• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    FIN
    FIN --- ---
    VINCENT_BU: jenže mi neoponuješ. pouze konstatuješ, že někdo vzal bláboly a udělal z nich báseň, což jsem neřekl, že by nešlo. (sám jsem to udělal mnohokrát, btw.)

    já ale mluvil o něčem zcela jiném:

    požadavek
    "báseň musí být především tím, co ji dělá básní"
    v podstatě nesmyslný neboť obecně neřešitelný :-)


    definuj mi, co dělá báseň básní - tím mi budeš oponovat :-)
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    FIN: budu ti hned oponovat; když Babiš blábolil na téma srpen 68 v interview, byl to jakýsi politický projev; poté, co někdo onen text vzal a poskládal jej do veršů, vznikla parodicko-satirická báseň. jak je to možné? v mých očích tím, že existují specifické básnické prostředky, inherentní stejně jako kontextové, intertextové, jejichž užití se počítá. je bláhové popírat spoustu teoretické literatury na toto téma. :)
    FIN
    FIN --- ---
    (ale zaujal mě svého času Olson https://www.databazeknih.cz/knihy/profese-poezie-81141 který se to s dalšími moderními americkými básníky pokoušel definovat...)
    FIN
    FIN --- ---
    VINCENT_BU: dovoluji si upozornit na takovou drobnost: vzhledem k tomu, že existuje široké spektrum názorů na to, co je poezie, je požadavek
    "báseň musí být především tím, co ji dělá básní"
    v podstatě nesmyslný neboť obecně neřešitelný :-)
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    NOXNOCTIS: tak jasně, odkaz na "vadnost" byl již jízlivý, záměrně jsem chtěl zaujmout ambivalentní pozici.

    v tom, co píšeš je kus literárně historické pravdy, ze druhé strany na mne naléhá vždy přítomný Poundův požadavek "Make it new!" – báseň musí být především tím, co ji dělá básní, až na druhém místě věcnou informací, jinak se bavíme o jiném žánru.

    viděl jsem tedy dobře známou formu angažované říkanky, povědomé kulisy, a podivoval se, co mne drží při jejím čtení. vyvsvětluji si to tak, že je solidně poskládaná a pořád jsem asi čekal, jaká novinka zasáhne do vylíčené scény. předpověditelný estébák mě zklamal, třebas tam logicky-věcně zapadá. čili text je postavený na tezi, též možnost. asi mě zaujal jako ohlasová tvorba, připomínka jistého stylu.
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    NOXNOCTIS: kupodivu jsem to dočetl, a dokonce dvakrát. asi budu fakt vadný (sorry všem za OT) (třikrát – a dost!) :)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    JANEQ: Mne tam ta ňadrotvorba nějak irituje. Myslím, že překáží ostatnímu...
    JANEQ
    JANEQ --- ---
    JANEQ
    JANEQ --- ---


    podívej
    zapadá Jupiter
    sluší nám to spolu
    jsme spolu-ňaderní

    spolu
    nádherní

    ve vlaku do Vítkovic
    se držíme za pivo
    jeden druhého a
    vzpomínáme jak božsky klidný
    byl Madrid

    v cikotu rozverných koňader
    neslyšíš
    než tlukot vlastního
    srdce


    NATASHA
    NATASHA --- ---
    BURKHAR: Jedno z nejlidštějších témat, která lze vymyslet, je univerzálně pravdivé a v té upřímnosti i sympatické.
    Líbí se mi obraz chůze po paprsku (raději po než na), ale celek textu je možná až příliš lyricky prostinký, včetně toho rosy-bosy.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VINCENT_BU: Souhlas. Kdyžtak sem [ Těžký život básníkův ], pokud chceš veřejně.
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    NATASHA: odpověděl bych ti i zde, mám to připravené, jsme ale čím dál víc OT, čili to takto utnu, ano?
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    VINCENT_BU: S teoretickou stránkou věci jsem, řekl bych, již nějaký čas srozuměn. Ale stejně mne to občas překvapí :-)
    ZITOSLAVA23
    ZITOSLAVA23 --- ---
    nedělí nás od sebe nic
    než černou na bílém napsáno
    N E S M Í T E
    nedělí nás od sebe nic
    než deset let a psací stůl
    a tak mi trvá přesně jeden rok
    udělat krok a dotknout se
    směju se
    možná kdyby nás od sebe nedělilo nic
    než černou na bílém napsáno
    N E S M Í T E
    tak si ani nesáhnu
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VINCENT_BU: Toto je prostor svobodného psaní/čtení. Jediným platidlem zde je energie — ta, kterou vydám, když sem píšu. Ta, kterou vydáš, když to čteš.

    Jakmile sem napíšu: jestli chcete moji další báseň, pošlete mi pade na účet, můžete říct — tak jo, ale jen když to bude o žížalkách. A dík, to nechci, takovou jednu práci už mám.
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    NATASHA: o to se musíme znovu pohádat :), protože ses sama dostala do situace, kdy se argumenty založené na přítomnosti čtenáře zhroutily. a co je poezie bez média, bez nosiče textu? kde existuje? jen ve tvojí, mojí hlavě, čili pro nikoho dalšího.

    není to vůbec účelový argument. jakmile chceš mluvit o poezii ve vztahu ke čtenáři, musíš přibrat nosič textu, tedy medium, a to je provoz. i tenhle klub, kupříkladu, nebo papír, na který píšeš, stůl, za kterým sedíš, to vše už je provoz, nejde to oddělit.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    VINCENT_BU: Šikovně jsi smísil poezii a literaturu; jakmile se do věci zapletou knihy (tedy provoz), je to hned jiná věc a o tom jsme se už hádali a znova už nemusíme...
    VINCENT_BU
    VINCENT_BU --- ---
    NATASHA: neztrácí, pokud narazíš na autory či autorky – a já takové opravdu znám – kteří pro přítomnost čtenáře v literatuře podniknou lecjakou oběť; ne snad že by se přímo podbízeli, ale když se ukáže, že literatura nemůže záviset na (ne)přítomnosti čtenáře, chovají se přesně v opačném duchu. je to jejich oběť, o to nic, ovšem když jim navrhneš, že by se mohli stáhnout a dělat poezii bez čtenářů, aby se trochu spravilo prostředí, začíná to být hodně dramatické… :D
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    NATASHA: dva Jahvo-Sisyfové mě baví ještě víc než koťátka :D
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    QUANTI: To byl můj ekvivalent přestávky s koťátky ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam