• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A jako obvykle. XChaos napise zcela off-topic [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi ] (ideologie, bagatelizace, hodnoceni ostatnich) a je to v poradku. A kdyz si na to Keymaster dovoli uplne stejne off-topic odpovedet, vrchni pokrytec XChaos vyskoci a zacne banovat.

    Ach jo. Co je to? Zbabelost? Pokrytectvi? Neco jineho?

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEYMASTER: ani nemoc, ani ego. ale prostě ban za offopic.

    nabídl jsem jiné místo, kde o tomto můžeme pokecat: [ diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení) ] - ale domnívám se, že ty se o tomto nechceš bavit - že chceš prostě jen rozbíjet tuhle debatu, protože tě to nějakým zvláštním (pro mě nepochopitelným) způsobem emocionálně uspokojuje. jenže mě ne - smůla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ne, takhle jsem to nemyslel. spíš je to jako bych se hádali o tom, jak až moc lze snížit spotřebyu auta: 4l/100 km je celkem běžné a ještě to i vypadá jako auto a něco to uveze. Ale co 2l nebo 3l na sto? no tak u mopedu či malé motorky určitě... ale co u auta? ta hranice není nijak objektivně "vypočítatelná": když od boku bez jakéhokoliv výpočtu střelím 2.5l/100 km, tak mi většina lidí uvěří, přesto že to bude vycucané z prstu. když řeknu 0.75l/100 km, tak už to bude lidem připadat podezřelé - i když to bude třeba přesně vypočítané pro konkrétní aerodynamický tvar a čelní průřez, max. teoretickou účinnnost spalovacího motoru, konkrétní valivý odpor konkrétních zatím nejlepších pneumatik, apod.

    chápeš ten princip? že "podezřelé" číslo, i když vypočítané, lidi přijmou daleko hůře, než "uvěřitelné" číslo, které se podobá něčemu co lidi znají, ale jinak je vycucané z prstu. tvoje předpověď "rozpadne se to už na zemi" je BTW vycucaná z prstu, ale toi ti nebrání myslet si o sobě, že tento způsob vedení debaty je hrozně cool a máš na něj právo.

    nebo jinak: jaká je hranice toho, za jak dlouho člověk uběhne 100m? když budu tvrdit, že za 5s, tak je to zjevně nesmysl. ale současně: lze toto nějak spočítat? obecně se odhaduje, že dnes jsme na hranicích možnosti lidského organismu bez dopingu a hraje se o to, že lidem s určitým etnickým původem občas od přírody naroste o pár svalových vláken víc a jsou pak nepatrně rychlejší. přesto nemá dnešní rekord charakter "nepřekročitelné hranice" jako je ve fyzice ta rychost světla.
    KEYMASTER
    KEYMASTER --- ---
    XCHAOS: není to osobní útok, ale redukce ad absurdum. Dělám to proto, že tohle není nějaká hádka manželů po 30 letech (i když to tak často vypadá ;)) - tady nemáš nějaký implicitní právo na "uznejte mi aspoň něco", stejně jako já nemám právo na můj kočičí delta-usměrňovač (patent pending).

    Naopak ty jsi napsal, že mě "serou" OZE, že mám nějaké "ideologické dogma" - osobní útok, stró men?.

    s tím aštarem jsem to už jednou vysvětloval - lidi to baví právě protože tak mistrně balancuješ na hraně mezi "on má musí trollit" a "on to nemá v hlavě v pořádku" ;).

    Kupříkladu ještě před chvílí jsem si říkal "nemocnej", ale teď zase čtu "podle mě budím takový odpor a takovou snahu o bagatelizaci té myšlenky právě proto, že by zpochybnilo některé "obecně známé pravdy" ve smyslu dlouhodobého směrování technické civilizace" a říkám si: "neuvěřitelný ego".
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A radsi nebudeme vubec mluvit o tom, ze fyzika proste na kompromisu nefunguje. "Geez, tak nejak me sere ze g je 9.81m/ss. Nemohli bysme se proste dohodnout, ze to bude 5m/ss, jsme prece lidi, ne?" 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: proč nejsi schopen kompromisů? proč tu debatu pořád stavíš do roviny "všechno nebo nic"? - _JA_? Ty jsi ten, kdo tady rok vykrikoval, ze solarni letadla @20km, 300km/h a ctyricet lidi jsou naprosto prirozeny a kdo nechape je prizemni hlupak bez imaginace. Prosim, zamet si na vlastnim prahu, ok?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEYMASTER: hele, tohle je osobní útok a hlavně nepochopení celého problému: solární letadla nejsou TAKHLE mimo, jak říkáš. je pro mě smutné a současně trochu děsivé, že to někdo vnímá takhle: jestli skutečně věříš, že vše, co nezmáme zcela na centimetr a gram přesně propočtené, je automaticky nemožné, tak tvůj svět musí být hodně deterministický, člověče... věříš, že tě ještě někdy vůbec něco v životě překvapí?

    ale samozřejmě: příklad využití nějakého OZE přímo na místě, kde je vyrobena, bez nutnosti nějakých dotací či přerozdělování, musí strašně srát všechny, jejich ideologické dogma je, že OZE všude za všech okolností musí být nevýhodné. podle mě budím takový odpor a takovou snahu o bagatelizaci té myšlenky právě proto, že by zpochybnilo některé "obecně známé pravdy" ve smyslu dlouhodobého směrování technické civilizace, smysluplnosti některých investic, apod... (proč netrollujete třeba proti úvahám o tryskáčích na biopaliva, což je nesmysl téměř určitě a letecké společnosti o tom přitom vážně uvažují?)

    (a je fakt USILOVNÁ snaha o bagatelizci - děsí mi, kolik vás je a jaké úsilí vynakládte: přece kdyby byl běžný Vesmírný člověk hlásající nějakého Aštara Šerana, tak by vás to bavilo den dva, a nechali byste mě na pokoj - přeci na netu obecně a tady na NYXu zvláště se mýlí hrozně moc lidí: čím to, že zrovna já vám stojí za tolik vynaložené diskuteérské energie?)

    prostě kdyby to byl zjevný nesmysl s překračováním rychlosti světla, tak vám přece nebude stát za to tu debatu rok sledovat: i pokud se mýlím, tak se nemýlím způsobem, kterým se to snažíš zaškatulkovat ty.
    KEYMASTER
    KEYMASTER --- ---
    XCHAOS: ok, tvrdím, že když posadíme moji kočku na solární panel a strčíme ji do fialovýho trabantu s modrýma puntíkama, tak její srst pomocí fraktálového jevu usměrní relativistický delta paprsky z měsíce pomocí levýho zadního puntíku na bakelitu přímo na solární panel a trabant odstartuje vzhůru dolů do austrálie rychlostí v = 42.1 * c (pesimistický odhad na základě vzorečku).

    Jsem ochoten diskutovat o tom, že pravda je někde uprostřed, ale každý, kdo nebude schopen kompromisu, dostane ode mě ban.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: tak když jsme u toho... my se nacházíme na 50 stupni zeměpisné šířky a solární letadla u nás nebudou použitelná zrovna celoročně... no, dovedu si představit, že v zimě by snad mohla být okrajově použitelná na trasách, směřujících po startu přímo na jih...).

    nikdy jsem nemluvil o nějakém jednom konkrétním designu: na začátku tohohle klubu jsem postnul obrázky snad desítky dříve existujících (nebo dnes rozpracovaných) typů, a baví mě spekulovat, kterými všemi směry by se to mohlo vyvíjet: ve smyslu dál by se mohlo zkusit, tohle, tohle nebo tohle: ne, že by šlo o jeden typ, zahrnující všechny nápady.

    ...u těch solárních hydroplánů jsem si je vždy představoval spíš na moři u tropických ostrovů někde v Karibiku, JV Asii nebo v Tichomoří... ne na slapské přehradě :-) a spíše se na to koukám z hlediska historie letectví: v historii bylo už jednou období, kdy největší letadla dané éry byla na tehdejší letiště většinou příliš velká a těžká - prostě jsem jen zmínil, že kdyby fakt došlo k tomu, že solární letadla budou mít 200m rozpětí, tak můžou být pořád použitelná jako hydroplány a jeden takový jsem zkusil nakreslit: ale nijak nehlásám, že zrovna tohle bude cesta, kterou se fakt někdo vydá (i když množství benzínu a nafty, která se dnes už celkem zbytečně propálí v tropech, kde ti svítí Slunce přímo nad hlavou kolmo dolů, mě na mých cestách vždy fascinovalo...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no tak ano.... jenže "mírně horší parametry" mohou klidně znamenat rozdíl mezi nulovým a prakticky použitelným užitečným zatížením: jestli letadlo unese jen pilota, nebo ještě 3-4t užitečného zatížení (cestující, apod.) - to je myslím _dost_ podstatný rozdíl - přesto takové letadlo může být "letuschopné".

    (offtopic vsuvka: proč nejsi schopen kompromisů? proč tu debatu pořád stavíš do roviny "všechno nebo nic"? no, za tohle id BURAN dostal ban... ale obecně: copak fakt nikdo nechápe, že "pravda může být někde uprostřed"? samozřejmě mě zajímají takové formulace, ve kterých je prostor pro nějaké pozdější zpřesňování - no pokračování offtopic debaty např. zde: [ diskuze o nesmrtelnosti chrousta (centrum pro léčbu memetických poruch a mementálních postižení) ] )

    jiank rakety se "garážovou technologií" začínají stavět až dnes, zatímco u letadel byl průběh opačný: začínali s nimi kutilové v garážích (nebo tehdy spíš stodolách na venkově) a až postupem času se z nich stal průmysl.
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    XCHAOS: .. nevim jestli u nas _vubec_ existujou vodni plochy,ktery maj nekolik kilometru rovne vzdusnou carou..
    nemluve o provozu,kterej na vodnich plochach byva.. startovat z hladiny s tim,ze prede mnou prejizdi parnicek asi neni uplne oka.. ;-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: dovedeš pochopit, že slovy "reálná vize" myslím něco na úrovni "jak si v roce 1950 představovali cestu na Měsíc"? - coz o to, dovedl bych to pochopit. S ohledem na dosavadni prubeh debaty bys ale spis ty mel pochopit, ze to podkladam zase jen za dalsi tvoje slovickareni, klickovani, vymlovani a mlzeni. Kuprikladu, kolikrat jsi opakoval, ze podle tebe je mozne solarni letadlo s mirne horsimy parametry postavit garazovou technologii? Takze v roce 1950 byly mesicny rakety garazova technologie, jen s mensi nosnosti? Hmmmm 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Myslím, že kdo chce otestovat, jak rychle mu s jakým výkonem poletí např. nějaká vzducholoď, tak má možnost....
    Download Aircraft v2.8 - FlightGear
    http://www.flightgear.org/download/aircraft-v2-8/

    Tak, navrhovat vlastní úsporná letadla a vzducholodi je v tomhle klubu maximálně ontopic. Takže navrhuju přestat se hádat a pustit se do práce.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Dostal jsem zajímavý tip...
    http://wiki.flightgear.org/Howto:Make_an_aircraft
    http://wiki.flightgear.org/Howto:3D_Aircraft_Models
    http://wiki.flightgear.org/JSBSim

    Mělo by jít udělat nějaký mashup mezi existujícími definičními soubory nějakého dvouplošníku a nějakého poháněného větroně, které už v tomto simulátoru létají... a trochu si pohrát s parametry a zkusit, co to udělá.... taky by z toho mohly být cool screenshoty...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Upozorňuji na aktualizaci záhlaví. Děkuji za pochopení.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: celý výrok "vzducholod spotrebuje mnohem mene energie z FV na to, aby se udrzela ve vzduchu" nějak automaticky předpokládá, že na to aby se vzducholoď i letadlo pohly nějakou rychlostí dopředu, potřebují nějaké zruba srovnatelné množství energie.

    to je samozřejmě nesmysl: samozřejmě i kdyby solární letadlo spotřebovalo 50% energie aby se "udrželo ve vzduchu" a 50% pro pohyb dopředu (ono to nejde přesně rozlišit, ale dejme tomu můžeme prohlásit, že 50% je indukovaný odpor vzduchu, který zhruba popisuje tvoje "udržení se ve vzduchu" a jehož podíl klesá až u vyšších rychlostí), tak pořád celkový absolutní výkon (při dané rychlosti) může být nižší, než u vzducholodi snažící se letět stejnou rychlostí.

    může o tom přemýšlet a napsat za týden odpověď. mezitím odpoví asi někdo jiný. ale kdybys nekritzoval beztrestné plácání ostatních, tak bys samozřejmě mohl beztrestně plácnout tento ontopic nesmysl a někdo jiný by ti to mohl beztrestně vysvětlit - problém je, že já to tu prostě potřebuju udržet ontopic - rozhodně aspoň v ty dny, kdy se objeví 50 nových příspěvků. takže se omlouvám - ale zpět k technické problematice.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: ve spoustě diskuzí na NYXu si nejen modrátor "beztrestně plácá co ho napadne" - pokud je to ontopic. opravdu nechci vymýšlet systém, kde mě někdo "trestá". ban.

    (sorry, ale vy prostě nedáte pokoj, dokud nenapíšete 50 příspěvků za den... v záhlaví je, že se má mluvit "stručně a k tématu". tématem není "k čemu si připravuju půdu", i kdyby to byla pravda)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: odhad rychlosti 100 km/h (i když jen ve dne, v noci "kotví") by mělo jít ověřit výpočet. já 2x provedl výpočet pro Zeppelin NT pokrytý FV články, opakovaně mi vyšlo něco kolem 70 km/h v nejoptimističtějším případě (východozápadní orientace v pravé poledne)... teď ať to počítá někdo jiný.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: hele to jsou vsechno zas jen takovy recicky, kteryma si jen pripravujes pudu, abys mohl beztrestne placat co te napadne.
    ty odborniku.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: myslím, že předpoklady pro tuhle diskuzi jsou trochu vyšší, než u jiných diskuzí na NYXu, které se taky pyšní přívlastkem "odborná". to nic nemění na tom, že hloupý kdo neví, blbější, kdo se nezeptá... a já se ptám téměř pořád :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam