• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    NECECH: Když už tedy v příspěvku adresovaném Finovi mluvíš i ke mně a dušuješ se, že nechceš další flame -- čímž si trochu protiřečíš se svojí dikcí a s tím, co o tobě víme, ale budiž! ;) -- zkusím ti upřímně odpovědět. Ne na to, proč to dělá Fin (do hlavy mu nevidím), ale zkusím se zamyslet, proč se takových věcí obvykle dopouštím já. Všiml jsem si totiž. Tahle tvoje otázka má smysl:

    Co ti to dá, když opravíš tyhle chyby? Myslíš si, že on se z toho poučí a od nyní bude psát jenom "správně"?

    Ne, to si asi nikdo nemyslí. Důvodem, proč tohle obvykle padne (všechny tyto hádky, které jsem měl možnost sledovat za dlouhou dobu, mají totiž zcela stejnou anatomii, jen aktéři se střídají), je snaha veřejně dehonestovat blba, který překročil pravidla tím, že se začal povznášet nad místní čtenářské jádro. Co mi to dá? Pocit úlevy a ventil, protože jsem jenom člověk, ne stroj, a tyhle výlevy (označím konkrétně níže) mě -- narozdíl od sportovního kumite v Jedůvce, které může maximálně tak začít časem nudit -- opravdu vadí, protože jsou velmi destruktivní pro klima v této diskusi. A to je jádro věci: nevadí mi, že je někdo pitomý, nepozorný, že má diametrálně jiný názor. Vadí mi, že se zachová jako blbec v určitém klíčovém okamžiku a už v tom zůstane vězet.

    --

    Příloha:

    ANATOMIE ZDEJŠÍCH TYPICKÝCH KONFLIKTŮ

    Nedávno jsi Fina obvinil, že rozpoutává flame. Dovolím si ukázat, kde si já myslím, že flame začal, a jak a proč to tak vnímám:

    TURBOMRDAC: Tady uveřejnil autor svůj text. Dost příšerný, ale to mu nelze zazlívat. Ani to, že si nepřečetl nástěnku. I kdyby si ji přečetl, dokud si to nezkusí, nemůže tušit, jak vážně to myslíme. Skoro každý se spálí, někdo i víckrát, protože mu nelze ani vyčítat, že svůj x-tý pokus zase považuje za dobrý, posunutý někam dále, a doufá, že již dnes... ;) Potud OK. Nečtu to rád, ale chápu to.

    FIN: Tady mu to Fin zcela v souladu s pravidly vytmavil. A nyní se očekává, že zase autor bude chápat, ačkoli to nebude číst rád. Kdyby to totiž s poezií myslel vážně, potlačil by frustraci a zamyslel by se předně všeho nad tou reakcí a zkusil z ní něco vytěžit, pochopil by, že její prudkost je jeho vina, protože on chtěl místním něco sdělit a nepodařilo se mu to. On aspiroval na zdejší úroveň, ačkoli mohl napsat jinam, a musí si samozřejmě vybrat, jestli chce dojít uznání tady, nebo odejde. Je to jen na něm.

    TURBOMRDAC: Tady se ukázalo, že se autor nesrovnal s touto nutností volby, ego zvítězilo nad pokorou (čímž se jeho šance dosáhnout pokroku, bohužel, i dramaticky snížila). A rozhodl se nám ukázat, jací jsme tu do jednoho namyšlení kreténi. To je ovšem jen sebezáchovná snaha ega, ve které nenajdeme žádný racionální motiv.

    O co jinak by to vypadalo, kdyby autor projevil aspoň trochu něčeho pozitivního a napsal třeba: "Máš recht, zkoušel jsem to a rytmus tam není. Ale já nevěděl, že je to tak důležité. Kde bych se o tom mohl něco dozvědět, prosím? A mohu se zeptat, proč jsi mi to napsal tak konfliktním tónem? Nebylo to příjemné. Já jsem to sem zkusil dát, protože jsem chtěl upřímně vědět, co si o tom myslíte, a nečekal jsem, že budeš tak hrubý."

    Věř, že mnoho lidí by v tomto momentě změklo. (Ruku na srdce: naše reakce bývají stejně drsné jako sama právě "oceňovaná" poezie.) Autor by se dozvěděl, proč jsme tu zpočátku drsní, ale jeho snaha se dohodnout by byla oceněna a bylo by mu v rámci možností pomoženo. On ale místo toho napsal (volně cituji):

    "Mrdám na rytmus, mrdám na gramatiku... Přežitky."

    a tím byl rozpoutám (v mých očích) flame!

    Později bylo autorovi stejně naservírováno Finem mnohé užitečné, z čeho se mohl poučit, ale on to zakončil typickým obratem ve stylu "udělám z vás idioty a povznesu se nad vás", když uzavřel touto lišáckou ironií:

    Nemám na Vás.Odcházím do ústraní,abych ochránil svoje křehké ego.
    Nakonec možná i pan Topol musel udělat totéž...
    nazdar a pozor,ať si moc nemáčíte svý pseudoitelektuálský plnovousi v pívu,smrdí to.


    A bylo vymalováno.
    FIN
    FIN --- ---
    TURBOMRDAC:
    TURBOMRDAC:
    TURBOMRDAC:
    TURBOMRDAC: bullshit. bullshit. and bullshit. ať chceš nebo ne, věci jako melodie a rytmus existují a jsou lidskému uchu - tedy mozku - lahodné anebo ne. ne nadarmo lze lidi pomučit skutečně kvalitním falešným vrzáním. řeknu ti to takto:

    s dobrou znalostí rytmu a melodie lze i všední (poměrně) myšlenku podat zajímavě. bez rytmu (vnějšího či vnitřního) i melodie vyzní sebelepší myšlenka slabě. nemluvím pak už vůbec o nemyšlenkách...

    zbude hromada fádních canců. říct "přežitky" je asi jako hledět na tirák, kterej se na tebe řítí, a říct: kinetika? přežitek! no, jsi naprosto svobodnej, kinetika možná přežitek je, ale nakonec udělá tirák placku z tebe, a ne že ne. zamysli se nad tím.
    TURBOMRDAC
    TURBOMRDAC --- ---
    mrdám rytmus no
    FIN
    FIN --- ---
    TURBOMRDAC: hele, na rovinu: už chvíli si čtu ty tvé kusy a říkám si - teď vynecháme "kvalitu obsahu/myšlenky" a budeme se soustředit na techniku provedení - jednu věc:
    čteš ty to po sobě vůbec? postav se před zrcadlo a zkus si to nahlas s důrazem přečíst. nahlas. je jedno, zda klasicky nebo použiješ tu moderní vymyšleninu a la "hrnu to ze sebe" anebo rap... prostě si to přečti a poslechni se (sám sebe). to do prdele neslyšíš a nevnímáš, jak hrozně ti kulhá rytmus, nesedí, hapruje a vůbec je totálně vyfuckovanej? někde moc slabik, jinde o dost míň... rytmus, plynutí - úplně v prdeli. to to vážně neslyšíš? pokud máš vůbešc trochu schopnosti, slyšet a vnímat to musíš. stoupni si, čti to dokola a sakra: něco s tím udělej. ale hned.
    NECECH
    NECECH --- ---
    TURBOMRDAC: příliš krátké na pořádný rap... ale pobavili mě počeštění Beaudelaire a Verlaine a "bohem zapomenutý Bohém"...
    TURBOMRDAC
    TURBOMRDAC --- ---
    Z plných plic

    V hlavě mám bordel jak Bodlér
    a duše řiká si o malér.
    Proklatou krev drží má špinavá véna
    a čas letí rychle jak kulka od Verléna.

    Kapsy mám čisté a na duši má saze.
    Jsem bohem zapomenutý Bohém.
    Bohemians nejlepší v Praze!!
    ZCR
    ZCR --- ---
    KONTRAPHUNKA: btw. též cca 40' klavírního Charlese Ivese
    JEZINKA
    JEZINKA --- ---
    TURBOMRDAC: sorry, fakt hrozný. rým hrdel-prdel je snad to největší klišé v dějinách českých rýmovaček. taky si neumím představit jak někdo vzdychá v područí štětky. víš co to znamená být v područí někoho?
    FIN
    FIN --- ---
    KONTRAPHUNKA: je to (politický) manifest. a každý manifest vždy, nezbytně a nutně odpovídá inteligenci, vzdělání, šíři rozhledu, schopnosti logicky myslet a dovozovat závěry, schopnosti přiblížit se objektivitě, schopnosti chápat skutečnou realitu a míře vtipu svého autora :-) nic víc, nic míň :-)
    NECECH
    NECECH --- ---
    KONTRAPHUNKA: to beru, rytire jsem si mohl odpustit... tak mozna jeste neco s tim udelam...
    KONTRAPHUNKA: googlil jsem to, nepomohlo... jenom lidi prevleceny za vojaky z americke obcanske valky (pokud to vidim spravne, o Americe vim prd)...
    BUBLINKY: broucku, mam radost, ze te to tak zaujalo...
    KONTRAPHUNKA
    KONTRAPHUNKA --- ---
    NECECH: Něco mě na tom zaujalo, celkově se mi to nelíbí, ale ten začátek - přechod od výčtu barev do první sloky a její první tři řádky - je podle mě povedený.
    KONTRAPHUNKA
    KONTRAPHUNKA --- ---
    NECECH: Teď nevím, jestli to myslíš vážně, tak budu předpokládat že jo a vysvětlím: Concord bez "e" není letadlo, ale město v Massachusetts (jak má napovědět ta zkratka MA). Když si vygooglíš nějaké jeho obrázky, tak to možná začne dávat větší smysl.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    NECECH: Jezuskote.
    NECECH
    NECECH --- ---
    barvy zdejší poezie

    bílá – čistota, klid
    žlutá – závist, chtivost, dekadence, liberalismus
    rudá – erotika, hněv, levicové ideje
    zelená – přirozenost, přátelství, ochrana životního prostředí
    modrá – spokojenost, harmonie, konzervativismus
    hnědá – hnus, gramatický nacismus
    černá – smutek

    někdy je více vidět jedna nebo druhá barva
    a přesto, že celek na první pohled působí APoliticky
    když se všechny barvy smíchají do jediné
    vykročí hnědý rytíř, aby tuto jednu barvu hájil

    neohlédne se ani doleva ani doprava
    hrdě cválá kupředu na hnědém osli
    s dlouhým hnědým kopím v ruce
    obrněný tenkou vrstvou vzdělání

    tomuto rytíři vzkazuji
    aby hnědé kopí spláchnul, kam patří
    aby se oblékl do jiné světlejší barvy
    a pak se s ním férově utkám

    do té doby ho budu
    pokydat materiálem jeho vlastní barvy
    a kopat i na zemi ležícího
    ať žije poesie pranic a na nic
    NECECH
    NECECH --- ---
    KONTRAPHUNKA: V tomto bublinkovitým výtvoru nevidím nic, žádný konkrétní obraz nevyvstává před mým mentálním zrakem. Myslel jsem si, že letadla Concorde už přestala létat. Hipstry ve zvířecích oblecích jsem nikdy v životě neviděl. To musela být dobrá orgie, člověče...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    KONTRAPHUNKA: Vidím to.
    KONTRAPHUNKA
    KONTRAPHUNKA --- ---
    Concord, MA

    noc
    mě ráno
    za poryvu větru
    opouští

    borůvčí
    nad hranicí lesa

    plochy pole
    se třepotají
    na lavičkách
    hipstři ve zvířecích oblecích

    různě času utíká
    než se vrací večer


    KONTRAPHUNKA
    KONTRAPHUNKA --- ---
    NECECH: já jsem tím rytmem nemyslel nic technického, já slabiky většinou nepočítám (to, že se pár věcí rýmuje, ještě neznamená, že to měl být vázaný verš), není to můj styl psaní. Jediným měřítkem pro mě je, jestli to na mě působí libozvučně. Což možná může znít, jakože neberu ohled na čtenáře, ale já věřím, že se vždycky najde pár lidí, kteří v tom vidí podobné věci jako já. Nejde to ale nijak exaktně dokázat. Ale jsem rád, že co se týče obsahu vidíš zhruba stejnou krajinku jako já :)
    TURBOMRDAC
    TURBOMRDAC --- ---
    Oslava marnosti

    Pivo! Pivo, pivo, rum, pivo, rum, rum, rum… a ještě pivo.
    A dno sklenky jako nejčastější oběživo.
    A k oslavě marnosti ještě další prolití hrdel,
    ráno pak svět chutná, jako když psovi lížeš prdel.

    I Diogenes, i Dionýsos křiví nad tím obrazem hubu,
    že člověk dobrovolně stráví život v pivním sudu.
    Že mění své sny za chladný nápoj co pění,
    že naoko šťastný je ve svém nezměrném utrpení.

    Trpět jako zvíře střelené do zadní nohy.
    Kulhat v naději, vysmívat se víře, proklít bohy!

    A jaký je smysl toho všeho?
    Začínat pro nic od ničeho.

    A kdo mu zaručí,
    že usne v náručí milované?
    Pak někdo poslední rundu poručí
    a on vzdechne v područí
    štětky zmalované.
    NECECH
    NECECH --- ---
    KONZUM23: skoda, ze radis jakoby z pozice velkeho odbornika, ktery nic konkretni k dilu nerekne... ja myslel, ze k sobe budeme prisni a takove postoje hodime taky do Jedovate, protoze se prece nechceme snizit na uroven nekterych Velkych Basniku... bacha na to...

    KONTRAPHUNKA: rytmus vidim nasledne (samozrejme o nekterych detailech muzeme polemizovat, ale domnivam se, ze zhruba takhle to je), takze minimalne ta pasaz ve druhe strofe se tremi neprizvucnymi slabykami za sebou je oskliva, nicmene se da lehce opravit na "náramně kouká se"... i tak je ten rytmus s vyjimkou prvni strofy docela divoky... :) ... coz mi nebrani v tom, abych rekl, ze tahle basen je moc pekna kvuli obsahu... takovy osamely domek u skaly, i ciste ve fantazii, je jako stvoreny pro meditaci...

    x-- x-- x
    - x-- x-
    - x-- x-

    - x- x- x-
    - x-- x--
    x--- x-

    x-x- x-- x--
    x-x- x--
    - x-- x- x
    x- x- x-
    KONTRAPHUNKA
    KONTRAPHUNKA --- ---
    KONZUM23: Psát znova to určitě nebudu, je to hotové, ale děkuju :) Nevím přesně, co myslíš tím zlomeným žebříkem, ale trochu se mi zdá, že je to něco, co já vnímám jako rytmický prostředek.
    KONTRAPHUNKA
    KONTRAPHUNKA --- ---
    jednoduchá báseň

    za domem náramně je
    a závětří vzniká
    jen proto, že fouká

    na horní hranu skály
    na mlhu jak odchází
    náramně se kouká

    jednoduchá báseň o pohledu
    okamžiku do tváře
    a o tom co v skrytu hor
    nikdy nezní staře

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam