• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    DZODZO: Tady nekdo rozebira, proc je to pro atmosfericky pouziti jen hezka, ale neprakticka hracka: [ LYCO @ Vědci objevili ... Sláva zítřku! ]
    Jako obvykle, realita je mnohem slozitejsi, nez se xvizionarum zda 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: tak pochopitelně, hlavní aplikace bude stationkeeping družic na nízké dráze...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    200km letova hladina je pre komercne lety dost neprakticka, ake je tam planovane komercne vyuzitie? okrem teda nejakych spionaznych nonstop UAV?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: viz předchozí. Oběžná dráha 200 km je pro tento typ pohonu optimální. Co je nová informace je, že ionocraft je schopen vytvořit tah odpovídající udržení aerodynamického letu dokonce i při tlaku vzduchu u hladiny moře.

    Směrem vzhůru od 0 km do 200 km je asi určitá výška, při které je výhodnější z vrtulí přejít na atmosférický iontový pohon (nějakého druhu - asi v různé výšce různého). Přičemž tahle výška bude současně logicky asi nižší, než Kármanova hranice (cca 100-130 km, podle konkrétní aerodynamiky tělesa - jde o hranici, při které je rychlost aerodynamického letu už vyšší, než orbitální rychlost, což je současně i odpověď na jeden z tvých starších dotazů v tomhle klubu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ano, ale čím rychleji reakční hmotu posouváš, tím míň ji potřebuješ...
    Air-breathing electric propulsion - Wikipedia
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Air-breathing_electric_propulsion
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A ty premyslej o tom, co se stane, kdyz se dostanes do skorovakua a nasledne do vakua. "vicemene konstatni"? LOL 8)))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    No ale na phon letadla potrebujes nejakou protihmotu tech iontu, ne? Asi ti 100kg letadlo neposune 1kg iontu stejne jako 10kg, nebo se pletu? Zakon akce a reakce musi platit i zde
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to si tedy nemyslím, že zrovna v tomhle případě budu idiot já. jednak, v ionosféře nemusíš nic ionizovat, už to ionizované je. a druhak - přemýšlej nad tím, jak moc snadné je urychlit menší množství iontů v plynu o nízkém tlaku vs. větší množství iontů v plynu o vyšším tlaku.. vůbec bych se nedivil, kdyby řidší ionizovaný plyn stejně silné pole urychlilo na daleko větší rychlost...

    jsi to ty, kdo se tu furt vytahuje znalostma fyziky, tak vysvětli, jak jinak si to teda představuješ ty...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Výhodou tohohle pohonu by ale mohlo být, že tah bude víceméně konstantní bez ohledu na hustotu vzduchu, - Yup, porad idiot.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    K předchozímu: "About 3N/m^2 per the article".

    Tuším u solárního stratosférického letadla jsme operovali s čísly kolem 6/m^2. Výhodou tohohle pohonu by ale mohlo být, že tah bude víceméně konstantní bez ohledu na hustotu vzduchu, aniž by bylo nutné zvětšovat nějakou vrtuli nade všechny meze...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nízko u země jsou zřejmě vrtule efektivnější... ale pokud budeme chtít stoupat ze stratosféry výš, třeba až na oběžnou dráhu, tak...
    First Ever Plane With No Moving Parts Takes Flight - Slashdot
    https://science.slashdot.org/.../18/11/21/2224229/first-ever-plane-with-no-moving-parts-takes-flight
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Baterie? Ne solary? No tak to je to prd vizionar 8))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Asked if an electric airplane might be on his radar screen, Dyson gives a rare grin and says, “Yeah. I think electric planes — batteries and planes are important.”
    Dyson Doubles Down On Plan To Build An Electric Car (That Doesn't Suck) | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/...1/dyson-doubles-down-on-plan-to-build-an-electric-car-that-doesnt-suck/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The executive claims that they have achieved an energy density of “over 400 Wh/kg” compared to the new generation Li-ion battery cells having a capacity of 250 to 300 Wh/kg.
    China starts solid-state battery production, pushing energy density higher - Electrek
    https://electrek.co/2018/11/20/china-production-solid-state-batteries/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ha, no já odhaduju, že rozpětí stratosférických letadel bude aspoň zpočátku menší, než těch 18 km, pravda :-) jenže je fakt, že ti kdo věří na 18 km, už na rozdíl ode mě drží jeden rekord v dostupu říditelné vzducholodě...

    každopádně, kéž by debata skončila, kéž by! o nic jiného mi celou dobu nejde.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: ježišmarja, ty si tady chyběl...
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    olol
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: vůbec nechápu, jak to souvisí s "odhadováním" čehokoliv... - znovu a znovu a znovu: pred startem zavodu jsi odhadhoval hmotnost ramu, hmotnost kola, prumernou rychlost a celkovej vysledek: ve vsem jsi se nakonec ukazolo, ze ty odhady byly naprosto mimo a co se hmotnosti tyce, nemuzes se vymlouvat na vykon panelu.

    Debata skoncila, nedokazes odhadnout ani hmotnost blbyho kola, natoz stratosferickyho letadla 8))

    se mi nepodařilo vejít do limitů, které jsem si stanovil - nešlo o odhad, ale můj požadavek - a tady uz zase jednoznacne lzes. Nic o "pozadavku" jsi napsal, jasne jsi psal, ze to je odhad a ze proste to kolo bude tolik vazit, ne ze to je "pozadavek". Zase ukazujes, jak prolhanej zmrd jsi. Ale je treba ocenit, ze mas aspon tolik rozumu vzit mi pristup do solarne-kolovyho klubu, takze ted uz tvoje lzi nemuzu dokazat. Chytrej kluk 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kam se hrabu já se svými 200m rozpětí solárních letadel :-))
    "He says that their 18 kilometer long model would take 20 tons to orbit "
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JP Aerospace - to je do extrému dovedená myšlenka solárního pohonu letadel, která by pokračovala nakonec až na oběžnou dráhu (to jen pokud někomu přijde, že _moje_ vize jsou šílené - proti tomuhle jsou ale strašně při zemi... a připouštím, že o tomto projektu jsem slyšel dřív, než jsem s myšlenkou solárních stratosférických letadel přišel - tím pádem někteří tu myšlenku chybně považovali za "mojí", ačkoliv já vlastně žádné vlastní nápady nikdy neměl, vždy jsem sledoval nejzajímavější z nápadů, se kterými přišli jiní :-))

    Bylo by úžasné, pokud by to fakt bylo realizovatelné... což zatím asi není, ale pořád mi to přijde o několik řádů méně náročné na vlastnosti a objem použitých materiálů, než třeba kosmických výtah).

    Projekt trvá už strašně dlouho, ale evidentně se pořád nevzdávají:
    orbital mechanics - Is the "airship to orbit" mission profile feasible? - Space Exploration Stack Exchange
    https://space.stackexchange.com/questions/6548/is-the-airship-to-orbit-mission-profile-feasible
    Can Giant Airships Accelerate to Orbit (JP Aerospace’s Idea)? | The Lighter-Than-Air Society
    http://www.blimpinfo.com/airships/can-giant-airships-accelerate-to-orbit-jp-aerospaces-idea/
    She Flies! « JP Aerospace Blog
    http://jpaerospace.com/blog/?p=7121
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Z předchozího odkazu: A side note: energy density improvements in batteries have a much more significant impact to range than one might think. With an electric car, if you double the energy, you double the range. But with an electric aircraft, you far more than double the range. Not simply due to the fact that the first half-or-more of your energy is needed just to get up to cruising altitudes and velocities, either. Electric aircraft have a much higher altitude theoretical operating envelope than combustion-based aircraft, due to the lack of need to maintain sufficient pressure inside an engine to sustain combustion, and avoiding the problems that occur with trying to maintain combustion at ever-increasing airspeeds. Higher altitudes come with lower air densities; optimal speeds increase and energy consumption per unit distance drops significantly.

    ...což je ale přesně ten samý důvod, proč dávají smysl i solární letadla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Researchers Explore New Batteries To Power Electric Planes - Slashdot
    https://hardware.slashdot.org/...4/003221/researchers-explore-new-batteries-to-power-electric-planes
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam