• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: pořád jsem přesvědčený, že hodnoty, které mi vyjdou touhle zjednodušující extrapolací, jsou víceméně použitelné. - jenomze jak uz jsme mnohokrat videli, to ze jsi o necem presvedceny s tim, jestli je to pravda v podstate vubec nesouvisi. A popravde receno, fakt nevim jak ti to vysvetlit. Jak jsi hezky napsal, tezko argumentovat pokud stokrat opakujes to same a oponent to porad ignoruje. Ale ze jsi to ty a jako odmenu ze jsi me znovu nezabanoval ti to zopakuju po sto prvni:

    - Tvuj vlastni zdroj udava vzorec, ktery je _principialne_ jiny. Neni to nejaky drobny, kosmeticky rozdil, je to proste uplne jina zavislost ktera dava principialne jine vysledky.

    - Tvuj vlastni priklad konkretniho letadla, kde to udajne fungovalo, ve skutecnosti fungoval pouze proto, ze jsi zfalsoval vstupni data a kdyz se pouzily spravny cisla, fungovat prestal. Viz vedlejsi klub.

    zatím si neukázal jediný protipříklad - coz jednak neni pravda (viz bod dva vyse), druhak, i kdyby, no a? Kolik pro-prikladu mas ty? Zase jsme u stareho dobreho "tvrdim XY a dokud naprosto neprustrelne nedokazete ze to tak neni, tak mam pravdu a i kdyz to dokazete, tak to stejne neuznam a porad budu omylat svoje"?

    A zaverem - je fakt vtipny co vsechno jsi schopnej o jedne a te same veci tvrdit:

    - ve vedlejsim klubu pul roku tvrdis, ze to je spohlehlivej zpusob vypocty potrebneho vykonu a kompletne na tom stavis svoje vize.
    - v tomhle klubu se nejdriv ublizene ptas "copak já počítám někde celkový potřebný výkon pro vodorovný let?", coz chapu jako "ten vykon nepocitam"
    - potom, kdyz ti dojde jak snadno se hleda v archivech nyxu zacnes couvat a reknes "tohle zjednodušení jsem používal, [...] tato aproximace mi řekne jednu z možných energií (pravděpodobně tu nejnižší možnou)" ("nenizssi mozny", tedy super OPTIMISTICKY odhad).
    - a ted najednou zase "že hodnoty, které mi vyjdou touhle zjednodušující extrapolací, jsou víceméně použitelné".

    Jinymy slovy, mas pokryte spektrum od popreni ze ten vzorec vubec k necemu pouzivas az k tomu, ze je zaklad tvych "vizi". Wow. To uz je na diagnozu 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pořád jsem přesvědčený, že hodnoty, které mi vyjdou touhle zjednodušující extrapolací, jsou víceméně použitelné. zatím si neukázal jediný protipříklad (resp. tvoje protipříklady různě počítaly s letem na 100% výkonu motoru a 100% účinností vrtule - pokud ne, tak už to náhle nebylo tak jasné)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NINE_OF_NINE: projdi si jeho historii od samého začátku... na začátku jsem se fakt snažil sem nějaké zajímavé věci postnout...

    ano, než se nějaký klub dopracuje na nějakou úroveň kvality, tak to chvíli trvá. nestojím o klub, který sleduje 10 lidí, kteří tam jsou jen proto, aby zkoušeli, za jak dlouho je moderátor zabanuje, když o něm budou říkat, že je debil. k prvotnímu přilákání pozornosti je určitá uvolněnost dobrá, ale posléze - ne, fakt nejde, aby v klubu bylo 100 příspěvků za den. to pak většina lidí kromě trollů odpadne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: offtopic, viz předchozí příspěvek, pokračujme jinde, tam je místa dost. (pokud trváš na pokračování téhle debaty zde, tak opět varuju před banem)

    jen stručný výčet

    "slow design" - ten je zde v hrubých rysech ontopic (mohu ho zmínit i v záhlaví klubu, proč ne). Slow design je to jediné, co by šlo nazvat ideologií, ale je to prostě "filosofie designu". když budeš diskutovat např. ve fóru o Formuli 1, tak tam také nebudeš trollovat proti tomu, že pravidla hry stěžují dosažení největší možné rychlosti - ale místo toho se zaměřují na bezpečnost, diváckou atraktivitu, apod. "slow desing" pravidla hry se zaměřují na "diváckou atraktivitu" a "zábavnost" pro dejme tomu odlišnou cílovou skupinu, než jaká se v TV kouká na závody Formule 1: nic víc, nic míň. žádná ideologie. jen odlišná cílovka.

