• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    Na nástěnce najdete pravidla klubu, informace o textech zdejších autorů jinde, poetické kluby některých zdejších přispěvatelů a také další kluby, zabývající se literární tvorbou.
    Tamtéž si přečtete také rady a postřehy o psaní, kritice a nutnosti autorské práce. Přečíst si nástěnku se velmi doporučuje.


    The best of tohoto klubu (jak ho vidí někteří zdejší autoři a kritikové) najdete zde: Autorská poezie - výběr Můžete také nominovat.
    Pokud píšete hodně emotivně a vaše texty jsou spíše prožitkové, můžete zvážit uveřejnění v klubu Emotivní poezie
    V případě, že nemáte zájem o kritiku a chcete se hlavně podělit o svoje zážitky, doporučujeme klub Azyl pro věčné romantiky
    Obtížné aspekty poetova života a všemožné drby z oboru zpracovává Těžký život básníkův
    Pokud vás klub Autorská poezie všemožně rozčiluje, navštivte opoziční autorský klub Poesie bez pranic a tkanic
    Technická poznámka: klub je zpřístupněn ke čtení i pro off-Nyx čtenáře.
    rozbalit záhlaví
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    TOMASZ: já jsem tady furt, jenom ležím pod stolem vedle své múzy a občas do mě někdo z vás (doufám) omylem kopne nebo na mě šlápne ;)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    KID_MCHUTT: Ačkoli teď přemýšlím o tom, že vlastně nesouhlasím s poučením, které jsi jako výsledek své neúmorné píle uložil v tomto arcidíle, musím citovat i jiného klasika: Karásku, chlapče zlatá, tys nám tady chyběl! :D
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    ITCHYHEAD: za mě lepší, jenom (a teď trocha Tomášova pedantství) tam chybí to, co mají krátké a většina delších básní společné - rytmus. Na výběr je jich x, ale obecně platí, že ho musíš držet, aby to bylo, takříkajíc, křupavější:

    Dva chromí jezdci
    snědli své koně

    před koncem cesty
    - zemřeli hladem

    Obecně, když jsem tak ještě večer přemýšlel o té předchozí - tohle je ten typ básniček, co člověk píše konkrétní osobě, ne do pléna. Tam dávají obrazové pocitovky mnohem větší smysl - jako součást korespondence nebo vyznání. A dobrá rada na závěr - bacha, ať tyhle věci nenajdou tvoje děti, nutí pak své partnery, aby jim taky psaly básničky jako jejich fotr svým ženám ;)
    ITCHYHEAD
    ITCHYHEAD --- ---
    KID_MCHUTT:

    Dva chromí jezdci
    snědli své koně

    nemohli dál
    a zemřeli hladem
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    (asi už to nedotáhnu, nemám na to v práci moc času)
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    já si nemůžu pomoct, dovolím si na nastolené téma tak narychlo zažertovat...

    Na palouku v lese
    prdelka se třese.

    Kouká jak se boky vlní,
    touhou se mu hlava plní.

    Sukni v dáli zahodila,
    chtěla snad být jeho milá?

    Skočil za ní do mechu,
    kalhoty sklouzly na půl žerdi

    Lyriku pohltila skutečnost
    - ve stoje se špatně mrdá.
    ITCHYHEAD
    ITCHYHEAD --- ---
    NANTHEI: protože mi následná diskuze pomáhá se posunout dál. Pokud si to skupinka nepřeje, mohu přestat postovat.
    JJOXER
    JJOXER --- ---
    TOMASZ: Dle názvu a dle pravidel na nástěnce jsme v klubu autorské poezie. Pravidlem pro přispívaní je tedy vlastní tvorba - o čem to tedy mluvíš?
    ITCHYHEAD
    ITCHYHEAD --- ---
    TOMASZ: podívej, já si knihy vybírám tak nějak po svém z knihobudek, načteno teorie o poezii nemám nic, poezie jako takové velice málo, až by jsi se chytal za hlavu. Naprosto souhlasím, že z četby samotné člověk pozře mnohé, tak klidně doporuč knihy. Zatím jsem objevil antologie "Nejlepší české básně", to mne zaujalo. Na druhou stranu nevidím důvod, proč bys přesto nemohl nasdílet trochu ze své kuchyně, věřím, že by to mnohé posunulo dál. Já bych za to byl rád.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    JJOXER: Ano, někomu nepomůže už nic. Ani když je mu argumentační chyba, které se právě dopustil, přímo naservírována, ji nepochopí. Pro takového člověka nemá smysl něco číst. Ano, nebude ho to bavit. Ani ambice, že by si třeba přečetl pravidla klubu, která by mohla objasnit, že celý jeho boj je jen produktem nedorozumění, neboť toto není klub pro publikaci "říkaček pro Kačky na ubrouscích ze Starbucks", nedává moc naději.

    Víš co, Sašo? Že jo? ;)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ITCHYHEAD: I já Ti něco "uznám", a to tu potřebu nechat si to vysvětlit a poradit. Nicméně, než budu ochoten něco takového udělat, budu zde od Tebe "chtít slyšet" seznam relevantní literatury, kterou jsi přečetl. :)
    JJOXER
    JJOXER --- ---
    TOMASZ: Přečíst můžu, ale zajímat mě to nebude úplně stejně. Pokud budu chtít napsat říkačku pro Kačku na ubrousek ze Starbucks, tak to prostě udělám bez ohledu na to, jak moc se nad tím kdokoli pohorší.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    JJOXER: Co říct na takto nabubřelé a hloupé vyjádření? Snad jen: něco si o tom přečti. Třeba zjistíš, že se překvapivě jednalo o historický vývoj definovaný především těmi, co poezii psali.
    JJOXER
    JJOXER --- ---
    TOMASZ: Nějaký historický vývoj normy definované hrstkou intelektuálů mě asi nezajímá, proč by taky měl?
    NANTHEI
    NANTHEI --- ---
    ITCHYHEAD: a když tedy sám uvádíš, že se ti nedaří tam to "ono" mít, tak proč to zveřejňuješ?
    že mně osobně je takovej přístup úplně neznámej, to je další věc. napsat "situaci" a pak se do ní zpětně snažit něco vložit... buď to tam mám nebo ne. zkoušet naházet význam do textu mi přijde jak tvořit Davida z oblázků místo mramoru.
    ITCHYHEAD
    ITCHYHEAD --- ---
    TOMASZ: není to tak, věř. Například si můžeš jednotlivé fráze rozstřihnout změnit jejich pořadí, nebo jednu frázi nahradit jinou...ale co ti uznám, že oproti holému digitálnímu fontu na obrazovce ten stroj poskytuje širší spektrum prostředků jak něco vyjádřit. opravdu je to téměř bez ega.....a proto..spíš bych od tebe chtěl slyšet zamyšlení nad tím jak básník do textu vkládá ono "víc, než jen co je tam napsáno".... mám zkušenosti s audio-visualním-pohybovým projevem, kde existují jiné metody (práce s tichem, změna intonace, vkládání obrazů do vyprávěného textu, výrazy apod.) V surovém textu se mi nedaří najít bránu k tomu jak tam ono navíc vložit.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ITCHYHEAD: Kecy, prdy... ;)
    ITCHYHEAD
    ITCHYHEAD --- ---
    TOMASZ: v poezii určitě a tak do toho buším co to jde abych se pohnul z místa:) píšu na stroji, protože se mi tím lépe tříbí obsah-slovosled-rytmus toho, co píšu a navíc mě baví do toho bušit. nemám sebemenší touhu maskovat obsah formou.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    JJOXER: Ale nebylo to tak odjakživa. Tohle je důsledek básnické moderny: přehodnocení a posunu a odklonu od dříve čistě estetické tvorby, který probíhal zhruba ve druhé pol. 19. a první pol. 20. století.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    JJOXER: Ne, nestačí. V určitém náhledu se poezie odlišuje od všeho ostatního právě tím, že je v ní víc, než jen co je tam napsáno. S touto premisou mohou i některé prozaické texty vyvolávat ve čtenáři podobný prožitek jako poezie (třeba scéna z Quo vadis, kde Marcus Vinicius poprvé navštíví kázání apoštola Petra, při které si cvrnkne do gatí i kdejaký pohan) a tam někde nacházíme hranici, za kterou se už bavíme o "verších v próze". Zatímco jiná próza může bez újmy být prostě jen zábavná (třeba Stopařův průvodce po galaxii) a všichni jsou spokojeni. Jen u té poezie to nejde, protože ta je definována právě tím "něčím navíc".
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ITCHYHEAD: Ty být tak rozervaný básník, že psát na balicí papír of fišendčips na starém psacím stroji... úplný Heminkvej...

    Chápeš, že jsme se tu nedávno přesně o tomto bavili, že snaha naservírovat nám to i s vizuálem špatný text nezachrání.

    Jo a Nanthei ještě zapomněla zmínit dost velkou porci pathosu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam