• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    BROZ1K
    BROZ1K --- ---
    FIN: mrknu na to
    FIN
    FIN --- ---
    BROZ1K: a rozhodně si dej tenhle klub: [ poezie & texty různých autorů ] - vládne tam tvrdá autokratická diktatura, díky tomu je příspěvků napříč časem málo, ale zato docela kvalitní. a studuj všechny autora - ne ty, co se ti líbí, ale snad ještě víc ty, co se ti nelíbí. po technické stránce, samozřejmě.
    FIN
    FIN --- ---
    BROZ1K: jo a dobrá metoda. postav se před zrcadlo a zkus plynule odrecitovat vlastní básně. hned uvidíš, kde to skřípe :-)
    BROZ1K
    BROZ1K --- ---
    Dobře, díky moc:-)
    Zde jedna má starší:

    Tisíce tváří, desítky postav,
    směřují do prázdna,
    zítra přijedou zase.

    Mačkají se tělo na tělo,
    noha mezi nohu, ruka pod ruku,
    Možná někdo z toho všeho vzruší se.

    Přeplněná tramvaj směřující do prázdna,
    nástup, výstup,
    ozývá se hlas dispečera.

    Příští stanice Pankrác,
    prosím vystupovat!
    FIN
    FIN --- ---
    BROZ1K: všechno. viz nastěnka. napřed se nauč řemeslo.
    BROZ1K
    BROZ1K --- ---
    FIN: zajímavé určitě dám na Tvoje rady a do knihovny naklušu stejně jsem tam pečený vařený, pokud mi doporučíte další autory tak budu jenom rád, zatím jsem velmi nevyhraněný a svůj styl a způsob vyjádření teprve hledám, doteď jsem psal spíše úvahy, eseje nebo odborné články a sem tam nějakou povídku, poezie mě oslovila až v posledních letech. V poslední době mě hodně oslovili básně od Hrušky (darmata) sbírky od Jirouse, těsnohlídka, Typlta a Straky. S posledními jmenovanými jsem se setkal osobně a to mě asi nejvíce oslovilo kdy jsem poslouchal jejich vyprávění a především účastnil jejich dílen. Jinak bohužel nejsem z Prahy...ale budu rád za jakoukoliv komunikaci. Jo a další kousky přidám, rád se dozvím zpětnou vazbu :-))
    FIN
    FIN --- ---
    je to zkrátka kombinace řemesla (umění psát a napsat), které musíš ovládnout, a pak vlastního podání, což je asi tak x dalších rovin :-)
    FIN
    FIN --- ---
    BROZ1K: no tak jestli začínáš a to první, co tě napadlo, jsou takovéhle interní prožitky, tak okamžitě nakluš do knihovny / využij google a prostuduj si několik autorů. například...
    karla kryla - je silnější v písňových textech než v básních, ale obé. protože kryl se zabývá strachem a podobnými věcmi a jednak umí podobná "prohlášení" ukrutně dobře zveršovat - dlouho potrvá, než budeš veršovat jako on, ale přesto - a druhak podat
    jana skácela - i ten se zabývá hodně interními prožitky a naučí tě *stručnosti*, čiliže výstižné formulaci, i citlivé formulaci. u podobných věcích je hrozně důležité, abys nesklouzl do patosu, a to se ti stane hrozně jednoduše. toho je třeba se zbavit. podobná vyjádření *mohou být dobrá*, pakliže se patosu zbavíš a k patosu například přispívá přílišné "vysvětlování" čtenáři. ty sice musíš *vysvětlit*, jak to myslíš, ale zároveň ne do detailu, abys čtenáři ponechal prostor. jinak on je za blbečka a ty spíš za kantora. takže "vysvětlit" často lépe vyznívá, když to prostě *zkonstatuješ*, tak, aby čtenář mohl a nemusel souhlasit a přitom tvé vlastní konstatování vztahovalo se na tebe a na té rovině bylo pevné.
    nevím, jestli to říkám správně, ale asi bychom se mohli někdy domluvit s natashou a někde na pár slov sednout...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    BROZ1K: Páni - ochota naslouchat, nevidíme ji tu často. To je prima. S takovou Ti každý rád nabídne pomoc.
    Pošli něco dalšího a uvidíš.

    Skoro každý člověk zkraje má téma a silný pocit, ale selhává třeba ve snaze "být jako básník XY".
    Pak postupně najde vlastní hlas a je to lepší a lepší.
    BROZ1K
    BROZ1K --- ---
    NATASHA: dám si na to pozor, děkuji
    BROZ1K
    BROZ1K --- ---
    FIN: děkuji za reakci a názor, s vlastní autorskou tvorbou ( především v oblasti poezie a prózy) začínám a jsem rád za každý názor, který mi v začátcích může pomoci :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    BROZ1K: Gramatické rýmy! Okamžitě básničku posílají do kategorie "začátečník".
    Čím dřív se jich zbavíš, tím líp.
    FIN
    FIN --- ---
    BROZ1K: asi by to chtělo ještě pilovat a dopilovat, hele. problém je v tom, že "strach je jen slovo" je hrozně úderné, silné a stručné prohlášení, což je nakonec dobře, ale když se po něm příliš rozkecáš a začne to váznout, vlastně utopíš to, cos chtěl říct a číms to chtěl zdůvodnit.
    BROZ1K
    BROZ1K --- ---
    Strach je jen slovo
    cítíš ho, vnímáš a vnitřně prožíváš,
    tohle umí jenom strach.

    Jaký strach je nejhorší,
    smrt, odcizení nebo snad provinění,
    ne, to jen vlastní fantazie ti dává všechny tyto pomyšlení.

    Vlastní fantazie, myšlenky,
    tohle všechno umí,
    a na samý pokraj deprese a zhroucení tě posílají.

    Vypni vnitřní svět imaginace a zapoj rozum.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Někteří lidé už neumějí zdravit
    když vejdou do místnosti

    a lipám na dvorku
    zatím jen místy světlá listí
    jakoby je někdo velice neopatrný
    pokapal peroxidem

    totiž na dohled od Města
    už lidé i zvěř žijí zimou
    a děje se to právě teď
    zatímco lidé i listy ve městech
    teprve světlají.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    KONZUM23: Jo. Akvarel, rychle načrtnutý, bez zbytečných řečí.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    BUBLINKY: Tady (zejm. část 1) vidím nadějný začátek něčeho příštího. Nový tón. Filmové vidění.
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---

    Při pohledu do koše hory děsu
    jak válí se v hlubině skalp
    zohaveného pórku

    Vlásky smáčí v pytli od raviol
    Je pozdě na rekviem
    Igelit dusí
    Čert to vem

    BOTUL
    BOTUL --- ---
    Happy end
    -----
    Nebojím se čekat, nebojím se snít.
    Odvažuji se kráčet, odvažuji se být.

    Jak zjistím, která cesta je ta správná?
    Jestli je to řeka a je splavná,
    mám plout po a nebo proti proudu?
    Jestli je to lesní úvoz,
    mám jít vlevo nebo vpravo, aby to se mnou nešlo z kopce?
    Nebo je to každá trať, kde nekladu si pod nohy otázky?

    Nechám to být. Pardon, musím jít.
    Nevím kam.
    Ale jsem na to sám a svou duši vypustím,
    až najdu sad, kde skví se jara květ.
    BUBLINKY
    BUBLINKY --- ---
    Léto 1988

    Ohromný pan Brayer jde přes dvůr
    s levou ruku za zády

    „Zavři oči a nastav dlaň."

    A já je zavřu
    ale škubají mi v ostrém slunci
    neúmyslně podvádím škvírkou mezi víčky
    ruku mám nataženou
    jako králíka na háku
    snažím se necukat
    tisknu zuby
    koprním


    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Smích tvůj i pana Brayera
    popohání slzy řinoucí se mi po tvářích
    jako vystrašený kočí

    Ve snech se mi vrací
    myší ocásky
    tolik podobné hadům
    WHISPERMOONLITE
    WHISPERMOONLITE --- ---
    ZMYJKA: taky mi to přijde silné, pěkný zážitek. - ještě zvažuji, zda otázka na úvod není navíc. - opakování má sice svou stupňovací cenu, ale zase ten verš z básně tak nějak trčí, taková bestsellerová grimasa, kontrastuje s nadhledem ostatních - vím, že záměrně, svým způsobem refrén. dopadá však jako "šrapnel". možná by stačilo jen jednou uprostřed. - anebo si jej zkouším představit odkládaný až na konec, tam by jej pointa zabalila do sebe. -
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam