• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: pořád jsem přesvědčený, že hodnoty, které mi vyjdou touhle zjednodušující extrapolací, jsou víceméně použitelné. zatím si neukázal jediný protipříklad (resp. tvoje protipříklady různě počítaly s letem na 100% výkonu motoru a 100% účinností vrtule - pokud ne, tak už to náhle nebylo tak jasné)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tohle zjednodušení jsem používal Aha. Takze kdyz jsi se dotcene ptal "copak já počítám někde celkový potřebný výkon pro vodorovný let?" tak to nebyla pravda. Protoze samozrejme jsi to delal: posledni pul rok jsi stravil tim, ze jsi dokazoval xchaosplan tim, ze z "gravitacniho vykonu" jsi pocital vykon pro vodorovny let.

    Jsem rad ze jsme se KONECNE shodli na tom, ze to byla pitomost a ze KONECNE ten nesmysl prestanes pouzivat. Dalsi carka do rubriky "veci o kterych xchaos kricel ze jsou pravda a ze je ostatni nechapou, jen aby nakonec rekl, ehm, no, vlastne..." 8))

    podle mě jsem jednoduše pracoval s pesimističtějšími, než s výpočtem zjištěnými optimálními hodnotami ... i kdyz jak tak koukam, ty asi porad nechapes. Ty ze jsi pocital s PESIMISTICTEJSIMI hodnotami? Coze jsi to ty sam napsal o par radku vys?

    že tato aproximace mi řekne jednu z možných energií (pravděpodobně tu nejnižší možnou) - aha. Takze nejdriv pul roku pocitas se vzorcem, ktery ti podle tebe sameho dava NEJNIZSSI MOZNOU energii potrebnou pro vodorovny let - a potom najednou s vaznou tvari, bez uzardeni, tvrdis ze jsi pracoval s PESIMISTICTEJSIMI hodnotami? To myslis vazne? Nebo se jen zoufale zaplejtas do vlastniho klickovani?
    NINE_OF_NINE
    NINE_OF_NINE --- ---
    XCHAOS: Srovnavat tento "board" s obrazky co te rozstipou je fakt na medaili ;-)

    Za me to vypada ze argumentujes a posunujes pravidla proste jak se ti to hodi. Tak jestli tohle je kouzlo profi-moderace.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: nakonec v téhle diskuzi zůstanou jen ti, kdo to pochopí

    ne, nakonec v téhle diskuzi zůstanou ti, kteří nebudou zabanováni a kteří s tebou zároveň neztratí trpělivost...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NINE_OF_NINE: víš co, zkus si začít tlachat ve fóru jako např. "Obrázky co vás rozštípou", nebo jakýkoliv jiný obrázkový (či vůbec úzce specializovaný) klub.

    k tomuhle klubu existuje "doplňkový klub", kde si mě můžete libovolně pomlouvat a já ho nemoderuju (ani tedy nesleduju). spoustu offtopic dotazků můžete směřovat jinam, já např. opakovaně nabízím svůj klub [ diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení) ] kde bych diskuzi o spoustě zde nastíněných témat celkem i uvítal.

    jediný problém je, že velké množství lidí trvá na offtopic debatě v tomto klubu. ten k tomu ale není určen.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nemám žádnou ideologii. - no, vis, to nefunguje tak ze proste reknes "nemam ideologii". Staci se podivat jak nadsene se hlasis k "slow designu", k rozbijeni monopolu, k batuzkareni, k tomu ze vetsina lidi jsou podle tebe byrokrati a sejdiri, jak casto argumentujes stylem "verim ze" (protoze si to tak prejes) a tak dale a tak dale ... a razem je zjevne, ze _technicka_ hlediska jsou druhotna, ze primarni je ta ideologie. Ale klidne to popirej 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK:
    DANYSEK: dobře, tohle je zajímavá informace. (i když samozřejmě počet kol, jejich vzdálenost, a zatížení jedné nápravy je taky to, co se možná počítá... prostě "jak hluboko" to zapadne).

    nevím, tohle je prostě snaha využít, že to letadlo bude tiché a bezemisní: jedinou výhodou toho letadla by nemělo být jen to, že nespotřebovává palivo. i pokud bude vyžadovat zpevněnou plochu, tak by např. mohla stačit daleko kratší zpevněná plocha, než u letadel s vyšší rozjezdovou hmotností....

    samozřejmě, tyhle věci nejsou domyšlené úplně, ale mohly by být celkově v synergii.
    NINE_OF_NINE
    NINE_OF_NINE --- ---
    XCHAOS: Zajimavy argument?
    XCHAOS --- --- 11:04:32 29.11.2012
    REDGUY: co když se jednoduše už nechci s některými lidmi dál bavit? to není dostatečný důvod?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak pokud u velkých letišť nevidíš i určité "náklady z rozsahu", tak asi fakt žiješ v jiném světě - strawman fallacy, nic takoveho jsem nerekl. Samozrejme ze velke letiste ma vetsi naklady.

    Ale proste cisla jsou jasny: Ruzyne v roce 2011 odbavila 11,788,629 lidi, cili pres 32000 denne. Tvoje regionalni letiste by denne odbavilo kolik, sto lidi? Tristadvacetkrat min? Pri zabrane plose ktera nebude ani zdaleka desetkrat mensi?

    spoje končící na menších letištích jsou levnější už dnes - ano. Jenomze jedna 737 SmartWings uveze sto lidi a za den se jich na tom mensim letisti otoci desitky az stovky.

    večerní (absolutně tichá) přistání - no, tim se zase dostavame k ty nulovy toleranci na chyby, protoze ty pristani by byly tichy jedine proto, ze letadlo ma vybity baterky, takze kdyz se pri pristani neco pokazi, tak "absolutne tise" spadne na vedlejsi vesnici 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: ano, představuju si to tak, že sem lidi postnou zajímavé odkazy, případně i zajímavé argumenty - a odpustí si hlášky o tom, kdo je a kdo není idiot. tak, jako ve všech ostatních klubech na NYXu. (nakonec v téhle diskuzi zůstanou jen ti, kdo to pochopí)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: no a já ti zase oznamuju, že žádný moderátor žádné diskuze na NYXu, i kdyby to byla jen diskuze, kam se copy+pastujou hloupé malůvky z Facebooku, tě nenechá tohle psát do svého klubu. Dělám jen to, co v tomhle prostředí všichni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no... tohle zjednodušení jsem používal, ale pochop... energie pro vodorovný let se bude lišit podle rychlosti, a já se spokojil s tím, že tato aproximace mi řekne jednu z možných energií (pravděpodobně tu nejnižší možnou)

    číslo, které ti vyjde dosazením do vzorce na nástěnce, je poněkud jiné: jde u něj o to, jakou energii navíc (KROMĚ energie potřebné k překonání rychlosti vzduchu - jakou by si vydal např. při jízdě po magnetickém polštáři, nebo při letu vzducholodě - prostě když bys nespotřebovával energii na samotné udržení se ve vzduchu)

    víceméně ten vzorec Plevel nic neříká o rychlosti a vyplývá z něj jen to, že MÉNĚ to nebude. kdybychom dosadili do tohoto vzorce pro konkrétní větroň o konkrétní klouzavosti, tak nám Plevel (podle mě) vyjde o něco menší, než "gravitační výkon" pozorovaný při letu rychlostí, při které větroň dosahuje optimální klouzavosti. prostě té optimální spočítané hodnotě se jde jen přiblížit a mým postupem ti vyjde potřebný výkon vyšší.

    podle mě jsem jednoduše pracoval s pesimističtějšími, než s výpočtem zjištěnými optimálními hodnotami (jako ostatně mnohokrát - viz údiv některých diskutujících, že vůbec nepředpokládám slunce svítící kolmo shora na sluneční panely, ale pouze průměruji za určité období po které dostávám průměrně 50% teoretického maxima, s tím že přes poledne jde přebytek výkonu do baterií, resp. stoupání...).
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    Jo, a tvoje mantra o letištích je naprosto mimo mísu, vůbec nevíš která bije. Doporučil bych ti letecké předpisy ke studiu, ale ty stejně studovat nechceš, tak ti jenom napíšu že si debil.
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    Hele, už můžu zase psát. Takže v rychlosti, než to pomine:

    - Jsi idiot chaosi. Dal jsem ti sem užitečnej link, byl jsem maximálně konstruktivní způsobem který odpovídá tvým znalostem. Tj. cokoliv jiného než dávat ti studijní materiál teď nemá smysl, je to házení hrachu na zeď. Koukám že i učebnice je házení hrachu na zeď, ty se prostě nechceš vzdělat, ty chceš hlásat hovadiny.

    - Jsi idiot chaosi. Ucebnice se má číst od začátku, protože autor/autoři ji napsali tak, že jednodušší látka přechází do komplexnější, a je většinou třeba pochopit látku předešlou aby mělo smysl studovat látku následující.

    - Jestli si za odpoledne došel do stránky 127 nebo kolik, vytrhl něco z kontextu a používáš to k "potvrzení" tvých připitomělých teorií, jsi buď neuvěřitelnej ignorant nebo trollující zmrd.

    - Když už si bereš do huby rychlosti, nastuduj co znamená TAS a co znamená IAS. Kokote. A co ti psal už REDGUY, myslíš 2x větší rychlost nebo konstantní rychlost? Víš co je konstantní? Nepoužívej cizí termity když jim nerozumíš.

    - A teď mi můžeš dát zase banán, debílku. Tentokrát oprávněně, protože už nemůžu s nervama a nadávám ti. Blbe.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: nemám žádnou ideologii. ale ty si zatím jen velmi vyjímečně předvedl racionální debatu (asi to pro tebe nebylo dost zábavné, nevím).

    ve skutečnosti - je to naprostá většina mých oponentů (ty jsi mezi nimi ještě mezi těmi lepšími), kdo předvádí 100% ideologie a 0% zájmu o danou technickou problematiku: prostě pro ně letadla nějak vypadají, nějak lítají, na letenku se dá vydělat - tak co, takže co: zakonzervujeme současný stav a nebudeme se v tom moc hrabat.

    podsouvat mě ideologii není fér. já jsem motivován především vlastní zábavou. přemýšlet o tom, jak by šlo změnit zavedený, zaběhaný stav je pro mě zábavné. (to ale nic nemění na tom, že snaha zabavit se přemýšlením o dostatečně zajímavém projektu může vyústit v odbornou debatu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ...tak pokud u velkých letišť nevidíš i určité "náklady z rozsahu", tak asi fakt žiješ v jiném světě - obrovská koncentrace cestujících vyžaduje dosažitelnost po dálnice, případně zvláštních linek hromadné dopravy, obrovské fixní náklady na provoz v podstatě vedou k tomu, že ne _může_, ale _musíš_ přepravovat obrovská množství lidí, abys ty fixní náklady pokryl, apod.

    menší letiště, s provozem omezeným na raní starty a večerní (absolutně tichá) přistání (de facto větroně) nemůžeš jako zdroj hlučnosti a emisí s mezinárodními letišti srovnávat, k dopravní obsluze odhadem tak max. 400 cestujících za den (při 10 startech.. víc letadel bys měl přes noc asi problém na letiště nacpat) ti naprosto stačí místní komunikace (autobus, nemonopolizované místní taxíky).

    spoje končící na menších letištích jsou levnější už dnes (viz způsob, jak se nízkonákladovky snaží dostat poblíž k Londýnu, na různá malá letiště)... vůbec neobjevuju Ameriku, jen si říkám, že elektrická letadla budou dělat méně rámusu a menší města je možná budou aktivně vítat...

    v podstatě dosavadní solárně-elektrická letadla bez celonoční výdrže (kromě Solar Impulse) se velmi zhruba pohybují mezi jednotkou užitečného zatížení na jednotku vzletové hmotnosti (Elektra One Solar, která asi 50% elektřiny během letu bere z FV a 50% z baterií) nebo na dvě jednotky vzletové hmotnosti (Sunseeker Duo, který by měl být schopen vodorovného letu 100% jen pomocí FV na křídlech). můj odhad, že pro cca 3-4t užitečného zatížení bude dopravní solární letadlo vážit až 15t, je tedy poměrně pesimistický: kdybych věřil, že stačí škálovat Sunseeker Duo (což zřejmě nestačí), tak bude vzletová hmotnost 9-10t ... to ten provoz z nezpevněných letišťních drah asi moc nevytrhne, ale pořád je tu šance operovat ze zpevněných, ale výrazně kratších drah, než je dnes běžné... samozřejmě problém letadel s nízkým plošným zatížením křídla je i ten, že rozmezí přijatelného počasí pro jejich provoz bude menší....
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: co když se jednoduše už nechci s některými lidmi dál bavit? to není dostatečný důvod? - no, vzhledem k tomu ze to je tvuj klub, tak to samozrejme "dostatecny" duvod je. Ale ze by to byl duvod hodny pricetneho, racionalniho cloveka ktery chce vest odbornou diskusi a nema strach z toho, ze jejim vysledkem budou veci, ktere neodpovidaji jeho ideologii... no, to neni 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A jeste nez me zase zabanujes, moc bych te chtel poprosit o odpoved na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi ] . Predem diky! 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: že 3x pomalejší letadlo pro 10x méně lidí by asi mělo být 30x levnější. - jak presne jsi na tohle prisel? Vezmu to postupne:

    - jak jsi prisel na tu rychlost? Ja mel dojem, ze dokonce i ty sam jsi uz davno uznal, ze 300 km/h je nedosazitelnych. Plus vezmeme do uvahy ze jsme nazorne demonstrovali, ze s trochou smuly bude xchaosoplan vyznamnou cast cesty dokonce couvat, plus vezmeme do uvahy ze na rozdil od xchaosoplanu normalni letadla muzou litat i v noci, coz opet vyrazne zvysuje rozdil prumernych rychlosti... cili, odkud se vzalo to "3x pomalejsi"?

    - a jak jsi prisel na to "30x" levnejsi? I kdybych akceptoval ty vychozi cisla, tak 3x pomalejsi letadlo pro 10x mene lidi bude mit PRIJEM Z LETENEK 30x pomalejsi za predpokladu STEJNE ceny letenky. To ale nic nerika o tom, jak rychle bude schopne vydelavat a splacet svoji cenu. Napriklad pro to, ze ta cena letenek zjevne nebude moct bejt stejna, treba proto ze v rubrice "Destination" bude napsano "Uhm, no fucking idea, let's wait & see".
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: já si od tichého bezemisního stroje s velmi nízkou pádovou rychlostí a tedy velmi krátkou rozjezdovou a přistávací dráhou slibuju např. možnost využívat nějaká malá levná regionální letiště. - proc myslis, ze by letistni poplatky na "malem regionalnim letisti" byly nejak zasadne mensi nez na velkem? Povaz ze velke letiste odbavi mnohem, mnohem, mnohem vic lidi, takze ma velky uspory z rozsahu. Zatimco "male regionalni letiste", na kterem za den pristanou dva, tri xchaosoplany s celkem rekneme stovkou lidi na palube, ktere jsou ovsem stejne velke jako normalni letadla... hmmm. Nevim nevim.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: co když se jednoduše už nechci s některými lidmi dál bavit? to není dostatečný důvod?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam