• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    Ztracené heslo?
    FRANCIMORJÓGA
    FRAKTALEK
    FRAKTALEK --- ---
    CANEBRA: funguje to tam ted? na FB ani strankach neni zadne aktualni info: https://www.facebook.com/pg/%C3%81nanda-Ashtanga-Yoga-Shala-1751728991572916/ a https://www.anandashala.cz/ bydlim ted kousek od Vysehradu, tak bych to rad zkusil.

    Kdysi jsem vyzkousel https://www.facebook.com/ashtangayogashalapraha/ a tam mi to ciste intuitivne moc nesedlo. A pak jeste nekde na Narodni, tam mi to prislo lepsi
    CARIBOO
    CARIBOO --- ---
    SLAUGHTER: Díky za reakci. Já už v téhle debatě pokračovat nebudu. Přiznám se, že ve studiu nejsem tak daleko, abych plnohodnotně argumentovala, takže si svůj výklad ověřuji s učitelem, kterému to ale zase zabírá dost času :-). Já se budu zatím držet svého tempa ve studiu a učebnice, kterou napsal k Jóga Sútrám Bryant: https://www.amazon.com/Yoga-Sutras-Pata%C3%B1jali-Translation-Commentary/dp/0865477361
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    Jeste dodatek. Na mobilu se to hur upravuje.. Chlad a horko narazeji na vztahovani se k pizorovanemu - k prozivani spjatemu s identifikaci se s individuálnej existenci.. Prekroceni protikladu pak znaci nasmerovani pozornosti od vztahovani se k prozivanemu smerem k vzdypritomnemu pozorovateli. Cilem jogy pak neni zastaveni mysli. To je prostredek. PJ I.2 by se pak dal prelozit jako "zastavenim pohybu mysli dochazi ke spojeni"..
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    CARIBOO: Kolik lidi, tolik chuti.. Ano, Lysebeth popisuje formu hathajogickych dechovych praktik. To je tak vse.. Na svou dobu urcite impozantni pocin.. Mam ale vice vyhrad. Jeho zpusob nacviku plneho jogoveho dechu povazuji prinejmensim za nestastny..
    Mam k dispozici celou radu textu, prekladu a komentaru - Vjasa, Vivekananda, Iyengar atd.. Kdybych mel vyjmenovat celou svoju knihovnu, ze ktere cerpam, bylo by to na dlouho... Ale hodne cerpam i z jinych texu.
    Komentare nejsou univerzalni. Slouzi ci nejsirsi cilove skupine.. Navic je to hodne o introspekci - kdyz 2 ctou totez, neprectou totez.. A to je v poradku..
    PJ se etymologii nezaobira. To je v tradicnich textech povazovano za obecnou znalost (viz PJ I.1)
    U meditace narazim na obvvykle nepresne a zavadejici uzivani tohoto pojmu. Presnejsi by bylo hovorit o dharane, ci sanjame. Proste mi to prijde pokrytecke hovorit ze medituji, kdyz stezi udrzim koncentraci (ale mozna to mate jinak..). No a ten navod pak navic vede samadhi, tak proc nehovorit primo o prakrikovani samadhi? Tak to myslim.. ale at si to kazdy nazyva jak chce. Exkrement take nezacne vonet jenom proto, ze jej budu zvat ruzi ;-). Asana taktez neznamena u Patanjaliho pozici.. Natozpak pozici telesnou.. Viz PJ II.46,47..
    CARIBOO: Ano PJ II.48..
    Dualita a dvojice protikladu je jedno a to jiste. Ci? Pak porovnej Bhagavadgita II.14 - tam se take hovori o chladu a horku a zcela jiste se nema na mysli pouze teplota.. Nejde preci o text pro kotelnika ;-)..
    Smysl prekroceni protiv spociva v odprosteni se od identifikace s ulpivani na prijemnem a odporu k neprijemnemu - viz klesas PJ II.7,8 - porovnej s BG II.14 a dalsi definici jogy BG II.48..
    A samadhi ok ;-), presne tedy = sam+a+dha spojovat do jednoho celku (Sw. Kuvalayananda). Mylim-li se oprav me prosim..
    A joga jako rozdeleni? Asi mas na mysli Patanjaliho definici a abhjasu. Ti je skutecne oddeleni a negativni postoj,. Ale taky je tam taky nejaka zminka o svedkovi - drashta, coz je pozitivni postoj a spojeni.. Bo co jsi tim chtela rict?
    CARIBOO
    CARIBOO --- ---
    SLAUGHTER: Ještě si dovolím komentář. To je někde okolo 40 sútry (47?) v druhý kapitole, kde je, že ovládnutím ásany jógin překoná dvojici protikladů. Ale je tam dvandva, což neznamená dualitu, ale je to běžné slovo pro "dvojici protikladů", tj. horko, zima, neposednost, únava atd. Vjása myslím uvádí hned několik příkladů. A slovo samádhi neznamená nic s jednotou. A jóga u Pataňdžaliho vede k rozdělení ne spojení .
    CARIBOO
    CARIBOO --- ---
    SLAUGHTER: Lysbeth podle mě dobře přibližuje pranajámu západním lidem. A techniky má dobře popsané.
    "Tak treba ovladnuti asany vede dle Patanjaliho k prekroceni duality - tj. k dosazeni jednoty a slovo samadhi v prekladu znaci jednotu stejne jako joga spojeni.." A tohle je v JógaSútrách kde? Případně který výklad nebo komentář používáš?
    "meditace/dhjana je prodlouzena a prohloubena koncentrace/dharana. A kolik znas lidi, kteri jsou schopni soustredit uvolnene svoji pozornost dele nez par vterin, pripadne minut? " Asi nechápu na co narážíš. Já jsem mluvila o meditaci obecně a odkazovala na Jóga Sútry jako návod na ni, ne na žádný konkrétní stupeň soustředění nebo techniku.
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    AMBIENTIUM: to co popisujes je "zpruchodnovani trubek". Efekt kundalini neprehlednes..
    CARIBOO: Lysebeth je fajn, ale jeho pnyma je dost od veci. Kdyby nic jineho tak to jak spojuje pranu se zapornymi ionty je dost vypovidajici.. Prana je sila tvorici a udrzujici nasi individualni existenci.. Prana, ktera se ma v pnyme na mysli neni vne, ale uvnitr nas.. Nedavno vysla nejaka kniha o pnyme a vypada obstojne. Ale necetl jsem.. Osobne na toto tema doporucuji jogacarju Dr. M. Bholeho...
    CARIBOO: meditace/dhjana je prodlouzena a prohloubena koncentrace/dharana. A kolik znas lidi, kteri jsou schopni soustredit uvolnene svoji pozornost dele nez par vterin, pripadne minut? Zastitujeme-li se o autority jako Patanjali, je imho z respektu vuci nim dulezite nazyvat veci pravymi jmeny.. Ony jsou veskere stupne PJ vlastne jen jinym uhlem pohledu/urovni pochopeni jedine praxe.. Tak treba ovladnuti asany vede dle Patanjaliho k prekroceni duality - tj. k dosazeni jednoty a slovo samadhi v prekladu znaci jednotu stejne jako joga spojeni..
    CANEBRA
    CANEBRA --- ---
    EZKATER: Já bohužel neznám Davida, ale tedy předpokládám, že seš pražskej. Doporučila bych určitě Láďu Pokornýho. Má svoji shalu na Vyšehradě. Markéta Makovská k němu taky chodila a myslím, že u něj mívala i nějakou svoji lekci.
    CARIBOO
    CARIBOO --- ---
    EZKATER: Pořád k Davidovi. Já ho ukecávám na soukromky. Jinak chodím k Markétě Makovské do Yoga Roomu. Má trochu jiný přístup, ale je laskavá, hodně se studentům věnuje, dá se s ní na dost věcech domluvit, má super dopomoci. Učím se u ní zase trochu jiný pohled. Před koronáčem jsem chodila i Petrovi Cieluchovi, ale nevím, jestli a kde bude ještě učit.
    EZKATER
    EZKATER --- ---
    CARIBOO: muzu se zeptat, ke komu osobne chodis ty? Ja chodil k Davidovi D., ale ten skoncil, tak hledam...
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    CARIBOO: A ještě jak jsem dnes docvičil druhej den po sobě, tak to fakt dodalo velkej boost. Cvičilo se v pohodě, líp než včera a energeticky to šlo hodně nahoru po cvičení, moc příjemný, už se těším na zítra ráno na další. Je to fakt pecka, snad to fyzicky utáhnu, ale nedělalo mi to dnes(!) žádnej problém.
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    CARIBOO: Napíšu PM.
    CARIBOO
    CARIBOO --- ---
    AMBIENTIUM: Tomu rozumím, ale ona ta domácí praxe má leccos do sebe :-). A ke komu chodíš, jestli se můžu zeptat?
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    CARIBOO: Prima moc dík, projdu si to. Učitele samozřejmě mám, chodil jsem na otevřený začátečnický lekce a jak se to zas rozjede, tak už si troufnu jít na mysore lekce. Takže tak nějak pod dozorem jsem byl a budu, akorát teď to už dlouho bohužel nejde jinak než jet podle taháku...
    CARIBOO
    CARIBOO --- ---
    AMBIENTIUM: Já mám na cvičení nejraději knihy Petriho Raisanena: https://www.bookdepository.com/search?searchTerm=petri%20raisanen&search=Find+book
    A myslím, že pro začátečníky je skvělý i David Swenson, protože tam má spoustu modifikací:
    Ashtanga Yoga : David Swenson : 9781891252082
    https://www.bookdepository.com/...David-Swenson/9781891252082?ref=grid-view&qid=1588837950470&sr=1-1
    Existují i další super knihy, ale těmihle bych začala :-).
    Opravdu není nutné cvičit celou sérii :-). Denní minimum je 3 pozdravy A, 3 pozdravy B a 3 závěrečné padmasany. Když jsem unavená a necítím se, tak cvičím jenom to nebo třeba část série. Když jsem začínala, tak jsem prvního půlroku cvičila cca půlku jedničky, až postupně jsem se dopracovala k celé a pak docela rychle k dvojce, kterou ale do dneška cvičím často jen částečně. Ale opravdu doporučuju najít si učitele. Nedělala bych to jen z knížek a videí.
    CARIBOO
    CARIBOO --- ---
    BHA: To, čemu se dneska říká aštanga jóga je v ásanová praxe podle K. Pattabhi Joise. Na tu navazuje pokud vím tzv. aštangová pranajáma neboli ta, co ji Jois učil. Ale není to vlastně žádný systém a ani navidím důvod, proč by měl být, i když někteří se tím rádi zaklínají. Pokud se bavíme o józe a meditaci, pak bych vycházela (podle vzoru svých učitelů) z Patanjaliho Jóga Súter. Skutečná aštanga jóga je ta osmi dílná a ta je uvedená v Jóga Sútrách. Podle mého čistě soukromého názoru, pokud se člověk zajímá o víc než ásanovou praxi, tak je studium textů souvisejících s jógou nutné. A pak záleží jaká tradice je mu blízká. Cvičení určitých sekvencí podle mě nebrání tomu mít meditační praxi, jaká je člověku blízká, pokud ona naopak nevyžaduje nějakou jinou praxi. Ale z logiky věci mi tomu připadají nejbližší Jóga Sútry.
    AMBIENTIUM
    AMBIENTIUM --- ---
    CARIBOO: děkuju moc, doporučení literatury bych s povděkem přijal... a nová informace pro mě je, že se série nemusí cvičit naráz celá. Přišlo mi to i takové hezky ucelené. Rád cvičím celou :-) Cvičil jsem včera a teď jdu teda zas. Zkusím to :-) hezký den.
    BHA
    BHA --- ---
    o meditaci se dá nekonečně diskutovat... Buddhisti meditují přes bolest, tantrici si vyříznou kus jazyka... Pro mě osobně je otázkou to, že aštanga, stejně jako jógová terapie, mají být sestavený tak, že vyrovnávají dóši, ale pokud se medituje nebo pranajámuje samostatně, tak se většinou má za to, že to totálně rozjíždí váta dóšu, což znamená že člověk může dostat v podstatě jakoukoliv nemoc, a musí zase dělat další opatření, aby to vyrovnal a zároveň na to být fyzicky připravený. Proto je podle mě tak těžké kombinovat systémy, hlavně ze začátku kdy hledáme harmonii a zdraví, a já jsem pořád v takové fázi, takže se omlouvám, jestli tu debatu nějak narušuju...
    TANTRAMAN
    TANTRAMAN --- ---
    CARIBOO: Má se sedět tak, aby se tělo nepřipomínalo.
    CARIBOO
    CARIBOO --- ---
    BHA: Tak to o té meditaci slyším poprvé, ale je to možné. Nicméně s tím nesouhlasím. Tady bych z Pattabiho nevycházela. Meditace se dá učit postupně, začít s málem a prodlužovat. Ostatně z žádných mně známých jógových textů neplyne, že musíš u meditace sedět v lotosu nebo předtím cvičit ásany. Dokonce bych řekla, že v lotosu sedí málokdo. Spíš v nějaké variantě - typicky jedna noha složená a druhá chodidlem na lýtku na ní, tak že paty jsou u sebe.