REDGUY: no, když se zkrátí rameno páky, na které jsou ocasní plochy, musím zvětšt jejich plochu (toto u mě platí min. pro VOP). vzduchu by tam měl proudit dostatek. obecně tandemová křídla jsou říditelná... (ale kdyby to nemelo žádný háček, budou se asi používat častěji)
s tím těžištěm jsem samozřejmě kritiku čekal, a na oplátku tedy dodávám - co ty víš, kde bude těžiště? není tam nakreslené, kde bude těch 15 kg baterií, mám tam k dispozici dost dlouhou páku, abych mohl těžiště posunout přesně tam, kde potřebuju (ostatně jsem vysvětloval, že je to ilustrace)
představuju si, že by vnější (negativně šípovité) části uzavřeného křídla vytvářely vztlak, ale VOP by už byla symetrická a při neutrálním nastavení by žádný vztlak nevytvářela.
(ve skutečnosti není žádný skutečně pádný důvod, aby spodní plocha nebyla pro změnu pozitivně šípovitá - ostatní closed wing designy to tak mají a dokonce by se asi i lépe přenesla hmotnost pilota na konstrukci křídla... dal jsem přednost tomu přiblížit spodní plochu k těžišti... ale tohle by se už muselo pořádně zanalyzovat, jaké momenty tam vznikají při jakém úhlu náběhu ... v podstatě asi dám nejdřív přednost tomu rozbít několik modelů, než si do toho sednu :-) ...jo už vím - spodní plochu jsem nechal kolmou na trup kvůli 40ti místné verzi s VTOL schopnostma :-) to ale asi není úplně dobrý důvod dát to i na ultralehkou verzi... další možnost taky je, že štíhlost spodní plochy bude menší, absolutní plocha větší a že tedy bude vytvářet i většinu vztlaku... )
taky by se rozdíl v geometrii obou ploch dal využít k tomu, že dají maximum vztlaku při různých rychlostech, tzn. při malé rychlosti se zhorší klouzavost, ale pokud člověk trochu zvedne čumák (pomocí VOP), doplachtí to bezpečně a pomalu na zem, při větší rychlosti poskytne horní plocha více vztlaku i a VOP bude moci být ve zcela neutrální poloze a nevytvářet vztlak)
všechny T - ocasní plochy mají ten problém, že při zvednutí čumáku se můžou dostat do turbulence za křídlem a ztrati účinost (ruské tryskáče takhle padaly). tohle u mě řeší právě ta negativní šípovitost horní plochy - při žádném úhlu náběhu celého letadla by neměla být nikdy celá horní plocha v turbulenci za křídlem a mělo by to tedy mít tendenci se samo vrátit do klouzavého letu (i při příliš malé rychlosti na to, aby to šlo ocasníma plochama řídit... v podstatě je žádoucí, aby se to letadlo v neřízeném letu chovalo tak trochu jako padák :-)