• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    TOMASZ: průvodních autorských komentářů bych se nebál. vesměs všichni propadají obranným reakcím, včetně držitelů různých cen, to už patří k provozu, jsou přirozené. hlavní je, jak působí báseň sama. zvlášť zde, kde příležitostně přehnaná kritičnost leckoho od publikování odrazuje, a klub zeje prázdnotou. je dobré mít laťku co nejvýš, ale když pak přes ni nechce nikdo skákat…
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    MIHULE: Hele, tohle radši ani neříkej. "Momentální výstřely bez cenzury" do tohohle klubu nepatřej. Na to je tu dost místa o dveře vedle. ;)
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    MIHULE: záleží, v jakém duchu je celá báseň vystavěna, pak se nelze vzpírat ani konci, o který si řekne. tím bych se netrápil. pokud tam neměl být vyloženě jiný motiv, určitě by neprospělo nutit se do jakéhosi ozvláštnění pro sebe sama. na mě působí trochu folkově, skrz rekvizity, včetně pointy. ale svěží na čtení je.
    MIHULE
    MIHULE --- ---
    no možná až bude svěžejší autor, bude svěžejší i dílko, ale to je otázka, momentální výstřel bez cenzury, ale vím, hlavně ten konec to je průser, laciný, když na to teď koukám. díky za názor °
    RICARDERON
    RICARDERON --- ---
    MIHULE: Mno, vypadalo to na svěží dílko, ale myšlenku zabíjí primitivní forma. Tak hlavně že se ti to rýmuje.:)
    MIHULE
    MIHULE --- ---
    Karton projekt
    ----

    Uchvátils mě kecy
    o recyklaci,

    o stavebním materiálu a pomůckách,
    pomůckách tvýho těla.
    Nikdy bych neřekla jaký je to balzám, to jsem nevěděla
    vidět tě v zápalu, když ses ještě bavil.

    Teď vejdeš do dveří jak obehraná loutka,
    a když ti zavolám, zíváš, jak ses znavil..

    Tak co jsme postavili, inženýre vztahů?

    Jen domek z kartonu a bez přesahů
    co slehne k zemi při prvním větším dešti.

    Vlastně to nevadí
    a možná je to štěstí
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    SOLIVAGANT: U mě se to láme hned za druhou strofou. A je to škoda, protože ta je hrozně silná.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    HOORKA: Tohle býval jeden z nich, ale musel by se probudit ze spánku. [ A Z Y L PRO VĚČNÉ ROMANTIKY ]
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    HOORKA: Pociťuju sympatii k tomu, že právě tak čistě tvoříš obraz. Je to ještě (milým způsobem) naivní nepoučené psaní, ale citlivost k detailu je důležitou výbavou budoucího básníka.
    Vlastně Ti po tom nechci šlapat — a jsou tu kluby, kde by Ti zatleskali, myslím.
    HOORKA
    HOORKA --- ---
    Na řasách mi uvízla vločka.
    Tak sama mezi svými.
    Chtěla se ohřát, možná se podívat na svět mýma očima.

    Srdce se mi zachvělo a strachy začlo bít.
    Co bude s vločkou, co když mrknu a ona se neudrží....

    Bojím se a hledám,
    dívám se kolem sebe.
    Kam vločku položím.

    I když je všude tolik sněhu...
    co když bude sama?
    Když v tom....
    po tváři se mi slza kutálí a sama
    ...sama si hledá ke komu patří....
    .....vločka jedna zatoulaná
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    TOMASZ: První strofa je pro mne až příliš syrové konstatování bez napětí, ale obraz ve druhé mě potěšil.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---

    KOKAINOVÉ OČI

    Díváš se na mě
    a já přemýšlím
    co sis šlehla
    až se to posere
    půjdeme každej
    vlastním tunelem —
    zase

    Ale ty oči mi zůstanou
    navždy už mi nikdo
    nevezme ty zorničky
    od obzoru k obzoru
    prošel by velbloud
    a stejně by šlápnul
    na jehlu

    (26. ledna 2019)

    BETA_BOB
    BETA_BOB --- ---
    Někteří mi tvrdí, že jsem génius
    Další zase, že nestojím ani za žabí flus
    Nemohu brát vážně každý z davu hlas
    Raději věřím těm, co se mnou tráví čas :)

    BB_PP2018
    PEP0
    PEP0 --- ---
    VYZNÁNÍ

    Z hlouby nevidoucí tmou se blýská
    a v záři její stařec sedí.
    Pohledem svým vůkol hledí.
    Slouchá, ptá se, proč že někdo si tu výská.
    Ptá se a říci by měl, a snad se chystá,
    světu pravdu, jenž je jistá.

    Stařec sedí. V klidu jeho tělo dlí.
    Ach, sladká dřímota.
    Uvnitř starce mladá duše staletá,
    vůkol světa chlad a lidí prázdnota
    a mdlý tak zrakům jeho obraz života.
    A proto říci by měl, a snad se chystá,
    Světu pravdu, jenž je jistá.

    Je hloupé marností se potácet
    a hnát se oděn v lesku zlata.
    Je štěstím lidí s láskou zacházet
    a nezavírat porozumění vrata.
    Vždyť chladný vítr s bílým vlasem nese uklidnění
    I tam, kde teplo slunce dmychá horkou krev,
    svým klidným dechem převrací žár v zapomění
    a smazává lesk démantů i plev.

    V dešti kapek zhasíná pak každý plamen.
    Ty kapky, to jsou slzy jdoucí krajem.
    V nich každý zhasne plamen a pak tma a života ámen.
    Tak na co lidi, na co si tu hrajem?

    A mladý stařec ztichl, sedí, pláče.
    A klid svůj hledá v klidu spáče,
    co neslyší hluk nepravostí světa.
    A jen v duši krásný obraz života mu vzkvétá.
    A v duši třímá sladký sen
    a sním uléhá k spánku,
    kde navždy splývá noc i den
    a život rozplývá se v sladkém vánku.
    PEP0
    PEP0 --- ---
    POZDRAV

    Je tma.
    Tu světlo bledě prochvívá a dřív než stačí žít a znát,
    čas lehce tmou ho zastírá.
    A pak?
    Jen nicota, ta věrná pravda, družka života,
    v níž všechna moudrost mihotá,
    začíná znovu hru svou vítěznou.
    Jde znovu cestou s pravdou smutnou,
    že všichni zhasnou, nedosvitnou.
    Jde cestou svou nedohlednou.
    A není soupeř, není boj,
    je jenom záblesk, tma.
    A pak?

    MAEROR
    MAEROR --- ---



    nevyslovená otázka na štěstí

    vzpomíná na středoškolskou fyziku:
    pohyb je možné určit
    jen vhledem k dané soustavě
    a může být tedy vykonáván
    i nemusí

    pravidlo podobnosti

    žvýká pomalu a je v něm
    jen necelý díl muže
    a necelý díl příběhu
    na pokračování zastavovaný čas
    který mu v čase chybí

    nevyslovená otázka na štěstí

    odpověď se
    dostane sama ven otvorem v prostoru
    který do této chvíle
    mohl existovat
    a nebyl

    SOLIVAGANT
    SOLIVAGANT --- ---
    Zvu tě dál

    A toto je dům ve kterém bydlím
    je tu ticho, nábojnice, pár květin a prázdnota
    a kocovina z velké touhy
    a nepoctivá samota

    A prej že Proč jsi se sem stěhoval, ptala se
    když tu nikoho neznáš, a nemáš tu ani holku..
    Ale je tu řeka, lípy po cestě z vlaku
    a každá otázka jak jehla

    Tak zvu tě dál, neboj se
    zuby vlků jsou v téhle zimě bezbolestné
    ale ty jsi stejně silnější než já tak pojď
    tahle samota je jako hotel
    a společná snídaně ráno
    jako souboj dvou vznešených nepřátel

    Ale já vím
    ty jsi nevinná, celým světem a ještě víc
    když se nadechuješ vypadá to jako poprvé
    od stvoření světa
    dívám se na tebe a bojím se
    že tvé hrdlo vydá hlas, tón
    a ty řekneš něco o politické situaci
    nebo plánech na odpoledne
    a já pak poznám
    že i vysněná láska musí mít jméno, tvar
    a budoucnost
    a je tedy nebezpečná

    a zakryju si oči
    jak rytíř shazuje hledí
    a tvůj pohled jak sluneční paprsek
    na spálenou zemi
    nasadím si masku
    vojáci musí znovu do zákopů
    dávno zarostlých
    divokými růžemi
    MAEROR
    MAEROR --- ---



    přehledný jízdní řád

    dva body od sebe natažené
    v čase
    mezi jinými způsoby
    a mezi stejnou chutí

    dnes:
    mraky s karamelovou příchutí

    pohled
    před kterým uhýbá pohledem
    a ruka která není
    domov
    žena
    které to všechno vypráví

    SAMAN006
    SAMAN006 --- ---
    Synek

    Onanoval?
    Možná.

    Onanoval!
    Snad?

    Mladý ježíš bez kříže,
    dostal se za to za mříže.

    Až tam v písku na poušit,
    pan Otec mu odpouští.

    Jen církev ta je ztracená,
    píča jedna zvrácená.
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    FIN: v tom nejobecnějším pojetí je to umění. pokud máš na mysli, že ani aplikace básnických prostředků (a nechtěj teď po mně, prosím, probírat poetiku) nemusí zaručit proměnu textu v báseň, pak souhlasím. zkrátka, musí se to umět, nebo ještě lépe, jak věřím, musí to přijít. ovšem jsou vodítka, která pro onen příchod připravují podmínky, čili, počítají se. kdo neumí pracovat s veršovým rytmem nebo s obrazem, počíná si stejně jako člověk, který chce nalákat vílu do chlíva nebo na schůzi.
    FIN
    FIN --- ---
    dokud nepředložíš definici toho, co dělá báseň básní, bude původní teze
    "báseň musí být především tím, co ji dělá básní",
    která celá zněla
    "báseň musí být především tím, co ji dělá básní, až na druhém místě věcnou informací"
    ve skutečnosti správně znít
    "báseň musí být především tím, co ji podle mě dělá básní, až na druhém místě věcnou informací"
    a teze bude pouze subjektivní postřeh.

    pochopitelně, celá past, abych nemlžil, zní ve zdánlivě jednoduché otázce "co dělá báseň básní" :-D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam