GIOMIKY: ty se ale neustále tu diskuzi snažíš stočit někam zpátky ke stávajícímu paradigmatu, ale ani nechceš akceptovat pluralitu významů toho, co "peníze" znamenají.
Radikálové všech odstínů vlastně vždy aspirují k bezpeněžní ekonomice, i když z různých směrů. Utopičtí levičáci/socialisté a militantní komunisté/revolucionáři se liší v míře nenávistí a agrese vůči starému světu a lidem, který si s ním spojují. Autoritáři nostalgicky vzpomiínající po starých zlatých časech ale vlastně také peníze nemají na první místě. Voják dostává žold a dělník mzdu v penězích, jasně. Ale současně fašisté potřebují, aby měl dost ideálů, aby pro ně pokud možno pracoval a položil život i když peníze nebudou a bude jen byt a strava v rámci nějakého přídělového systému... protože to se tak ve válkách stává. Takže radikalismus je často spojený se systémem fungujícím mimo ekvilibrium dobrovolné směny: v utopické fázi jde o rozdávání přebytků, ve fázi krize o přídělový systém, ale racionalitu a schopnost plánování ze strany jednotlivce má být potlačena ve prospěch kolektivismu a podřízení se autoritě, která hlásí, kde je zájem kolektivu.
Abys rozlišoval, co je a co není zadarmo, tak musíš provozovat infrastrukturu dobrovolné směny. U nás ji zajištují nejen peníze, ale i některé nesamozřejmě věci, který supermarket s cenovkama odlišují od tureckého bazaru (ceny např. nejsou smluvní, ale pro všechny maloobchodní zákazníky existuje stejná cenová hladina, což je mimochodem stejně nesamozřejmá regulace, jako peníze samotné...)
Ve skutečnosti mi věř, že mým cílem není nic jiného, než osvobodit ty, kteří pracují 16 hodin za den, aby nemuseli. (Aby to bylo těch 8h a ještě si myslím, že pracovní týden by měl být kratší). ZP fakt není koncepce, která má donutit ty lidi pracovat ještě víc... ale prostě ty jsi zaměřen na jeden konkrétní úzký segment trhu a neřešíš celý zbytek okolo. Musíš vnímat trh jako celek...