bezpečnostním rizikem (je např. dobré nenasrat ho;), a jiný je autoritou na něco, v nějajké oblasti a za nějakých okolností, ale v jiných věcech je mimo, atd....
    A samozřejmě, ten pocit, tohle si uvědomovat, když zároveň víte, že jste na těch lidech zcela závislí, je nic moc. A z toho pak vzniká všemožné vztekání, scény, překračování hranic, vzpurnost, boj.... Velká část těch situací mi přijde, že nemusí ani vzniknout, pokud ten dospělý vyzařuje tu jasnost a pravdivost ve všem, co dělá. Pak může to dítě být v klidu. Určitě, nějaké konfrontace pořád budou, každá malá osobnost si něco řeší ;)....ale člověk s integritou na ně bude taky normálně přirozeně a rozumně reagovat, a tím svou autoritu jen potvrdí.....
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    MONKEYFIGHTER: no prave ze neni... ze bys svemu diteti prokazal stejnou sluzbu jako kolemjdoucimu cloveku je snad jasne, nebo je to to jedine co bys udelal? zajima me kde vnimas tu hranici, ne extrem na kterem se vsichni shodnem
    MONKEYFIGHTER
    MONKEYFIGHTER --- ---
    FRONEMA: jasny chapu... tak snad i pres ten nedobre zvolenej priklad je pochopitelny co sem se snazil rict.]
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    MONKEYFIGHTER: neslo o to ze by zakrocili ostatni, jde o to ze ja bych zakrocila i proti nekomu jinemu nez diteti. ale jde oto ze si myslim ze pouzivani takovjhle nejasnejch prikladu deformuje tu myslenku kterou clovek chce rict.
    pornocasopis, touz je lepsi priklad. ja bych ho diteti rozhodne silou nebrala spis bych se mmu snazila vysvetlit co vidi....
    MONKEYFIGHTER
    MONKEYFIGHTER --- ---
    FRONEMA: je to proste priklad kdy nejde nahlizet na dite jako na sobe rovnyho a nechat ho jednat naprosto podle svoji vule, musis proste rozhodnout za nej protoze neni schopny jeste vyhodnotit celou situaci a jeji nebezpeci...to jestli by v ty situaci zakrocilo i okoli s tim nijak nesouvisi...tady samozrejme zakroci asi kazdej protoze je uplne jasny jaky to bude mit nasledky(proto sem to daval jako priklad protoze neni moc o cem debatovat)...kdyz si vezmes ze dite najde na ulici pornocasopis a zacne ho prohlizet tak uz to uplne jasny neni a o tom jaky to bude mit nasledky se da polemizovat, urcite je vec vychovy jestli mu ho nechas nebo ne a taky by se naslo urcite dost cizich lidi ktery by v takovym pripade zakrocili...
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    Ahoj :)

    omlouvám se za vstup, který je mimo aktuální téma a jen mírně ontopic
    .....ale do tohoto klubu chodí asi nejvíc lidí, které bych chtěla oslovit, tak doufám že prominete:)
    (a rozvíjet své schopnosti a učit se o těle a o dělání jiným lidem dobře je určitě ontopic:))

    Měl by tu někdo zájem o víkendový základní kurz umění masáže ?
    Obsah: to, co se učí ve 3-týdenním oficiálním masérském kurzu :), plus výběr dalších technik, něco z Shiatsu a tak.
    Lektorka: masérka Pavlínka z Brna, možná mnozí znáte
    Místo: Praha, poblíž IP Pavlova
    Čas: víkend okolo 22. září
    hledá se tak 7 lidí, aby se mohlo konat :)
    víc info pošta :)
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    MONKEYFIGHTER: s tim kamionem to imho neni dobre priklad... kdyz se kdokoli rozbehne pod kamion tak se ho pokusim zastavit, dite, matka, kamarad, i cizi clovek pokud mam pocit ze mam sanci... to neni o vychovnym vztahu
    MONKEYFIGHTER
    MONKEYFIGHTER --- ---
    SCHWEPZ: jasny nejak sem volne navazal i na to co bylo pred tim a co se treba psalo v tom clanku o naomi... chytil sem se hlavne toho "protoze proto"

    jinak s tebou co se tyce ty uplny rovnopravnosti souhlasim i jak jsem psal v tom druhym prispevku nejaka hranice tam imho musi bejt protoze proste to dite neni clovek schopnej samostatne fungovat a vyvarovat se vsemu co si tady muze kde udelat(viz nesahej na ten drat)a neda se tak brat se vsim vsudy(ale takhle to asi nemysli ani naomi)...jenom sam nejak jeste nemam srovnany kde ta hranice je...myslim ze to taky dost zavisi na prostredi ve kterym to dite vychovavas...kdyz si hipik co zije v nejaky komunite na kraji lesa tak ta vychova muze bejt podstatne volnejsi
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    MONKEYFIGHTER: jasný, rozumím. Jenže...mě když se mluví o zákazech (měl jsem dobré rodiče :) napadá spíše to racionální - důvodné zákazy, rozumná upozornění, nabádání z jejich zkušenosti, ...výroky a omezení, který ho mají chránit, které jsou motivovány láskou a péčí: "nelez na ten stožár vysokého napětí, nesahej na ten elektrickej drát protože..., nejez prosím ty léky, přijď z kina rovnou domů, nechoď na kolo bez helmy" - když to přeženu.

    Ty oproti tomu uvádíš "zakazování totální kraviny, kvůli svým předsudkům". To je jeden z extrémů. To samozřejmě nelze schvalovat. Důležitý ale je - a tím se vracím k počátku - že to postavení (do určitého věku) není rovné. A to mi přijde jako "normální a přirozené".

    Pak samozřejmě - s stoupajícím věkem - adolescencí a pubescencí - dítě přebírá práva (zvyšuje se rovnoprávnost - ale "cti otce svého, matku svou) a povinnosti).

    Teď to možná vypadá jako že hájím konzervativní model proti "hippies výchově" ("děti volně bez dozoru a omezení pobíhají v přírodě a kreativně se sebe-realizují, aniž by jejich přirozenost někdo z rodičů omezoval") - ale mě se zdá že nerovný model je do jistého věku funkční a přirozený.

    To že ti "dítě může hodně dát" je jasný. Ale to imho nepatří do diskuse, jestli máte stejná prává (tj. jestli mu můžeš vůbec něco zakázat ap., když to vyhrotím)
    MONKEYFIGHTER
    MONKEYFIGHTER --- ---
    SCHWEPZ: jinak kdyz pises o tech uvolnenejch mantinelech tvejch pribuznejch rozhodne bych tenhle pristup nemichal s tim kdyz si rodice zase od deti nechaj vsechno libit a deti si vybrecej cokoliv chtej...to je imho spatne a takovejhle partnerskej vztah taky fungovat nebude(nebo bude ale jednomu parterovi v nem nebude dobre)

    a samo se to neda brat do extremu ze tomu dite fakt nic nezakazes a ponechas ho uplne sobe samymu...kdyz vidis jak se ti dite rozebehne do ulice pod kamion tak je jasny ze neco udelas...

    jo a jinak sem taky rodic teoretik takze vim prd.]
    MONKEYFIGHTER
    MONKEYFIGHTER --- ---
    SCHWEPZ: "a samozřejmě k tomu laskavost a ochota vysvětlti a odůvodnit. Mě nejvíc štval princip "protože-proto"

    ano tohle mi prijde naprosto to nejhorsi...a okolo sebe tohle vidim vzdycky(nebo mi to tak prijde) v tech pripadech kdy ten rodic nejakymu diteti zakazuje totalni kravinu uplne zbytecne a u toho "protoze proto" to konci jelikoz proste neni sam schopnej vysvetlit proc...

    prijde mi ze kdyz se snazis to tomu diteti ferove vysvetlit tak to muze dobre fungovat jako takovej zpetnej kontrolni mechanizmus jestli po nem nahdou nechces / zakazujes mu uplnou blbost jenom kvuli nejakejm svejm predsudkum nebo z nejakyho jinyho iracionalniho duvodu kterej mas v hlave sam zakorenej ze "takhle to proste je"...pokud te to dite zazene do uzkejch a ty to neumis vysvetlit tak je mozna na miste prehodnotit svuj pohled na vec...a tam kde je rodic bez dostatecny seberflexe to prave konci tim protoze proto

    tohle je treba pro me ta rovnopravnost...nekoukat na to ze "tohle je dite a ja ho ucim jak tady ma fungovat protoze ja vim jak to tady funguje a to dite nevi nic" ale ze to muze bejt klidne obracene a to dite ti muze hodne dat...tady treba vidim prave tu podobnost partnerskym vztahem
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    SCHWEPZ: tak hlavne jsi jakozto rodic za sve dite pravne zodpovedny. nektere veci mu musis zakazat uz jen z toho duvodu, abys sam nesel do lochu.

    taky bych rekl, ze k tomu aby si clovek mohl uzivat svobody, musi umet nest odpovednost a uvedomovat si nasledky svych cinu. to male nevychovane dite jeste nedovede. (napada me primer zavedeni demokracie v zemich kde na ni lidi proste jeste nemaji)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    CONTI: napadá mě - není ideální "zlatá střední cesta"? Tedy kompromis mezi tím, co uvádíš ty - "slepá poslušnost/bezřečí/nekecej a dělej" a "uplnou rovnoprávností rodiče a dítětě" (tj. domyšleno do důsledku: rodič mu nemá co nakazovat, říkat, dítě si dělá co chce).

    Imho je dobrá demokratická výchova, kdy je dítěti osvětlen důvod (tj. poslušnost není slepá, ale vědomá, osvětlená) a jsou jasné mantinely a pozice (to prý dětem dělá dobře, říká drtivá většina dětských psychologů už od časů A.Adlera) a samozřejmě k tomu laskavost a ochota vysvětlti a odůvodnit. Mě nejvíc štval princip "protože-proto"...kdy dítě cítí křivdu.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Tak v principu máte pravdu...je dobré dětem od mládí všťepovat demokratické procesy (rovné pozice), u nás to tak fungovalo (něco chceš, proč to chceš, proč nechtějí,abych to dělal atp.) - ale nemyslím si, že mají malé děti "stejná práva" (nemluvě o povinnostech) - rovnoprávní - jako dospělý jedinec, jako jeho rodič. To je přeci "proti přírodě", ne? Malý vlček taky nejde první k hostině ze skoleného jelena...nemá stejná práva...nezasloužil se o ně...atp. I když: lidi nejsou vlci, to chápu (občas ale jsou "homo homini lupus", ale to je něco jiného :)

    Když někoho vychovávám, a něco mu chci zakázat (mám zkušenost), tak je imho blbina, aby dítě řeklo (jaký věk, že...to je k diskuzi) "mám stejná práva jako ty, mohu rozhodovat sám". Nevím nevím, jak by to prakticky fungovalo. Ale nejsem zatím rodič, jen sleduji volné mantinely výchovy mých neteří a synovců.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam