• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MONYSEKAUTORSKÁ POEZIE *
    MISANTROOP
    MISANTROOP --- ---
    KOLEKTOER: Ja se do toho nechci nijak zásadně nořit, ale ve zkratce: šel jsi se svým zbožím na trh a dostal zpětnou vazbu. Ta zpětná vazba se Ti nelíbí a máš potřebu se obhájit. Tady ale nejsi u soudu a po obhajobě není poptávka, dokonce není vůbec žádoucí.
    Pred pár lety to tu krásně popsal někdo mnohem fundovanějši než já. V kostce to bylo asi takhle: na dobré poezii se možná všichni neshodnou, ale špatná se pozná velmi snadno. Pokud se v psaní chce autor zlepšovat a opravdu ho to zajímá, musí v první řadě hodně číst a to kvalitní poezii. Poté musí zkoušel psát a zbavovat se zlozvyků. Poučit se z kritiky a přijmout ji jako součást cesty. Pokud není v životním období, kdy to jednorázově zkouší určitý typ lidí, který nic z toho nepřijme, nepoučí se a tvoří balast, který později zahodi a už nikdy v životě se k tomu nevrátí. Takže místo "hýření pateticky hořkosladkou rozervaností" by bylo lepší sehnat si něco od Skácela, Kainara, Hraběte, Nezvala, Ortena, Mikuláška (první jmena co mě napadla) a číst, číst a číst. Protože "pokud produkuješ texty, na jejichž podstatu by se čtenář měl aspoň doptat", pak jsou to texty špatné.
    KOLEKTOER
    KOLEKTOER --- ---
    MISANTROOP:
    Nabízím potkat se, trochu srazit hrany možná vzniklé psanou komunikací. Třeba se i líp pochopit. Je to podaná ruka.
    MISANTROOP
    MISANTROOP --- ---
    KOLEKTOER: Nabízet osobní setkání k projevené kritice, je IMHO úplně to stejné, jako odvyprávět krátkou anekdotu a pak hodinu vysvětlovat její pointu.
    KOLEKTOER
    KOLEKTOER --- ---
    Mrzí mě, že vláko o poezii se vyvíjí takto, ale musím reagovat...
    Nebudu to tu zahnojovat flamewary, těch jsou v historii této diskuze kopice, takže jednou a naposledy...

    TOMASZ:
    Přemýšlím, co tě vlastně trápí.
    Osočuješ z egoizmu, ale to, co přinášíš do diskuze působí právě jako dotčené ego a pocit nadřazenosti.
    Vkládáš mi do úst neupřímnost a samochválu. Prosím tě, kde se chválím a kde jsem neupřímný?

    Místní kritika skutečně zaslouží sebereflexi a ústup z autoritativních pozic (každý nechť se ale prezentuje, jak chce).

    Jedna věc - Není dobré měřit dvojím metrem. Nikdy.
    Pokud uplatňuješ na cizí básně nějaké nároky, uplatňuj je i na sebe, na formu i obsah své kritiky a samozřejmě i chování.
    Autoritativní pozice hodnotile se dá akceptovat, pokud hodnotitel aspoň v dané věci autoritu má.
    Ty určitě máš větší přehled o literatuře než já. Jsem do značné míry intelektuální neotesanec. Ale proč se chováš tak nadřazeně, to opravdu nechápu. Jako bys byl autoritativním přístupem ovlivněn ve výchově, nebo od nějakého mistra čehokoliv, kdy v duchu Stockholmského syndromu takové jednání následuješ.
    Možná jsi jen nevycválaný a dělá ti to dobře.

    Podruhé ti nabízím osobní setkání a můžeme to probrat (psané slovo zkresluje, protože většina informací v komunikaci je neverbálních).
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    Ach jo, už to vypadalo, že tu bude chvíli klid a pohoda...

    KOLEKTOER: "Disponuju teda mnohem dušnějšíma pugétama. To budete muset ustát, protože je zřejmě začnu tahat z klobouku."

    Víš co, Sašo, jdi do prdele! ;)
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    KOLEKTOER: Jednat nečekaně a být nepředvídatelný představuje obrovskou výhodu. Když totiž člověk udělá vždy přesně to, co je od něj očekáváno, nepřináší žádný užitek, ani novou myšlenku a mohl by být klidně dřevěný, a vyšlo by to nastejno. Takže jsi mi vlastně složil poklonu. Děkuji!

    Ty však neděkuj! ;) Kdybys listoval diskusí důkladněji, našel bys místo, kde tohle přesně popisuju: Autor sem vyzvrátí "báseň". Kritiku vítá... tedy tu rozumnou, konstruktivní... pochvalnou, snad, a jestli ne, aspoň tedy konstruktivní... ale radši pochvalnou... ano, chci pochválit, doprdele práce! když jsem se s tím tak nadřel...

    A pak kritika přijde. A pak přijde odpověď, v níž autor vychválí sám sebe a své zásady ohledně kritiky a pořádně se přitom do "místních samozvaných kritiků" obuje. Vysvětlí, jak jsou nekompetentní a směšní, ba ani imperativní požadavky, vyjádřené suchým úředním jazykem, na přesnou specifikaci, kde že se ty obecně vytýkané jevy vyskytly, nejsou výjimkou. Zákeřnější tuto litanii dokonce uvedou "poděkovánám za upřímnost". Ale pak stejně zahnojí široké okolí, daleko přesahující kontext jejich "veledíla".

    Takže v tomto ohledu jsi nijak nepřekvapil, dřevěný příteli. Víš, ono nejde upřesnit výrok typu "vole, všechno je to špatně, ale dalo by se s tím něco dělat, kdybys nebyl egomaniak", nejde říct "všechno je to špatně v tomto slovíčku, v této předponě: NA". Ale možná bys zvládl aplikovat na mojí kritiku kvantifikátor VŠECHNO.

    Ohledně toho odklonu hodnot myslím, že jsem svůj subjektivní názor dostatečně oddělil od kritiky. Neuniklo mi, že to může být myšleno jinak, že je to takto uměle rozříznuto na dvě části. A stejně jsem to napsal, protože ať už to myslíš jakkoli, tím, jak jsi to napsal, kydáš hnůj i na samu podstatu toho svátku, ať už chceš, nebo nechceš.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    ARGANNAH: Chtěl jsem ti zas připomenout tvé předsevzetí, ale... chápu... žádná z těch pěti nebyla od tebe. To nasere, co?
    KOLEKTOER
    KOLEKTOER --- ---
    TRISMEGISTOS:
    Ha, něco konkrétního, díky .-)
    Ta redukce je určitě zajímavá, píši si do poznámek. I tak se mi nechce zabít tu delší verzi a budu zkoušet, jestli ten pocit dušení stojí za to .-)
    Disponuju teda mnohem dušnějšíma pugétama. To budete muset ustát, protože je zřejmě začnu tahat z klobouku.
    Mohu doložit i opačný extrém, ale i tak je to dlouhý...

    (napsáno někdy letos)

    Směna

    Kámen
    Ruka
    Lžíce
    Malta
    Práce
    Kámen

    Lopota
    Pot
    Lopata
    Prach
    Únava
    Vzdech

    Ach
    Záda
    Kladivo
    Plech
    Za ránou
    Rána

    Dřina
    Slina
    Spěch
    Více
    Plíce
    Krev

    Hrob
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    ONEMORETIME: Ale já třeba ráda věřím, že je o tom Tomasz skutečně přesvědčen. Kdyby napsal, že za celý život četl jenom pět dobrých básní, taky mě to od něho nijak nepřekvapí.
    TRISMEGISTOS
    TRISMEGISTOS --- ---
    KOLEKTOER: za mě je to otřesně užvaněný. k udušení velkej pugét.

    kdybych škrtal, moc bych se s tim nesral

    polobotky
    tmavé kostýmy
    klopy nažehleny

    vosky hoří
    co by jinak dělaly

    ronit mezi kostkami

    doba je unylá
    mezi dobami


    ale obočí jsem náznakem pozdvihl, to jo.
    ONEMORETIME
    ONEMORETIME --- ---
    TOMASZ: Zaujalo mě tohle přiznání: "že si vlastně nevybavuju, že bych někdy v životě četl báseň současně angažovanou i dobrou". Přijde mi neuvěřitelné. :)
    ONEMORETIME
    ONEMORETIME --- ---
    Dočasné výpravy

    Vzpomínky připlouvají,
    záchranné čluny korábů minulých událostí,
    které vesele odplouvají.

    Představy připlouvají,
    záchranné čluny korábů budoucích událostí,
    které také vesele odplouvají.

    Přítomnost kotví a vyplouvá.
    KOLEKTOER
    KOLEKTOER --- ---
    TOMASZ:

    Úvod:
    Nazdar pane. Děkuji za upřímná slova.
    Po listování zdější diskuzí jsem trochu doufal a očekával, že se vyjádříš. Čekal jsem cokoliv mezi "je to zcela naprosto k hovnu" a "ujde". Vlastně nic víc .-) Co jsem nečekal, je vodopád, který jde mimo můj text, na jehož podstatu jsi se mohl aspoň doptat. Ale čtenář vládne, chápu. Proto jsi patrně zaujal postoj vůči obsahu, který jsi nacítil ty .-) Ostatně kritika umělecké tvorby je z podstay vždy subjektivní.
    Máš-li ještě chuť, dopřej mi další svá slova. Tentokrát specifikuj, kde je to dle tvého posudku nevyrovnané, z čeho je patrné, že chci psát, ale nevím jak, jaké prvotní omyly mi lezou do prstů a co jsou to všechny ty shozené stránky.

    Popis odklonu od hodnot:
    Tuto pasáž beru jako vyjádření tebe a nijak si ho nespojuji se svou básní, protože ta cílí jinam. Nekritizuji svátek 17. listopadu a jeho ideové orámování jako takové. Není ani politicky angažovaná ale pouze satiricky pohlížím na papaláštví, jehož jsem častým svědkem, mj. i proto, že stále ještě jsem členem politické strany, ve které jsem se silně angažoval. A ano jako dítě rodiny, kt. byla na tapetě, jsem události roku 1989 vnímal velmi citlivě.

    Můj postoj ke kritice obecně:
    Pregnantní zpětnou vazbu vítám.
    Za sebe mohu říct, že občas si přečtu hodnocní jiných básní, nebo vyslechnu třeba Básnění na Vltavě, ale programově odmítám v tuto chvíli studovat, jak se mají básně psát, protože to (pro sebe) považuji v lepším případě za cvičení absolventů bohemistiky nebo literatury (s veškerou úctou k nim) a v důsledku za popření poezie (pokud se jde v předepisování "správnosti" moc na sílu). Nehodlám obkreslovat cizí šablony jakkoli úspěšné.
    Zdejší kritika si zhusta nevidí na špičku vlastního nosu, přesto jí občas shledávám jako inspirativní a pokud nepáchne samohanou, tak i jako úpřímnou. Kritice obecně neuhýbám, proto jsem tady .-)
    Nejsem monolit, který si nedá poradit, žejo.

    Dovětek:
    Btw. obsah resp. kontext této básně je pro mou tvorbu netypický. Většinou hýřím pateticky hořkosladkou rozervaností, takže šetřete hnojomety, ještě je budete potřebovat (to berte jako nadsázku, o kritiku stojím, ať už si z ní něco vědomě odnesu, či nikoli)
    Takže teď jsem se vyvodopádovál pro změnu já, uf .-)

    Tomaszi, asi bys mě na ulici netipnul, ale jestli máš chuť, můžeme na kus řeči do Voka.
    TOMASZ
    TOMASZ --- ---
    KOLEKTOER: Jako básnický text je to nevyrovnané. Jako by člověk moc chtěl psát, ale ještě neví jak, takže se dopouští prvotních omylů, které to shazují po všech stránkách. A záleží jen na něm, jestli jeho potřeba psát bude i potřebou psát dobře a dožene ho k tomu, aby si načetl, jak to dělají ti, které považujeme za dobré, a vytříbil si vkus i schopnost vlastního psaní. Nebo někde po cestě ztratil tuto tvůrčí potřebu. Všechny dveře jsou zatím otevřené.

    Další zátěží je politická angažovanost. Nemůžeme jednoznačně zakázat angažované básně, nebylo by to správné, ale je to tak sakra těžké skloubit, že si vlastně nevybavuju, že bych někdy v životě četl báseň současně angažovanou i dobrou, natož moje vlatní pokusy, kterých jsem naštěstí rychle zanechal a které byly tristní.

    Teď trochu z jiné strany, i trošku subjektivně. Ten odklon od hodnot, které jsou pro mne osobně důležité, mě mrzí. Jasně, všichni kladeči světa už mají tu vlastnost vzbuzovat pochybnosti o své upřímnosti. Často oprávněně. Jenže svět je trochu i takový, jak si ho sami interpretujeme, a někdy máme talent ujet příliš daleko v té zakyslosti a nedůvěře. A zrovna teď si říkám, že doba není tak unylá, jak jsme byli smířeni celá léta, a mnohým jejich upřímnost v kladení i dost věřím, takže spíš tu setrvačnost v připisování unylosti vnímám jako pózu člověka, který je sám vyprázdněn od hodnot. A přemýšlím, co je příčinou. Možná to způsobila devastace společnosti v poslední době, všudypřítomná relativizace a aktivismus (hlavně bojovat! proti čemu? to je jedno, hlavně už tu revoluci!) a to, že autor ty události už sám nezažil a nedokázal si k nim z úhlu své doby vytvořit žádný vztah. Snad bych se s tím smířil snadněji, než kdyby to tak dopadlo, ačkoli to zažil, protože salónní komoušství je pořád menší zlo, než tvrdé jádro KSČM. Pardon, mám dnes rozvernou, neber si to osobně, prosím.

    A pak, který že z mých sousedů jsi? Budu si muset dávat pozor na své ulici na lidi neupravené, nečesané. ;)
    KOLEKTOER
    KOLEKTOER --- ---
    Zdravím Nyx
    Moje cesta se táhne odněkud ze zákoutí Cyberspace.cz až po dnešní procházku ze Žižkova přes Hybernskou a Mírák zpátky do Žižkova. Prostě dlouhá trasa plná zatáček a zapomněnek. Přitom mi na čele usedla jedna myšlenka rozsekaná na plátky. Je to nečesané, stejně jako ta bulva mezi mými rameny...
    ---

    Svátek

    Kladeči věnců stojí vyrovnáni
    jeden vedle druhého
    druhý za prvním

    květiny stočeny do růženců
    svěšeny
    kvazi-upřímným nadšením

    polobotky v pozoru nachystány
    tmavé kostýmy
    klopy nažehleny

    ó podstato
    neutíkej
    dívej

    my jsme tady
    oni tu byli

    vosky hoří
    co by jinak dělaly
    ony musí
    ronit mezi kostkami

    doba je unylá
    mezi dobami
    FAERTIS
    FAERTIS --- ---
    V lednici
    ...
    V lednici plesnivý salát se krčí
    prošel už loni přesně
    a bible na stolku mlčí
    bojí se abych jí nesněd.
    MAEROR
    MAEROR --- ---


    mezi stromy si
    natáhnu noc

    mezi stromy si přiložím
    šedivý lněný šátek
    vonící až na matečnou horninu rozhrabanou prstí
    syrovostí kamene
    tvým parfémem

    je zataženo

    tma okolo se houpe
    zvědavýma očima zvířat
    MAEROR
    MAEROR --- ---


    mezi stromy tma
    ježí se na nás
    jako dokonalé přirovnání

    nepotřebujeme čekat na ráno:
    nejvíc na sobě známe slova
    která se nedají
    odezírat ze rtů

    nepotřebujeme čekat

    je noc
    a ohrada je otevřená
    MAEROR
    MAEROR --- ---
    ...

    pomalu ukládám
    své noci
         do bukové rakve

    jednotlivé hodiny
    označené jednotlivými znaky
    plují tmou
    úhledně otočené dolů tvářemi
    aby se
    navzájem co nejvíc podobaly

    co všechno si pamatuješ?

    dělí nás od sebe
    pouze vzdálený nářek svítání
    naléhavý
    jako sevření prstů
         šplhavého ptáka
    NEMESIS
    NEMESIS --- ---
    Josefovi

    Ty, kdo řežeš buřta po tmě
    a celou noc čekáš na anděla,
    jenže poezie
    ti zatím příliš zlidověla

    ve Varanasi
    oheň hasí
    nebožtíci


    ty,
    kdo řežeš buřta po tmě,
    přijď k nám

    pro hořčici.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam