• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORJÓGA
    SNOWWHITE
    SNOWWHITE --- ---
    NUDLINEK: FTVS je pokud vím beznadějně plné na roky dopředu :(
    JAZZ
    JAZZ --- ---
    Díky moc
    NUDLINEK
    NUDLINEK --- ---
    JAZZ: FTVS - joga a jogova terapie.. jinak jsem tady rozepisovala pred par lety zkusenosti s FTVS vs. Knaislovymi.. staci vyfiltrovat..
    JAZZ
    JAZZ --- ---
    Ahoj, máte prosím doporučení na dobrou školu pro instruktory jógy? Děkuji
    KAACHA
    KAACHA --- ---
    TRUHLIK: ja mozna vezmu bazi jednu ale moc lidi nemam z akra. 18:00 je super
    TRUHLIK
    TRUHLIK --- ---
    KAACHA: 18:00, ok? Jinak supr, reknu jeste par kamaradum z acra, je za tebe ok? Pridate se nekdo?
    KAACHA
    KAACHA --- ---
    TRUHLIK: perfekt! Ja hlasuju pro Letnou a pondeli vecer bych mela zvladat od 21.5. :) muzeme dat zkusebni termin tento kolem 17:00?
    TRUHLIK
    TRUHLIK --- ---
    KAACHA: Ja delam. Jam by se mi libil, hlavne vetsi skupinu at mame s kym cvicit. Letna, stromovka ideal, nejaky idealne pevny den v tydnu - preferuju pondeli.
    KAACHA
    KAACHA --- ---
    Delate nekdo acro yogu? Nechcete se ve vetsi skupine schazet pravidelne v parku na nejaky acro jam?
    KLUZAU
    KLUZAU --- ---
    SLAUGHTER: díky za dlouhý komentář. Zvláště to "rozmysli si co dělat" s tím, že pak nějak líp přijde co nedělat, dává velký smysl.
    Také mě nenapadla ta dialektika ahimsa satya. Že by byla až tak metafyzická. Říkám si, jestli nemá také nějaké metafyzické řešení. Jako Hegelova syntéza. Aby to pak bylo bezkonfliktní. Třeba Pattabi Jois říká: "říkejte pravdu, ale jen když je příjemná. Když je nepříjemná, tak ji neříkejte." Ale to zní upřímně řečeno strašně indicky.
    EXX
    EXX --- ---
    nezapomínejte že to co je v této realitě lží, je v jiné realitě pravdou. Nechť se všechny reality prolínají nekonečně velkými třecími plochami, čímž vznikne absolutní zkušenost.
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    AGRICULTEUR: Asi máš na mysli tento:

    III.35 Lepší je vlastní stezka, byť nedokonalá, nežli dokonale vyšlapaná stezka druhého. Lépe je zemřít při plnění své povinnosti, neboť stezka druhého není tvojí stezkou.
    (R. Janíček)
    Lepší je vlastní, byť nedokonalá cesta, nežli sebedokonalejší cesta druhého! Lépe je zemřít po Zákonu své víry neboť Zákon druhého má své úskalí.“
    (Také Janíček, jen starší překlad)
    Je lepší vykonávat své vlastní povinnosti, třeba nedokonale, než dokonale vykonávat povinnosti druhého. Je lepší zahynout při plnění vlastních povinností, neboť sledovat povinnosti druhého skrývá v sobě nebezpečí.
    (R. Skarnitzl)

    Ale můj oblíbený je tento:
    III.9 Svět poutá lidstvo k činnosti bez cíle. A proto, Ardžuno, zasvěť všechny své činy ztotožnění s Mou věčnou podstatou.

    KLUZAU: ještě dovětek - důležitost, kterou přikládáme jednotlivým jamám a njamám nakonec vypovídají jen o nás. Například zde na nyxu jsou lidé více upřímní, nežli citliví k druhým (mě nevyjímaje). To znamená, že máme blíž k praktikování jamy satja, nežli ahimsa. V téže situaci však může být lež stejně milosrdnou, jako pravda může přinést utrpení. Což si na prvý pohled vzájemně odporuje. Odpovědět co je důležitější, si však musíme sami, tak bychom s tím byli ok sami vůči sobě...

    III.33 I moudrý člověk se drží svých vrozených schopností. Všichni živoucí tvorové jednají podle své přirozenosti a nijak jim neprospívá, porušují-li tento zákon.

    - tento verš Gíty jednoznačně odkazuje na ahimsu - nepáchat násilí sám na sobě :)...
    JAZZ
    JAZZ --- ---
    Ups
    AGRICULTEUR
    AGRICULTEUR --- ---
    SLAUGHTER: mohl bys mi sem prosím hodit ten tvůj oblíbenej citát z Gíty o tom, že než choditi vyšlapanou stezkou, mnohonásobně lepší jest otloukati se po svém? já to tady nemůžu vyhrabat z análů. děkuju.
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    KLUZAU: S tím nožem se nakonec stejně pořežeš jen sám sebe. Ne vždy se tomu dá vyhnout. Důležité je nepřeřezat si žíly. Otázkou je, zda jsi ochotný to risknout. Na druhou stranu alespoň budeš vědět, která stana řeže :-). Jinými slovy pokud se nespálíš, nevíš co znamená když ti řeknou že oheň pálí. Ano, sledovat vyšlapanou cestu je pohodlné, ale je třeba se učit a ne slepě opakovat. Pokud nechybujeme, nic se nenaučíme. To je jóga.

    Dochází zde ke směšování konceptů. Práce s nádi je hathajogový koncept ovlivněný tantrismem, nikoli rádžajógový, který vše týkající se životní síly chápe jako roušku, zakrývající naši pravou podstatu. Hathajóga Pradipiky začíná tělesným cvičením. Ghéranda Samhíta začíná šatkarmami (které HJP řadí do pránájámy). I proto ten důraz Patabiho na nádi a tělesné praxe. Ty mají svůj význam, ale je to stále "mateřská škola". A jelikož se hata odkazuje na své pokračování v rádža józe, kde jsou prvními kroky jamy a njamy (rádža se však na hathu neodkazuje) dostáváš vysvětlení i pro tvrzení Krišnamačarijho. Oba hovoří o jiné tradici.

    Velký problém je oddělenost "praxí" od běžného života. Principy jam a njam se dají aplikovat jak na běžný život tak na tělesná cvičení. V tomto ohledu je méně bolestné si to vyzkoušet na cvičišti, nežli na bojišti každodenního života. Avšak smyslem rádža jógové denní praxe je fungování v běžném životě. Tam se pozná, protože tam nejsou "ideální podmínky".

    Ptáš-li se s čím začít, zkus si odpovědět nakolik jsi schopný vnímat co je to ahimsa a co je to nádi a začni s tím co rozpoznáš. Stejně tě to bude furt vracet k ahimse (alespoň u mě to tak je).

    U mě je zásaní jednoznačně ahimsa. Btw. ta říká co nedělat. Ale zkus si nejdříve uvědomit co dělat a pak to dělej :-).
    KLUZAU
    KLUZAU --- ---
    Poslední měsíce se snažím rozkrýt, jak je to s jamou a nijamou, a popravdě nedaří se. Ustálil jsem svoji denní praxi, trochu se nasměroval také v ajurvédě, ale v tomhle nemám vůbec jasno.

    Krishnamacarja tvrdí, že cvičit jógu a nedržet jamy je jako nebezpečné pohyby nožem - člověk má nástroj a může ho použít nesprávným způsobem. Na druhou stranu Pattabi jois tvrdí, že na normální úrovni člověk vůbec nepochopí ani nezvládne, co je to vlastně jama a nijama, dokud nemá pročištěné nádí. Teprve když velmi zesílí po mnoha cvičení, tak má sílu na to praktikovat i takové věci jako je pravdomluvnost. To mě zase vede zpátky ke Krishnamacarjovi, který tvrdí, že první jamy - ahimsa a satja, jsou výsledkem držení ostatních jam a nijam. Takže tapas a ostatní nijamy, neulpívání, brahmacarja, a nekradení (a nepropadání se do dluhů) člověku dá tolik energie, aby se v praxi posunul a dokázal držet ahimsu a satju?

    Pak jsou tu ale běžní jogíni, kteří tvrdí, že naopak je třeba začít ahimsou - je to první jama v patandzaliho jogasutře a všechno tím začíná. Mě se zdá, podle mých zkušeností s jógou, že to by to bylo hodně jednoduchý. Ale možná že to právě tak je.

    A ještě nakonec Dalibor Štědronský, který mi říkal, že se to dělá tak, že celodenně myslím na všechny jamy, cvičím v nich sebedisciplínu a to přejde časem v jakoby šaktickou meditaci pozorovatele. Ale bez praxe to nejde, dodává, a cituje Pattabi joise.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    AGRICULTEUR: ano, a rovnez i dozneni vsech rytmu :)
    AGRICULTEUR
    AGRICULTEUR --- ---
    Kráááásný a mnohem víc "joga" než co do nás serou v lektorskym kurzu kterym zrovna procházim... jak říká Fabio Andrico... joga is rhytm...
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    KAREN: jj. dela i vic freestyle veci. ty pulzace co jsou tam videt hodne pouzivam, ale prijde mi tezky k tomu nekoho dovyst instrukcema, ackoliv je to vlastne to nejzivotnejsi z ceho se da cerpat, a z ceho se ty pozice vubec generujou.

    birgitte 3
    http://www.youtube.com/watch?v=G0DJ5UT2PMg


    birgitte later undulation
    http://www.youtube.com/watch?v=hjLu035CTk4


    dalsi: https://youtu.be/mbCsExWR3UM + https://youtu.be/15OurlkqDr4
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam