• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: ééé, ne způsobená, vypadla mi půlka věty...

    "tuhost křídla a odolnost vůči poryvům způsobeným stopavým proudem"

    nebo tak nějak, sorry :-)

    zajímá mi, jaký je maximální akceptovatelný průhyb křídla, nebo na jaké zatížení by se to testovalo při testech letové způsobilosti: můžu si zkoušet poskládat pár trubek a věšet na ně pytlíky s pískem, ještě než kamkoliv poletím...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: "ta tuhost způsobená stoupavým proudem" O.o Coooo ?! dokážeš si představit, co by s tvým křídlem udělal klesavý proud? =D to by se ti z křídel stal brzdný pruh látky! ^ ^

    Stoupavý proud ti nezpůsobuje žádnou tuhost!! Ale naopak je schopný tě kopnout do zadku stejně, jako když vjedeš autem do pořádnýho výmolu (pořádnýho na český poměry) a to je jenom síla přenášená z křídla na trup letadla.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    OMNIHASH: tak výkon můžeš snížit tím, že koupíš čínskej měnič a dáš tam míň baterií, ale ten tvuj motor je rozhodně menší na celkové rozměry potřebné na zástavbu a i na hmotnost ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: jednoduše, to letadlo musí být navržené tak, aby s 3 kWh baterií (tzn. asi 6x kapacita baterie běžného elektrokola, které i bez asistovaného šlapání na rovině ujede min. desítky km...) uletělo při vodorovném letu (bez stoupání) a bez asistence fotovoltaiky (opět: téměř nikdy nebudeš létat když bude zcela zataženo nebo noc, takže vždy panely tu bilanci nepatrně zlepší) vydrželo ve vzduchu 40 minut.

    toto jednoduše možné je: nikdo neříká, že to bude snadné, dost možná to nebude tak levné, jak dnes fantazíruju - ale není to nemožné, dostatečně lehké letadlo s dostatečně vysokou klouzavostí by si mělo vystačit s 2 kW pro vodorovný let. kdybys debatu sledoval...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ruppert_Archaeopteryx
    http://www.ruppert-composite.ch/rokdownloads/public/archaeopteryx/kataloge/Electeryx-Flyer_eng.jpg

    toto je nesrovnatelný s jakýmkoliv padákem nebo rogallem, a výkon elektrického motoru (někde o tom píšou podrobně) je v podstatě k smíchu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: ne. padák i rogallo jsou sice lehké, ale mají relativně špatné L/D ratio (rozhodně oproti např. motorovým kluzákům: typické rogallo nebo padák v oblasti 10:1, ultralehké kluzáky běžně přes 20:1, profi kluzáky 30:1 ale ty jsou zase těžké a rychlé...). U rogall i padáků potřebuješ větší výkon v přepočtu na jednotku hmotnosti, abys udržel vodorovný let.

    Nápověda: Nejslabší výkon "motoru" v historii měla bez debaty šlapací, lidskou silou poháněná letadla - a to rozhodně nebyly paraglidy ani rogalla. Nad touto kategorií dále existovaly stroje, které dokázaly odstartovat s cca 2 kW maximálního výkonu (ovšem tam je otázka, na kolik šlo ten výkon stáhnout při vodorovném letu...) a ani to nebyly paraglidy a rogalla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: ano, tak třeba ta tuhost způsobená stoupavým proudem mi zajímá. spočítat to neumím a samozřejmě hledám někoho, kdo to umí (hodně si slibuju od těch vzpěr mezi horní a dolní plochou, v tomhle ohledu)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    TEAPACK: myslel jsem nejmenší v rámci výkonu, prostě menší motorizaci než rogalo už může mít snad jenom padák.


    XCHAOS: tak si najdeme specifikaci, ujostíme, že se do motorvý verze montujou motory Hirth F33s výkonem 28 koní. To ti přidá možná další dvě minuty letu... hele, řekni, že si zase děláš prdel a nechceš tu vážně rozjíždět debatu o tom, co je špatnýho na letadlu letícím rychlostí akčnějšího cyklisty, kterýmu dojde palivo za deset minut?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK:

    1) pokud se bavíš o vnitřní konstrukci křídel, jistě. pokud se bavíme o vzpěrách, tak tam bude hrát roli čelní průřez, kvůli odporu vzduchu. (to je asi tak jediné, čím jsem si jist - jinak žádný expert na trubkové konstrukce samozřejmě nejsem)

    2) ok, dural, proč ne...ale bojím se, že by mi to hmotnostně nevyšlo. 30 kg na samotný drak letadla je fakt děsně málo (bez motoru, baterií a vrchního potahu křídel... ale zase s kokpitem a kolečky a řídícími plochami). tolik může vážit i těžší kolo, a já chci rozpětí 10m (ve verzi v0.2). takže ono to bude skutečně na hranici možností

    3) teď se bavíš o FV? tam těch 100W je relativně konzervativní odhad, nominální účinnost může být 22%, u komerčních flexi panelů, a insolace v létě může být přes 1kW/m2. když tak linkni, co si počátal - kvůli intenzivnímu tapetování klubu nejvášnivějším debatérem ledacos odrolovalo...
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: znám, a co jako? Jakou to má vypovídající hodnotu pro tvuj projekt? pomůže ti to spočítat správně potřebnou plochu křídel? nebo potřebnou tuhost křídla, aby to zvládlo poryv způsobený stoupavým proudem?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TEAPACK: a co teprve tohle, tohle video znáš? (v historii klubu už proběhlo, ale ty jsi tu relativně nový)
    SUNSEEKER II. at Lesce
    https://www.youtube.com/watch?v=AkcT6DMykeQ
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: no, při startu je vidět, že je to velmi nestabilní a pilot měl co dělat, aby to vypadalo jako slušný vzlet.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: ano, sám jsem to psal: jde o dobu letu na plný výkon, ovšem. tedy max. stoupání. 7*60 sekund, to znamená vystoupat na baterky do max. cca 400 metrů, je to tak. pak už je třeba letět solárně (a nejlépe ani nestoupat tak daleko)

    teď ale druhá varianta: odstartoval jsem, podařilo se mi najít termiku a vystoupat a hodinu plachtit. mezitím se baterie nabila, a teď jsem schopen vodorovného letu s výkonem 2 kW (i když slunce mezitím kleslo, např. pozdě odpoledne). mám nabitou 3kWh baterii, a jsem tedy schopen až 40 minut vodorovného letu rychlostí kolem 40 km/h, tedy jsem schopen doletět třeba 25 km zpátky na letiště.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: "kapacita baterie pro start bude 3 kWh. Tuto kapacitu baterie spotřebuju pro start a stoupání, to se musí odečíst... " A jakou rychlostí, jak dlouho, jak rychle a do jaké výšky chceš stoupat? O.o
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: mno, rogala mají trochu horší klouzavost, než to co plánuju (kdyby to tak nebylo, tak prostě budu uvažovat o solárním rogallu a basta, že). ale jinak přesně s tímhle počítám, akorát v elektrický verzi.

    (jinak letadla se skutečně stavěla tak od 6-8 kW max. výkonu... pod tenhle výkon je to skutečně spíš cirkusové představení, než nějaké bezpečné létání)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    [ ABDULAH @ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ]
    e Gull electric ultralight aircraft, 40 HP for less $ than a comparably powered gas engine.
    https://www.youtube.com/watch?v=ogx48kBEgQU
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    OMNIHASH: frézovali jsme do EPOSu žebra na menší motor ;-) ale výkon měl někde kolem 80KW a včetně příslušenství (bez baterií) má cca 20kg.
    fotka rovnou od kluků ze stránek:
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    XCHAOS: Ehm... ty nechceš používat trubky o menším průměru, ale menší tloušťce ;) průměr trubky můžeš měnit řádově a její hmotnost stejně může zůstat stejná, jen bude mít tenčí nebo tlustější stěnu...

    XCHAOS: "či sešroubovaná nejspíš z ocelových trubek..." ocelový trubky se nepoužívají už veeeeelmi dlouho... už kdy jsem byl kluk, tak jsem s dědou odlévat duralový části na rogalo... Hint: i dneska nemusí být všechno jen z karbonu, ale i z duralu ;)

    XCHAOS: "dostaneš průměrně 100W z 1 m2 (optimální maximální výkon až 200 či víc W" -> A na to jsi přišel jak? to jsi rychle zapomněl, co jsem ti tu předminulej tejden počítal?! jsi řádově jinde...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    OMNIHASH: jo sorry, baterky jsou jenom 3 kWh, takže 7.5 minuty.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Jenom bych to lehce usadil do reality: tohle je asi nejmenší leteckej motor, co sem kdy viděl - bágl s vrtulí. Používá se k nejmenším rogalům,žádný boxed tandem wingy, jenom dvě trubky s plachtou. Má výkon 33 koňů, tedy 24 kW. Tvůj solární letoun je tedy schopnej 20 minut letu na max, než mu dojdou baterky...

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK:
    DANYSEK: v roce 2017 plánuju vydržet cca 10h denně, 3 týdny po sobě na tomhle:
    AZUB BIKE - AZUB MAX - ležaté kolo
    http://www.azub.cz/lezate-kolo-lehokolo-azub-max/
    a ještě u toho budu muset šlapat (letošní vítěz na tom vydržel až 15h denně, já doufám ve vyšší průměrnou rychlost, takže méně hodin čistého času na kole)

    proti tomu nevypadají 3h ve vzduchu jako úplně extrémní problém (víc to podle dosavadních kalkulací nevypadá, takže pokud si pilot neprodlouží dolet plachtěním, v kombinaci s dobíjením baterie během klouzavého letu, tak dolet bude spíš 120, než avizovaných 160 km...). posunout se za den o víc jak 100 km je každopádně důležitá psychologická hranice (pod 100 km mě to sralo, nad 100 km už člověk "viděl kus světa", a zvlášť při pohledu ze vzduchu to asi bude celkem příjemné, posunout se aspoň o těch 120 a nakouknout za další kopce)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no člověče, moje dosavadní zkušenosti tomu nenapovídají. před tím, než jsem poškodil solární panely na kole, se produkce z cca 2 m2 blížila 900 Wh za den (vyjímečně to bylo přes 1 kWh, ale to už musely být extra dobré podmínky). Vyšší produkce souvisí kupodivu s tím, že panely jsou v pohybu a jsou chlazení proudem vzduchu (to chci zlepšit evaporativním chlazením - klasický příspěvek termodynamice od Kelvinova současníka Járy Cimrmana - mokrý hadr)

    Tzn. jestli letadlo bude mít 10x tolik plochy panelů, co kolo (plné oslunění bude záviset na vhodném úhlu, ale zase na nebi nestíní stromy a s mraky to bude +/- podobné, ovšem letadlo se zase bude hůře "naklápět" za sluncem - jak na zemi, tak za letu.)... tak mimo dny kdy vysloveně přechází fronta můžu počítat asi s 9 kWh. kapacita baterie pro start bude 3 kWh. Tuto kapacitu baterie spotřebuju pro start a stoupání, to se musí odečíst... tzn. pořád je tu ale cca 6 kWh, které vyrobím asi tak přes poledne, někdy od 11 do 15h, a které by měly stačit cca na 3h vodorovného letu (ovšem to předpokládá nejhorší možný případ, že za den nechytím ani jedinou termiku a nenastoupám nic jako kluzák...)

    Jako ono to solární kolo mělo větší vypovídací hodnotu, než to na první pohled vypadá: samozřejmě, už jen tím, když bych chtěl jet 40 km/h místo 20 km/h bych potřeboval jen na překonání odporu vzduchu 4x tolik energie (protože v roce 2017 chci jet na lehokole, tak dejme tomu jen 2x tolik energie, ale letadlo bude mít min. takový odpor jako letošní neaerodynamické ne-lehokolo). Já ovšem nechci 4x tolik, ale 10x tolik energie.. takže prostě ... je to těsné, ale není totak, že bych pracoval s nulou a že by výkon dnes dostupných FV panelů během typického letního dne byl nějak zanedbatelný.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam