• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    FIN
    FIN --- ---
    KANAREK1: toto nebezpečí samozřejmě hrozí a samozřejmě se tak bude po jistou dobu dít. proti tomu stojí nutnost se naučit řemeslo a celkově přínosy z toho, že je ovládne a pozná různé styly jsou tak veliké, že toto mínus je ve srovnání s nimi menší a nutné zlo. takže řešení je, s prominutím, blbé, správné je mu toto říci a tlouci do hlavy, tlouci do hlavy, tlouci do hlavy. rád bych pak připomenul, že například malíři se učí nebo učívali i přes kopie zdařilých děl jiných.
    KANAREK1
    KANAREK1 --- ---
    Co si myslíte o názoru, že začínající básník (a asi ne jen začínající) by neměl číst básně jiných autorů protože pak chtě nechtě přebere styl/část stylu a zbaví se možnosti být naprosto originální.
    Souhlasit předpokládám nebudete, ale zajímal by mě názor.
    FIN
    FIN --- ---
    FIONOR: to je zajímavé, ale až v druhé řadě. napřed musí ovládnout vlastní jazyk v jeho vlastní tvorbě :-) pak může přejít na špeky :-)
    BROZ1K
    BROZ1K --- ---
    FIN: wow moc díky úplně koukám na ten výčet a jsem za néj hrozně moc rád, cením si toho a postupně na všechno mrknu, je fakt že jsem trochu tápal kde začít a tak, fakt moc díky :-))
    BROZ1K
    BROZ1K --- ---
    FIN: mrknu na to
    FIN
    FIN --- ---
    BROZ1K: jinak moje rady by, co se moderní poezie týče a, řekněme, archetypů by zněly... (studijní literatura)

    - poezie undergroundová:
    egon bondy (příklad si vezmi z toho, jak uměl napsat jednoduché, ale sdělné nepatetické básničky, nikoliv z toho, že byl udavač a ne z jeho marxistickejch plků:-)
    jáchym topol, např. http://www.bookfan.eu/kniha/14952/Miluju-te-k-zblazneni
    ivan magor jirous

    - blues a jazz:
    http://www.slavcenteur.ru/Proba/knigohran/cz/hrabeBlues.pdf a ještě lépe v podání kováříka "pár tónů, které přebývají" http://www.ulozto.cz/xWFtzjf/misik-vladimir-etc-par-tonu-ktere-prebyvaji-cz-1989-rar - hrabě byl dobrej, ale teprve kovářík z toho udělal genialitu
    dále pak bystrov "a to je blues" http://www.michalbystrov.cz/bibliografie.htm
    ostatně bystrova si dej i písničky, je to totiž skvělej textař, fakt kalibru, kterých je u nás již málo https://soundcloud.com/michal-bystrov/sets - proč texty? protože se rýmují a je dobré se naučit i dobré rýmy a taky, která slovní vata d nich ještě není trapná

    - základy moderní české poezie:
    nezval - http://www.antikvariat-slany.cz/...shop/32-1-Poezie/0/5/1203-Vitezslav-Nezval-MODERNI-BASNICKE-SMERY - zasr. komouš to byl, bohužel, ale jako "pedagog" v této antologii dobrý

    - česká moderna:
    čti jak mourovatej http://www.divokevino.cz/6713/index.php a vem to od starších čísel
    a "ne-oficiální ne-knižní poezii" najdeš tady http://www.almanachwagon.cz/ - zato zase vděčíš nataše
    doporučil bych dál ortena, alespoň něco, blatného, o skácelovi již byla řeč
    (na začátku je snad moc složitý kolář a petr kabeš, ale později bys měl)
    zapomněl jsem? jo. náš současník kubánek třeba, fakt dobrej na krátký věci http://www.bookfan.eu/kniha/45676/Zrikadla-Versus - ukázky hier [ NAVON_DU_SANDAU @ poezie & texty různých autorů ]

    zatím hlavně studuj *řemeslo*! neuvažuj o tom v ranku "co by se mi líbilo" a "co bych chtěl napsat", ale řemeslo!

    hm. taky hudbu. dej si mišíka a etc - ti zhudebnili spoustu moderních českých básníků, kromě hraběte taky kainara, žáčka a mnohé další. a maj fakt dobrý texty. http://www.hlasite.cz/texty-pisni/vladimirmisiketc

    FIN
    FIN --- ---
    BROZ1K: a rozhodně si dej tenhle klub: [ poezie & texty různých autorů ] - vládne tam tvrdá autokratická diktatura, díky tomu je příspěvků napříč časem málo, ale zato docela kvalitní. a studuj všechny autora - ne ty, co se ti líbí, ale snad ještě víc ty, co se ti nelíbí. po technické stránce, samozřejmě.
    FIN
    FIN --- ---
    BROZ1K: jo a dobrá metoda. postav se před zrcadlo a zkus plynule odrecitovat vlastní básně. hned uvidíš, kde to skřípe :-)
    BROZ1K
    BROZ1K --- ---
    Dobře, díky moc:-)
    Zde jedna má starší:

    Tisíce tváří, desítky postav,
    směřují do prázdna,
    zítra přijedou zase.

    Mačkají se tělo na tělo,
    noha mezi nohu, ruka pod ruku,
    Možná někdo z toho všeho vzruší se.

    Přeplněná tramvaj směřující do prázdna,
    nástup, výstup,
    ozývá se hlas dispečera.

    Příští stanice Pankrác,
    prosím vystupovat!
    FIN
    FIN --- ---
    BROZ1K: všechno. viz nastěnka. napřed se nauč řemeslo.
    BROZ1K
    BROZ1K --- ---
    FIN: zajímavé určitě dám na Tvoje rady a do knihovny naklušu stejně jsem tam pečený vařený, pokud mi doporučíte další autory tak budu jenom rád, zatím jsem velmi nevyhraněný a svůj styl a způsob vyjádření teprve hledám, doteď jsem psal spíše úvahy, eseje nebo odborné články a sem tam nějakou povídku, poezie mě oslovila až v posledních letech. V poslední době mě hodně oslovili básně od Hrušky (darmata) sbírky od Jirouse, těsnohlídka, Typlta a Straky. S posledními jmenovanými jsem se setkal osobně a to mě asi nejvíce oslovilo kdy jsem poslouchal jejich vyprávění a především účastnil jejich dílen. Jinak bohužel nejsem z Prahy...ale budu rád za jakoukoliv komunikaci. Jo a další kousky přidám, rád se dozvím zpětnou vazbu :-))
    FIN
    FIN --- ---
    je to zkrátka kombinace řemesla (umění psát a napsat), které musíš ovládnout, a pak vlastního podání, což je asi tak x dalších rovin :-)
    FIN
    FIN --- ---
    BROZ1K: no tak jestli začínáš a to první, co tě napadlo, jsou takovéhle interní prožitky, tak okamžitě nakluš do knihovny / využij google a prostuduj si několik autorů. například...
    karla kryla - je silnější v písňových textech než v básních, ale obé. protože kryl se zabývá strachem a podobnými věcmi a jednak umí podobná "prohlášení" ukrutně dobře zveršovat - dlouho potrvá, než budeš veršovat jako on, ale přesto - a druhak podat
    jana skácela - i ten se zabývá hodně interními prožitky a naučí tě *stručnosti*, čiliže výstižné formulaci, i citlivé formulaci. u podobných věcích je hrozně důležité, abys nesklouzl do patosu, a to se ti stane hrozně jednoduše. toho je třeba se zbavit. podobná vyjádření *mohou být dobrá*, pakliže se patosu zbavíš a k patosu například přispívá přílišné "vysvětlování" čtenáři. ty sice musíš *vysvětlit*, jak to myslíš, ale zároveň ne do detailu, abys čtenáři ponechal prostor. jinak on je za blbečka a ty spíš za kantora. takže "vysvětlit" často lépe vyznívá, když to prostě *zkonstatuješ*, tak, aby čtenář mohl a nemusel souhlasit a přitom tvé vlastní konstatování vztahovalo se na tebe a na té rovině bylo pevné.
    nevím, jestli to říkám správně, ale asi bychom se mohli někdy domluvit s natashou a někde na pár slov sednout...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    BROZ1K: Páni - ochota naslouchat, nevidíme ji tu často. To je prima. S takovou Ti každý rád nabídne pomoc.
    Pošli něco dalšího a uvidíš.

    Skoro každý člověk zkraje má téma a silný pocit, ale selhává třeba ve snaze "být jako básník XY".
    Pak postupně najde vlastní hlas a je to lepší a lepší.
    BROZ1K
    BROZ1K --- ---
    NATASHA: dám si na to pozor, děkuji
    BROZ1K
    BROZ1K --- ---
    FIN: děkuji za reakci a názor, s vlastní autorskou tvorbou ( především v oblasti poezie a prózy) začínám a jsem rád za každý názor, který mi v začátcích může pomoci :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    BROZ1K: Gramatické rýmy! Okamžitě básničku posílají do kategorie "začátečník".
    Čím dřív se jich zbavíš, tím líp.
    FIN
    FIN --- ---
    BROZ1K: asi by to chtělo ještě pilovat a dopilovat, hele. problém je v tom, že "strach je jen slovo" je hrozně úderné, silné a stručné prohlášení, což je nakonec dobře, ale když se po něm příliš rozkecáš a začne to váznout, vlastně utopíš to, cos chtěl říct a číms to chtěl zdůvodnit.
    BROZ1K
    BROZ1K --- ---
    Strach je jen slovo
    cítíš ho, vnímáš a vnitřně prožíváš,
    tohle umí jenom strach.

    Jaký strach je nejhorší,
    smrt, odcizení nebo snad provinění,
    ne, to jen vlastní fantazie ti dává všechny tyto pomyšlení.

    Vlastní fantazie, myšlenky,
    tohle všechno umí,
    a na samý pokraj deprese a zhroucení tě posílají.

    Vypni vnitřní svět imaginace a zapoj rozum.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Někteří lidé už neumějí zdravit
    když vejdou do místnosti

    a lipám na dvorku
    zatím jen místy světlá listí
    jakoby je někdo velice neopatrný
    pokapal peroxidem

    totiž na dohled od Města
    už lidé i zvěř žijí zimou
    a děje se to právě teď
    zatímco lidé i listy ve městech
    teprve světlají.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam