• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nepodsouvej mi, co jsem neřek No tak ja ocituju co jsi rekl, ok?

    [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] klouzavost (resp. L/D, což je z praktického hlediska ve většině případů to samé) nezávisí na rychlosti, ale jen na plošném zatížení křídla.

    A ted najednou rikas při konstantním plošném zatížení křídla se při změně rychlosti ale změní klouzavost.

    No nevim, me to prijde jako pravy opak. Ale ocenuju ze sis to KONECNE nastudoval a po ctyrech letech si to zda se konecne pochopil. Jen se obavam, za jak dlouho se zase zresetujes a vratis se k ty neuveritelny pitomosti, co jsi napsal puvodne. Protoze chapej, s clovekem, kterej na jednu stranu nechape ani tak elementarni veci, ze se o nich pise v prvnim odstavci prislusnyho clanku wikipedie a zaroven si mysli, ze dokaze navrhnout spickovay solarni letadlo, je dost tezky jednak jinak nez jako s idiotem 8)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: dusledne v leze se to bude fakt dobre pilotovat :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: je to jinak: při stejné klouzavosti a různém plošném zatížení křídla poletíš různě rychle. při konstantním plošném zatížení křídla se při změně rychlosti ale změní klouzavost (protože změníš mj. úhel náběhu křídla)

    nepodsouvej mi, co jsem neřekl: každý design letadla dosáhne optimální klouzavosti při jiné rychlosti a navrhnout letadlo aby mělo max. klouzavost při takhle nízké rychlosti nebude snadné (fakticky půjde o to maximálně stáhnout čelní průřez cockpitu, tedy letět důsledně vleže, a tak)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Custom Carbon Fiber Tubes
    http://www.carbonfibertubeshop.com/custom.html
    Max Tube Length: 90"
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Aha. Takze zase zmena a vracis se k tem modernim materialum? A jakpak to bude s cenou?

    A prosim, fakt odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] . Nebo chces aby si tady vsichni mysleli, ze jsi za ctyri roky vysvetlovani fakt nepochopil, jak to s tim L/D je?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ty dlouhe roky vyvoje a testovani, navenek reprezentovane novejsimi modely se vyporadavaji s nedostatky, o kterych se "na wiki" psat treba vubec nemusi.
    Ale jo, pokud chces opakovat omyly historie... :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: potřebuju jen sehnat dodavatele, který je dělá delší než 1m :))
    Topmodel CZ - Uhlíkové trubky
    http://www.topmodelcz.cz/index.php?desktop=eshop&set_menu_eshop_id=170
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: teď nechápu kam míříš: v době kdy létal MacCready Solar Challenger např. neexistovaly lithiové baterie a podle všeho ani MPPT regulátory (co jsem dohledal, tak byly vynalezeny v roce 1987). takže fakt mám k dispozici nové triky, jak z toho vyždímat trochu víc, než tenkrát dokázali oni...

    jinak letalo vážící 90kg tedy prostě reálné je (i když je velká otázka, jak křídlo zvládne různé zátěžové testy, ale opakuju: naděje vkládám do těch vzpěr...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "The design incorporated advanced synthetic materials with very high strength to weight ratios, including Kevlar, Nomex, Delrin, Teflon, and Mylar,". .... hmmm. Nerikal jsi, ze se modernim materialum chces vyhnout? Treba proto aby ses vesel do tech 200kCZK? 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, asi to budu muset postavit lehčí, než je nějaká DIY trojkolka svařená či sešroubovaná nejspíš z ocelových trubek...

    letadla v téhle váhové kategorii se vyskytly už na přelomu 70. a 80.let: co umíme dnes, jsou lehčí a účinější FV panely, lehčí baterie a výkonější elektromotory, se sinusovými řídícími jednotkami. to, co tehdy byl hi-tech či cutting edge, to by dnes mělo jít DIY (a ještě si pohrát s aerodynamikou podle nejnovějších poznatků, resp. oprášených historických - closed wing není nic zas tak nového..)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: lepsich parametru tim, ze vysantrocis starsi a mene dokonaly model? :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tímhle jsem tenhle klub otevřel, historicky. tehdy ovšem neměly k dispozici pořádné panely ani baterie. ale dík za odkaz, empty weight 90 kg a The plane's wings carried 16,128 solar cells yielding a maximum solar power of 3,800 watts dost přesně odpovídají mnou uvedeným číslům.

    já pouze chci dosáhnout lepších aerodynamických parametrů (např. využitím "closed wing") a mít na palubě trochu lithiových baterií dobíjených na zemi (které tehdy oni fakt použít nemohli). taky uvažuju asi 5x větší špičkový výkon motoru (pro zvýšení bezpečnosti a stoupavosti při letu na baterie)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: mě to holt nebude až tak "competition class", no. blabol. To ze je to soutezni kluzak je naprosto nepodstatny. Podstatny jsou ty parametry. Zase mlzis a klickujes.

    samotné trojkolky pro závěsné kluzáky váží třeba 15 kg, takže fakt tam moc rezerva není. - HAHAHAHA. Takze PATNACT KILO na celou konstrukci krome kokpitu?

    HAHAHAHA.

    dvouplošná koncepce mi umožní použít nosné trubky o menším průměru - no jasne. "nosne trubky o mensim prumeru", to je ta vec co te zachrani 8))))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Zalozim investicni fond s vynosem 500%/mesic a nulovym rizikem. Nerikam ze to bude jednoduchy. Hodne si slibuju od toho algoritmu (o kterym sice nedovedu nic blizsiho rict, ale to neva), asi by melo smysl vyzkouset to na modelu, ale jak uz asi tusite, nema smysl ten model zkouset v malym, musim do toho rovnou vrazit par mega, abych si vyzkousel jak funguje.

    Proste, LOL.

    A gossamer almatross je uzitecny cteni. Treba si nastuduj, jak zjistili, ze jakakoliv turbulence jim prudce snizovala ucinnost a jaky pozdavky na pocasi meli 8)) A kdyz nekde zjistis kolik stalo ho postavit, sem s tim, radi se pobavime 8))

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hezký, ale highly refined high performance, competition class glider .. u mě to holt nebude až tak "competition class", no. (viděl jsem teda rogala prodávat i výrazně levněji...)

    je to 30kg vč. potahu, u mě bez potahu křídla. je to hodně napjatý hmotnostní rozpočet, samotné trojkolky pro závěsné kluzáky váží třeba 15 kg, takže fakt tam moc rezerva není. pořád ale doufám, že dvouplošná koncepce mi umožní použít nosné trubky o menším průměru, než u jednoplošníku.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: mas uzasnou a dokonalou schopnost vytahnout ve vyvojove rade neco... ne zrovna aktualniho :) Skoda jen, ze to uz napadlo nekoho pred tebou... :D
    MacCready Solar Challenger - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready_Solar_Challenger
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: neříkám, že to bude jednoduchý. hodně si slibuju od těch vzpěr, asi by mělo smysl to vyzkoušet na modelu... ale doufám už tušíš, proč ten model pokud vůbec chci stavět, tak aspoň tak 4-5 m - abych si vyzkoušel to namáhání materiálu... 5m verze z dřevěných "špejlí", 20m verze z karbonových trubek.

    já ani nevím, jestli chci jít touhle cestou, nebo jestli to bude takhle velký: co když v nějakých simulacích či testech zjistím, že když bude rozpětí i štíhlost poloviční, že jsou aerodynamické vlastnosti zhruba stejné, ale mechanicky je to daleko jednodušší? potom by byla blbost řešit rozpětí 20m....

    mimochodem:
    MacCready Gossamer Albatross - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready_Gossamer_Albatross#Specifications_.28Gossamer_Albatross.29

    prázdná hmotnost 30 kg, plocha křídla víc než dvojnásobná proti tomu, co plánuju já :-) a pádová rychlost pod 30 km/h. takže: chci se dostat trochu nad šlapací latadla (člověk dlouhodobě dodá 75W, sportovec krátkodobě tak 300W... když mluvím o 2 kW solárního výkonu, je tam teda určitý margin, proti tomuto :-)

    podotýkám, že dnes mám asi k dispozici lepší materiály, než ze kterých byl Gossamer Albatros (zase ale chci získat certifikaci pro létání v ČR, že jo... tu by šlapací letadla dozajista nezískaly)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, ano. ale proto těch 40 kg je uvedeno extra. (navíc není nikde psané, že to musí být tak těžké, skutečného křemíku z toho bude jen asi 1/4, tedy 10 kg... kdyby se to zalaminovalo do nějakého lehčího a tenčího materiálu..)

    namáhání křídla asi myslíš během stání na ploše: za letu se samozřejmě zatížení rovnoměrně rozloží, křídlo bude lehčím trupem naopak namáháno zanedbatelně.

    JVCNC: to já taky. problém je, že u vrtulových motorů se prostě místo statického tahu udává výkon přenesný vrtulí (asi se to snáz měří, nevím... prostě se to tak dělá).

    tah 400N popravdě není tak extra závratný a nemyslím, že bude stačit, aby si s tím odstartoval
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    REDGUY: a jeste navic za stejnou cenu bez predchozich milionovych investic do technologii diky kterym je mozne tu cenu srazit diky seriovosti vyroby.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Coz je vlastne jeste vtipnejsi, kdyz si uvedomite, ze ten zavesnej kluzak nese jenom pilota (max 106kg), zatimco xchaosoplan nese pilota, motor (5kg) a baterie (15kg) a solarni panely (40kg). Cili, dvakrat vetsi letadlo, zhruba o polovinu vetsi naklad... stejna hmotnost konstrukce.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Jen tak pro pobaveni: vykonej, soutezni zavesnej kluzak vazi 30kg (stejne jako cela konstrukce xchaosoplanu), ma rozpeti necelejch deset metru (polovina co xchaosoplan), plochu kridla 12.5 m^2 (62% xchaosoplanu) a stoji zhruba 200000 CZK (seriovej).

    https://www.willswing.com/hang-gliders/t2c/
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: ovšem fakticky bez horního potahu křídel (ten budou tvořit ty FV panely) neprilis podstatne. Hmotnost plateneho potahu, nebo jeste lepe, potahu z nejake moderni folie je vyrazne nizsi nez FV. Samozrejme kompletne ignorujes fakt, ze vyrazne tezsi potah znamena vyrazne vetsi namahani kridla, to znamena ze ve srovnani s platnem potazenym kridlem musi byt jeho vnitrni konstrukce vyrazne pevnejsi a tim i tezsi. A dalsi fakt, kterej ignorujes, je mnohem vetsi krehkost FV clanku, takze zatimco u kridla potazeneho platnem nejake ohybani a krouceni zas tak nevadi, v tvem pripade to bude asi problem. Jak to vyresis? Aha, pevnejsi a tezsi vnitrni konstrukci.

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam