REDGUY: ...tak pokud u velkých letišť nevidíš i určité "náklady z rozsahu", tak asi fakt žiješ v jiném světě - obrovská koncentrace cestujících vyžaduje dosažitelnost po dálnice, případně zvláštních linek hromadné dopravy, obrovské fixní náklady na provoz v podstatě vedou k tomu, že ne _může_, ale _musíš_ přepravovat obrovská množství lidí, abys ty fixní náklady pokryl, apod.
menší letiště, s provozem omezeným na raní starty a večerní (absolutně tichá) přistání (de facto větroně) nemůžeš jako zdroj hlučnosti a emisí s mezinárodními letišti srovnávat, k dopravní obsluze odhadem tak max. 400 cestujících za den (při 10 startech.. víc letadel bys měl přes noc asi problém na letiště nacpat) ti naprosto stačí místní komunikace (autobus, nemonopolizované místní taxíky).
spoje končící na menších letištích jsou levnější už dnes (viz způsob, jak se nízkonákladovky snaží dostat poblíž k Londýnu, na různá malá letiště)... vůbec neobjevuju Ameriku, jen si říkám, že elektrická letadla budou dělat méně rámusu a menší města je možná budou aktivně vítat...
v podstatě dosavadní solárně-elektrická letadla bez celonoční výdrže (kromě Solar Impulse) se velmi zhruba pohybují mezi jednotkou užitečného zatížení na jednotku vzletové hmotnosti (Elektra One Solar, která asi 50% elektřiny během letu bere z FV a 50% z baterií) nebo na dvě jednotky vzletové hmotnosti (Sunseeker Duo, který by měl být schopen vodorovného letu 100% jen pomocí FV na křídlech). můj odhad, že pro cca 3-4t užitečného zatížení bude dopravní solární letadlo vážit až 15t, je tedy poměrně pesimistický: kdybych věřil, že stačí škálovat Sunseeker Duo (což zřejmě nestačí), tak bude vzletová hmotnost 9-10t ... to ten provoz z nezpevněných letišťních drah asi moc nevytrhne, ale pořád je tu šance operovat ze zpevněných, ale výrazně kratších drah, než je dnes běžné... samozřejmě problém letadel s nízkým plošným zatížením křídla je i ten, že rozmezí přijatelného počasí pro jejich provoz bude menší....