    backpackeři - určitá součást cílové skupiny "slow design" hnutí. ekonomický aspekt problematiky, nic víc.cílím na lidi, kteří jsou reálně ochotni zaplatit za to, že se vyhnou mezinárodním letištím a velkoměstům. necílím tolik na obchodníky, apod.

    rozbíjení monopolu - diskutabilně offtopic. je to pro mě prostě vedlejší příjemný efekt, pokud se technické řešení najde. (kdy že jsem o tom mluvil? možná v souvislosti s ekonomikou? že velká přetížená letiště si mohou dovolit zvyšovat např. letištní poplatky?). rozbíjení monopolu je podle mě čistě ekonomický argument, nikoliv ideologický: konkurence na volném trhu prospívá zákazníkovi (i když kupodivu levice toto pokládá spíše za ideologický argument... tam se potom ztratíme v definicích a žabomyších sporech, no)

    byrokrati a šejdíři - no, v jistém smyslu, existuje několik pojetí volného trhu. jeden z nich (ten hypotetický) předpokládá, že jednotná cena pro všechny se vytvoří na základě nějaké křivky nabídky a křivky poptávky na základě dobrovolného oboustraného jednání - alternativy k tomuto jsou "vím lépe než ty, co je pro tebe dobré" (byrokrat) a "řekni mi, kolik si můžeš zaplatit za to, o čem vím, že to bezpodmínečně nutně potřebuješ, abych věděl, o kolik si mám říct" (šejdíř). ale souhlasím, že je to v podstatě offtopic. (BTW, cestování pro zábavu není "bezpodmínečně nutné", proto je to obor, který mě celkově láká...)

    Není pravda, že mám nějakou výraznější ideologii - a pokud ano, tak je s technickými otázkami mimoběžná. Ekonomickou debatu bych tady ponechal jako mírně ontopic (tedy např. že je vždy lepší mít možnost vybrat si mezi více druhy dopravy: když letím po Evropě, vybírám si mezi letadlem, vlakem, dálkovými autobusy, či vlastním osobním autem - když letím do Kambodže, tak větší část cesty prostě na výběr nemám a existuje de-facto jediný modus dopravy, snad pokud nejsem fanoušek jachtingu...) ale u sporu co je a co není ideologie bychom se jen hádali. Mám na tyto debaty určený jediný další veřejný klub: nabídku využít ho odmítáš. proč? (bojíš se opět, že bys mi tam nesměl nadávat do idiotů?)

    REDGUY: námatkou jsem mluvil o tom, že na malém letišti by přenocovalo např. 10 letadel pro 40 lidí, tedy toto letiště by odbavilo 400. srovnání s Ruzyní to nesnese (i když samozřjemě i toto letiště by tento typ letadel mělo být schopné odbavit). celý koncept menších, tišších letadel počítá s tím, že by operovala z velkého množství menších letišť...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tohle zjednodušení jsem používal Aha. Takze kdyz jsi se dotcene ptal "copak já počítám někde celkový potřebný výkon pro vodorovný let?" tak to nebyla pravda. Protoze samozrejme jsi to delal: posledni pul rok jsi stravil tim, ze jsi dokazoval xchaosplan tim, ze z "gravitacniho vykonu" jsi pocital vykon pro vodorovny let.

    Jsem rad ze jsme se KONECNE shodli na tom, ze to byla pitomost a ze KONECNE ten nesmysl prestanes pouzivat. Dalsi carka do rubriky "veci o kterych xchaos kricel ze jsou pravda a ze je ostatni nechapou, jen aby nakonec rekl, ehm, no, vlastne..." 8))

    podle mě jsem jednoduše pracoval s pesimističtějšími, než s výpočtem zjištěnými optimálními hodnotami ... i kdyz jak tak koukam, ty asi porad nechapes. Ty ze jsi pocital s PESIMISTICTEJSIMI hodnotami? Coze jsi to ty sam napsal o par radku vys?

    že tato aproximace mi řekne jednu z možných energií (pravděpodobně tu nejnižší možnou) - aha. Takze nejdriv pul roku pocitas se vzorcem, ktery ti podle tebe sameho dava NEJNIZSSI MOZNOU energii potrebnou pro vodorovny let - a potom najednou s vaznou tvari, bez uzardeni, tvrdis ze jsi pracoval s PESIMISTICTEJSIMI hodnotami? To myslis vazne? Nebo se jen zoufale zaplejtas do vlastniho klickovani?
    NINE_OF_NINE
    NINE_OF_NINE --- ---
    XCHAOS: Srovnavat tento "board" s obrazky co te rozstipou je fakt na medaili ;-)

    Za me to vypada ze argumentujes a posunujes pravidla proste jak se ti to hodi. Tak jestli tohle je kouzlo profi-moderace.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: nakonec v téhle diskuzi zůstanou jen ti, kdo to pochopí

    ne, nakonec v téhle diskuzi zůstanou ti, kteří nebudou zabanováni a kteří s tebou zároveň neztratí trpělivost...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NINE_OF_NINE: víš co, zkus si začít tlachat ve fóru jako např. "Obrázky co vás rozštípou", nebo jakýkoliv jiný obrázkový (či vůbec úzce specializovaný) klub.

    k tomuhle klubu existuje "doplňkový klub", kde si mě můžete libovolně pomlouvat a já ho nemoderuju (ani tedy nesleduju). spoustu offtopic dotazků můžete směřovat jinam, já např. opakovaně nabízím svůj klub [ diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení) ] kde bych diskuzi o spoustě zde nastíněných témat celkem i uvítal.

    jediný problém je, že velké množství lidí trvá na offtopic debatě v tomto klubu. ten k tomu ale není určen.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nemám žádnou ideologii. - no, vis, to nefunguje tak ze proste reknes "nemam ideologii". Staci se podivat jak nadsene se hlasis k "slow designu", k rozbijeni monopolu, k batuzkareni, k tomu ze vetsina lidi jsou podle tebe byrokrati a sejdiri, jak casto argumentujes stylem "verim ze" (protoze si to tak prejes) a tak dale a tak dale ... a razem je zjevne, ze _technicka_ hlediska jsou druhotna, ze primarni je ta ideologie. Ale klidne to popirej 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK:
    DANYSEK: dobře, tohle je zajímavá informace. (i když samozřejmě počet kol, jejich vzdálenost, a zatížení jedné nápravy je taky to, co se možná počítá... prostě "jak hluboko" to zapadne).

    nevím, tohle je prostě snaha využít, že to letadlo bude tiché a bezemisní: jedinou výhodou toho letadla by nemělo být jen to, že nespotřebovává palivo. i pokud bude vyžadovat zpevněnou plochu, tak by např. mohla stačit daleko kratší zpevněná plocha, než u letadel s vyšší rozjezdovou hmotností....

    samozřejmě, tyhle věci nejsou domyšlené úplně, ale mohly by být celkově v synergii.
    NINE_OF_NINE
    NINE_OF_NINE --- ---
    XCHAOS: Zajimavy argument?
    XCHAOS --- --- 11:04:32 29.11.2012
    REDGUY: co když se jednoduše už nechci s některými lidmi dál bavit? to není dostatečný důvod?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak pokud u velkých letišť nevidíš i určité "náklady z rozsahu", tak asi fakt žiješ v jiném světě - strawman fallacy, nic takoveho jsem nerekl. Samozrejme ze velke letiste ma vetsi naklady.

    Ale proste cisla jsou jasny: Ruzyne v roce 2011 odbavila 11,788,629 lidi, cili pres 32000 denne. Tvoje regionalni letiste by denne odbavilo kolik, sto lidi? Tristadvacetkrat min? Pri zabrane plose ktera nebude ani zdaleka desetkrat mensi?

    spoje končící na menších letištích jsou levnější už dnes - ano. Jenomze jedna 737 SmartWings uveze sto lidi a za den se jich na tom mensim letisti otoci desitky az stovky.

    večerní (absolutně tichá) přistání - no, tim se zase dostavame k ty nulovy toleranci na chyby, protoze ty pristani by byly tichy jedine proto, ze letadlo ma vybity baterky, takze kdyz se pri pristani neco pokazi, tak "absolutne tise" spadne na vedlejsi vesnici 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: ano, představuju si to tak, že sem lidi postnou zajímavé odkazy, případně i zajímavé argumenty - a odpustí si hlášky o tom, kdo je a kdo není idiot. tak, jako ve všech ostatních klubech na NYXu. (nakonec v téhle diskuzi zůstanou jen ti, kdo to pochopí)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: no a já ti zase oznamuju, že žádný moderátor žádné diskuze na NYXu, i kdyby to byla jen diskuze, kam se copy+pastujou hloupé malůvky z Facebooku, tě nenechá tohle psát do svého klubu. Dělám jen to, co v tomhle prostředí všichni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no... tohle zjednodušení jsem používal, ale pochop... energie pro vodorovný let se bude lišit podle rychlosti, a já se spokojil s tím, že tato aproximace mi řekne jednu z možných energií (pravděpodobně tu nejnižší možnou)

    číslo, které ti vyjde dosazením do vzorce na nástěnce, je poněkud jiné: jde u něj o to, jakou energii navíc (KROMĚ energie potřebné k překonání rychlosti vzduchu - jakou by si vydal např. při jízdě po magnetickém polštáři, nebo při letu vzducholodě - prostě když bys nespotřebovával energii na samotné udržení se ve vzduchu)

    víceméně ten vzorec Plevel nic neříká o rychlosti a vyplývá z něj jen to, že MÉNĚ to nebude. kdybychom dosadili do tohoto vzorce pro konkrétní větroň o konkrétní klouzavosti, tak nám Plevel (podle mě) vyjde o něco menší, než "gravitační výkon" pozorovaný při letu rychlostí, při které větroň dosahuje optimální klouzavosti. prostě té optimální spočítané hodnotě se jde jen přiblížit a mým postupem ti vyjde potřebný výkon vyšší.

    podle mě jsem jednoduše pracoval s pesimističtějšími, než s výpočtem zjištěnými optimálními hodnotami (jako ostatně mnohokrát - viz údiv některých diskutujících, že vůbec nepředpokládám slunce svítící kolmo shora na sluneční panely, ale pouze průměruji za určité období po které dostávám průměrně 50% teoretického maxima, s tím že přes poledne jde přebytek výkonu do baterií, resp. stoupání...).
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    Jo, a tvoje mantra o letištích je naprosto mimo mísu, vůbec nevíš která bije. Doporučil bych ti letecké předpisy ke studiu, ale ty stejně studovat nechceš, tak ti jenom napíšu že si debil.
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    Hele, už můžu zase psát. Takže v rychlosti, než to pomine:

    - Jsi idiot chaosi. Dal jsem ti sem užitečnej link, byl jsem maximálně konstruktivní způsobem který odpovídá tvým znalostem. Tj. cokoliv jiného než dávat ti studijní materiál teď nemá smysl, je to házení hrachu na zeď. Koukám že i učebnice je házení hrachu na zeď, ty se prostě nechceš vzdělat, ty chceš hlásat hovadiny.

    - Jsi idiot chaosi. Ucebnice se má číst od začátku, protože autor/autoři ji napsali tak, že jednodušší látka přechází do komplexnější, a je většinou třeba pochopit látku předešlou aby mělo smysl studovat látku následující.

    - Jestli si za odpoledne došel do stránky 127 nebo kolik, vytrhl něco z kontextu a používáš to k "potvrzení" tvých připitomělých teorií, jsi buď neuvěřitelnej ignorant nebo trollující zmrd.

    - Když už si bereš do huby rychlosti, nastuduj co znamená TAS a co znamená IAS. Kokote. A co ti psal už REDGUY, myslíš 2x větší rychlost nebo konstantní rychlost? Víš co je konstantní? Nepoužívej cizí termity když jim nerozumíš.

    - A teď mi můžeš dát zase banán, debílku. Tentokrát oprávněně, protože už nemůžu s nervama a nadávám ti. Blbe.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nemám žádnou ideologii. ale ty si zatím jen velmi vyjímečně předvedl racionální debatu (asi to pro tebe nebylo dost zábavné, nevím).

    ve skutečnosti - je to naprostá většina mých oponentů (ty jsi mezi nimi ještě mezi těmi lepšími), kdo předvádí 100% ideologie a 0% zájmu o danou technickou problematiku: prostě pro ně letadla nějak vypadají, nějak lítají, na letenku se dá vydělat - tak co, takže co: zakonzervujeme současný stav a nebudeme se v tom moc hrabat.

    podsouvat mě ideologii není fér. já jsem motivován především vlastní zábavou. přemýšlet o tom, jak by šlo změnit zavedený, zaběhaný stav je pro mě zábavné. (to ale nic nemění na tom, že snaha zabavit se přemýšlením o dostatečně zajímavém projektu může vyústit v odbornou debatu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ...tak pokud u velkých letišť nevidíš i určité "náklady z rozsahu", tak asi fakt žiješ v jiném světě - obrovská koncentrace cestujících vyžaduje dosažitelnost po dálnice, případně zvláštních linek hromadné dopravy, obrovské fixní náklady na provoz v podstatě vedou k tomu, že ne _může_, ale _musíš_ přepravovat obrovská množství lidí, abys ty fixní náklady pokryl, apod.

    menší letiště, s provozem omezeným na raní starty a večerní (absolutně tichá) přistání (de facto větroně) nemůžeš jako zdroj hlučnosti a emisí s mezinárodními letišti srovnávat, k dopravní obsluze odhadem tak max. 400 cestujících za den (při 10 startech.. víc letadel bys měl přes noc asi problém na letiště nacpat) ti naprosto stačí místní komunikace (autobus, nemonopolizované místní taxíky).

    spoje končící na menších letištích jsou levnější už dnes (viz způsob, jak se nízkonákladovky snaží dostat poblíž k Londýnu, na různá malá letiště)... vůbec neobjevuju Ameriku, jen si říkám, že elektrická letadla budou dělat méně rámusu a menší města je možná budou aktivně vítat...

    v podstatě dosavadní solárně-elektrická letadla bez celonoční výdrže (kromě Solar Impulse) se velmi zhruba pohybují mezi jednotkou užitečného zatížení na jednotku vzletové hmotnosti (Elektra One Solar, která asi 50% elektřiny během letu bere z FV a 50% z baterií) nebo na dvě jednotky vzletové hmotnosti (Sunseeker Duo, který by měl být schopen vodorovného letu 100% jen pomocí FV na křídlech). můj odhad, že pro cca 3-4t užitečného zatížení bude dopravní solární letadlo vážit až 15t, je tedy poměrně pesimistický: kdybych věřil, že stačí škálovat Sunseeker Duo (což zřejmě nestačí), tak bude vzletová hmotnost 9-10t ... to ten provoz z nezpevněných letišťních drah asi moc nevytrhne, ale pořád je tu šance operovat ze zpevněných, ale výrazně kratších drah, než je dnes běžné... samozřejmě problém letadel s nízkým plošným zatížením křídla je i ten, že rozmezí přijatelného počasí pro jejich provoz bude menší....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: co když se jednoduše už nechci s některými lidmi dál bavit? to není dostatečný důvod? - no, vzhledem k tomu ze to je tvuj klub, tak to samozrejme "dostatecny" duvod je. Ale ze by to byl duvod hodny pricetneho, racionalniho cloveka ktery chce vest odbornou diskusi a nema strach z toho, ze jejim vysledkem budou veci, ktere neodpovidaji jeho ideologii... no, to neni 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A jeste nez me zase zabanujes, moc bych te chtel poprosit o odpoved na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi ] . Predem diky! 8)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam