• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOMVYN: tak.... a kolik takovej autobus podle tebe na vzdálenost 2000 km (kterou solární letadlo přeci jen asi dá?) sežere průměrně nafty? a kolik to při dnešních cenách stojí? a kolik spotřebuje autobus nafty za dobu své životnosti?

    TOMVYN: jeho konzistentní cynismus je sice pozoruhodný, leč přesto odporný (no... zase na offtopic reaguju offtopicem...)

    TOMVYN: mě pád z 15 km nepřijde principiálně nebezpečnější, než třeba z 1 km (spíše naopak: máš víc času s tím něco dělat)

    KEJML: jednoduše jseš offtopic. (a závidíte, že v letadle s tak nízkou pádovou rychlostí půjde po havárii použít cestující aspoň na orgány, co? tohle u dnešních tryskáčů fakt nehrozí... tam je kremace po havárii téměř zaručena... pokud se to nerozfláká o vodní hladinu, teda...)

    KEJML: ráno letíš v tom pořadí, v jakém parkuješ: stejně chceš co nejvíc Slunce. na opozdilce se nečeká (asi jako u těch autobusů). potřebuješ ještě nějakou menší odstavnou plochu, kam případně odtáhneš stroj, který bude mít defekt (nic tak odlišného proti dnešnímu stavu)

    TOMVYN: k ekonomickým otázkám tady odběhli jiní. mě na tom samozřejmě zajímá ta fyzika. až se to dostane do fáze prototypu, přestane to být pro mě zábavné... pak už bude následovat jen nudná revoluce v cestování, to není nic pro mě.

    TOMVYN: statisíce...? nevím. cenu by snížila jedině sériová výroba, dostupnost náhradních dílů, apod.... nutností bude dořešit třeba snadnou diagnostiku trhlin v tak rozsáhlé konstrukci, apod. nikdy jsem neřekl, že by to bylo snadné: to vy mě tlačíte od vize k něčemu jako "projekt", "business plan", apod. .. vize je zábavná právě tím, že se může vznášet nad oblaky a nemusí stát nohama pevně na zemi.

    OMNIHASH: zajímavé. prostě dnes letadla takovou tržní cenu mají. min. z toho vyplývá, že by letadlo pro 40 lidí za 2x takovou cenu asi nebylo zrovna "neprodejné"... samozřejmě z toho ale není jasné, jestli by to tak levně šlo postavit: je to jen takový první nástřel, v jakých cenových hladinách se pohybujeme, a proč by ten prototyp postavený "garážovou technologií" (tedy za méně peněz) asi jen tak neunesl požadované užitečné zatížení (prostě by byl z těžších materiálů...)

    REDGUY:
    FEMUR: popravdě - ani v Praze např. charterové autobusy cestovek nekončí zrovna v centru (nebo jak které, ale většinou ne, spíš někde na Zličíně a tak). mezi pravidelnými linkami a zájezdy je jistý rozdíl, ale obecně si nemyslím, že autobusová nádraží v centrech Londýna nebo Paříže obsluhují nějaké extrémní miliony cestujících: zajíždí tam pár dálkových linek, no. (na Florenc také už jezdí spíše jen dálkové a mezinárodní spoje a řada spojů co tam dřív zajížděla naopak končí na těch různých Zličínech... prostě trh).

    detaily autobusové dopravy jsou offtopic: jestliže jsem mluvil o charterových letech na odlehlé ostrovy, tak je asi jasné, že to má být alternativa k charterovým autokarům cestovek... tam se celkové náklady dají proti letecké dopravě vyčíslit poměrně snadno a jsou všem srozumitelná, takže ta čísla jsou reálnější. (lze si i představit, že kvalifikace pilota poměrně pomalého letadla se bude spíše blížit kvalifikaci řidiče autobusu...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    OMNIHASH: Desetimistna Cessna Caravan, 2.1M$, cili 40MCZK. Ale kdyz se to kródsorcuje a oupnsorcuje a sloudizajnuje, tak to urcite krapet klesne 8)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    jenom tak abysme měli něco pro srovnání, takhle vypadá letadlo, co stojí zhruba 20 miliónů


    Beechcraft 60 Duke PT6 Turbine
    Price: US$ 1,220,000




    Crew: one, pilot
    Capacity: five passengers
    Length: 33 ft 10 in (10.31 m)
    Wingspan: 39 ft 3¼ in (11.97 m)
    Height: 12 ft 4 in (3.76 m)
    Wing area: 212.9 ft² (19.78 m²)
    Empty weight: 4,275 lb (1,939 kg)
    Max. takeoff weight: 6,775 lb ) (3,073 kg)
    Powerplant: 2 × Lycoming TIO-541-E1C4 turbocharged six-cylinder, horizontally opposed direct drive engines, 380 hp (283 kW) each

    AirCraft24.com - Beechcraft 60 Duke PT6 Turbine aircraft for sale - USD 1,220,000 - Ad IDNo. 102798
    http://www.aircraft24.com/...CH_ADTYPE_ID=M&SEARCH_CURRENCY_ID=USD&SEARCH_PRICEMIN=1200000&SEARCH_YEARMIN=2005&SEARCH_ORDERBY=AD_PRICEEUR&numresults=1
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jo, hele, xchaosi, kdyz jsi psal ze ten autobusovej xchaosoplan by stal 20 meg, myslel jsi 20 mega korun nebo dolaru? Hadam to prvni, protoze jsi srovaval s korunovou cenou autobusu, ale chci se ujistit...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ostatní města posuzovat nemůžu, - tak v tom pripade jak si proboha dovolujes psat veci, jako " Ve většině metropolí nemohou dálkové autobusy takto zajíždět do centra "?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak minimálně na Berlín jsem myslel jako na příklad něčeho, co FAKT není centrum (leda by pro tebe byly centrem místa jako Letňany, Vokovice, Opatov, nebo možná tak Pankrác, ale to spíš kus za ní...)

    ostatní města posuzovat nemůžu, ale tuším to nebývá 2 pouhé stanice od "absolutního" středu města, jak je obvykle chápán. taky poněkud chybí statistika, jaký typ autobusů v jakém množství zajíždí až takhle daleko do centra, apod. ... ale budiž, pro někoho to možná argument je, no.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak pro začátek Florenc je trochu exotická destinace (Praha je vesnice). Ve většině metropolí nemohou dálkové autobusy takto zajíždět do centra a musíš stejně přestupovat na MHD - opravdu? A tohle je vec kterou _vis_, nebo zase jen neco co si _prejes_, protoze to potrebujes aby fungovala tvoje vize, takze predstiras ze to tak je? Protoze kdyz se podivam na Student Agency, tak vidim tohle:
    Londyn: https://maps.google.com/...28&spn=0.025704,0.053172&sll=51.493168,-0.146728&sspn=0.025704,0.053172&t=m&radius=1.37&hq=Victoria+Green+Line+Station&z=15

    Pariz: https://maps.google.com/...l=51.493168,-0.146728&sspn=0.025704,0.053172&hnear=Rue+du+Faubourg+Saint-Martin,+Paris,+%C3%8Ele-de-France,+France&t=m&z=14

    Berlin: https://maps.google.com/...347015&spn=0.201053,0.425377&sll=48.866973,2.328072&sspn=0.217259,0.425377&hq=ZOB+am+Funkturm,+berlin&radius=15000&t=m&z=12

    Rim: https://maps.google.com/...l=52.501385,13.347015&sspn=0.201053,0.425377&doflg=ptk&hq=Largo+Mazzoni&hnear=Rome,+Province+of+Rome,+Lazio,+Italy&t=m&z=12

    V New Yorku Greyhound stavi kilometr od Central Parku: https://maps.google.com/...are+Park,+8th+Ave+31st+Street+%2F+8th+Ave+33rd+Street,+New+York,+10010&fll=40.756246,-73.990731&fspn=0.015636,0.026586&z=15

    V San Francisco taktez v centru: https://maps.google.com/....053172&t=h&doflg=ptk&hq=greyhound+bus&hnear=San+Francisco,+California&fll=37.78686,-122.392588&fspn=0.016314,0.026586&z=16

    Ze vsech tehle pripadu jen ten Rim je velmi mirne off-centrum, ale i tak MNOHEM, MNOHEM bliz centru nez nejblizsi letiste.

    Takze, jak to je? Porad tvrdis ze Florenc je vyjimka a ze v metropolich je to jinak, nebo to byl zase dalsi tvuj vylhanej blabol, podlozenej pouze pranim, nikoliv fakty? Dalsi ukazka toho, ze proste VUBEC NIC se ti neda verit a VSECHNO co napises je potreba si overit? Nebo zacnes merit na mape a vysvetlovat, ze vlastne vsechny tyhle nadrazi jsou mimo centrum? Nez se takhle zacnes ztrapnovat, prosim, nejdriv si zmer jak daleko je nejblizsi letiste.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FEMUR: myslíš, proč jsem se prve překlepl "Kč" místo "km"? samozřejmě záměrně, abych vám udělal radost.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FEMUR: tak samozřejmě, ale "obchodní plán" zavání konkrétním podnikatelským záměrem. v tomto případě výrobce těch letadel prodá svoje stroje provozovatelům s více různými obchodními modely: když bych mluvil o "obchodním plánu" toho výrobce, tak je tam možnost řešit pro provozovatele i pronájem nebo leasing letadel... ale jinak je tam těch možností víc.. co když si to letadlo koupí nějaký středomořský ostrov bez letiště - a bude prodávat dopravu jen jako bundle s obytováním na ostrově?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: věřím, že solární letadlo pro 40 cestujících by i s doletem 2000 Kč (při rychlosti 200 km/h) bylo prodejné třeba odhadem za 20 milionů (nové) - a ja pro zmenu verim tomu, ze kilo zlata by bylo prodejne za cenu sto tisic (nove). Ted jenom problem kde ho sehnat tak aby se to vyplatilo, ze jo 8))

    Trasy kolem 2000 km jsou dnes na proudové letadlo zbytečně krátké (samotný let trvá jen 2h - hmmm. Zvlastni. Jeste nedavno jsi rikal, ze proudovy letadla maji maximalni rychlost 900km/h a prumernou jeste mensi. A ted najednou 2000km trvaji 2h? Cili kdyz se ti to hodi, tak proudovy letadla litaji rychle, a kdyz se ti to nehodi, tak najednou zpomalej?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    píšu do tohohle klubu ve volném čase a nemám čas na žádnou redakční úpravu, každopádně nechápu, jak může někoho bavit trávit TOLIK času výpady proti i tak zcela zjevným věcem (tedy žádná fyzika.... ale nejbanálnější kupecké počty)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: ano.

    Cena nového autobusu se pohybuje mezi 4,5 až 5,5 milionu korun podle délky - a to se bavíme o městských autobusech, bez komfortu pro cestující. Cenu nového autokaru se mi dohledat nedaří, ale ojetý Neoplan z roku 1999 za 2.5 melounu Kč, hmm.

    Ano: věřím, že solární letadlo pro 40 cestujících by i s doletem 2000 Km (při rychlosti 200 km/h) bylo prodejné třeba odhadem za 20 milionů (nové) - tedy, ve chvíli, kdy by pro tento typ dopravy vznikl trh, což může chvíli čekat (no, stačilo by kdyby Evropě někdo na pár týdnů zavřel kohoutky - což se může stát dříve, než se nadějeme...). Trasy kolem 2000 km jsou dnes na proudové letadlo zbytečně krátké (samotný let trvá jen 2h - to už nastupování a vystoupování a příprava letadla zabere víc...) na autobus příliš nepohodlně dlouhé... někde se začít musí, opakovaně jsem říkal, že nemám větší ambice, než vozit solárními letadly lidi na dovolené... pro začátek třeba na ostrovy ve Středozemním moři, Řecko apod. (ne všechny ostrovy mají vlastní letiště, nebo je jejich kapacita limitující faktor, ušetříš za trajekt, v létě téměř záruka vhodného počasí, schopnost přistát jako hydroplán by byla killer aplikace...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FEMUR: říkat tomuhle "návrh obchodní strategie" je fakt hodně přehnané ... a na tomhle "spletení" je aspoň snad jasné, že ho nemyslím vážně.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mluvil jsem o podílu amortizace letadla na ceně letenky a srovnával jí z tryskáčem. (a opět zcela banální, zjevnou otázku rozpitváváš na 10 příspěvků)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, tak pro začátek Florenc je trochu exotická destinace (Praha je vesnice). Ve většině metropolí nemohou dálkové autobusy takto zajíždět do centra a musíš stejně přestupovat na MHD.... a letiště dnes obsluhují daleko větší spádovou oblast, než jen velká města, zvláště třeba v ČR na ně lidi tak jako tak cestují.

    provoz solárních letadel se bude hodně lišit prostě tím, že ráno několik letadel krátce po sobě odstartuje a večer několik (nejspíš stejný počet, i když třeba z jiných destinací) přistane a "přenocuje". přes den se víceméně nic moc dít nebude.... takže víceméně, kapacita letiště bude definovaná kapacitou odstavné plochy. ano, letadla mají velké rozpětí, ale jsou relativně krátká, takže pokud je přes noc zaparkuješ "šikmo vedle sebe" (vždy čumák následujícího vedle zadní části toho předchozího), tak se ti zas tak moc neliší od zaparkovaných autobusů (kromě rozpětí křídel, samozřejmě). z malých letišť se bude létat do několika málo destinací, z velkých do desítek destinací. limitován si hlavně plochou křídel, která jsou ale teleskopická. Na 1ha (10 000 m2) by si těch letadel měl teoreticky na noc zaparkovat třeba 20, když je dobře uspořádáš (to je právě to - je to inspirované tím, kolik místa na polích dnes zbytečně zabírají FV panely: takže úvaha byla "co takhle ty panely dostat přes den radši do vzduchu"?)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ano, samozřejmě se "vykrucuju" a nevidím na tom nic špatného - a to je jeden z tvych hlavnich problemu 8)

    a s tou konkurencí vůči dálkovým autokarům to myslím daleko vážněji, než si myslíš - o to je to smutnejsi. Hele, vis co? Zajdi si nekdy na autobusoby nadrazi Florenc. Podivej se jak je velky a kolik autobusu dokaze soucasne odbavit. Potom si sedni a peclive se zamysli nad otazkou, jak by to asi vypadalo, kdyby tam misto kazdyho autobusu 15x2.5 metru byl xchaosoplan 70x50 metru. A ne, spravna odpoved na tuhle zpravu neni "Chachacha, mas to blbe, xchosoplan neni 70x50 ale 65x45". (pro pripad kdybys zase chtel ignorovat podstatne a reagovat na prkotinu).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, samozřejmě se "vykrucuju" a nevidím na tom nic špatného: nevidím nejmenší důvod, proč bych se měl podřídit tvému z mého hlediska zploštělému a zjednodušujícímu uvažování.

    a s tou konkurencí vůči dálkovým autokarům to myslím daleko vážněji, než si myslíš... celkově by ta solárně-letadlová infrastruktura byla daleko bližší dnešní infrastruktuře autobusové dopravy - množstvím provozovaných jednotek, množstvím tras, množstvím možných destinací, apod.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A mimochodem, jestli miris na konkurenci autobusum, tak miris i na srovnatelnou cenu?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak snažíš se rozporovat odhad, aniž by sis zjistil jakákoliv aspoň trochu přesná čísla. - ale prdlajs. Ptam se jak jsi na to prisel a vsechno co vidim je vykrucovani se. Pochopitelne: protoze nejde dost dobre zduvodnit "odhad", ve kterem pocitas s rychlosti o ktere jsi sam rekl ze je nedosazitelna. Pokud jsi psal nejakej odhad, nemel bys ty "aspon trochu presny" cisla dodat spis ty?

    srovnávám jen amortizaci. - nepravda. Doslova jsi napsal "pokud bych [...] dokázal vyrábět za 30 milionů Kč za kus, tak budu zřejmě konkurenceschopný". Zadna "amortizace", jasne mluvis o koncovy cene.

    co když se solárními letadly ani tak nechci konkurovat dnešním dopravním letadlům, ale spíš autobusům? - BUAHAHAHAHA. Z nekolika ruznych duvodu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: tak snažíš se rozporovat odhad, aniž by sis zjistil jakákoliv aspoň trochu přesná čísla. pokud se bavíme o průměrných rychlostech, tak 900 km/h je maximální cestovní, nikoliv půrměrná rychlost. tedy i 300 km/h může být v tomto ohledu maximální cestovní, nikoliv průměrná rychlost. a zapomínáš, že do nákladů konvečních letadel jsem nezahnul palivo - srovnávám jen amortizaci.

    pro informaci - ojetý autokar značky Mercedes z roku 2005 seženeš za 3290000 Kč - cenu nového se mi zjistit nepodařilo. Karosa z roku 2004 (!) se pořád nabízí za milion Kč. (zdroj: inzertbus.cz) Otázka je, kolik let životnosti takovému autobusu zbývá a jakou část nákladů tvoří pohonné hmoty. a dálniční poplatky.

    "dolet" autobusu bývá ta 1000 km, ale pak už to OPRAVDU není pohodlné - spíš musíš počítat že se častěji používá na trasách tak do 500km. co když se solárními letadly ani tak nechci konkurovat dnešním dopravním letadlům, ale spíš autobusům? (těch 40 míst pro cestující by tomu odpovídalo)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: zkus zjistit, za kolik teda seženeš letadlo pro 300 cestujících - nerozumim. Proc bych to mel zjistovat ja? Ty jsi psal ten odhad.

    třeba proto, že jeho komponenty nebudou tak extrémně namáhané, jako u tryskáčů? - ehm. myslis jako ty obrovsky tenoucky kridla? A ten mechanismus vysouvani obrovskyho tenouckyho kridla? To nebude extremne namahane? Tak jo 8))

    obecně se dá předpokládat, že když bude cestování levnější, bude cestovat víc lidí - cestovani je dost levne uz ted. A fak by me prekvapilo, kdyby xchaosoplan prinesl nejake vyrazne zvyseni poptavky, zejmena v situaci kdy lita mnohem dele, mnohem nepohodlneji, mnohem nevyzpytatelneji a hlavne kdyz nevis kde vlastne pristanes 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: zkus zjistit, za kolik teda seženeš letadlo pro 300 cestujících :-) a nebo můžu zkusit předpokládat větší životnost letounu (třeba proto, že jeho komponenty nebudou tak extrémně namáhané, jako u tryskáčů? resp. rozpětí rychlostí bude nízké, tak budou namáhány konstantně? nižší vibrace od elektrických motorů ve stratosféře? co já vím...)

    30 mega byl velmi hrubý odhad.... a celý výpočet se týká nákladů dopravce na letenku, ne její koncové ceny (v těch jsou i dnes dost výrazné složky, které se ceny letadla netýkají - provize prodejce, zisk a provozní režie letecké společnosti - mzdy pilotů a personálu, apod. - letištní poplatky a dnes zdaleka ne v poslední řadě: palivo).

    obecně se dá předpokládat, že když bude cestování levnější, bude cestovat víc lidí - zbyde jim totiž víc peněz na té cestě na ostatní výdaje. jinak celé je to sázka na to, že dostupnost ropy se nezvýší. a nesmyslům typu létání na biopaliva by to mělo konkurovat zcela určitě: v podstatě buď drahý vodíkový pohon pro ty, kdo fakt spěchají - a nebo solární letadlo pro ty, kdo cestují pro zábavu (a těch bude čím dál víc, podle všeho)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam