• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SVAN: (Jasně, já na ty různý kroužky moc nejsem a myslim, že obecně se s nima dnes dost blbne, ale zajímavej kroužek o něčem, co dítě baví, neni samozřejmě nic špatnýho.
    Ale mimochodem nevim, jestli pro seznamování s přírodou je pro malý dítě optimální nějaký echtovní přírodovědec. Asi jak pro který. Novověká příroda je přece jenom dost specifickej způsob, jak se přírodě přibližovat a u malýho dítěte je podle mě prostě důležitější umět o zvířatka vzbuzovat zájem a porozumění pro ně než třeba koupat pod mikroskopem na jeho buňky. (Což samozřejmě neni nic proti tomu, že dobrej kroužek může existovat.)
    A mimochodem, jak obecně nemám pro skauting mnoho sympatií, párkrát už jsem se nestačil divit, kolik toho někteří lidé vědí třeba o rostlinách jenom proto, že kdysi do nějakýho takovýho "oddílu" chodili. A ještě jednou mimochodem, existuje třeba knížka Výpravy za dobrodružstvím od Miloše Zapletala, ke se dají nají imho docela zajímavé podněty pro poznávání přírody s dítětem (jsou tam myslím i nějaké návody na nějaké podivné "oddílové soutěže", ale nezabírají myslím nějak neúnosně moc papíru. :-) ))
    SVAN
    SVAN --- ---
    SKAFF: tak tenhle článek mě pobavil :)) ale souhlas! vypíchnu tři odstavce dva pro zasmání a třetí je dost zásadní protože to je přesně to co vnímám taky jako jediný možný průser.

    Takovým typickým omylem je představa, že domácí vzdělávání oproti školní docházce dětí příliš zatěžuje rodinu, že klade na rodinu zvýšené nebo dokonce enormní nároky. Opak je pravdou. Oproti otrockému courání dětí do školy je domácí vzdělávání určitě pohodlnější alternativou, velmi přispívá pohodové atmosféře v rodině a otvírá celou řadu možností. Je třeba zdůraznit, že je přirozené domácí vzdělávání pohodlnější a jednodušší nejen pro děti, ale hlavně pro rodiče. /Pokud se rodiče z domácího vzdělávání staví do role přetížených mučedníků, nevěřte jim - buď to dělají blbě nebo lžou./ Je sice pravda, že děti doma vzdělávané díky nesrovnatelně vyšší efektivitě vzdělávacího procesu je zákonitě nutné vytěžovat řadou nadstandardních vzdělávacích aktivit, ale ani v tomto ohledu nejde o nikterak enormní zatížení rodiny.

    Dalším smyšleným strašákem je nutnost, aby na děti při domácím vzdělávání stále někdo dohlížel, zvláště aby se matka plně věnovala roli učitelky a na nic jiného už neměla čas. Tato velmi rozšířená představa je také naprosto zcestná. Děti v domácím vzdělávání oproti svým vrstevníkům v hromadných zařízeních nad sebou nepotřebují nepřetržitě mít bachaře. Typické je, že v normální rodině je více dětí, které při vzdělávání spolupracují, pracují velmi samostatně, případně pod vedením starších sourozenců a zákroky rodičů nejsou nikterak časté. Domácí vzdělávání tedy rodičům ve skutečnosti neomezí časové možnosti například pro profesionální aktivity o nic víc než starosti se školní docházkou dětí. /Je sice možné, že se rodiče při domácím vzdělávání v roli nepostradatelného ostražitého hlídače docela rádi flákají doma místo práce, nutné to ale jistě není./

    Poslední skupinou problémů souvisejících s domácím vzděláváním jsou těžkosti, které nejsou způsobeny samotným domácím vzděláváním, ale jeho nedůslednou zmatenou aplikací. V této věci totiž nelze dost dobře sedět na dvou židlích. Pokud se rodiče z nějakého důvodu pokusí o domácí vzdělávání a snaží se přitom co nejtupěji kopírovat erární školu, jde samozřejmě o nešťastný pokus. Takoví rodiče často dokonce přejímají úplně všechny /často idiotské/ předměty, úzkostlivě se snaží kopírovat každodenní rozvrh hodin, používají jedině úplně stejné učebnice a především pečivě sledují přesný časový postup podle úředně schválených erárních osnov. Jedná se tu samozřejmě o naprosté nepochopení obrovských možností svobody domácího vzdělávání. Pokud se rodiče bojí s dětmi nadšeně vyrazit do nekonečných prérií domácího rodinného vzdělávání, tak by se snad o domácím vzdělávání ani nemělo mluvit. Hra na erární školu v obýváku samozřejmě nemůže být podařená, pro opravdové domácí vzdělávání je typická právě nezávislost na úředních předpisech, jaká umožní pružně reagovat a důsledně využívat zvídavost dětí, nasadit mnohem ostřejší a efektivnější tempo, nezdržovat se hloupostmi a samozřejmě ignorovat vesměs bezcenné nebo dokonce i velmi škodlivé erární učebnice.
    SVAN
    SVAN --- ---
    CICHLASOMA: A s tím kroužkem, tam taky úplně nevidím výhodu jen v těch informacích, ale právě v tom, že se naučí sbírat je i od někoho jiného, že se naučí respektovat vzdělaného člověka v určitém odboru a může ho to v dobrém motivovat.
    Když právě to co mu budu vysvětlovat, proč si dělat zápisky o žralocích, uvidí na opravdovém příkladě bytosti, která si toho zapsala už spousty a jé to paráda s takovým člověkem trávit čas a informace z něj tahat :))
    Každé dítě je nejchytřejší a všechno ví :)) tudíž je dobré když potká někoho kdo toho ví opravdu více než on a není to jen rodič. (tady už to zase vidím jako téma pokory a úcty)
    A samozřejmě ten kýžený kolektiv dětí se kterými si může informace vyměňovat
    SVAN
    SVAN --- ---
    Každopádně s vědomím toho, že si i já budu muset nějaké informace zjištovat, jsem do toho šla.
    V podstatě ze základní školy si nepamatuji, kromě výčitek, že jsem nepozorná a vyrušuji takřka nic jiného, takže co do teď vím, všechny práce které jsem do teď zvládla a v životě se úspěšně s kde čím potýkala, mě naučil život a naučila jsem se to sama.
    Proto se nebojím toho že bych některé informace nepředala v dostatečné hloubce.
    Prostě ty informace, když nebudou u mě, budou jinde a možností je spousty, kromě jasného internetu, chodíme s Denisem třeba už od jeho 4 let do knihovny, aby si tenhle rituál osvojil, protože třeba tam jsem se cítila rozhodně lépe než ve škole :))
    A pak taky píšete o tom čase, financích, možnostech atd..
    Než se Denis narodil, měla jsem časově tak náročnou práci, že jsem měla dost peněz.
    Teď mám prací několik, ale všechny tak aby mě časově zatěžovaly co nejméně a peněz samozřejmě stejně tak :))
    Ale nějak jsem se naučila potřebovat minimum, co potřebujeme máme, jezdíme na hory (ne samo každý víkend) do přírody, tak vlak nic nestojí :)) Bydlíme spolu sami, máme auto, máme psa, máme co jíst a co na sebe a máme kámoše a spousty toho co nic nestojí.
    Naučila jsem se to a samozřejmě to nebyla sranda s malým dítětem se pustit do nejistoty a žít né od jisté výplaty k výplatě, ale tak jak zrovna kde vydělám, kde získám, dostanu, vyměním a jinak seženu :)
    Ale chápu že to není pro každého!!!
    SVAN
    SVAN --- ---
    CICHLASOMA: Jo to jsem mu přesně říkala, ale je mu šest :)) a tak nějak mu to ještě nepřipadá podstatné si o tom něco zapisovat :))
    Musela jsem nakonec prohlásit, že mi musí věřit! Že jsem jeho máma a že vím, že se mu to bude opravdu časem hodit :))) tak to vzal a píše no :))
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    (Já si myslim, že základ je vzbudit zájem. Pokud ho zajímají žraloci, tak snad nebude těžké přimět ho k tomu, aby si o nich nějaké věci zapisoval do nějakého notýsku, ne? U žraloků si ještě může říkat, že je to zbytečné, když je to v knihách, ale třeba o pozorovaných ptácích a zvířatech v lese nedaleko domu, to už je těžko nahraditelné. Nebo si zapisovat, co viděl v nějakém filmovém dokumentu o žralocích...)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SVAN: Na to ses sice neptala, ale já si popravdě nejsem jistý, jestli mu nějaký biologický kroužek dá po vzdělávací stránce víc, než jsi schopná mu dát Ty. I mikroskop se dá pořídit domu, když na to přijde, nemluvě o tom, že je možná lepší začínat věcmi, na které mikroskop není potřeba, a i na těch by se dalo strávit mnoho let.

    (Proč je dobré umět psát a co možná rychle číst, to snad pochopí rychle, pokud se o něco zajímá, ne?)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SVAN: "Nemyslím si že by paní učitelka na prvním stupni zš podala dítěti více informací třeba na téma žralok velrybí, který je v tuto chvíli jedno ze žádoucích témat, než já za pomoci internetu, dokumentů a knih"

    Přesně tak, plus je možno dítě doma odmalička vést k tomu, aby si bylo schopné informace, které ho zajímají, najít.
    SVAN
    SVAN --- ---
    V tuhle chvíli ovšem řeším právě ty kroužky. Takže kdyby jste někdo věděl o nějakém, nebo Vás napadá řešení, jak zapojit mladého nadšence o přírodní vědy :) více do děje, budu za ně ráda. V podstatě za jakýkoliv zájmový kroužek který se Vám bude zdát smysluplný budu ráda, že vůbec existuje.
    SVAN
    SVAN --- ---
    A tím se samozřejmě dostáváme k tomu, že přestože je to domácí vzdělávání stejně je to pořát pod diktátem toho co se musí za dané období naučit a né že se to naučí až k tomu dospěje a to se u nás ještě nedá. Ale čas příjde
    Každopádně ještě k těm dostatečným informacím.
    Nemyslím si že by paní učitelka na prvním stupni zš podala dítěti více informací třeba na téma žralok velrybí, který je v tuto chvíli jedno ze žádoucích témat, než já za pomoci internetu, dokumentů a knih, pokud se ale Denis rozhodne být jaderný fyzik, tak mu samozřejmě budu hledat vhodného průvodce který to zvládne lépe než já :))
    SVAN
    SVAN --- ---
    S tou motivací, Denis je teď ve fázi kdy nechápe ne proč dělat kličky a vlaštovky, ale proč vůbec psát :))))
    SVAN
    SVAN --- ---
    Comenia script jedeme a nikdo mě na školení nezval :))
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KAI: Jj, v současné době mají jednotlivé školy velkou svobodu v tom, jak "přezkušování" pojmou. (Ovšem vůbec bych se nedivil, kdyby tomu ten socan, co teď bude ministr školství, rychle učinil přítrž. (Měl v plánu zakázat homeschooling na druhém stupni, snad to ale neprosadil v diskusích s koaličním partnery, aspoň se o tom poslední dobou afaik nemluvilo.))
    KAI
    KAI --- ---
    CICHLASOMA: wow! no tak to je bozi.
    ja prave zminku o te portfoliove metode nekde cetla, ale ted me zmatl popis pisemneho zkouseni, co popisovala matka v tom rozhovoru postovanym tady.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KAI: " jinak ja bych zrusila i to blby pulrocni prezkusovani, nejde se z toho nejak vyvliknout a provozovat uplny unschooling? ;)"

    Některé školy jsou vůči unschoolingu velmi vstřícné, přezkušování tzv. "portfoliovou metodou", jak tomu říkají, dítě prostě jen jednou za půl roku přinese ukázat a okomentuje nějaký věci, co udělalo (napsalo, namalovalo, vyrobilo, vymyslelo, whatever). Viz třeba v nasacanovaném článku na téhle stránce dole: http://www.sneni-a-duse.cz/unschooling.html
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    KAI: no, u učitelů se jako podmínka nutná, nikoli však postačující, požaduje školení v metodice výuky CS... ale domoškolní rodiš nemá školení ani v metodice kličkového písma, a taky ho učí. čili čorti znajut...
    KAI
    KAI --- ---
    BALAENA: eh, to jsem nevedela, ze je to tak slozity, jen vim, ze od jiste doby uz neni psaci pismo pro skoly povinny. par let jsem zila a pracovala ve skolach v UK, ted delam v mezinarodni skole v CR, kde taky decka ucime jen tiskaci a to bez problemu zvladaji i 4lety. kdyz ucis doma, nemuzes si vybrat ucit jen Comenia script?

    jinak ja bych zrusila i to blby pulrocni prezkusovani, nejde se z toho nejak vyvliknout a provozovat uplny unschooling? ;)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    KAI: no jo, to je ale konkrétním učitelem, co známkuje a co ne...
    já bych taky daleko radši viděla Comenia script, ale legálně ho učit je složitější, je to vázaný na proškolení učitele (bez něj to ten učitel učit nesmí) a hlavně na autorská práva k písmu, potažmo na ceny pomůcek
    KAI
    KAI --- ---
    BALAENA: vlastovky s celym psacim pismem bych preskocila a zrusila, desny tyrani tenhleten krasopis. chodim ucit anglictinu jednoho prvnacka a videla jsem jeho pisanku, vsecky ty cervene preskrkany pismenka, ktery nemaji ten presne danej sklon, odstup, uhel...jedna dvojka za druhou hned od zari...teror.
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    SVAN: u našeho exempláře dítěte dost pomáhá, když vidí, k čemu mu to bude dobrý. Na začátku psaní nesnášel všechny ty šnečky, osmičky, hůlčičky a vlaštovky, dokud jim (přiznávám, že na můj popud) pančelka nerozebrala písmena psací abecedy právě na všechny ty hůlčičky. pak už věděl " vlaštovku trénuju, protože je to klička od k" a snášel to daleko líp než vlaštovku bez určení smyslu
    KAI
    KAI --- ---
    CICHLASOMA: "Jedna ze zásad, které jsem si na začátku našeho způsobu vzdělávání definovala, je ta, že se snažím, aby dcera každý den nějakou dobu trávila mimo domov, s někým jiným než se mnou. Jedná se o zájmové kroužky, návštěvy u kamarádů a jedno odpoledne v týdnu máme zavedené pro hromadnější návštěvu kamarádů naopak u nás."

    to se mi libi :)
    SVAN
    SVAN --- ---
    BALAENA: Chápu naprosto co tím myslíš a v podstatě to denně řeším! do jaké míry Denise učit že něco se musí a do jaké míry, že je to na jeho rozhodnutí.
    V klasické škole se opravdu příliš rozhodovat nemůžeš, jedeš podle diktátu a pak sedíš u piva s člověkem co ti vypráví o tom že ho jeho život nebaví protože dělá co nechce, ale vlastně se tomu neumí postavit, dyt to přeci musim, musim chodit do práce, musim platit atd .... ale to je přesně to co se jenom naučil, že musel a nemohl odporovat.
    Na druhou stranu je jasné že neustoupím Denisovi protože mu to nejde a nechce to dělat. Prostě jde pouze o správnou míru kdy to smysl má a myslím že je to podstatné hlavně v momentě když nechce něco dělat právě proto, že mu to nejde! v takovou chvíli neustoupím, aby pochopil a naučil se, že se přes to musí dostat a pak má radost že už mu to šlape.
    Ale ve chvíli kdy zrovna nemá náladu a chuť na psaní a radši chce dělat matiku, tak prostě jdeme počítat a to je podle mě v pořádku a právě to pochopení svobodné volby.
    Stejně jako ten člověk u piva, že může z práce která ho nebaví odejít a najít si jinou!
    KACHNIK
    KACHNIK --- ---
    SVAN: Nevím jestli osvícená, ale má červený chemlonový háro a vypadá sympaticky. Jo a třicetihlavý stádo by byl jeden z důvodů, který by nás k tomu donutil. Druhej by byl život na samotě jako http://conovehonakopci.cz/ , to je mmch první zdroj a konkrétní případ odkud jsem o týhle možnosti a různejch peripetií s tím spojených četla a taky dojíždějí do Prahy na zk. Pak v Líným rodiči, kde mě zaujalo, že v Británii se rodiče s dětma doma vzdělávanýma pravidelně setkávají, tak jsem zvědavá jestli to tu taky funguje. Jinak jediná konkrétní osoba o které vím, je https://www.facebook.com/katerina.wildova?fref=ts (vklidu jí napiš jestli jsi na fb, informace sdílí ráda :)), jen přes zimu není v čr a nevím jestli to nemá jenom částečně.
    Tak hodně štěstí a pevný nervy. Já vás budu sledovat, pořád je to téma co mě zajímá :).
    SKAFF
    SKAFF --- ---
    docela dobry clanek

    Několik poznámek k domácímu vzdělávání
    http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2013121601
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: Máš pocit, že na Tebe někdo útočí?

    Možná opravdu preferuješ životní styl s větší mírou "disciplíny" a podřizování se než já, to je v pořádku, obojjí může fungovat, jak řečeno.

    (Ale kdyby šlo o pro a proti domácímu vzdělávání, tenhle klub má prostě v záhlaví, že to sem nepatří.)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    BALAENA: Já mám dojem, že paní domácí jasně napsala, že tu nemá jít o "pro a proti", ale o "JAK, když už jsem se rozhold(a)"
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: Zalezi na pani domaci, jaky ten klub bude. Bud se tu bude rozumne diskutovat a nebude se utocit ani na jednu stranu, nebo to dopadne jako v klubech o ockovani, kde nejde o "pro a proti", nybrz tam realne hrozi ukamenovani, pokud clovek prizna, ze diteti tu tetanovku nechal pichnout
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: Vždycky se nemůžu řídit uplně tim, "co se mi zrovna chce". Vim, že jsem si vybral nějakej způsob života a musim některý věci třeba překousnout, pokud o něj nechci přijít. A přijít o něj nechci, vybral jsem si takovej, kdy se můžu tím, co se mi chce, řídit relativně hodně.

    Samozřejmě, že jde o míru. Sklízet jabka na podzim je něco jinýho, než mit za den deset "temínů". A když mě sklízení jablek nebude těšit vůbec, tak to prostě vůbec nemusim dělat, žejo.

    Je snad jasný, že jde o míru toho, nakolik si člověk zvykne se přizpůsobovat a nakolik si razit vlastní způsoby. Obojí samozřejmě může být dobře funkční. (Tohle je klub o domácím vzdělávání a pravděpodobně tu budou většinou lidé, kteří se přizpůsobovat společnosti a konvencím chtějí relativně málo.)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CICHLASOMA: Ty se v zivote vzdycky ridis tim, co se ti zrovna chce? Ja teda sklizim jablka v zari, protoze je to potreba (ne proto, ze je to predepsano), a ne v breznu, kdy by se mi do toho chtelo vic
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: No asi shodneme, že když se dítě ve škole nebo doma hodně naučí dělat věci tehdy, když jsou předepsaný, ne tehdy, když se mu chce, tak potom pravděpodobně povede takovej život, při kterym se taky relativně málo bude řídit tím, co se mu zrovna chce. Když se naučí osmala řídit si život více sám, tak si pravděpodobně zařídí život tak, aby si ho i nadále mohl řídit sám, resp. s blízkými lidmi.

    (Prostě je něco jinýho vědět, že jednou za půl roku musim udělat zkoušky a učit se můžu kdy chci a jak chci, než vedět, že za pět minu zvoní, pak je deset minut přestávka a pak bude třičtvrtě hodiny dějepis.)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam