• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: bambusové/levné karbonové kolo vyrobené mým konstrukčním postupem - hmmmmm. Chapu spravne, ze chces _cely_ kolo vyrabet z bambusu nebo prefab uhlikovejch trubek? Jako vcetne ramu? Opravdu? Pokud ano, tak kdy? Za pet let? Nebo driv? Protoze na to jsem _fakt_ zvedavej 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A zase: zadny argumenty, jen nafoukane "jen pockej, jednou se ukaze ze mam pravdu". Uz to zacina bejt docela trapny 8))

    zkoušel jsem to dost dlouho, abych věděl, že jsem na správné cestě - no urcite. Dvoumetrovej kus solaru privazanej na hromadku bambusovejch trubek, to urcite dava presnou a spolehlivou predstavu o tom, jak budou vypadat dve destimetrovy kridla nad sebou 8))) (a kdyz ne, neni to tvoje chyba, ale tech osklivejch predpisu, ktery ti hazej klacky pod nohy) 8)))

    Mimochodem, mam tak trochu pocit, ze co se delky tyce, tak na xkole bylo vic vzper, nez kolik jsi zatim maloval na xchaosoplan 8))) Coz mi pripomina - o vikendu jsi sliboval nejakej obrazek. Z toho tak trochu seslo? Protoze kreslit obrazky je slozitejsi nez chvastani "jen pockejte, jednou uvidite ze mam pravdu"? A navic to dava moznost ukazovat, co vsechno je v tvych predstavach blbe?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: popravdě... troluj si jak chceš, ale budeš se muset smířit s tím, že postupně se nějakých věcí dožiješ, že budou buď tak, jak to píšu (nebo že něco z toho dokážu dokonce já sám)

    třeba u toho tebou vysmívaného "lešení": ano, zkoušel jsem to dost dlouho, abych věděl, že jsem na správné cestě. směj se tomu jak chceš. nakonec to bude jezdit (bambusové/levné karbonové kolo vyrobené mým konstrukčním postupem), později i létat (můj solární ultralight). a (pokud by byly problémy s regulací v téhle zemi, bude to dostatečně lehké a skladné, abych s tím mohl popojet někam, kde tolik neregulují, když se člověk snaží neškodně přizabít...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: hmm, vyrobený z čínské uhlí určitě stopu zanechá. proto taky mluvím o tom, že mi jde o autonomní mobilitu :-) ale minimálně udělám míň hluku a smradu (diskutabilně, smrad ten solární panel vytvořil někde jinde, když ho vyráběli.. ale stejně tak můžu říct, že byl vyroben třeba pomocí té či oné čisté energie, jako si to může namlouvat někdo, kdo dobíjí elektromobil...)

    hmm, těžko říct, fakt. pokud by solární letadlo vydrželo bez poškození v provozu několik let, tak ta stopa bude proti letadlu se spalovacím motorem zajímavě nízká (ostatně.. už kvůli nízké účinnosti pístových motorů!!!)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: to je slovo, co by se mělo správně používat místo přívlastku "ekologický" (ekologie je seriozní věda o vztazích v ekosystémech, životní prostředí je zase něco v čem reálně žijem a nemáme v tomto moc na výběr... a tedy asi poměrně oprávněně politické téma). možná "enviroNmentální", hm, nevím. anglismus.

    no nic. co tady vlastně čekám.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: kdyz uz jsme u tech enviromentalnich dopadu, muzeme klidne spekulovat o tom, jakou uhlikovou stopu zanecha takovy solarni panel. Jeho ucinnost v case klesa (musi se casem obmenit). Panely se musi take nekde z neceho vyrobit a na misto uziti dopravit dopravit. A specielne ty "levnejsi" cinske na tom zrovna dobre nejsou - jasne, jen to "smrdi" jinde.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: lešení, který vydrží aerodynamický síly při 67 km/h (z kopce) asi trochu jo, nemyslíš? Ne, nemyslim. Material, rozmery, aerodynamickej odpor, pevnost, hmotnost, a tak dale. To je zase tvuj blabol typu "Amazon pouziva tandem wing, to znamena, ze jsem mel pravdu se svym navrhem, kterej je kompletne a naprosto odlisnej, ale taky pouziva tandem wing." Vzit dve zasadne odlisny veci, ktery maji spolecnej jeden malinkej detail a na jeho zaklade tvrdit, ze jedna nejak dokazuje druhou, je proste idiotske.
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS: co je to ENVIROMENTALNI?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BURAN: jako jo a ne. vynálezce samozřejmě nejsem, a to, že nedělám nic novýho, ale jen napodobuju, co už někdo předvedl, tu zdůrazňuju celou dobu.

    ve srovnání s cestou low-cost aerolinkama a cestou do hotelu je ale cesta DIY postaveným dopravním prostředkem pod stan přeci jen trochu o něčem jiném. (a minimálně musíš uznat, že DIY dnes v drtivé většině kašle na enviromentální dopady, a naopak enviromentální politika dnes jde jen málokdy cestou nějakého vlastního vývoje... a spíš požaduje byrokratické regulace, kterým se mají přizpůsobit korporace nějak plošně, na vlastní náklady...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no jakýkoliv lešení ne, ale lešení, který vydrží aerodynamický síly při 67 km/h (z kopce) asi trochu jo, nemyslíš?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hele, tedka fakt nevim jestli si delas srandu nebo to myslis vazne, tak se pro jistotu zeptam: chces rict, ze bambusovy leseni na xkole ma nejakou podstatnou relevanci pro konstrukci xletadla? Nebo je to zase jen takovy non sequitur abys rychle zamluvil nepohodlny otazky?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: jo, a to bambusové lešení - resp. způsob jeho spojení dohromady - cestu kupodivu přežilo. (no ale zase přímo ty hadicové spojky na karbonové trubky fakt používat nebudu :-))
    BURAN
    BURAN --- ---
    XCHAOS:
    "Závislost na centralizovaných civilizačních technologiích před námi obecně uzavírá "nové obzory" - prostě vždy s tím dojdeme jen tam, kde už pro nás někdo připravil danou úroveň luxusu a naúčtoval si jí."

    ty svym pristupem tohle podporujes na 100% - jelikoz jsi zatim nic noveho nevymyslel, jen kupujes uz hotove veci (ktere nekdo pripravil a uctuje si za ne) a lepis je dohromady. invence nula.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: low-cost aerolinky neřeší, že "i cesta může být cíl" - opravdu si myslis, ze existuje nejaka obchodne vyznamna skupina lidi, pro kterou by "cilem" mohlo byt stravit ctrnact dni ctyri hodiny denne namackanej jak sardinka v extremne nepohodlny kabine letadla, ktery se pohybuje rychlosti trenovaneho cyklisty a _mozna_ (pokud mas kliku na pocasi) te za tu dobu dopravi na Jadran a zpatky? Tohle je tvuj "business plan"?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: už jste trochu viděli - wut? Co jsme podle tebe videli? XKolo s bambusovym lesenim? Srsly? Nebo myslis neco jinyho?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no ano... mám něco už trochu otestovaný a chci to otestovat víc. dá se spíš říct "už jste trochu viděli a uvidíte víc".

    REDGUY: ale pitomost. low-cost aerolinky neřeší, že "i cesta může být cíl". lidi si budou doma u compu hrát flight simulator apod. a pak se spokojej s výletem k moři nízkonákladovkama, jasně...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    REDGUY: ledovec se sjezdovkou to pry jisti :-D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Nabídnout lidem výlet přes Alpy k moři za 7 dnů tam a 7 dnů - a mimochodem - pres Alpy? S mizernou stoupavosti a extremni citlivosti na pocasi? Jasne, to zni fakt bezpecne 8))) A ted mluvis o kterym svym blabolu? Tom s rozpetim 200 metru? Kde by v tech Alpach nouzove pristaval?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a opet, zas a znova... predstava, ze generalka se tyka jen motoru je sama o sobe zcestna :D Asi te to prekvapi, ale i vetron (a dalsi bezmotorove letajici zarizeni) se musi v pravidelnych intervalech servisovat - a zadarmo to neni.
    Mimoto, on i elektromotor nejakou tu udrzbu potrebuje. Elektricka zarizeni obecne tez podlehaji pravidelnym revizim a nedelam si iluze o tom, ze elektrinou pohanene letadlo bude mit v tomto smeru nejakou vyjimku.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    REDGUY: LEGO! :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: nízká pádová rychlost sama o sobě bezpečnost letu nesníží - dalsi ukazka toho, jak rikas neco, co je sice technicky vzato pravda, ale vzhledem k tomu, cos vynechal, je to v lepsim pripade zavadejici, v horsim lez: nizka padova rychlost bezpecnost letu vskutku nesnizuje. Ale cestovni rychlost tesne nad padovou uz ji snizuje zatracene, protoze staci fouknuti vetru, turbulence, o neco utazenejsi zatacka a jsi v prdeli. Takze, coz takhle nevynechavat to, co se ti nehodi?

    letadla se obecně nenavrhujou na nízkovou pádovou rychlost třeba proto... že by nikam nestihla doletět, než jim dojde palivo? - uhmmm... coz je samozrejme zase pitomost, protoze si pletes "cestovni" a "padovou" rychlost. A me zase nezbyva, nez premyslet, jestli to delas vedomne, nebo jestli jsi tak hloupej...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: (vezmi si, že na cestu si s sebou můžu vzít od každého průměru trubky jeden náhradní kus, vždy ten nejdelší, co je v konstrukci použitý - LOL. To urcite neudela diru do hmotnostniho rozpoctu. Nemluve o tom, ze jsem fakt zvedavej na to, jak budes ty uhlikovy trubky spojovat, aby ten spoj byl lehkej, pevnej a rozebiratelnej. Hadam ze odpoved je "uvidite", coz? 8)))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam