• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: tak řízení letového provozu má na starost velká dopravní letadla, se kterými není snadné uhnout, a která mířá všechna na několik velkých letišť.

    decentralizovaná letecká doprava by s sebou přinesla trochu jiné výzvy, a hlavně navíc jí lze rovnou vymýšlet pro éru automatizace, kdy by o sobě ta letadla věděla a kolizní dráhy řešila zcela automaticky...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: ale na toto im neskorcim: "Enabling a world where anyone can fly anywhere, anytime" - neviem co by na to povedalo riadenie letoveho provozu :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    World’s First All-Electric Air Taxi - The Lilium Jet
    https://www.youtube.com/watch?v=uGrAwc-cbrY
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tolik k VTOL penalty u elektrických letadel...
    Home - Lilium
    https://lilium.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: no celý tenhle klub je už několik let moje velké HA HA HA. Před 10 lety jsem byl za naprostého exota...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jak vypadá hodně lehké letadlo s přetlakovou kabinou, schopné letu ve stratosféře:
    Flight 62 video
    http://www.youtube.com/watch?v=cI0fPcEt8zw
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    sprav si screenshoty a potom az sa v buducnosti tieto prototypy pretavia do beznej dopravy, tak to sem postni ze HAAA HAHAHAHA HA HAAAA!

    IT Crowd - Clown laugh
    https://www.youtube.com/watch?v=O4vbMv9gbmM
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    dal jsem ti plusko, dej si taky a už budeš pouze -1 :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak je vcelku pozitivní, že z 19 lidí, co četl poslední příspěvek, mi nenávidí jen asi 3 (viz počet mínusů). To je dobrý začátek :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Charged EVs | Quantum Air orders 26 electric airplanes from Bye Aerospace
    https://chargedevs.com/newswire/quantum-air-orders-26-electric-airplanes-from-bye-aerospace/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: Tak hlavně, mě hmotnost baterií, potřebných pro vyšplhání letadla do cca 7000m, vycházela cca 1/3 hmotnosti letadla (počítáno pro naprosto ideální situaci - prostý rozdíl gravitačního potenciálu, v praxi by to bylo pochopitelně ještě horší). Pokud by se energetická hustota zdvojnásobila, tak pochopitelně podíl hmotnosti baterií klesl na 1/6, s čímž se už dá pracovat (tak např. SI2 by s takovými bateriemi býval mohl mít dvoumístnou kabinu a nejspíš obletět Zemi nonstop... možná to předvedou s SI3?)

    (počítám, že cca od 5000m by letadlo už naprosté většině situací bylo nad mraky a mohlo stoupat pomocí solární energie...)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    55kWh (použitelné malé auto) = 130kg baterek místo aktuálních 350kg (bolt). Dejte do toho 45kW motor (nevím proč Zoe má 80 či 100). cenu baterky za $80/kWh a máme použitelnou e-Felicii :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: asi budu muset sebrat některým lidem i read přístup :-)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    To se nám to tu ale rozmínusovatělo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://www.aurora.aero/odysseus-high-altitude-pseudo-satellite-haps/
    Teď ještě ubrat celonoční výdrž a přidat kabinu pro cestující :-)) Pravda, muselo by se to celé asi ještě o něco zvětšit... ale je to dobrý nástřel toho, jak budou budoucí solární letadla vypadat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The world of aviation told me it was impossible. So I had to turn to someone who did not know it was impossible, which was a shipyard. (Yes, the first airplane to fly around the world with no fuel was built by a shipyard.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: ok, no ja mel za to, ze nejaky pokles je tam tohle leto.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: je to článek o tom, že švédi méně létají, protože jim to přijde blbý a může za to Gréta. A podle všeho za to může nejmíň od půlky roku 2017.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam