• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no... tohle zjednodušení jsem používal, ale pochop... energie pro vodorovný let se bude lišit podle rychlosti, a já se spokojil s tím, že tato aproximace mi řekne jednu z možných energií (pravděpodobně tu nejnižší možnou)

    číslo, které ti vyjde dosazením do vzorce na nástěnce, je poněkud jiné: jde u něj o to, jakou energii navíc (KROMĚ energie potřebné k překonání rychlosti vzduchu - jakou by si vydal např. při jízdě po magnetickém polštáři, nebo při letu vzducholodě - prostě když bys nespotřebovával energii na samotné udržení se ve vzduchu)

    víceméně ten vzorec Plevel nic neříká o rychlosti a vyplývá z něj jen to, že MÉNĚ to nebude. kdybychom dosadili do tohoto vzorce pro konkrétní větroň o konkrétní klouzavosti, tak nám Plevel (podle mě) vyjde o něco menší, než "gravitační výkon" pozorovaný při letu rychlostí, při které větroň dosahuje optimální klouzavosti. prostě té optimální spočítané hodnotě se jde jen přiblížit a mým postupem ti vyjde potřebný výkon vyšší.

    podle mě jsem jednoduše pracoval s pesimističtějšími, než s výpočtem zjištěnými optimálními hodnotami (jako ostatně mnohokrát - viz údiv některých diskutujících, že vůbec nepředpokládám slunce svítící kolmo shora na sluneční panely, ale pouze průměruji za určité období po které dostávám průměrně 50% teoretického maxima, s tím že přes poledne jde přebytek výkonu do baterií, resp. stoupání...).
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: v jakém "mém vzorci"? copak já počítám někde celkový potřebný výkon pro vodorovný let? - COZE? Takze chces tvrdit, ze ten tvuj "gravitacni vykon" (m * g * delta-h) / delta-t nepouzivas a nikdy jsi ho nepouzival pro vypocet vykonu potrebneho pro vodorovny let?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: a BTW jedinou konkrétní nekonzistenci wiki, která se tématu týkala, jsem kupodivu našel a opravil já - lzes. Spatnou hmotnost jednoho letadla, kterym ses ohanel, jsem nasel ja. Jen tak na okraj 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne, tvoje kličkování je snažit se mi podsunout, že jsem kdykoliv v souvislosti s "gravitačním výkonem" - tedy, pro ty, co jsou na tento pojem alergičtí, vztahem (m * g * delta-h)/delta-t - tvrdil COKOLIV jiného. jestli ano, tak si to prostě špatně pochopil, takové nedorozumění tu padlo víckrát.

    (ostatní buď nechápou o čem se tu bavíme, nebo propásli šanci projevit, že to chápou)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: v jakém "mém vzorci"? copak já počítám někde celkový potřebný výkon pro vodorovný let? k tomu bych musel znát absolutní velikost té síly odporu vzduchu, kterou neznám. já jen konstatuju, že bude stejná pro vodorovný i klouzavý let. kdybych chtěl její velikost určit... jo, na to zatím nemám, to by bylo složitější...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak v první řadě: u klouzavého letu bude vektor vzniklý složením vektoru vztlakové síly a vektoru gravitační síly přesně opačný k vektoru síly čelního odporu vzduchu. to je prostě definice sil, které jsou tam ve hře.. tyhle tři vektory rozhodnou o tom, na jaké rychlosti se ten kluzák ustálí. - thank you, captain obvious. Ale to samozrejme neni odpoved na moji otazku, jen dalsi tvoje klickovani.

    že kluzák (v klidném vzduchu, za bezvětří) podléhá zákonům mechaniky pro chování tělesa na nakloněné rovině - ja myslim ze tohle ani netreba nejak komentovat. Pokud tvoje kluzaky jezdi po naklonenych rovinach, mas se jeste hodne co ucit 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: přestaň tu z offtopic debatou, prosím. nebo jinak: jestli víš o konkrétní nekonzistenci či chybu na wiki, která se tématu týká - sem s ní. ale obecná debata "je lepší číst učebnice, než proklikávat hypertextová hesla" mě prostě nebaví, možná je někdo ontopic, ale tady ne.

    já prostě s hypertextem pracoval rád ještě předtím, než se vůbec objevil WWW, vždy jsem tomuhle formátu věřil a z wiki jsem od začátku nadšený. (a BTW jedinou konkrétní nekonzistenci wiki, která se tématu týkala, jsem kupodivu našel a opravil já...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: u jednoho či dvou offtopic příspěvků? určitě. ale pokud někdo nepíše vůbec k tématu, ale jen neustále trolluje osobu moderátora? tohle není debata. polovinu lidí to téma ani nezajímá (což z jejich způsobu vedení debaty vyplývá): chápej, oni to nechtějí pochopit. jim stačí bohatě tvrdit "je to složité, měl by sis o tom něco přečíst". k čemu jsou takovéhle příspěvky v debatě dobré, zvlášť 10x opakované? to víme všichni.

    strašně se těším, až se debata opět stočí k tématu. a ne k číkoliv osobě.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: pokud tu sam prokazujes elementarni neznalosti v zakladnich ucelech nastroju, ktere pouzivas, pak to offtopic jen tezko muze byt... kdyby lidske poznani bylo shrnutelne do 4107035 clanku anglicke, resp. 1508280 nemecke pripadne do 248694 clanku ceske wikipedie... jeee, to by bylo na svete vse uzasne a jednoduche ;-)

    XCHAOS: z te ucebnice vyctes mnohem vic... a mozna pochopis, ze jedna vec jsou jednoduche idealizovane (encyklopedicke) jevy a druha skutecne chovani v neidealnim prostredi ovlivnovane mnoha faktory - tedy to, v cem realne my vsichni zijeme :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Prosim, vysvetli jak je mozne ze ve tvem "vzorci" ten potrebny vykon zalezi na Cd/Cl, zatimco ve vzorci z te studie kterou jsi ty sam nalinkoval zalezi na Cd/(Cl^3/2). Doufam ze nemusim vysvetlovat jake dusledky tenhle rozdil ma, ze ne? Znamena to, ze v tom pdfku porusujou termodynamicke zakony?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak v první řadě: u klouzavého letu bude vektor vzniklý složením vektoru vztlakové síly a vektoru gravitační síly přesně opačný k vektoru síly čelního odporu vzduchu. to je prostě definice sil, které jsou tam ve hře.. tyhle tři vektory rozhodnou o tom, na jaké rychlosti se ten kluzák ustálí. chceš toto zpochybnit?

    REDGUY: ty fakt očekáváš, že z té učebnice se dozvím něco, co by zpochybňovalo, že kluzák (v klidném vzduchu, za bezvětří) podléhá zákonům mechaniky pro chování tělesa na nakloněné rovině?
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: není čistě náhodou základem správné moderace odproštění se od osobních záležitostí, čili od egoistického přístupu, který tu ty neustále předvádíš?
    GRAVITACE
    GRAVITACE --- ---
    Vizioterorista odstranen, nebezpeci samostudia eliminovano!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: ... a ty teď můžeš den přemýšlet o základech moderace diskuzních fór.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: možná se do ní podívám. ale předem ti můžu říct, jaké nové poznatky v ní zcela určitě NENAJDU. - jojo. A kdyz jsem psal ze odmitas ucebnice, tak to byl "pokus o lez" 8))))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: stejná síla (překonávající stejný odpor stejného prostředí)m po stejné dráze, za stejný čas. _JAKA_ sila? A _JAK_ je to relevantni pro vypocet potrebneho tahu? A pokud mluvis o odporove sile, tak _JAKOU_ souvislost to ma s gravitaci, jejiz "gravitacni vykon" pocitas a ktera pusobi kolmo (u vodorovneho letu) nebo skoro kolmo (u klouzaveho letu) na tu odporovou silu?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: abys by bylo možné vyvrátit to, co jsem např. o "gravitačním výkonu" kluzáku ve srovnání s vodorovně letícím letadlem, tak by nejdřív musely přestat platit termodynamické zákony - a co je zase tohle za nesmysl? Muzes to prosim trochu rozvest?
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS: A já ti můžu předem říct co v ní najdeš. Otevře se ti hrozně zajímavý, dosud tebou nepoznaný svět kde začneš chápat základy aerodynamiky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: tohle je poslední varování: nesdělil si tu prakticky žádnou novou informaci a prostě pokračuješ v offtopic debatě. zatím jsem si jí stáhl, a až budu mít čas, možná se do ní podívám. ale předem ti můžu říct, jaké nové poznatky v ní zcela určitě NENAJDU.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nezkoušej to tady s dalšíma offtopicama, prosímtě... myslím jsme právě na stopě tomu, že to nejsem vždy já, kdo nechápe kontext.
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS: Tak budeš v ní listovat nebo ne?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam