• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: xvizionář tady prohlásil, že do výšky kolem 21-23 km by letadlo _samozřejmě_ stoupalo pomocí vrtulí Ne, xvizionar nic takoveho nerekl, xvizionar samozrejme zase lze. xvizionar sice rikal neco o tom, ze existuje vyska, pod kterou jsou lepsi vrtule, ale ani nahodou nic o tom, ze by tahle vyska byla "_samozrejme_ 21-23km". Xvizionar by si mel uvedomit, ze vsechny jeho blaboly jsou otady zaarchvivovany a ze se lze trivialne podivat treba na [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL) ] a jasne si tak dokazat, jakej je xvizionar prolhanej zmrd, kterej se zpetne snazi delat chytryho.

    A co to je za blabol s tou kinetickou energii? Chces rict, ze kdyz roste kineticka energie, tak pri konstatnim vykonu klesa zrychleni? To jako opravdu? Pri lidskejch, ne relativistickejch rychlostech?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: hmm, s tou drobnou nuancí, že xvizionář tady prohlásil, že do výšky kolem 21-23 km by letadlo _samozřejmě_ stoupalo pomocí vrtulí (což samo o sobě taky není jednoduché, protože konvenční Li baterie musí tvořit 1/3 hmotnosti jenom pro vystoupání do výše 7 km... a i solární letadla by musela nejspíš startovat potmě a na baterie - nejen když je pod mrakem - protože by musela podat svůj maximální výkon ve stratosféře během cca 6h, kdy je slunce pod nejlepším úhlem, a tak by tam musela dostoupat včas ... tudíž 400 Wh/kg solid state baterie mají samozřejmě význam i pro solární létání a ne že ne...).

    jinak na kosmo.cz se to řešilo v debatě o JP Aerospace a jejich Ascenderu. Mě teda přijdou, že jsou trochu větší blázni, než já. Ale spočítal jsem, že kdyby někdo chtěl během 6h zrychlit na 1.kosmickou (oběžnou) rychlost, tak průměrné zrychlení bude 0.3 ms^-2. Ale oproti raketám je to při konstantním výkonu (se kterým je u případného solárního pohonu nutné počítat) poměrně anti-intuitivní: zrychlení by na začátku muselo být daleko, daleko větší, než tohle číslo, protože s tím, jak kinetická energie roste se čtvercem rychlosti, bude to v průběhu zrychlování klesat (u raket, díky tomu, jak se postupně zbavují paliva a okysličovadla, je naopak na konci drány zrychlení největší)

    Tohle mi popravdě nepřijde reálné. Ale kdyby se solárnímu letadlu podařilo dosáhnout cca oběžné rychlosti Země (1600 km/h na rovníku, směrem výše na sever pak přiměřeně méně), tak skutečně může kontinuálně stoupat třeba několik dnů. Jediný problém by ovšem byl, že by se tím dostalo na nepříliš praktickou retrográdní dráhu :-)

    Na druhou stranu, pokud nemáme ambice dostoupat až na oběžnou dráhu... tak solární letadlo schopné letět směrem na Západ stejně rychle, jako se otáčí Země (což od určité zeměpisné šířky je dokonce podzvuková rychlost! i když zase ve stratosféře je rychlost zvuku nižší) by zajímavým způsobem obcházelo nutnost vláčet s sebou baterie pro let v noci a ještě je nabíjet... jediný háček by byl, že by se solární letadla z Ameriky do Evropy musela vracet kolem světa, přes Pacifik (tedy lety do Ameriky by byly snadné, ale dostat se z ní zpět by bylo časově náročné...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    já na to šel v životě špatně. nejdřív to chce postavit vícenásobně použitelnou raketu a sériově vyrábět elektromobily, a _potom_ až začít hulit trávu :-) viz Elon 7.září...
    [ XCHAOS @ Elon Musk (SpaceX, Tesla Motors, Solarcity, Hyperloop, Neuralink, Starlink atd.) ]
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    DZODZO: Tady nekdo rozebira, proc je to pro atmosfericky pouziti jen hezka, ale neprakticka hracka: [ LYCO @ Vědci objevili ... Sláva zítřku! ]
    Jako obvykle, realita je mnohem slozitejsi, nez se xvizionarum zda 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ion drive: The first flight
    http://www.youtube.com/watch?v=boB6qu5dcCw
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: tak pochopitelně, hlavní aplikace bude stationkeeping družic na nízké dráze...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Nic z toho neni relevantni k tvemu puvodnimu, nepodlozenemu blabolu o "vicemene konstantnosti" tahu. Tvoje obvykla taktika - placl jsi pitomost a nez bys to priznal, honem honem to zamaskovat linkama, kecama, fabulacema a placanim, ktere s tim puvodnim blabolem souviseji jen okrajove a v zadnem pripade ho nedokazuji. Klasika.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    200km letova hladina je pre komercne lety dost neprakticka, ake je tam planovane komercne vyuzitie? okrem teda nejakych spionaznych nonstop UAV?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: viz předchozí. Oběžná dráha 200 km je pro tento typ pohonu optimální. Co je nová informace je, že ionocraft je schopen vytvořit tah odpovídající udržení aerodynamického letu dokonce i při tlaku vzduchu u hladiny moře.

    Směrem vzhůru od 0 km do 200 km je asi určitá výška, při které je výhodnější z vrtulí přejít na atmosférický iontový pohon (nějakého druhu - asi v různé výšce různého). Přičemž tahle výška bude současně logicky asi nižší, než Kármanova hranice (cca 100-130 km, podle konkrétní aerodynamiky tělesa - jde o hranici, při které je rychlost aerodynamického letu už vyšší, než orbitální rychlost, což je současně i odpověď na jeden z tvých starších dotazů v tomhle klubu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ano, ale čím rychleji reakční hmotu posouváš, tím míň ji potřebuješ...
    Air-breathing electric propulsion - Wikipedia
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Air-breathing_electric_propulsion
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: A ty premyslej o tom, co se stane, kdyz se dostanes do skorovakua a nasledne do vakua. "vicemene konstatni"? LOL 8)))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    No ale na phon letadla potrebujes nejakou protihmotu tech iontu, ne? Asi ti 100kg letadlo neposune 1kg iontu stejne jako 10kg, nebo se pletu? Zakon akce a reakce musi platit i zde
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: to si tedy nemyslím, že zrovna v tomhle případě budu idiot já. jednak, v ionosféře nemusíš nic ionizovat, už to ionizované je. a druhak - přemýšlej nad tím, jak moc snadné je urychlit menší množství iontů v plynu o nízkém tlaku vs. větší množství iontů v plynu o vyšším tlaku.. vůbec bych se nedivil, kdyby řidší ionizovaný plyn stejně silné pole urychlilo na daleko větší rychlost...

    jsi to ty, kdo se tu furt vytahuje znalostma fyziky, tak vysvětli, jak jinak si to teda představuješ ty...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Výhodou tohohle pohonu by ale mohlo být, že tah bude víceméně konstantní bez ohledu na hustotu vzduchu, - Yup, porad idiot.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    K předchozímu: "About 3N/m^2 per the article".

    Tuším u solárního stratosférického letadla jsme operovali s čísly kolem 6/m^2. Výhodou tohohle pohonu by ale mohlo být, že tah bude víceméně konstantní bez ohledu na hustotu vzduchu, aniž by bylo nutné zvětšovat nějakou vrtuli nade všechny meze...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nízko u země jsou zřejmě vrtule efektivnější... ale pokud budeme chtít stoupat ze stratosféry výš, třeba až na oběžnou dráhu, tak...
    First Ever Plane With No Moving Parts Takes Flight - Slashdot
    https://science.slashdot.org/.../18/11/21/2224229/first-ever-plane-with-no-moving-parts-takes-flight
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Baterie? Ne solary? No tak to je to prd vizionar 8))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Asked if an electric airplane might be on his radar screen, Dyson gives a rare grin and says, “Yeah. I think electric planes — batteries and planes are important.”
    Dyson Doubles Down On Plan To Build An Electric Car (That Doesn't Suck) | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/...1/dyson-doubles-down-on-plan-to-build-an-electric-car-that-doesnt-suck/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The executive claims that they have achieved an energy density of “over 400 Wh/kg” compared to the new generation Li-ion battery cells having a capacity of 250 to 300 Wh/kg.
    China starts solid-state battery production, pushing energy density higher - Electrek
    https://electrek.co/2018/11/20/china-production-solid-state-batteries/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ha, no já odhaduju, že rozpětí stratosférických letadel bude aspoň zpočátku menší, než těch 18 km, pravda :-) jenže je fakt, že ti kdo věří na 18 km, už na rozdíl ode mě drží jeden rekord v dostupu říditelné vzducholodě...

    každopádně, kéž by debata skončila, kéž by! o nic jiného mi celou dobu nejde.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam