• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: proto je to taky pomocny motor, protoze slouzi pro dolet na letiste pripadne kdyz chces nabrat vysku, neslouzi pro vzlet. zavratny je ten pomer tah ku hmotnosti a to te zajima i u vrtuloveho letadla, u pistovych motoru a vrtule se udava vykon motoru protoze ten tah zavisi na vice parametrech, treba na vrtuli a tah u vrtule se meni s otackami, s tim se meni i potrebny kroutici vykon, a ten je u motoru promenlivy s otackami podle momentove otackove charakteristiky motoru. u dospelejsich letadel se pouzivaji vrtule s promenlivim natocenim listu, prave aby dosahli optimalniho vyuziti motoru pri jeho optimalnich otackach a krouticiho momentu (hint, vykon se sklada z otacek a momentu), optimalni otacky jsou promenlive s ohledem na vysku teplotu a vlhkost vzduchu.

    nakonec z toho vseho dostanes tah pri optimalnich otackach (i elektromotor ma optimalni otacky), hint2: tah je to co pohani letadlo dopredu, a protoze potrebujes vsechno maximalne lehke, tak te u pohonu ze vseho nejvic zajima prave pomer tah/hmotnost, u te turbiny je ten pomer 10:1, kdyz k tomu pridame 50 litru paliva tak bude celkovy pomer 1:1, myslis ze se s FV soustavou dostanes aspon na 1:10 (tzn 1kg tahu na 10kg hmotnosti) ? cim budes mit pohon tezsi, tim budes muset mit i tezsi celou konstrukci a ty to chces delat presne obracene.

    btw tech 200k kc ti nebude stacit ani na certifikace, s rozpoctem jsi v minusu driv nez by jsi koupil prvni sroubek
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    přemýšlím, že bych si tu kapotáž koupil dopředu na lehokolo :)
    Motorová rogala, Motorové rogalo CROSS 5 SPORT, podvozky pro rogala
    http://www.rogalo.info/rogalo-blatniky-kolecka-kapotaz-pristrojove-panely.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no to právě uvidíme, no.

    DANYSEK: ne, ale než udělám výkresy, tak by nebylo od věci zjistit, jestli požadovaný materiál seženu, ne? tím, že monokok bude jen kokpit, ale křídlo bude řešené poměrně konvenční technologií (akorát trubky budou uhlík místo dural), tak by to nemělo být tak drahé, jako celolaminátově větroně (navíc třeba s uhlíkovými vlákny). čím to potáhnu zespoda, to ještě nevím (potravinářská folie asi stačit nebude :-))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nepodsouvej mi, co jsem neřek No tak ja ocituju co jsi rekl, ok?

    [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] klouzavost (resp. L/D, což je z praktického hlediska ve většině případů to samé) nezávisí na rychlosti, ale jen na plošném zatížení křídla.

    A ted najednou rikas při konstantním plošném zatížení křídla se při změně rychlosti ale změní klouzavost.

    No nevim, me to prijde jako pravy opak. Ale ocenuju ze sis to KONECNE nastudoval a po ctyrech letech si to zda se konecne pochopil. Jen se obavam, za jak dlouho se zase zresetujes a vratis se k ty neuveritelny pitomosti, co jsi napsal puvodne. Protoze chapej, s clovekem, kterej na jednu stranu nechape ani tak elementarni veci, ze se o nich pise v prvnim odstavci prislusnyho clanku wikipedie a zaroven si mysli, ze dokaze navrhnout spickovay solarni letadlo, je dost tezky jednak jinak nez jako s idiotem 8)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: dusledne v leze se to bude fakt dobre pilotovat :)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jeste nemas vykresy a uz objednavas material? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: je to jinak: při stejné klouzavosti a různém plošném zatížení křídla poletíš různě rychle. při konstantním plošném zatížení křídla se při změně rychlosti ale změní klouzavost (protože změníš mj. úhel náběhu křídla)

    nepodsouvej mi, co jsem neřekl: každý design letadla dosáhne optimální klouzavosti při jiné rychlosti a navrhnout letadlo aby mělo max. klouzavost při takhle nízké rychlosti nebude snadné (fakticky půjde o to maximálně stáhnout čelní průřez cockpitu, tedy letět důsledně vleže, a tak)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Custom Carbon Fiber Tubes
    http://www.carbonfibertubeshop.com/custom.html
    Max Tube Length: 90"
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Aha. Takze zase zmena a vracis se k tem modernim materialum? A jakpak to bude s cenou?

    A prosim, fakt odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] . Nebo chces aby si tady vsichni mysleli, ze jsi za ctyri roky vysvetlovani fakt nepochopil, jak to s tim L/D je?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ty dlouhe roky vyvoje a testovani, navenek reprezentovane novejsimi modely se vyporadavaji s nedostatky, o kterych se "na wiki" psat treba vubec nemusi.
    Ale jo, pokud chces opakovat omyly historie... :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: potřebuju jen sehnat dodavatele, který je dělá delší než 1m :))
    Topmodel CZ - Uhlíkové trubky
    http://www.topmodelcz.cz/index.php?desktop=eshop&set_menu_eshop_id=170
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: teď nechápu kam míříš: v době kdy létal MacCready Solar Challenger např. neexistovaly lithiové baterie a podle všeho ani MPPT regulátory (co jsem dohledal, tak byly vynalezeny v roce 1987). takže fakt mám k dispozici nové triky, jak z toho vyždímat trochu víc, než tenkrát dokázali oni...

    jinak letalo vážící 90kg tedy prostě reálné je (i když je velká otázka, jak křídlo zvládne různé zátěžové testy, ale opakuju: naděje vkládám do těch vzpěr...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: "The design incorporated advanced synthetic materials with very high strength to weight ratios, including Kevlar, Nomex, Delrin, Teflon, and Mylar,". .... hmmm. Nerikal jsi, ze se modernim materialum chces vyhnout? Treba proto aby ses vesel do tech 200kCZK? 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, asi to budu muset postavit lehčí, než je nějaká DIY trojkolka svařená či sešroubovaná nejspíš z ocelových trubek...

    letadla v téhle váhové kategorii se vyskytly už na přelomu 70. a 80.let: co umíme dnes, jsou lehčí a účinější FV panely, lehčí baterie a výkonější elektromotory, se sinusovými řídícími jednotkami. to, co tehdy byl hi-tech či cutting edge, to by dnes mělo jít DIY (a ještě si pohrát s aerodynamikou podle nejnovějších poznatků, resp. oprášených historických - closed wing není nic zas tak nového..)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: lepsich parametru tim, ze vysantrocis starsi a mene dokonaly model? :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tímhle jsem tenhle klub otevřel, historicky. tehdy ovšem neměly k dispozici pořádné panely ani baterie. ale dík za odkaz, empty weight 90 kg a The plane's wings carried 16,128 solar cells yielding a maximum solar power of 3,800 watts dost přesně odpovídají mnou uvedeným číslům.

    já pouze chci dosáhnout lepších aerodynamických parametrů (např. využitím "closed wing") a mít na palubě trochu lithiových baterií dobíjených na zemi (které tehdy oni fakt použít nemohli). taky uvažuju asi 5x větší špičkový výkon motoru (pro zvýšení bezpečnosti a stoupavosti při letu na baterie)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: mě to holt nebude až tak "competition class", no. blabol. To ze je to soutezni kluzak je naprosto nepodstatny. Podstatny jsou ty parametry. Zase mlzis a klickujes.

    samotné trojkolky pro závěsné kluzáky váží třeba 15 kg, takže fakt tam moc rezerva není. - HAHAHAHA. Takze PATNACT KILO na celou konstrukci krome kokpitu?

    HAHAHAHA.

    dvouplošná koncepce mi umožní použít nosné trubky o menším průměru - no jasne. "nosne trubky o mensim prumeru", to je ta vec co te zachrani 8))))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Zalozim investicni fond s vynosem 500%/mesic a nulovym rizikem. Nerikam ze to bude jednoduchy. Hodne si slibuju od toho algoritmu (o kterym sice nedovedu nic blizsiho rict, ale to neva), asi by melo smysl vyzkouset to na modelu, ale jak uz asi tusite, nema smysl ten model zkouset v malym, musim do toho rovnou vrazit par mega, abych si vyzkousel jak funguje.

    Proste, LOL.

    A gossamer almatross je uzitecny cteni. Treba si nastuduj, jak zjistili, ze jakakoliv turbulence jim prudce snizovala ucinnost a jaky pozdavky na pocasi meli 8)) A kdyz nekde zjistis kolik stalo ho postavit, sem s tim, radi se pobavime 8))

    A prosim, odpovez na [ REDGUY @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hezký, ale highly refined high performance, competition class glider .. u mě to holt nebude až tak "competition class", no. (viděl jsem teda rogala prodávat i výrazně levněji...)

    je to 30kg vč. potahu, u mě bez potahu křídla. je to hodně napjatý hmotnostní rozpočet, samotné trojkolky pro závěsné kluzáky váží třeba 15 kg, takže fakt tam moc rezerva není. pořád ale doufám, že dvouplošná koncepce mi umožní použít nosné trubky o menším průměru, než u jednoplošníku.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: mas uzasnou a dokonalou schopnost vytahnout ve vyvojove rade neco... ne zrovna aktualniho :) Skoda jen, ze to uz napadlo nekoho pred tebou... :D
    MacCready Solar Challenger - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready_Solar_Challenger
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam